Czy można szkolić bez budżetu?

Agnieszka Jabłońska
rozwiń więcej
inforCMS
Szkolenia mają bardzo korzystny wpływ na firmę. Podnoszą kompetencje, które wprost wpływają na wyniki firmy, pozwalają przygotować sukcesorów, ograniczając ryzyka operacyjne firmy, oddziałują wprost na motywację i morale zespołów. Ale jak szkolić, gdy dysponujemy ograniczonym budżetem?  

 

Jestem menedżerem personalnym w małej 40-osobowej firmie. Pracownicy nieustannie upominają się o szkolenia, ale nasz budżet jest zbyt mały, aby organizować szyte na miarę szkolenia wewnętrzne. Zewnętrzne szkolenia nie zawsze są dobrze dopasowane do naszych potrzeb. Co mogę zrobić?"

 

Szkolenia to często poruszany temat. Pracownicy systematycznie przywołują go podczas okresowych sesji oceniających, a także w trakcie rozważań dotyczących wyników pracy. Szkolenia mają bardzo korzystny wpływ na spółkę. Po pierwsze, podnoszą kompetencje, które wprost wpływają na wyniki firmy. Po drugie, pozwalają przygotować sukcesorów, ograniczając ryzyka operacyjne firmy. Po trzecie, oddziałują wprost na motywację i morale zespołów. Pracownicy, widząc możliwość awansu wewnętrznego, identyfikują się z firmą silniej, a ich lojalność wobec pracodawcy wzrasta.

 

Etap I - diagnoza

 

Planowanie szkoleń należy rozpocząć od identyfikacji potrzeb szkoleniowych. Można to zrobić co najmniej na dwa sposoby. Pierwszy jest bezpośrednio związany z systemem ocen pracowniczych. Odpowiednio przygotowane kwestionariusze wymuszają ocenę właśnie tych kompetencji, które są kluczowe dla osiągnięcia wysokich wyników na danym stanowisku. Integralną częścią ocen pracowniczych jest dyskusja z pracownikiem na temat tego, które obszary i kompetencje należy rozwijać w najbliższym czasie. Diagnoza opiera się na analizie obserwowanych postaw i zachowań pracownika oraz osiąganych, mierzalnych wyników (Key Performance Indicators). Punktem odniesienia są standardy wewnętrzne organizacji, ujęte zazwyczaj w opisach stanowisk, oraz misja i strategia firmy. Zagregowane dane dają nam jasny obraz potrzeb szkoleniowych całej organizacji. Warto przy tym pamiętać, że należy wyjść od kompetencji, a dopiero potem skoncentrować się na odpowiednim dobraniu szkoleń.

Drugi sposób możemy wykorzystać, gdy w firmie nie działa sformalizowany proces oceny pracowniczej. Menedżerowie liniowi powinni rozmawiać ze swoimi podwładnymi na temat szkoleń, które mogłyby bezpośrednio pomóc w efektywnym realizowaniu celów zawodowych poszczególnych grup pracowniczych. Wyniki wywiadów należy przedyskutować w gronie zarządczym i określić priorytety.

 

Etap II - organizacja

 

Jeśli budżet firmy jest skromny, można poszukać wewnętrznych trenerów. Powinna to być osoba ciesząca się autorytetem, uznaniem oraz osiągająca dobre wyniki. Ważne, aby posiadała odpowiednie cechy osobowe niezbędne do roli trenera, takie jak: efektywna komunikacja, prezentacja, umiejętność zarządzania pracą grupy. Skierowanie tej osoby na szkolenie typu train the trainer będzie doskonałym sposobem na rozwój jej warsztatu i umiejętności trenerskich. Jednocześnie, w większości przypadków, będzie to znakomity sposób na wzmocnienie jej motywacji i zaangażowania do pracy w ogóle.

Poza osobami, które naturalnie wyłaniają się jako potencjalni trenerzy, warto poszukać indywidualności osób, które z racji prywatnych zainteresowań oraz przeszłości zawodowej mogą wnieść coś ciekawego do grupy. Można też poszukać odpowiednich szkoleń wspófinansowanych przez Unię Europejską.

 

Etap III - implementacja

 

Większość szkoleń ma charakter jedno-, dwu- lub nawet trzydniowych sesji, które przy okazji są istotnym wydarzeniem integracyjnym. Jeśli firma nie może pozwolić sobie na formułę wyjazdowo-integracyjną, warto pomyśleć o zorganizowaniu szkoleń bezpośrednio w firmie. Istotne jest zachowanie dyscypliny, kategoryczne wyłączenie uczestników od codziennych obowiązków i bezwarunkowa ich obecność. Ciekawą formą jest podzielenie jednego tematu na kilka sesji tematycznych oraz zaczynanie każdej kolejnej od przypomnienia i sprawdzenia wiedzy z poprzedniej.

 

Doskonale sprawdza się forma quizu, podczas którego aktywnych uczestników można nagradzać symbolicznymi punktami, np. w formie kamieni. Między sesjami kamienie leżące na biurkach przypominają uczestnikom o szkoleniu. Po zakończeniu całego bloku tematycznego zwycięzcę, tj. właściciela największej liczby kamieni, można nagrodzić drobnym upominkiem. Jeśli chcemy dodatkowo wzmocnić interaktywność i koncentrację uwagi uczestników szkoleń, możemy przygotować krótkie testy wyboru (trzy, pięć pytań). Uczestnik odpowiada na pytania w czasie 3-5 minut. Prowadzący podaje grupie właściwe odpowiedzi i kontynuuje szkolenie. Forma częstych, ale względnie krótkich szkoleń wydaje się mało ekscytująca, ale w długim okresie przynosi bardziej trwałe efekty szkoleniowe. Formuła kilkudniowych sesji działa bardzo pobudzająco, czasem niemal euforycznie na członków zespołu. Zazwyczaj jednak entuzjazm bardzo szybko opada, a stare nawyki co do postaw i zachowań wracają.

 

Etap IV - badanie rezultatów

 

Jedną z metod oceny efektywności szkoleń jest model Kirkpatricka, zaproponowany w 1959 roku i nadal niezwykle popularny. Zakłada on czteropoziomową analizę skuteczności:

1. Poziom reakcji (Reaction) - subiektywny odbiór szkolenia przez uczestnika, zazwyczaj mierzony za pomocą kwestionariusza i/lub ankiety.

2. Poziom nauki (Learning) - ocena szkolenia poprzez testy wiedzy.

3. Poziom zachowań (Behaviour, Performance) - ocena szkolenia poprzez analizę zmian zachowań i postaw.

4. Poziom rezultatów (Results) - ocena korzyści biznesowych (sprzedaż, płynność, optymalizacja kosztów etc.).

Bez względu na to, który poziom analizujemy bądź mierzymy, należy zrobić bilans otwarcia i zamknięcia, tj. dokonać pomiaru wiedzy, oceny postaw i wyników finansowych firmy w momencie rozpoczynania szkoleń. Analogiczne badania/analizy należy powtórzyć po szkoleniu, co pozwoli ocenić efektywność szkolenia i zasadność jego kontynuowania.

 

Wybrane formy mierzenia rezultatów: 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Etap V - utrzymanie wiedzy w organizacji

 

Jeśli firma zdecydowała się na zorganizowanie szkolenia, to warto, by wracała do treści w nim zawartych jeszcze długo po jego skończeniu. Formuła może być różna. Zależy ona od kreatywności trenera wewnętrznego lub menedżera, który zdecydował się wysłać swoich pracowników na szkolenie. Podczas tradycyjnego szkolenia znacząca część czasu poświęcona jest teorii. Prowadzący często posługują się przykładami. Warsztaty i symulacje stanowią zazwyczaj niewielką część sesji szkoleniowych, a to one mają szczególny wpływ na wyrobienie nowych postaw. Nowe umiejętności zostaną skutecznie inkorporowane, kiedy staną się nawykiem, a to można osiągnąć, gdy przeprowadzi się odpowiednią liczbę ćwiczeń i powtórzeń.

Jest wiele organizacji, których sukces zależy od wiedzy produktowej ich pracowników. W takich organizacjach częstym zjawiskiem są testy z wiedzy o produktach, organizowane przy okazji różnych spotkań firmowych.

 

Inne sposoby rozwoju organizacji

 

W niektórych firmach prowadzi się biblioteki firmowe. W większości czytelnictwo jest całkowicie dobrowolną sprawą. Jednak są organizacje, w których pracownik deklarujący swoją motywację do rozwoju powinien obowiązkowo przeczytać wybrane pozycje książkowe. Co więcej, pracodawcy oczekują twardych dowodów na to, że wiedza została przyswojona. Zazwyczaj oznacza to jakiś rodzaj testu. Formuła testowania bywa różna, od narzędzi on-line, które zazwyczaj kończą moduł szkoleń e-learningowych, przez testy wiedzy czy egzaminy przed wewnętrzną/firmową komisją egzaminacyjną. Dobre wyniki testów bywają warunkiem koniecznym promocji pracownika. Inne popularne formy rozwoju kompetencji to coaching i mentoring.

 

RADA

• szkolenie powinno zawierać zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną,

• testy wiedzy zwiększają aktywność uczestników i podnoszą efektywność szkoleń,

• nowa wiedza i postawy powinny być systematycznie utrwalane (warsztaty, symulacje, quizy),

• należy analizować efektywność szkoleń zarówno w krótkiej, jak i długiej perspektywie.

 

UWAGA

Dyskusja powinna koncentrować się wokół rozwoju kompetencji istotnych dla realizacji celów biznesowych organizacji, a nie wokół prywatnych zainteresowań i oczekiwań pracownika.

 

UWAGA

Należy zadać sobie pytanie, czy dobre wyniki uzyskane na poziomie 1-3 przekładają się na wzrost efektywności organizacji. Jednocześnie, czy wzrost efektywności organizacji mierzony na poziomie 4 jest wyższy niż środki zainwestowane w szkolenia.

 

Agnieszka Jabłońska

Autorka jest dyrektorem zarządzającym w IIC Partners Executive Search Worldwide w Polsce, Grupa BIGRAM SA. Ma 15-letnie doświadczenie w branży executive search.

 

 

Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...