Przepisy nie będą blokować pozyskiwania inwestorów

Ewa Grączewska-Ivanova
rozwiń więcej
inforCMS
Resort gospodarki zakończył prace na projektem nowej ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP). Projekt znosi obowiązek sporządzania kosztownych analiz blokujących tę formą inwestowania.

ZMIANA PRAWA

Przyjęte w projekcie rozwiązania prawne zostały wypracowane wspólnie z samorządami i inwestorami prywatnymi. Nowe przepisy zastąpią obowiązująca dziś ustawę o PPP z 2005 r. (Dz.U. z 2005 roku, nr 169, poz. 1420).

Projekt do którego dotarła Gazeta Prawna znosi obowiązek sporządzania rozbudowanych analiz przedwstępnych. Zakłada, też że partner prywatny będzie wybierany na podstawie prawa zamówień publicznych lub ustawy koncesyjnej. Nowe przepisy nie określają co może być przedmiotem partnerstwa. Jeżeli spełnione zostaną wymagania ustawowe co do sposobu wynagradzania partnera prywatnego i podziału ryzyka związanego z przedsięwzięciem - partnerstwo będzie dopuszczalne. Ustawa ma charakter ramowy, pozostawiając w wielu wypadkach swobodę stronom umowy i odsyłając do systemu prawa w Polsce.

Brak analiz

Całkowita rezygnacja z analiz prawnych i ekonomicznych poprzedzających PPP wzbudza jednak zastrzeżenia ekspertów.

- Zrezygnowano z obowiązku prowadzenia wstępnych analiz, ale według mnie była to sztuczna przeszkoda w stosowaniu ustawy o PPP - uważa Agata Kozłowska, dyrektor firmy doradczej Investment Support. Według niej dla każdego projektu inwestycyjnego przygotuje się biznesplan. - Partner prywatny nie zaangażuje się w projekt, dla którego nie przygotowano żadnej struktury organizacyjnej czy prognoz finansowych. To, że ustawa nie nakłada obowiązku nie oznacza, że nie jest to jeden z głównych etapów przygotowania się do pozyskania partnera prywatnego - dodaje.

- To, że nie będzie obowiązkowych analiz wcale nie musi ułatwić PPP - wskazuje Bartosz Korbus z Instytutu Partnerstwa Publiczno Prywatnego. - Samorząd przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji w formule PPP musi uprawdopodobnić, że ta metoda partnerstwa będzie przynosi korzyści dla interesu publicznego w porównaniu do tradycyjnych metod. To nie może być decyzja podejmowana w próżni - dodaje

- To że ustawa nie wymaga przeprowadzania analiz, nie oznacza, że analizy nie będą przeprowadzane - mówi Irena Herbst, lider projektu powołania Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Podkreśla, że projekty PPP to wieloletnie zobowiązania, podejmowane na kilkadziesiąt lat. To ryzyko, które bierze na siebie władza publiczna. Dlatego musi ona wiedzieć, że wybiera najlepszą metodę realizacji inwestycji - dodaje Irena Herbst.

Wybór partnera

Tryb wyboru partnera prywatnego będzie zależał od źródła finansowania przedsięwzięcia. Jeżeli wynagrodzenie partnera prywatnego będzie pochodziło wyłącznieod podmiotu publicznego trzeba będzie stosować prawo zamówień publicznych, w szczególności dialog konkurencyjny. Jeżeli wynagrodzenie będzie polegać na pobieraniu pożytków z przedmiotu partnerstwa, trzeba będzie stosować ustawę koncesyjną. Teraz należy stosować odpowiednio prawo zamówień publicznych.

- Najważniejsze zmiany to odniesienie do konkretnego trybu wyboru partnera w trybie dialogu konkurencyjnego z prawa zamówień publicznych albo do udzielenia koncesji w trybie powstającej ustawy o koncesjach na roboty budowlane i usługi - wskazuje Agata Kozłowska. Według niej autorzy projektu nie przewidzieli wszystkich konsekwencji, jakie może przynieść w praktyce nowe rozwiązanie np. chęć połączeniem przedsięwzięcia PPP z innymi źródłami finansowania (np. środkami unijnymi).

Ogłoszenia zachowane

Projekt zachowuje jednak, wbrew licznym głosom krytycznym, obowiązek zamieszczania ogłoszenia o planowanym przedsięwzięciu PPP w Biuletynie zamówień publicznych (BZP). Nie jest to spójne z obecną nowelizacją pzp. Uchwalona przez Sejm ustawa zakłada rezygnację z tego rygoryzmu.

- Projekt ustawy nie uwzględnił rozwiązania problemu, który obecnie występuje przy stosowaniu ustawy o PPP, czyli kwestii zamieszczania ogłoszeń w BZP. W projekcie ten obowiązek jest jeszcze bardziej rozbudowany. Ponieważ nie ma odniesienia do prawa zamówień publicznych, oznacza to konieczność przygotowywania niezależnych dodatkowych ogłoszeń - dodaje Agata Kozłowska.

- Ponownie projekt zobowiązuje do publikacji informacji o planowanym PPP w Biuletynie Zamówien Publicznych. To znów może ródzic problemy praktyczne, takie jak brak odpowiednich formularzy. Uważam, że wystarczająca blaby publikacja w BIP - dodaje Bartosz Korbus.

Tryb wyboru partnera prywatnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...