Kierują się ceną

Aż 60 proc. konsumentów w Polsce przy zakupie żywności większą wagę przywiązuje do ceny niż do marki - wynika z badań GfK Polonia.

Pod względem orientacji na cenę znacznie różnimy się od Włochów, gdzie tylko 37 proc. patrzy na cenę, a nie na markę, a także od mieszkańców Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, dla których wskaźnik ten sięga 49 proc. Okazuje się, że bardziej niż Polaków to, ile kosztuje produkt, interesuje Niemców (61,7 proc.) i Francuzów (60 proc.). – Dzieje się tak, mimo że przepaść dochodowa pomiędzy Polską a jej zachodnim sąsiadem, nawet uwzględniając różnice cen, jest bardzo znaczna – powiedziała Agnieszka Sora z Gfk Polonia.

Podczas gdy mieszkaniec Polski dysponuje przeciętnie w skali roku kwotą w wysokości 6949 euro, to siła nabywcza jego niemieckiego sąsiada wynosi średnio 16 207 euro rocznie. Jednak siła nabywcza Polaków mogłaby zadowolić naszych wschodnich sąsiadów, których potencjał nabywczy nie przekracza poziomu 2000 euro (Białoruś – 1815 euro, Ukraina – 1853 euro). Wartość konsumpcji nie rośnie, mimo że ceny wielu produktów spożywczych w Polsce wciąż należą do najniższych w 10 krajach regionu Europy Środkowo- Wschodniej.

Według danych Gfk w 2004 roku wartość sprzedaży koszyka produktów kategorii FMCG takich jak nabiał, tłuszcze, zimne i gorące napoje, żywność pakowana, słone i słodkie przekąski, kosmetyki i chemia wyniosła 33,1 mld zł. – To zaledwie o 1,2 proc. więcej niż rok wcześniej, a po uwzględnieniu inflacji nawet mniej niż rok wcześniej. Oprócz niskiej siły nabywczej, bardzo duży wpływ na rynek detaliczny w Polsce, podobnie jak w większości krajów Europy Zachodniej, ma także spadek liczby ludności.

To wpływa na redukcję konsumpcji żywności – powiedziała Agnieszka Sora. Jej zdaniem znajomość stanu obecnego na naszym rynku i trendów obserwowanych w krajach zachodnich pozwoli polskim menedżerom lepiej prognozować rozwój rynku oraz zaplanować działania biznesowe.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Anita Skiba

Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...