Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Nowe standardy dostępności: dla kogo nowe obowiązki a dla kogo największe korzyści / ShutterStock

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców. Wielkimi krokami nadchodzi Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act – EAA), który zacznie obowiązywać już od czerwca 2025 roku. Dyrektywa drastycznie zmieni sposób funkcjonowania produktów w przestrzeni cyfrowej.

– Jej celem jest wyrównanie dostępu do technologii poprzez zwiększenie nacisku na spełnianie standardów dostępności. Ten obszar produktu, dziś często pomijany, stanie się jednym z kluczowych wymogów prawnych dla firm. Odpowiednio wczesna reakcja to nie tylko sposób na spełnienie kryteriów, ale też szansa na zdobycie przewagi konkurencyjnej – tłumaczy Łukasz Okoński, Head of Product Design w Future Mind.

Kto skorzysta na nowych standardach dostępności

Według WHO, około 15 proc. populacji świata, czyli 1 miliard ludzi, żyje z jakąś formą niepełnosprawności. To właśnie z myślą o tej grupie dyrektywa wprowadza jednolite standardy dostępności, obejmujące strony internetowe, aplikacje mobilne, terminale płatnicze czy automaty biletowe. Standard wyznaczy tu zestaw wytycznych WCAG 2.1 na poziomie A i AA.

Jak podkreśla Łukasz Okoński, dostępność to jednak coś więcej i dotyczy także osób z czasowymi ograniczeniami sprawności.
Rodzic z dzieckiem na ręku z pewnością zyska na zaprojektowaniu intuicyjnych gestów w aplikacji mobilnej. Mamy coraz chętniej korzystającą z produktów cyfrowych grupę seniorów – tu z pomocą przyjdzie dodanie poprawnego skalowania się treści i odpowiednich kontrastów. W rzeczywistości więc spełnianie standardów dostępności to sytuacja typu win–win, bo zastosowanie poprawnej i intuicyjnej nawigacji, właściwych kontrastów czy dodanie napisów do treści wideo poprawi jakość doświadczenia każdego użytkownika produktu – wyjaśnia Head of Product Design w Future Mind 

Jak się przygotować? Najpierw audyt – jak dostępność przedstawia się obecnie

Handel detaliczny, teraz określany zazwyczaj mianem branży retail, pamięta postrach, jaki siała (i wciąż sieje) dyrektywa Omnibus. Brak odpowiedniego przygotowania kosztował wiele firm znaczące kary finansowe.

–Wdrożenie zmian wynikających z EAA to proces wymagający czasu i właściwego podejścia. Szczególnie istotne jest to w przypadku aplikacji mobilnych, gdzie proste wtyczki czy standardowe narzędzia okazują się niewystarczające – podkreśla Łukasz Okoński.

Co więc zrobić? W ocenie Łukasza Okońskiego, pierwszym krokiem jest audyt dostępności na poziomie warstwy UX/UI i kodu produktu. Nieocenioną wartość stanowią tu testy z udziałem grup docelowych – to szybki sposób na realną weryfikację produktu z perspektywy osób, które w praktyce korzystają z rozwiązań wspierających dostępność.

Kolejnym etapem jest wdrożenie zmian – audytowane obszary należy przełożyć na konkretne zadania realizowane przez zespół deweloperski. Cały proces wymaga nieco czasu i zaangażowania, dlatego warto rozpocząć go z odpowiednim wyprzedzeniem – dodaje Head of Product Design w Future Mind.

Poprawa dostępności to realny wzrost liczby użytkowników

Łukasz Okoński  widzi to tak. Przywołana już tutaj skala sprawia, że poprawa obszaru dostępności przełoży się na realny wzrost liczby użytkowników.
– Dodatkowo, grupa ta gwarantuje wyższą lojalność. Podwyższona wrażliwość na aspekt dostępności sprawia, że tacy użytkownicy znacznie chętniej polecają produkty, które spełniają odpowiednie standardy, i sami pozostają w nich na dłużej. Jeśli jednak produkt jest niedostępny cyfrowo – nigdy więcej do niego nie wrócą – tłumaczy Head of Product Design w Future Mind.

Dostępność wpływa pozytywnie również na inne aspekty: poprawia widoczność w wyszukiwarkach i wzmacnia wizerunek marki jako inkluzywnej i dbającej o komfort korzystania z produktu.
Zignorowanie wymagań EAA będzie miało z kolei swoje negatywne konsekwencje. Poza karami finansowymi, ucierpi też zaufanie klientów i ulotni się szansa na powiększenie grona odbiorców produktu oraz poprawę jakości doświadczenia użytkownika.
Odpowiednie przygotowanie się do Europejskiego Aktu o Dostępności to zatem świetna szansa na osiągnięcie mierzalnych korzyści biznesowych. Wsparcie ekspertów pozwoli nie tylko spełnić wymogi prawne, ale też tworzyć produkty, które wyznaczają rynkowe trendy. Czerwiec 2025 już blisko, więc czas na działanie jest teraz – podsumowuje Łukasz Okoński, Head of Product Design w Future Mind.

Moja firma
Architekci nowej ery pracy. Zmiana paradygmatu roli działu HR w organizacji
09 sty 2025

Sztuczna inteligencja wkrótce zmieni to, jak żyjemy, spędzamy wolny czas, a już na pewno to, jak pracujemy. Warto zadać sobie pytanie, kto w erze AI będzie kierował organizacjami i zapewni, że funkcjonowanie pracowników stanie się lepsze niż dotychczas? Odpowiedzią są działy HR. W erze, gdy pracownicy oczekują od firm większego zaangażowania w kwestie społeczne, dział HR powinien wrócić do swoich korzeni i położyć większy nacisk na słowo human, stając się tym samym strażnikiem ludzkości poprzez działania koncentrujące się w równym stopniu na człowieku, jak i na biznesie. Jednak te poczynania należy zacząć od siebie.

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców
08 sty 2025

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców. Wielkimi krokami nadchodzi Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act – EAA), który zacznie obowiązywać już od czerwca 2025 roku. Dyrektywa drastycznie zmieni sposób funkcjonowania produktów w przestrzeni cyfrowej.

ZUS: 1,4 mln przedsiębiorców z ulgami w ramach wakacji składkowych
08 sty 2025

Ponad 1,6 mln przedsiębiorców złożyło wnioski o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc. Chodzi o wakacje składkowe. ZUS poinformował, że do tej pory przyznano już 1,4 mln ulg. Informacje o tym widnieją na profilach płatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

Jakie benefity dla pracowników oferują najczęściej małe i średnie firmy?
08 sty 2025

Ubezpieczenie na życie, spotkania integracyjne i prywatna opieka medyczna to trzy najczęstsze benefity oferowane pracownikom w sektorze MŚP. Choć ponad 90% firm w tej kategorii zapewnia świadczenia pozapłacowe, ich zakres wciąż odbiega od tego, co oferują duże przedsiębiorstwa. Jakie benefity są dostępne dla zatrudnionych w małych i średnich firmach?

Każda podwyżka najniższej krajowej to nowa fala bankructw. Teraz wypadają z rynku te, dla których ciężarem były ubiegłoroczne. Ile upadnie przez wzrost płacy minimalnej 2025 przekonamy się za rok
07 sty 2025

Przedsiębiorcy uważają, że tak dynamiczne podwyżki płacy minimalnej są na dłuższą metę zabójcze dla gospodarki. Tempa nie wytrzymują mikro i małe firmy, które przez trzy dekady były motorem napędowym polskiej gospodarki. Upadają i lada moment pociągną za sobą te większe i całe branże.

Co przyniesie rok 2025 w branży TSL?
07 sty 2025

Rok 2025 będzie przełomowy dla sektora transportu, spedycji i logistyki, przynosząc szereg zmian prawnych, technologicznych i operacyjnych. Nowe regulacje celne, wdrożenie innowacyjnych technologii oraz rosnące wymagania środowiskowe zmuszą firmy do adaptacji, by pozostały konkurencyjne w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Szablon raportu ESG z omówieniem. Darmowy przewodnik dla MŚP
03 sty 2025

Darmowa publikacja dla małych i średnich przedsiębiorstw jest już gotowa. Można pobrać szablon raportu ESG z omówieniem. Rzecznik MŚP wspiera przedsiębiorców w raportowaniu niefinansowym.

Praca w niedziele handlowe za podwójne wynagrodzenie. Czy czekają nas zmiany?
03 sty 2025

Praca w niedziele handlowe za podwójne wynagrodzenie. Czy czekają nas zmiany? Prezes Związku Pracodawców BCC Łukasz Bernatowicz wskazał, kiedy kwestia niedziel handlowych będzie mogła zostać uregulowana na nowo.

Nowość na stronie Rzecznika MŚP. 2 nowe zakładki
03 sty 2025

Na stronie internetowej Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw pojawiła się nowość - zakładka "Dla przedsiębiorcy" oraz "ESG". Celem zakładek jest dostarczenie mikro, małym i średnim firmom niezbędnych narzędzi oraz wiedzy, które pomogą im efektywniej prowadzić działalność oraz sprostać dynamicznie zmieniającym się wymaganiom rynku.

Działania Public Relations dla małych i średnich firm - jak zaplanować? [Poradnik]
02 sty 2025

Public Relations to kluczowy element budowania wizerunku firmy. Czy działania Public Relations są wskazane dla małych i średnich firm? Jak je zaplanować i na co zwracać szczególną uwagę w komunikacji? Oto krótki poradnik.

pokaż więcej
Proszę czekać...