Nie będzie skomplikowanych analiz

Nie będzie skomplikowanych analiz przed decyzją o realizacji projektu w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, uproszczone zostaną procedury wyboru inwestora.

Zmiana prawa

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która po roku obowiązywania jest wciąż prawem martwym. Autorzy nowych przepisów całkowicie zrezygnowali ze szczegółowych rozporządzeń wykonawczych nakładających na jednostki samorządu terytorialnego oraz organy administracji rządowej obowiązek sporządzania analiz efektywności przedsięwzięcia jeszcze przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji. Nowelizująca ustawa upraszcza procedury przygotowania ppp, wprowadza przejrzyste mechanizmy wyboru optymalnego wariantu realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych.

Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, ustawa w obecnym kształcie się nie sprawdziła.

- Nie znam przypadku, by skutecznie działała ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. To miał być element aktywizacji rozwojowej i dogadywania się różnych środowisk, a wręcz zniechęca do takiej działalności - mówi Grobelny.

W podobnym tonie wypowiada się Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

- Obecnie obowiązująca ustawa tylko przeszkadza w inwestycjach. Od początku jej obowiązywania nie zrealizowano żadnego projektu - wyjaśnia Porawski.

Ważne!
Od początku obowiązywania ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym nie zrealizowano żadnej inwestycji w tej formie

Zmiany w procedurze wyboru

Zgodnie z nowym projektem zasady i tryb wyboru partnera prywatnego opierać się będzie na konkurencji rozwiązań pomiędzy najkorzystniejszymi ofertami partnerów prywatnych a realizacją projektu ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Przed podjęciem decyzji o realizacji określonego przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego podmiot publiczny będzie musiał opracować tzw. wariant publiczny, określający standard przedsięwzięcia niezbędny dla realizacji zadania publicznego.

Zdaniem Henryka Michałowicza z Konfederacji Pracodawców Polskich wymogi co do elementów wariantu publicznego przedsięwzięcia mogą spowodować rezygnację z partnerstwa.

- Wyniknąć to może z braku wyspecjalizowanej własnej kadry do przeprowadzenia proponowanego projektem zakresu analizy i konieczności posiłkowania się firmami zewnętrznymi np. kancelariami prawnymi czy firmami doradztwa gospodarczego - wyjaśnia Michałowicz.

Jego zdaniem wariant publiczny powinien być jedynie szacunkowy, ponieważ na tym etapie nie jest możliwe przeprowadzenie pełnej analizy finansowej projektu.

- W przeciwnym wypadku proponowana zmiana nic nie zmieni - wyjaśnia Michałkiewicz.

Wybór projektu

Po przeprowadzeniu procedury zamówienia publicznego, podmiot publiczny dokona porównania pomiędzy opracowanym wariantem realizacji przedsięwzięcia wyłącznie ze środków publicznych a najkorzystniejszym wariantem partnerstwa publiczno-prywatnego wyłonionym w drodze procedury zamówień publicznych. Jeżeli z oceny wynika, iż mógłby on zrealizować przedsięwzięcie w wariancie publicznym, to może podjąć decyzję o realizacji przedsięwzięcia w ramach partnerstwa-publicznego wyłącznie w przypadku gdy najkorzystniejszy wariant publiczno-prywatny przynosi korzyści dla interesu publicznego w porównaniu z realizacją w wariancie publicznym.

Zdaniem Andrzeja Porawskiego ustawa powinna być zniesiona całkowicie.

- Jeżeli jednak nie jest to możliwe to każde rozwiązania upraszczające procedury jest dobre. Ustawa powinna również swoim zasięgiem objąć kolejne kręgi naprzykład służbę zdrowia, za które odpowiada samorząd terytorialny, tam gdzie współpraca z partnerem prywatnym jest pożądana - podsumowuje Porawski.

CO ZAWIERA WARIANT PUBLICZNY
Specyfikacja zadania publicznego oraz jakości świadczonych usług: 
- okres realizacji przedsięwzięcia; 
- nakłady niezbędne do poniesienia na realizację przedsięwzięcia; 
- źródła finansowania przedsięwzięcia; 
- koszty realizacji przedsięwzięcia; 
- przychody lub dochody z przedsięwzięcia, w tym przewidywane opłaty i ceny;
- rodzaje ryzyka charakterystyczne dla przedsięwzięcia.

OSZCZĘDNOŚCI W FINANSACH PUBLICZNYCH
Zdaniem Ministerstwa Gospodarki roczna wartość transakcji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego wynosić będzie w naszym kraju 4-5 mld zł, a oszczędności z tego tytułu dla finansów publicznych mogą osiągnąć wartość około 400 mln zł.

Podstawa prawna 
- Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U z. 2005 r. nr 169, poz. 1420 z późn zm.)

Łukasz Sobiech
Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...