Jak płacimy w sklepach internetowych? Ulubione metody płatności polskich internautów

Cinkciarz.pl
rozwiń więcej
Jak płacimy w sklepach internetowych? Ulubione metody płatności polskich internautów / Shutterstock

Zmieniają się preferencje dotyczące wyboru metod płatności w sklepach internetowych. Kupujący najczęściej finalizują transakcje poprzez szybki przelew lub BLIK. Udział w rynku tracą płatności za pobraniem. 

Z danych GUS wynika, że 93,3 proc. polskich gospodarstw domowych, o 0,9 proc. więcej niż przed rokiem, ma dostęp do internetu. Wraz z tym rośnie popularność zakupów online. W 2022 r. z takiej możliwości skorzystało ponad 16,5 mln Polaków, w tym coraz więcej osób w wieku 45-54 lata. W tej kat. wiekowej GUS odnotował 6,6-proc. zwiększenie zainteresowania zakupami online.

Preferowane metody płatności

Za zakupy w sklepach internetowych Polacy najczęściej płacą poprzez szybkie przelewy online. taką odpowiedź wskazało 70 proc. ankietowanych w badaniu Gemius „E-commerce w Polsce 2022”. W drugiej kolejności wybieramy BLIK – 58 proc., a w trzeciej zapłatę kartą – 43. proc.

Zmniejsza się popularność płatności gotówką za towar przy odbiorze towaru od kuriera – taką opcję w 2022 r. wybierało 41 proc. respondentów, podczas gdy w przeszłości była to najczęściej wybierana metoda przez polskich internautów. 40 proc. robiących zakupy w sieci płaci także w formie tradycyjnego przelewu, wpisując numeru rachunku, tytuł transakcji i dane odbiorcy. 39 proc. wybiera na zakupach w sieci wysyłkę za pobraniem, płacąc za towar (kartą lub gotówką) przy odbiorze. 32 proc. badanych deklaruje, że zdarza im się odbierać zamówione produkty w sklepach stacjonarnych, gdzie płacą kartą lub gotówką. Tylko 12-proc. osób ujętych w badaniu korzysta z odroczonego terminu płatności, a 11 proc. z zakupów online na raty. 

Dane uwzględniające nie tylko 2022 r., ale także wcześniejsze doświadczenia internautów z zakupami w sieci potwierdzają dominację szybkich przelewów online i BLIK-u wśród metod płatności internetowych. 70 proc. kobiet i 69 proc. mężczyzn zadeklarowało, że choćby raz zapłaciło szybkim przelewem, a 55 proc. internautek i 61 proc. internautów choć raz płaciło BLIK-iem. 39-41 proc. kupujących zarówno kobiet, jak i mężczyzn przynajmniej raz sfinalizowało zakupy, płacąc kartą. Wszystkie wymienione formy są dostępne w popularnych bramkach płatniczych, takich jak np. Przelewy24, PayU, Tpay czy Cinkciarz Pay.

 

Użytkownicy sklepów internetowych, korzystających z systemu płatności Cinkciarz Pay, mają do dyspozycji szeroki wybór walut – oprócz złotych klienci mogą płacić w 26 innych walutach. Oferta fintechu Cinkciarz.pl dla ecommerce jest szczególnie doceniana przez sprzedawców, dbających o efektywność kosztową czy prowadzących ekspansję zagraniczną, których klienci z różnych krajów wolą płacić swoją lokalną walutą na korzystnych warunkach. Dzięki Cinkciarz Pay sklep może elastycznie przyjmować płatności w wybranej przez siebie walucie (np. w euro), jednocześnie dając kupującym możliwość płacenia w walucie ich karty lub konta bankowego, np. w dolarach.

 

Smartfon wciąż na prowadzeniu

Internauci najwięcej swoich zamówień składają poprzez smartfony – 75 proc. W drugiej kolejności wykorzystują do tego laptopy – 73 proc., a w trzeciej komputery stacjonarne – 41 proc. 

Z danych GUS, co potwierdza także raport Gemius, wynika, że Polacy najczęściej kupują online odzież i obuwie, a następnie kosmetyki i perfumy. Wg ankietowanych pierwszym kryterium decyzji o zakupie określonego towaru jest cena, co deklaruje 47 proc. respondentów. 41 proc. z nich za priorytet stawia niskie koszty dostawy, a 35 pozytywne doświadczenia z wcześniejszych zakupów.

Wiarygodność sklepu konsumenci oceniają przede wszystkim na podstawie znalezionych w sieci opinii innych klientów – 43 proc. Drugie miejsce zajmuje tu udostępnienie możliwości zapłaty za towar przy jego odbiorze – 30 proc., a trzecie jasne informacje o zwrotach i reklamacjach – 29 proc. 

Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Moja firma
Jest decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Ile wynoszą?
09 maja 2024

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.

Polacy już nie oglądają telewizji?
09 maja 2024

Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej. 

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować
09 maja 2024

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

Brak chętnych do pracy. Restaurator oferuje prawie 1300 zł za pomoc w znalezieniu kelnera
08 maja 2024

Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera. 

Ogromne zmiany na rynku pracy w ciągu najbliższych 5 lat
07 maja 2024

Najbliższe 5 lat na rynku pracy ma przynieść ogromne zmiany. Według Adecco zniknie 83 miliony miejsc pracy, a na ich miejsce powstanie jedynie 69 milionów innych. Jakie posady są zagrożone? 

Nowa usługa finansowa dla prowadzących działalność gospodarczą: gotówka na niski procent
07 maja 2024

Teraz gotówka na niski procent lub przy spełnieniu dodatkowych warunków całkowicie nieoprocentowana, staje się nową usługą dla przedsiębiorców korzystających w mikrofaktoringu lub dopiero mających w planach skorzystanie z takiego instrumentu. W uproszczeniu ten nowy produkt przypomina zaliczkę tytułem wpływów z przyszłej faktury i pozwala na zachowanie płynności finansowej w okresie gdy jeszcze produkt nie został sprzedany a więc i faktura nie może być wystawiona.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?
07 maja 2024

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

Jak Nvidia może zyskać na wartości dzięki inwestorom w akcje memy
07 maja 2024

Dzięki fantastycznemu rocznemu zwrotowi, przekraczającemu obecnie 220%, Nvidia stałą się jedną z najczęściej dyskutowanych spółek w ostatnim okresie i dowodem na to, że rynek technologiczny trzyma się dobrze. Czy spółka należy również do kategorii akcji memów, czy raczej jej wycena jest oparta o solidne podstawy?

Drogi prąd będzie przyczyną zahamowania sztucznej inteligencji?
07 maja 2024

Wykorzystanie sztucznej inteligencji to duże koszty energetyczne. Czy bez inwestycji w strukturę centrodanową i energetyczną rozwój AI wyhamuje? 

Chmura obliczeniowa - bezpieczeństwo danych w erze cyfrowej transformacji, czyli dlaczego polskiego przedsiębiorcy nie stać na rezygnację z chmury [WYWIAD]
06 maja 2024

Czym jest chmura obliczeniowa? Czy przedsiębiorca korzystający z chmury może czuć się bezpiecznie? Czy to opłacalna inwestycja? O tym wszystkim rozmawiamy z Tomaszem Stachlewskim, Head of Technology CEE w AWS. 

pokaż więcej
Proszę czekać...