rada
Są to wydatki na reklamę, pod warunkiem że będą Państwo w stanie wykazać, iż wręczenie gadżetów pełni funkcje promocyjne dla produktów firmy (np. zawierają informację o stronie www lub nowej linii produktów).
uzasadnienie
Od 1 stycznia 2007 r. kosztem podatkowym nie są koszty reprezentacji. Dlatego tak ważne jest odróżnienie wydatków na reprezentację od wydatków na reklamę.
W opisanej sytuacji przekazanie gadżetów zawiera zarówno elementy reprezentacji, jak i reklamy. Reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją firmy. Przekazanie gadżetów już po transakcji z dotychczasowym klientem firmy pokazuje tę okazałość.
Reklama to z kolei zachęcanie potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług. Informacje o firmie i jej produktach, odesłanie do strony www jest reklamą. Do ostatecznego zakwalifikowania wydatku niezbędne jest wskazanie, który z tych elementów przeważa. Z opisu wynika, że przeważa funkcja reklamowa gadżetów.
Obecnie organy podatkowe unikają jednoznacznego rozstrzygnięcia, czy tego typu wydatki są reprezentacją czy reklamą. Przykładem może być interpretacja z 7 marca 2007 r. Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego, sygn. PO-11/423/2/AN/07. Wskazał on, że wręczenie gadżetów klientom może być wydatkiem reklamowym, pod warunkiem że ich przekazanie spełnia znamiona reklamy. Uznał, że wydając postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego, nie jest jednak uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, że dokonanie danej czynności spełnia znamiona reklamy, czy też reprezentacji.
- art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219
Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej