Komunikacja w sprzedaży

Przemysław Kalski
rozwiń więcej
Komunikacja w sprzedaży, jak i w każdej innej dziedzinie jest jednym z ważniejszych elementów. Odpowiadając na pytanie co jest decydujące w sprzedaży? Odpowiedź brzmi: to, w jaki sposób komunikujesz się ze swoim rynkiem, z klientami. To, co sprzedajesz, jest wtórne. Biznes jest w gruncie rzeczy umiejętnością nawiązywania kontaktu z obcymi osobami. Zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni. Niezależnie, czy mamy na myśli działania Public Relations, komunikację marketingową, copywriting czy bezpośrednią rozmowę z drugim człowiekiem, twarzą w twarz, telefonicznie lub elektronicznie. Jak mówić, aby nas rozumiano? Co wpływa na skuteczną komunikację w sprzedaży? Dlaczego umiejętność komunikowania się może być przewagą konkurencyjną?

Zadbajmy o to, aby być właściwie zrozumianym

Podstawową zasadą, jaką powinniśmy przestrzegać, jest „zadbajmy o to, aby być właściwie zrozumianym”. Od tego wszystko się zaczyna. Nie jest to proste, choć takie się wydaje.
Komunikuj się tak, aby dać największe szanse odbiorcom, że to, co chcesz zakomunikować, będzie zrozumiane dokładnie tak, jak zaplanowałeś. Wydaje się to banalne, jednak zaufaj — to najczęstszy błąd, jaki popełniamy w szeroko rozumianej komunikacji. A w komunikacji bezpośredniej z innymi ludźmi – błąd powszechny.

Jeśli przyjrzymy się rozmowom handlowym, negocjacjom, ale również managerom komunikującym się ze współpracownikami – odkryjesz, w czym rzecz.

Pan mnie źle zrozumiał, oni nie zrozumieli, albo zrozumieli, ale coś innego niż mówiłem, wiesz, ludzie nie rozumieją, możesz mówić tysiąc razy i tak dotrze coś innego, przecież napisałem im to w ofercie, a i tak pytają o to samo.

Znamy to prawda. Punkt skupienia. W tym jest problem. Marketerzy to wiedzą, dobierają sposób komunikacji, formę, słowa do precyzyjnie określonych odbiorców. Zmieniają formę i słowa w zależności od efektów. To jasne i oczywiste. A jak rozmawiamy ze sobą? Punkt skupienia – to nie istotne, co mówimy, liczy się tylko to, co odbierze i zrozumie odbiorca. Jeśli zmienisz punkt skupienia, z tego, co chcesz powiedzieć na to, co rozumie odbiorca – to początek długiej drogi do skutecznej komunikacji. Wtedy odkryjesz, że zanim zaczniesz cokolwiek komukolwiek mówić,  pisać – najpierw zastanowisz się, jak to zrobić, aby to, co chcesz przekazać, zrozumiane zostało dokładnie tak, jak chcesz. Wtedy okaże się, że własne „ja”, własny punkt widzenia jest nieskuteczny. Skuteczność leży w elastyczności komunikacji, zmianach jej formy i ciągłej kontroli tego, co rozumie Twój rozmówca.

Skuteczna komunikacja w sprzedaży — elementy

Niezależnie od tego, z kim rozmawiamy — z klientami, współpracownikami, czy negocjujemy warunki kontraktu, punkt skupienia jest najważniejszy. To pierwszy element efektywnego porozumienia się.
Kolejnym elementem jest aktywne słuchanie. Prowadząc rozmowy handlowe czy spotkania z klientami ważne jest, aby brać czynny udział w rozmowie. Nie tylko zadawaj pytania, ale również przytakuj rozmówcy. Okazuj mu zainteresowanie. Skupiaj swoją uwagę na tym, co do Ciebie mówi. Będziesz wiedział, jak reagować np. na obiekcje klienta lub też zadasz właściwe, kolejne pytanie.

W skutecznej komunikacji nie może zabraknąć autentyczności. Pokaż, że znasz się na tym, o czym rozmawiasz. Zamiast „wciskać” na siłę klientowi produkt, dowiedz się, czego on potrzebuje. Spraw, aby klient chciał kupić, a nie ty sprzedać. Kieruj się swoim kodeksem wartości. Takim samym w życiu zawodowym i prywatnym. Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Autentyczność zawsze się obroni.

Bariery komunikacyjne eliminuj tak szybko, jak to możliwe. Mów językiem, zrozumiałym dla rozmówcy. Oczywiście nie chodzi tutaj o lingwistykę. Twoje słowa muszą być dopasowane do poziomu wiedzy Twojego rozmówcy. Jeśli pracujesz, np. w banku świetnie orientujesz się w nomenklaturze bankowej. Twój klient nie musi mieć takiej samej wiedzy, jak Ty. Dlatego postaraj się przełożyć „z polskiego na nasze”. Mów prostymi słowami. Używaj sformułowań ogólnodostępnych, a specjalistyczne słownictwo wyjaśniaj. Przenieś punkt skupienia na Twojego rozmówcę.

Przewaga dzięki komunikacji

Umiejętność komunikowania się, wiedza na temat sposobów prowadzenia rozmów, skupienie na rozmówcy — to wszystko składa się na przewagę nad konkurencją. Praca w sprzedaży to przede wszystkim rozmowy z nieznanymi nam dotąd osobami. Niby wszyscy mówimy w tym samym języku, a jednak nie zawsze ta komunikacja jest właściwa i skuteczna. Komunikowanie się to również emocje, jakie towarzyszą podczas rozmowy. Nawet w korespondencji mailowej jesteśmy w stanie wyczuć emocje nadawcy. Jeśli potrafisz zapanować nad swoimi nerwami, nie wdajesz się w czcze dyskusje, odpowiednio zarządzasz stresem i masz wysoką odporność psychiczną, komunikacja w sprzedaży będzie przychodzić Ci znacznie łatwiej. Dołóż do tego składowe skutecznej komunikacji, o których jest napisane powyżej. Skoncentruj się na tym, czego oczekuje od Ciebie Twój rozmówca. Wtedy zyskasz przewagę dzięki komunikacji. Dobrze nam się rozmawia z tymi, którzy nas rozumieją, myślą podobnie i nie robią nic na siłę.

Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...