Idealny sprzedawca – 3 kroki do sukcesu

Przemysław Kalski
rozwiń więcej
ShutterStock
Idealny sprzedawca jest pożądanym obiektem przez firmy sprzedażowe. Jego największą wartością są umiejętności oraz marka, którą buduje każdego dnia. W obecnych, trudnych czasach, kiedy sprzedaż głównie jest w sieci idealny sprzedawca musi stać się dobrym doradcą. Nie ważny jest produkt, który sprzedajesz. Ważne jest to, że to Ty jesteś sprzedawcą. Co buduje markę idealnego sprzedawcy? Jakie cechy powinien posiadać dobry handlowiec? Czy cena ma znaczenie w handlu?

Co buduje markę idealnego sprzedawcy?

Joe Girard, uznany przez Księgę Rekordów Guinessa 12 razy z rzędu za najlepszego sprzedawcę świata mawiał: „Nigdy nie sprzedałem nikomu samochodu – zawsze kupowali Girarda”. To zdanie potwierdza tezę – klient nie kupuje produktu, klient kupuje osobę, która mu ten produkt sprzedaje. Dlaczego tak się dzieje? Za sukces w sprzedaży odpowiedzialna jest marka. Każdy z nas może zacząć budować ją już dziś. Jest to proces długotrwały, ciągły, a jednocześnie bardzo skuteczny. Joe Gerard dzięki swojej marce, którą skutecznie budował przez lata, w całym swym dorobku sprzedał ponad 13 tysięcy samochodów klientom indywidualnym. Dokonał tego pracując w jednym z siedmiu salonów tej samej marki w mieście. Inni kusili rabatami, obniżali cenę – a do niego ludzie zapisywali się na wizytę. Ten człowiek wyróżniał się na tle innych sprzedawców. Nadawał swoim transakcjom markę. Samochody wszędzie były takie same. W salonie, w którym pracował marką był człowiek, który je sprzedawał.

Najlepsi handlowcy unikają sprzedaży produktów/usług. Sprzedają siebie. Oferują emocjonalną więź z klientem czy satysfakcję z dokonania transakcji właśnie z nim. Nie ważne kogo Ty znasz. Ważne kto zna Ciebie.

Idealny sprzedawca, czyli jaki?

Jeśli zadamy pytanie, jakie kompetencje są kluczowe, aby uzyskiwać powtarzalne i przewidywalne sukcesy w sprzedaży, odpowiedzi będzie tyle, ilu odpowiadających. Jednak możemy znaleźć wspólny mianownik. Kluczem do sukcesu jest umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi ludźmi. Na niej oparty jest każdy biznes. Istotą każdego biznesu jest sprzedaż. Nowy i obecnym klientom. Sztuka komunikacji z ludźmi, umiejętność utrzymywania długotrwałych relacji daje powodzenie w sprzedaży. Praktycznie w każdym ogłoszeniu rekrutacyjnym na stanowiska związane ze sprzedażą, jest wymaganie „umiejętność nawiązywania kontaktów”.

Bez niej nie ma sprzedaży. Otwartość i ciekawość drugiej osoby pozwalają nam na rozpoczęcie rozmowy handlowej. Zadawania pytań i uzyskiwania na nie odpowiedzi. Tylko wtedy wiemy, czego potrzebuje nasz klient i dokładnie to możemy mu sprzedać. Powinniśmy tę umiejętność kształtować, rozwijać, ćwiczyć na sobie, a co najważniejsze rozwijać u swoich współpracowników.

Czy cena ma znaczenie w handlu?

Każdy z nas ma swoich zaufanych dostawców różnych produktów lub usług. W telefonie mamy swoich lekarzy, mechaników, doradców marketingowych, finansowych, prawników i wielu innych. Tych, którzy są po prostu „nasi”. Nie szukamy za każdym razem nowego, najtańszego. Zaufanie, które sprzedawca zbudował z nami jest tym, co sprawia, że dokonujemy transakcji właśnie z nim, bez względu na cenę. Kupujemy marką, jaką ten człowiek reprezentuje i nie chodzi tutaj o markę firmy tylko markę osobistą. Znanych brandów mamy wiele. Salonów sieciowych marek również. A często dokonujemy zakupów w tym, konkretnym salonie. Nie w innym. Dlaczego? Bo tam, jest „nasz” sprzedawca, który zawsze dobrze nas obsługiwał.  Z nim nie negocjujemy cen, ponieważ nie one są najważniejsze. Tutaj kluczową wartością jest zaufanie.

Wchodząc do nowego sklepu, gdzie nie mamy zbudowanych więzi, często z radością prosimy o rabat. Negocjujemy, staramy się stworzyć sobie wartość transakcji poprzez uzyskanie niższej ceny. Cena ma znaczenie tylko wtedy, gdy dokonujący transakcji handlowiec nie wygeneruje nic więcej. Jeśli skupi się na jakości kontaktu z klientami, wtedy ma o wiele większe szanse na to, aby nie sprzedawać za „wszelką cenę” tylko za cenę będącą logiczną konsekwencją wartości, jaką klient otrzymuje. Gdzie poza samym produktem, jest coś więcej.. Cena ma kluczowe znaczenie przede wszystkim dla sprzedającego. Przynosi zysk lub zapewnia ogrom ciężkiej, stresującej pracy, skupionej na poszukiwaniu nowych klientów, jeśli jest zbyt niska.

Moja firma
Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?
16 maja 2024

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument
16 maja 2024

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

Czy własny bank pozytywnych zasobów pomaga w pracy?
14 maja 2024

Praca często generuje stres, a z nim każdy radzi sobie na swój sposób. Niejednokrotnie jest to spadek zaangażowania czy motywacji do pracy. Czym jest PsyCap? Zagadnienie analizowały badaczki Uniwersytetu SWPS.

Nowa wersja GPT-4o dostępna dla wszystkich. Asystent głosowy + rozpoznawanie i nazywanie emocji na podstawie obserwacji twarzy przez kamerę
14 maja 2024

W poniedziałek pokazano nową wersję ChataGPT - GPT-4o. Google raczej nie spadnie z tronu lidera wyszukiwarek ale nowe rozwiązania od Open AI mogą zrewolucjonizować nasze życie. Podróże bez znajomości języka będą jeszcze łatwiejsze, ale coś dla siebie dostaną też duże marki. Nowy ChatGPT będzie mógł odczytywać nasze emocje “na żywo”, a to dla reklamodawców może być wiedza bezcenna. 

Czy wkrótce już nie będzie nas stać na czekoladę?
13 maja 2024

Cena tony kakao w połowie kwietnia wynosiła na giełdach ponad 11 tys. dolarów. Eksperci są zdania, że to nie jest koniec podwyżek. Czy wkrótce nie będziemy mogli sobie pozwolić na czekoladę? 

Urlop od płacenia składek ZUS dla mikroprzedsiębiorców. Nowe rozwiązania coraz bliżej?
10 maja 2024

Sejm uchwalił ustawę o tzw. wakacjach składkowych. Nowe przepisy są skierowane do mikroprzedsiębiorców, wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób, a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Jest decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Ile wynoszą?
09 maja 2024

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.

Polacy już nie oglądają telewizji?
09 maja 2024

Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej. 

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować
09 maja 2024

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

Brak chętnych do pracy. Restaurator oferuje prawie 1300 zł za pomoc w znalezieniu kelnera
08 maja 2024

Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera. 

pokaż więcej
Proszę czekać...