Wiek kierowcy nie daje gwarancji bezpieczeństwa

Łukasz Kuligowski
rozwiń więcej
Podniesienie wieku dla zawodowych kierowców i konieczność ukończenia dodatkowych szkoleń utrudnią dostęp do zawodu. Firmy transportowe alarmują, że już teraz brakuje im pracowników.

zmiana prawa

Branża przewoźników drogowych odczuwa brak kierowców, można również zaobserwować odpływ polskich kierowców za granicę - alarmuje Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Podkreśla, że priorytetowym zadaniem dla naszego państwa jest uruchomienie autentycznego systemu szkolenia kierowców, by dostarczyć wykwalifikowanych pracowników oraz dać możliwość zatrudnienia młodym ludziom w Polsce.

Ministerstwo Transportu przygotowało zmiany, które czekają na wejście w życie. Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. z 2006 r. nr 235, poz. 1701) stanowi, że każdy kandydat na zawodowego kierowcę oprócz samego prawa jazdy odpowiedniej kategorii (C lub D) będzie musiał ukończyć tzw. kwalifikację wstępną. Jest to kurs, na którym kierowcy, w specjalnych ośrodkach szkoleniowych, poznają zasady kierowania pojazdami w trudnych warunkach.

- Takie osoby mają być profesjonalnie przygotowane np. do przewozu osób i ciągle muszą nabywać nowe umiejętności. Dojdą szkolenia okresowe, które mają być w formie uzupełniającej, by kierowca nadążał za zmieniającymi się przepisami i nowościami techniki motoryzacyjnej - mówi Tomasz Piętka z departamentu dróg i transportu drogowego w Ministerstwie Transportu.

Zmiany te wejdą jednak w życie 10 września 2008 r. dla kierowców autobusów. Rok później zaczną obowiązywać nowe przepisy dla kierowców samochodów ciężarowych.

- To dodatkowe szkolenie, które wprowadziło ministerstwo, jest zbyt rozbudowane. Jest też kosztowne i młodzi kierowcy nie będą mieli na to pieniędzy. Dlatego nie da się w ten sposób pogodzić zapewnienia bezpieczeństwa na drogach i utrzymania kierowców w kraju - mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.

Zaznacza, że podniesienie wieku na kierowców zawodowych nie przekłada się na bezpieczeństwo. Jego zdaniem znaczenie ma ilość lat spędzonych za kierownicą, a nie wiek.

- Powinno się wrócić do szkoleń na kierowców w szkołach zawodowych i technikach, gdzie młody człowiek nabywał praktyczne umiejętności. Po ukończeniu szkoły miał większe doświadczenie niż obecni kierowcy, którzy zatrudniani są z tzw. łapanki - postuluje Tomasz Rejek.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...