Będzie trudniej i drożej. Obostrzenia w Wielkiej Brytanii

oprac. Tomasz Kowalski
rozwiń więcej
Wielka Brytania Anglia Walia Szkocja wyspy brytyjskie UK United Kingdom tir ciężarówka przewoźnik transport wjazd do Wielkiej Brytanii opłaty spedycja / Będzie trudniej i drożej. Obostrzenia w Wielkiej Brytanii / Shutterstock

Brytyjskie plany budżetowe na kolejne lata przynoszą zmiany również dla branży transportowej. Wzrosną opłaty dla posiadaczy pojazdów ciężarowych poruszających się po kraju, a także obostrzenia dotyczące możliwości wjazdu do Wielkiej Brytanii dla kierowców pochodzących z Polski.

Wyższe stawki za wjazd do Wielkiej Brytanii

Właściciele pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 12 ton, które nie są zarejestrowane na terenie Wielkiej Brytanii, muszą wnosić tzw. opłatę “HGV levy” za wjazd do kraju. Jej wysokość zależy od kategorii emisji spalin, wagi pojazdu oraz okresu, na jaki wykupujemy dostęp. Stawki roczne zaczynają się od 150 GBP i sięgają aż 749 GPB.

- Od 1 kwietnia 2025 r. opłacający muszą się liczyć z niewielką podwyżką. Brytyjski rząd zadecydował o zwiększeniu opłat w związku z rosnącą inflacją na okres 2025 i 2026 r. Najniższa stawka wynosić ma 155 GBP, a najwyższa - 776 GBP - tłumaczy Mateusz Pernak, prawnik z TC Kancelarii Prawnej.

Szczegółowe stawki wyniosą:

  • dla pojazdów o DMC od 12 do 31 ton: 155 GBP (norma emisji EURO VI lub wyższa) lub 202 GBP (EURO V lub wcześniejsza);
  • dla pojazdów o DMC powyżej 31 do 38 ton: 373 GBP (od EURO VI wzwyż) lub 485 GBP (EURO V lub wcześniejsza);
  • dla pojazdów o DMC powyżej 38 ton odpowiednio 597 lub 776 GBP.

Dotkliwe kary za brak opłaty

Wjazd podlega opłacie z chwilą przekroczenia granicy, gdy pojazd porusza się po jednej z głównych dróg w Wielkiej Brytanii. Za drogi główne uznaje się te oznaczone literami A oraz M.

- Biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość dróg portowych to drogi główne, nowe stawki będą obowiązywać praktycznie wszystkich przewoźników operujących na rynku brytyjskim - zwraca uwagę Mateusz Pernak. - Opłaty może dokonać kierowca, spedytor czy też agent, ale to kierowca lub przewoźnik poniesie karę i konsekwencje w razie jej braku - dodaje ekspert.

W przypadku przekroczenia granicy bez dokonania odpowiedniej opłaty wzywane są odpowiednie służby. Kara wynosi 300 GBP, a obciążony nią przewoźnik musi również wykupić „HGV levy”. Kierowca musi być gotów uregulować opłatę od ręki. Jeśli tego nie zrobi, jego pojazd zostanie zatrzymany do chwili załatwienia sprawy, a on sam obciążony dodatkowymi kosztami związanymi z przechowaniem pojazdu.

Nowy obowiązek przed wjazdem do Wielkiej Brytanii

Kolejna istotna zmiana dotyczy nowych zasad wjazdu do Wielkiej Brytanii. Od 2 kwietnia 2025 r. obywatele Polski będą musieli uzyskać Elektroniczną Autoryzację Podróży (ETA) przed przekroczeniem granicy kraju. Z tego obowiązku zwolnione będą wyłącznie osoby posiadające prawo do mieszkania, pracy lub studiowania w Wielkiej Brytanii. Wymóg ten obejmuje również osoby wjeżdżające do UK w celach służbowych, w tym kierowców zawodowych. Brak ETA wydanego na dane kierowcy uniemożliwi mu więc wykonanie przewozu w Wielkiej Brytanii.

ETA będzie certyfikatem elektronicznym ważnym przez dwa lata od chwili jego wystawienia lub do momentu utraty ważności paszportu, do którego ETA będzie przypisana. Koszt uzyskanie autoryzacji wynosi 10 GBP, a wnioski w tej sprawie można składać wyłącznie w formie elektronicznej, za pomocą aplikacji UK ETA dostępnej na App Store oraz Google Play albo poprzez stronę rządową gov.uk.

- Co ważne, karnetu ETA nie uzyskuje się od ręki - czas oczekiwania wynieść może do 3 dni roboczych - przestrzega Mateusz Pernak z TC Kancelarii Prawnej. - Przewoźnicy muszą więc pamiętać o dopełnieniu tej formalności z odpowiednim wyprzedzeniem, by uniknąć problemów z realizacją przewozu.

Źródło:

TC Kancelaria Prawna

Moja firma
Webinar. ESG compliance. Jak wdrożyć w Twojej firmie?
11 mar 2025

Webinar adresowany jest do przedsiębiorców, członków kadry zarządzającej, specjalistów ds. compliance, audytorów wewnętrznych oraz osób odpowiedzialnych za wdrażanie strategii ESG w organizacji.

Będzie trudniej i drożej. Obostrzenia w Wielkiej Brytanii
11 mar 2025

Brytyjskie plany budżetowe na kolejne lata przynoszą zmiany również dla branży transportowej. Wzrosną opłaty dla posiadaczy pojazdów ciężarowych poruszających się po kraju, a także obostrzenia dotyczące możliwości wjazdu do Wielkiej Brytanii dla kierowców pochodzących z Polski.

Family Business Future Summit 2025
11 mar 2025

W dniach 24-25 kwietnia Olsztyn stanie się centrum spotkań przedsiębiorców, liderów oraz wizjonerów, którzy na co dzień rozwijają firmy rodzinne w Polsce. Obędzie się w nim druga edycja Family Business Future Summit - wyjątkowe wydarzenie poświęconym firmom rodzinnym. W tym roku rozbudowana została formuła konferencji! Przez dwa dni uczestnicy będą mieli okazję do inspirujących rozmów z ekspertami rynkowymi oraz przedstawicielami największych polskich biznesów rodzinnych.

Jerzy Owsiak: Biurokracja i brak zaufania to największe problemy biznesu. "Nie przeszkadzajcie, a będzie wszystko OK"
11 mar 2025

Jerzy Owsiak otrzymał nagrodę od przedsiębiorców. Jego zdaniem polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji.

Biotechnologia a długowieczność - jubileuszowa konferencja CEBioForum 2025
10 mar 2025

Wykorzystanie rewolucji w biotechnologii w zapewnieniu długowieczności, miejsce europejskich firm biotechnologicznych w świecie, czy znaczenie branży we współczesnej gospodarce – to główne tematy XXIII CEBioForum, z udziałem prawie 100 najbardziej innowacyjnych firm biotechnologicznych z całego świata. Wydarzenie obchodzi w tym roku swój jubileusz, odbywa się już od 25 lat.

Darmowy e-book "Być kobietą w biznesie"
10 mar 2025

Marzec jest miesiącem Kobiet i specjalnie dla Was przygotowaliśmy wyjątkowy e-book

Handel detaliczny: zmiany w przepisach 2025 i 2026 r.
10 mar 2025

Co zmieni się w handlu detalicznym w 2025 i 2026 roku? Jakie przepisy zaczynają obowiązywać? System kaucyjny startuje 1 października 2025 r., ale w niektórych przypadkach od 1 stycznia 2026 r. Co z recyklingiem opakowań i dyrektywą Omnibus?

Boom na zielone inwestycje. Wodór nowym priorytetem dla funduszy i inwestorów
10 mar 2025

W obliczu rosnącej potrzeby transformacji energetycznej oraz dążenia do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju wodór coraz częściej staje się priorytetem dla decydentów politycznych i inwestorów. Boom na zielone inwestycje.

Jak eksperymenty przeprowadzane w kosmosie mogą wpłynąć na naszą codzienność [WYWIAD]
07 mar 2025

O misji IGNIS, o tym, jak kosmos łączy się z biznesem i jak eksperymenty kosmiczne wpływają na naszą codzienność rozmawiamy z Kingą Gruszecką, CGI Space LEad.

Wyższa akcyza na e-papierosy nie ograniczy spożycia wyrobów nikotynowych. Palacze wrócą do tradycyjnych papierosów, a z rynku znikną polskie firmy
06 mar 2025

Trwają prace nad przepisami, które mają ograniczyć spożycie wyrobów nikotynowych. Nowe regulacje wprowadzą wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze. Zdaniem ekspertów wyższe ceny zniechęcą do nich konsumentów, którzy pozostaną przy paleniu zwykłych, bardziej szkodliwych papierosów. Nowe przepisy mogą spowodować, że wiele rodzimych przedsiębiorstw z branży nikotynowej zamknie działalność i zniknie z rynku.

pokaż więcej
Proszę czekać...