Świadczenie interwencyjne: dla kogo, warunki, gdzie złożyć wniosek? Czym jest świadczenie interwencyjne? Komu przysługuje? Jakie warunki należy spełniać by je otrzymać? Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?
- Świadczenie interwencyjne: dla kogo
- Świadczenie interwencyjne: warunki
- Świadczenie interwencyjne: gdzie złożyć wniosek
- Świadczenie interwencyjne: kwota
Od 5 października 2024 r. można składać wnioski do ZUS o świadczenie interwencyjne. Jest to wsparcie finansowe dla przedsiębiorców, którzy zostali poszkodowani w wyniku powodzi.
Świadczenie interwencyjne: dla kogo
Świadczenie interwencyjne – jak już wyżej zostało wspomniane - przysługuje przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy zostali poszkodowani w wyniku powodzi. Chodzi o to, by przedsiębiorcy mogli dalej prowadzić swoją działalność. Jest ono przeznaczone dla przedsiębiorców, którzy prowadzili swoją działalność gospodarczą nadzień 16 września 2024 r. Kierowane jest zarówno do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółek cywilnych, osób prawnych jak i jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną (której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną).
Świadczenie interwencyjne: warunki
By otrzymać świadczenie interwencyjne należy spełniać określone warunki. Przedsiębiorca, który poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej musi zobowiązać się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej sześć miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego. Dodatkowo musi także zobowiązać się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez sześć miesięcy od dnia 16 września 2024 r. Przez utrzymanie poziomu zatrudnienia rozumie się utrzymanie liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego. W przypadku przedsiębiorców, którzy mają zawieszoną działalność – od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego – muszą wznowić jej prowadzenie.
Świadczenie interwencyjne: gdzie złożyć wniosek
Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi (RSI) jest dostępny na stronie ZUS. Wniosek o świadczenie interwencyjne można złożyć do 16 marca 2025 r. zarówno w formie papierowej w każdej placówce ZUS, w punkcie mobilnym, przesłać go pocztą lub w formie elektronicznej na profilu PUE/eZUS za pomocą pisma ogólnego (POG) wraz z załączonym wnioskiem o świadczenie interwencyjne. Do wniosku należy dołączyć:
- oszacowanie wraz z dokumentacją, na podstawie której zostało ono dokonane, albo zobowiązanie do przesłania tego oszacowania wraz z tą dokumentacją w terminie 5 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego;
- dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych - jeżeli zawarł taką umowę, albo oświadczenie o niezawarciu takiej umowy;
- oświadczenie o faktycznym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej;
- oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej na dzień wydania rozporządzenia;
- zobowiązanie do prowadzenia działalności gospodarczej oraz zobowiązanie do utrzymania poziomu zatrudnienia.
Świadczenie interwencyjne: kwota
Świadczenie interwencyjne przysługuje w wysokości wskazanej we wniosku, jednak nie może ona przekroczyć wysokości poniesionej szkody ustalonej zgodnie ze sposobem wskazanym we wniosku. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 października 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie, maksymalna wysokość przyznawanego świadczenia interwencyjnego wynosi 1 000 000 zł.