Dlaczego zmiany…
Wymusiła je konieczność dostosowania istniejących już przepisów do sytuacji panującej na rynku, dlatego nowelizację ustawy PZP nazywano „antykryzysową”. Uczestnicy postępowania mogą spodziewać się nowych regulacji: zwiększenia płynności finansowej wykonawców w wyniku wcześniejszego zwalniania wadiów, zniesienia konieczności zabezpieczenia należytego wykonania umowy w okresie gwarancji, zapewnienia konieczności zaliczkowania przez zamawiających realizacji zamówień publicznych, zniesienia protestów, wprowadzenia wyjątków od okresów standstill oraz w konsekwencji skrócenia terminu zawarcia umowy, zniesienia regulacji, w której odwołanie złożone w placówce operatora publicznego uznawane jest za wniesione w terminie.
Co nowego…
Poniżej przedstawiamy najważniejsze ze zmian:
- w nowelizacji proponuje się oddzielić warunki udziału w postępowaniu od przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania. Zamawiający będzie musiał sformułować opis dokonania oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Opis ten ma być ściśle związany z przedmiotem zamówienia i proporcjonalny do tegoż przedmiotu. Zamawiający zobowiązany jest do umieszczenia tego opisu w ogłoszeniu, czy też w zaproszeniu do negocjacji;
- poszerzony będzie katalog przestępstw o przestępstwa przeciwko środowisku;
- doprecyzowane zostaną przepisy dotyczące wskazania momentu, w którym wykonawca potwierdza spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz uelastycznienie sposobu potwierdzania spełnienia tych warunków;
- umożliwione zostanie większej liczbie wykonawców wykazanie spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Oznacza to, że wykonawca będzie mógł polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia oraz zdolnościach finansowych innych podmiotów;
- wykonawca będzie mógł przedstawić alternatywne do zakładanego przez zamawiającego potwierdzenie znajdowania się w odpowiedniej sytuacji ekonomicznej;
- proponuje się też aby zamawiający określał w specyfikacji, ogłoszeniach i zaproszeniu do negocjacji, warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełnienia tych warunków;
- w celu wyeliminowania sytuacji przedłużania terminu składania ofert w związku z koniecznością udzielenia odpowiedzi na pytania wpływające krótko przez jego upływem, proponuje się, aby wykonawcy mogli składać wnioski o wyjaśnienia do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert;
- proponuje się uchylenie obowiązku zamieszczania ogłoszenia o zamówieniu w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim, jeśli wartość przedmiotu zamówienia na roboty budowlane jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 milionów euro a na dostawy i usługi 10 milionów euro;
- zamawiający będzie zwracał wadium wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza;
- można będzie wprowadzać zmiany co treści postanowień umowy (obecnie PZP zakazuje wprowadzenia zmian co do treści oferty), pod warunkiem, że nie są to istotne zmiany, i nie wpłyną na krąg podmiotów ubiegających się o to zamówienie;
- proponuje się zniesienie ustawowego nakazu żądania zabezpieczenia należytego wykonania umowy przez zamawiającego;
- okres zabezpieczenia, po zmianach, nie będzie obejmował okresu gwarancji jakości;
- dopuszcza się w sposób jednoznaczny możliwość udzielania zaliczek na poczet wynagrodzenia wykonawcy zamówienia publicznego. Zamawiający podsektora rządowego będzie mógł udzielić zaliczki , pod warunkiem, że taką możliwość przewidzi w ogłoszeniu o zamówieniu albo w specyfikacji;
- zmiany będą dotyczyć także kosztów sądowych. Wnoszący skargę na czynności zamawiającego podjęte w postępowaniu przed otwarciem ofert ma uiścić opłatę sądową stałą równą pięciokrotności wniesionego wpisu od odwołania w sprawie, której skarga dotyczy. Jeżeli skarga będzie dotyczyła czynności podjętych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego po otwarciu ofert, wykonawca będzie zobligowany do wniesienia opłaty stosunkowej w wysokości 5 % wartości przedmiotu zamówienia w postępowaniu, którego skarga dotyczy, jednak nie więcej niż 5 000 000 zł.
Konsultowali…
Najbardziej newralgiczne aspekty nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych były tematem zorganizowanego kilka dni temu przez firmę Apexnet - Pierwszego Dnia Otwartego Zamówień Publicznych. To historyczne wydarzenie zgromadziło blisko 1500 osób – specjalistów ds. zamówień publicznych z całej Polski. Mimo, iż uczestnicy spotkania to głównie reprezentanci Zamawiających, Wykonawcy również stanowili część słuchaczy.
Spotkanie to było wspaniałą okazją do skonsultowania swojego punktu widzenia w fachowym i szerokim gronie ekspertów i znawców tematu. A nazwiska wybitnych polskich ekspertów z zakresu zamówień publicznych, do których zaliczają się niewątpliwie, prowadzący spotkanie eksperci: Jerzy Czaban, Łukasz Czaban, Ewaryst Kowalczyk oraz Elżbieta Zdanowicz to najlepsza marka organizatorów.
Joanna Nadolska