Poczujemy deszcz lub uderzenie pocisku oglądając film, czy grając w grę. Kamizelka haptyczna zapewni 250 wrażeń dotykowych

VR - virtual reality, technologie dotykowe / Poczujemy deszcz lub uderzenie pocisku oglądając film, czy grając w grę. Kamizelka haptyczna zapewni 250 wrażeń dotykowych / shutterstock

Niespotykane dotąd odczucia dotykowe podczas gry czy oglądania seansu filmowego ma zapewnić innowacyjna kamizelka haptyczna. Urządzenie obsługuje 250 wrażeń dotykowych, takich jak m.in. odczucia towarzyszące deszczowi czy podmuchom wiatru, uderzeniom kuli czy gałęzi podczas biegu przez dżunglę. Urządzenie jest pomyślane przede wszystkim z myślą o rozrywce, sprawdzi się m.in. w salonach VR czy kinach, ale może znaleźć zastosowanie także w biznesie szkoleniowym czy reklamie. 

Kamizelka haptyczna Skinetic. 250 wrażeń dotykowych podczas oglądania filmu, czy grania w grę komputerową

– Skinetic to kamizelka, która po ubraniu pozwala nam poczuć to, czego doświadczamy w świecie cyfrowym. Dotychczas podczas gry mogliśmy tylko widzieć i słyszeć przedstawiony w niej świat. Po założeniu naszej kamizelki będziemy mogli go także poczuć, na przykład kiedy trafi w nas pocisk. Nie poczujemy bólu, ale będziemy wiedzieć, że zostaliśmy trafieni. Jeśli w grze pada deszcz, będziemy mogli poczuć jego krople na sobie. Stojąc w ulewnym deszczu i wietrze, poczujemy to na swojej skórze. Na naszej liście mamy około 250 różnych efektów – informuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Boby Cherian, kierownik ds. kluczowych klientów i innowacji w firmie Actronika.

„Czy wyobrażałeś sobie gałęzie uderzające o Twoją klatkę piersiową, kiedy przedzierasz się przez dżunglę, kurtynę wody spadającą na Twoje ramiona, kiedy przechodzisz pod wodospadem, czy oddech na plecach potwora skradającego się za Tobą?” – zachęcają producenci kamizelki. Jak zapewniają, dzięki takim możliwościom urządzenie może znaleźć różne zastosowania, głównie w rozrywce, np. projekcjach filmowych, wystawach sztuki czy podczas słuchania muzyki dzięki rozszerzeniu sekcji rytmicznej również na wrażenia dotykowe. Punktem wyjścia są natomiast zastosowania gamingowe.

– Głównym rynkiem są dla nas wirtualne środowiska rozrywkowe. Celujemy głównie w salony VR, ale pracujemy też nad tym, żeby nasze urządzenie mógł kupić praktycznie każdy. Chcemy, żeby każdy mógł mieć je w domu i ciesząc się grą, którą lubi, mógł ją też dosłownie poczuć – dodaje Boby Cherian.

Inne kamizelki haptyczne

Na rynku są już dostępne podobne rozwiązania. Kamizelka haptyczna KOR-FX, opracowana przez firmę Immerz, która stworzyła też debiutującą na Targach CES w 2010 roku opaskę wibrującą podczas gry, wykorzystuje technologię opierającą się na systemie limfatycznym i generowaniu fal dźwiękowych, a nie zwykłych wibracji. Kiedy przetworniki opierają się o klatkę piersiową, generowane fale pozwalają odczuć wrażenia dotykowe towarzyszące grzmotom czy wybuchom.

– Nasz produkt jest wyjątkowy, bo jest w nim dostępnych 250 różnych efektów. Na rynku jest kilka innych kamizelek, ale mają ograniczoną liczbę efektów. Z naszą kamizelką można naprawdę odczuć różnicę, na przykład pomiędzy deszczem a wiatrem. Ludzie od razu czują, że wrażenia są inne. Obecnie nie ma drugiego takiego urządzenia na rynku – przekonuje przedstawiciel Actroniki.

Współpraca z komputerami, smartfonami, tabletami, platformami VR

Urządzenie jest kompatybilne z komputerami, smartfonami, tabletami oraz amatorskimi i profesjonalnymi platformami VR. Może być stosowane przez osoby obu płci oraz w różnym wieku – nie ma wariantów dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Założenie go na ciało nie zajmuje więcej niż minutę. Kamizelkę łatwo się czyści, bo jest wyposażona w wymienną i zmywalną podszewkę z siateczki, więc może z niej korzystać wiele osób. Dzięki temu jest to rozwiązanie, którym mogą być zainteresowane podmioty takie jak salony VR czy centra szkoleniowe. Producent zapewnia, że każde zamówienie można spersonalizować pod konkretne potrzeby klienta.

– Współpracujemy z naszymi partnerami, studiami i dystrybutorami, aby stopniowo tworzyć gry, treści czy filmy, żeby było jak najwięcej możliwości korzystania z kamizelki. Nie spieszymy się i jesteśmy obecnie na ostatnim etapie przygotowania do produkcji. Myślę, że do końca roku kamizelka trafi do osób, które już ją zamówiły, i wtedy zainteresowanie znacznie wzrośnie – zapowiada Boby Cherian.

Według Precedence Research wartość globalnego rynku technologii dotykowych wyniosła w 2022 roku niemal 9 mld dol. Do 2032 roku przekroczy kwotę 25 mld dol.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Moja firma
Urlop od płacenia składek ZUS dla mikroprzedsiębiorców. Nowe rozwiązania coraz bliżej?
10 maja 2024

Sejm uchwalił ustawę o tzw. wakacjach składkowych. Nowe przepisy są skierowane do mikroprzedsiębiorców, wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób, a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Jest decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Ile wynoszą?
09 maja 2024

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.

Polacy już nie oglądają telewizji?
09 maja 2024

Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej. 

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować
09 maja 2024

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

Brak chętnych do pracy. Restaurator oferuje prawie 1300 zł za pomoc w znalezieniu kelnera
08 maja 2024

Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera. 

Ogromne zmiany na rynku pracy w ciągu najbliższych 5 lat
07 maja 2024

Najbliższe 5 lat na rynku pracy ma przynieść ogromne zmiany. Według Adecco zniknie 83 miliony miejsc pracy, a na ich miejsce powstanie jedynie 69 milionów innych. Jakie posady są zagrożone? 

Nowa usługa finansowa dla prowadzących działalność gospodarczą: gotówka na niski procent
07 maja 2024

Teraz gotówka na niski procent lub przy spełnieniu dodatkowych warunków całkowicie nieoprocentowana, staje się nową usługą dla przedsiębiorców korzystających w mikrofaktoringu lub dopiero mających w planach skorzystanie z takiego instrumentu. W uproszczeniu ten nowy produkt przypomina zaliczkę tytułem wpływów z przyszłej faktury i pozwala na zachowanie płynności finansowej w okresie gdy jeszcze produkt nie został sprzedany a więc i faktura nie może być wystawiona.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?
07 maja 2024

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

Jak Nvidia może zyskać na wartości dzięki inwestorom w akcje memy
07 maja 2024

Dzięki fantastycznemu rocznemu zwrotowi, przekraczającemu obecnie 220%, Nvidia stałą się jedną z najczęściej dyskutowanych spółek w ostatnim okresie i dowodem na to, że rynek technologiczny trzyma się dobrze. Czy spółka należy również do kategorii akcji memów, czy raczej jej wycena jest oparta o solidne podstawy?

Drogi prąd będzie przyczyną zahamowania sztucznej inteligencji?
07 maja 2024

Wykorzystanie sztucznej inteligencji to duże koszty energetyczne. Czy bez inwestycji w strukturę centrodanową i energetyczną rozwój AI wyhamuje? 

pokaż więcej
Proszę czekać...