Mniej plastiku i system kaucyjny już niebawem? Opakowania zmieniają się na eko

opakowania ekologiczne / shutterstock

Polacy nie chcą plastiku — tak wynika z najnowszego sondażu Ekobarometr. Badanie IBRIS wskazuje, że 90% Polaków jest za wprowadzeniem systemu kaucyjnego, umożliwiającego i promującego zwracanie pustych opakowań po napojach. 

Środowisko zasypane przez plastik 

Statystyki budzą niepokój. W ciągu ostatnich 65 lat produkcja plastiku wzrosła z 2 mln ton do 348 mln ton rocznie, a 40% ogólnej produkcji tego surowca przeznacza się na opakowania — czytamy na stronie Fundacji WWF Polska. Wyzwania środowiskowe coraz widoczniej wpływają zarówno na nasze wybory konsumenckie, jak i na życie codzienne. Polacy z roku na rok są w tej kwestii coraz bardziej świadomi.

Chcemy mieć wpływ na otaczający na świat, dlatego coraz częściej nosimy ze sobą do sklepu wielorazowe torby (84% badanych według Ekobarometru), segregujemy śmieci (85%), dbamy, by gasić światło (86%), ale również staramy się dokonywać odpowiednich decyzji zakupowych. Aż 48% Polaków zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest ekologiczne, a 54% wskazuje, że chętnie robiłoby zakupy w tzw. sklepach bez opakowań.

Marki i firmy są w tej sytuacji wręcz zmuszone, aby ich produkty i opakowania były bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska. W innym wypadku przegrają z konkurencją, która w świadomy sposób wykorzystuje trendy i odpowiada na oczekiwania konsumentów. 

Gdyby w ramach branży FMCG wybierane było słowo roku, stawiałbym na hasło “zrównoważony packaging”. Oznacza ono zarówno dbałość o materiał, z jakiego wytworzone jest opakowanie, jak również substancje biodegradowalne lub takie, którymi możemy dzięki recyklingowi nadać nowe życie — mówi Anna Olipra, CEO GlobalSM. Opakowanie jest częścią budowania doświadczenia klienta – sposób, w jaki produkt jest pakowany, wpływa na jego zadowolenie, a tym samym budowanie lojalności. Jednak w obliczu wielu wyzwań otaczającego nas świata dla konsumentów zaczynają być istotne również dodatkowe wartości niż tylko „ładna” etykieta – dodaje.

Wiele firm chce być eko, żeby sprzedać więcej

Świadome trendów i oczekiwań konsumentów marki, poza dbałością o materiały wykorzystywane w procesie tworzenia swoich produktów, angażują się również w inicjatywy i akcje mające na celu wspieranie pozytywnych i proekologicznych zachowań. Jednym z takich działań jest upcykling. Wiele marek drogeryjnych pozwala w sposób higieniczny i bezpieczny na uzupełnienie pustych opakowań po kosmetykach. Coraz więcej firm z branży piwowarskiej zachęca do zwrotu pustych opakowań do sklepu. Najwięksi  zwiększają kaucję, co ma jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do zwrotu zużytych opakowań. Działania te mają na celu również przygotowanie Polaków do planowanej ustawy o gospodarce odpadami i odpadami opakowaniowymi, która dotyczy właśnie systemu kaucyjnego. System ten funkcjonuje już na zachodzie Europy i obejmuje praktycznie wszystkie opakowania szklane, jak i plastikowe.

Większość popiera system kaucyjny ale nieliczni oddają butelki 

Co istotne, ponad 90% Polek i Polaków popiera funkcjonowanie systemu kaucyjnego. 86% oczekuje też, że rząd wprowadzi system depozytowy na opakowania jednorazowe jak najszybciej – wynika z sierpniowego badania IBRIS na zlecenie Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej. Jednocześnie tylko 1/3 Polaków faktycznie oddaje zużyte butelki, a taka butelka może być napełniona nawet 25 razy, aż ulegnie zużyciu.

Opakowania z grzybów, biotworzywa z serwatki mlecznej

Zielony marketing to już nie tylko hasło “eko” na opakowaniu. Konsumenci oczekują w obecnej rzeczywistości czegoś więcej. Na pozytywne postrzeganie marki w dużej mierze wpływają również dodatkowe inicjatywy i prawdziwe historie, a najprostsze rozwiązania są zwykle tymi najlepszymi — komentuje Anna Olipra. Przed producentami i twórcami opakowań stoi duże wyzwanie. W ogromnej mierze to na nich leży odpowiedzialność ekologiczna. Nacisk kładziony z jednej strony przez konsumentów, a z drugiej przez wprowadzane ustawy proekologiczne wymuszają na markach zmiany. Duże wyzwanie to również odkrywanie nowych możliwości – dodaje. 

Branża packagingu coraz mocniej łączy się ze światem naukowców. Na rynku pojawiają się nowe rodzaje ekologicznych materiałów takich jak biotworzywa z serwatki mlecznej, opakowania na bazie grzybów, jadalne opakowania czy papierowe butelki. Plastik zostanie z nami jeszcze długo. Miejmy nadzieję, że zmieni się jednak jego obieg i żywotność.

Źródło: GlobalSM

Moja firma
Jest decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Ile wynoszą?
09 maja 2024

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.

Polacy już nie oglądają telewizji?
09 maja 2024

Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej. 

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować
09 maja 2024

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

Brak chętnych do pracy. Restaurator oferuje prawie 1300 zł za pomoc w znalezieniu kelnera
08 maja 2024

Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera. 

Ogromne zmiany na rynku pracy w ciągu najbliższych 5 lat
07 maja 2024

Najbliższe 5 lat na rynku pracy ma przynieść ogromne zmiany. Według Adecco zniknie 83 miliony miejsc pracy, a na ich miejsce powstanie jedynie 69 milionów innych. Jakie posady są zagrożone? 

Nowa usługa finansowa dla prowadzących działalność gospodarczą: gotówka na niski procent
07 maja 2024

Teraz gotówka na niski procent lub przy spełnieniu dodatkowych warunków całkowicie nieoprocentowana, staje się nową usługą dla przedsiębiorców korzystających w mikrofaktoringu lub dopiero mających w planach skorzystanie z takiego instrumentu. W uproszczeniu ten nowy produkt przypomina zaliczkę tytułem wpływów z przyszłej faktury i pozwala na zachowanie płynności finansowej w okresie gdy jeszcze produkt nie został sprzedany a więc i faktura nie może być wystawiona.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?
07 maja 2024

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

Jak Nvidia może zyskać na wartości dzięki inwestorom w akcje memy
07 maja 2024

Dzięki fantastycznemu rocznemu zwrotowi, przekraczającemu obecnie 220%, Nvidia stałą się jedną z najczęściej dyskutowanych spółek w ostatnim okresie i dowodem na to, że rynek technologiczny trzyma się dobrze. Czy spółka należy również do kategorii akcji memów, czy raczej jej wycena jest oparta o solidne podstawy?

Drogi prąd będzie przyczyną zahamowania sztucznej inteligencji?
07 maja 2024

Wykorzystanie sztucznej inteligencji to duże koszty energetyczne. Czy bez inwestycji w strukturę centrodanową i energetyczną rozwój AI wyhamuje? 

Chmura obliczeniowa - bezpieczeństwo danych w erze cyfrowej transformacji, czyli dlaczego polskiego przedsiębiorcy nie stać na rezygnację z chmury [WYWIAD]
06 maja 2024

Czym jest chmura obliczeniowa? Czy przedsiębiorca korzystający z chmury może czuć się bezpiecznie? Czy to opłacalna inwestycja? O tym wszystkim rozmawiamy z Tomaszem Stachlewskim, Head of Technology CEE w AWS. 

pokaż więcej
Proszę czekać...