„Nie chcemy żyć dla pracy” – Pokolenie Z stawia twarde warunki pracodawcom

Czego oczekuje pokolenie Z od pracodawcy? / Pixabay / Forsal.pl

Pokolenie Z oczekuje od pracodawców więcej niż pokolenia wcześniejsze: liczy się work–life balance, wynagrodzenie, atmosfera i sens. Tymczasem aż 3/4 menedżerów jest rozczarowanych młodymi pracownikami. Czy firmy nadążą za zmianą, czy czeka je kryzys zatrudnienia?

rozwiń >

Czego oczekuje pokolenie Z od pracodawcy?

Pośród najważniejszych kryteriów, którymi przedstawiciele pokolenia Z kierują się przy wyborze pracodawcy, są: atrakcyjne wynagrodzenie, atmosfera w firmie i zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Trzy czwarte managerów nie jest zadowolonych z młodych absolwentów szkół wyższych, wskazując na ich słabą motywację, brak profesjonalizmu i niskie umiejętności organizacyjne.

Analitycy rynku pracy podnoszą, że aby przyciągnąć do siebie młode talenty i utrzymać je w strukturach firmy, pracodawcy muszą wprowadzić szereg zmian, szczególnie w zakresie kultury organizacyjnej.

Pokolenie Z – cyfrowi realiści nowego świata

Pokolenie Z to osoby urodzone w latach 1995 (lub 1997) – 2012, które dorastały w czasie dynamicznej transformacji cyfrowej, rozwoju internetu i mediów społecznościowych, a na rynek pracy wchodziły w dobie wyzwań związanych z pandemią COVID-19, konfliktami zbrojnymi czy rozwojem sztucznej inteligencji i automatyzacją.

Wpłynęło to na ich odmienne od starszych generacji postawy życiowe i oczekiwania względem kariery zawodowej.

– Młodzi ludzie kierują się kilkoma aspektami podczas wyboru miejsca pracy. Kluczowe są dla nich przede wszystkim kwestie związane z work–life balance. Dla pokolenia, które wchodzi na rynek pracy albo jest na nim od niedawna, takie właśnie mądre podejście do dzielenia czasu między życie zawodowe a prywatne jest niezwykle ważne. Dzisiejsze pokolenie jest też o wiele bardziej świadome tego, jak istotne jest, oprócz zdrowia fizycznego, zdrowie psychiczne. Liczą się również wszystkie obszary związane z odpowiedzialnością biznesu, z kwestiami ESG, czyli aspektami środowiskowymi, społecznymi i zarządzaniem korporacyjnym – mówi agencji Newseria Ilona Pietrzak, wiceprezeska Instytutu Spraw Obywatelskich.

Równowaga i pieniądze ponad wszystko

Według raportu „Work War Z” opracowanego przez Enpulse we współpracy ze środowiskiem akademickim, równowaga między życiem osobistym a zawodowym jest dla pokolenia Z istotna, jednak najważniejszy czynnik, którym kierują się przy wyborze pracodawcy, to atrakcyjne wynagrodzenie (47 proc.), a w dalszej kolejności atmosfera w miejscu pracy (30 proc.).

Możliwość pracy zdalnej oraz ruchome godziny pracy są przez nich traktowane jako benefit, ale nie chcą, by pracodawcy traktowali elastyczność jako substytut konkurencyjnych zarobków.

Zależność między doświadczeniem a oczekiwaniami

Oczekiwania pokolenia Z wobec rynku pracy różnią się w zależności od sytuacji życiowej i doświadczenia zawodowego:

  • Konkurencyjne wynagrodzenie i stabilność zatrudnienia – najważniejsze dla osób, które tylko pracują
  • Elastyczny system pracy – ceniony przez studentów pracujących równolegle
  • Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym – kluczowa dla osób o najkrótszym stażu pracy

Tę potrzebę młodzi pracownicy komunikują bardzo otwarcie.

– Rodzice pokolenia Z byli bardziej nastawieni na zysk ekonomiczny. Dzięki temu pokolenie Z, przynajmniej częściowo, miało ułatwiony start i buduje swoją karierę zawodową na zrównoważonym rozwoju, zwracając uwagę na to, co się dzieje w sferze zawodowej, ale równie ważne jest życie prywatne. Na pewno pokolenie Z daje nam taką lekcję, że warto korzystać z życia i że praca jest po to, żeby rozwijać swoje pasje, żeby łatwiej się żyło, a nie żeby żyć dla pracy – zwraca uwagę Ilona Pietrzak.

Stabilność i docenienie ważniejsze niż samozatrudnienie

Z raportu „Work War Z” wynika, że pokolenie Z wysoko ceni sobie poczucie stabilności zawodowej.

Zdecydowana większość (74 proc.) woli umowę o pracę niż prowadzenie własnej działalności gospodarczej.

Wśród czynników motywujących przedstawiciel młodego pokolenia obok atrakcyjnego wynagrodzenia i benefitów (45 proc.) wymieniają docenienie za wkład pracy (23 proc.).

Pokolenie Z to ⅓ rynku pracy do 2030 roku

Światowe Forum Ekonomiczne przewiduje, że do 2030 roku pokolenie Z będzie stanowić jedną trzecią zatrudnionych na globalnym rynku pracy.

– Wygrywać będą te firmy, organizacje, urzędy, jednostki administracji publicznej, które będą uważne na potrzeby pracowników i będą włączać ich w procesy decyzyjne. Dzięki temu będą miały dużo mniejsze wyzwania związane z rekrutacją. Uważność na potrzeby tej drugiej strony, pytanie pracowników o zdanie i odkrywanie motywacji pozwolą jak najdłużej zatrzymać taką osobę i przyciągać do firmy talenty – zauważa wiceprezeska Instytutu Spraw Obywatelskich.

Pracodawcy mają zastrzeżenia, ale nadal zatrudniają

Jak pokazuje badanie opublikowane przez serwis Intelligent.com, amerykańskie firmy wskazują na trudności związane z zatrudnianiem i utrzymaniem w pracy przedstawicieli pokolenia Z.

Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród prawie 1000 menedżerów zaangażowanych w procesy rekrutacyjne nie są optymistyczne:

  • Trzy czwarte pracodawców jest niezadowolonych z części lub wszystkich zatrudnionych przedstawicieli pokolenia Z
  • 60 proc. firm w ciągu roku zwolniło świeżych absolwentów uczelni
  • Mimo to 84 proc. planuje zatrudnić ich w kolejnym roku, a tylko 5 proc. zdecydowanie nie ma takiego zamiaru

Najczęściej wymieniane powody niezadowolenia:

  • Brak motywacji (50 proc.)
  • Brak profesjonalizmu (46 proc.)
  • Słabe umiejętności organizacyjne (42 proc.)
  • Trudności komunikacyjne (39 proc.)
  • Nieumiejętność przyjmowania informacji zwrotnej (38 proc.)

Zmiana zaczyna się od kultury organizacyjnej

Zarzuty kierowane przez menedżerów wobec pokolenia Z w dużej mierze pokrywają się z obszarami, w których młodzi ludzie oczekują wsparcia od pracodawców.

Z raportu „Work War Z” wynika, że na zaangażowanie pokolenia Z duży wpływ ma kultura organizacyjna firmy.

Na pierwszy plan wysuwają się:

  • Wzajemne wsparcie
  • Motywacja w zespołach
  • Servant leadership (przywództwo służebne)

Oznacza to, że pokolenie Z oczekuje od swoich przełożonych nie tylko wyznaczania celów, ale też wsparcia w ich realizacji: udzielania wskazówek i pomocy w trudnych sytuacjach.

Zadaniem lidera powinna być ponadto pomoc w organizacji czasu pracy, ponieważ ten obszar stanowi duże wyzwanie dla pokolenia Z.

Wsparcie w tym względzie, zwłaszcza na początku kariery, może zwiększyć efektywność pracy i zmniejszyć stres, co jest szczególnie istotne w kontekście spadającej odporności psychicznej pracowników.

Well-being, empatia, uważność – klucz do lojalności młodych

Analitycy sugerują, że wobec tych wyzwań firmy powinny:

  • inwestować w systemy well-beingowe
  • oferować wsparcie psychologiczne
  • dbać o empatyczną, wspierającą komunikację

– Ważne, żeby pracodawcy nie byli pułkownikami, ale żeby faktycznie zarządzający, liderzy, menedżerowie mieli ogląd na to, co się dzieje wokół. Powinni od samego początku, poprzez chociażby biura karier zawodowych, praktyki studenckie, staże i poprzez współpracę z organizacjami, które aktywizują ludzi do działania, szukać takich rozwiązań, które będą przyciągały talenty do firm – podsumowuje Ilona Pietrzak.

ShutterStock

oprac. Adam Kuchta
rozwiń więcej
Moja firma
Dotacje dla firm z sektora cyberbezpieczeństwa – nawet 60 tys. euro dla MŚP
04 sie 2025

Małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora cyberbezpieczeństwa mogą otrzymać nawet 60 tys. euro na rozwój innowacyjnych usług i produktów. Nabór wniosków w ramach europejskiego projektu trwa od 1 sierpnia do 2 października 2025 r. To szansa na ekspansję technologiczną i międzynarodową współpracę.

Rząd szuka ekspertów do zespołu wspierającego sektor ICT – ruszył nabór
04 sie 2025

Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło nabór do Zespołu ds. Wsparcia Polskiego Sektora ICT. Celem nowej inicjatywy jest umocnienie pozycji rodzimych firm na globalnych rynkach i zwiększenie ich konkurencyjności w obszarze nowych technologii.

„Nie chcemy żyć dla pracy” – Pokolenie Z stawia twarde warunki pracodawcom
04 sie 2025

Pokolenie Z oczekuje od pracodawców więcej niż pokolenia wcześniejsze: liczy się work–life balance, wynagrodzenie, atmosfera i sens. Tymczasem aż 3/4 menedżerów jest rozczarowanych młodymi pracownikami. Czy firmy nadążą za zmianą, czy czeka je kryzys zatrudnienia?

Ile wynosi dobrowolna składka zdrowotna w 2025 r.? Ubezpieczenie freelancera
04 sie 2025

Osoba, która nie podlega pod obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne, może opłacać dobrowolną składkę zdrowotną. Uprawniona jest wówczas do bezpłatnej opieki zdrowotnej. Ile wynosi składka zdrowotna w 2025 roku? Jakie są możliwości ubezpieczenia freelancera?

Jak zachować balans pomiędzy pracą a higieną psychiczną na przykładzie branży finansowo-rachunkowej
04 sie 2025

Zamknięcia miesiąca, nieprzekraczalne terminy, sprawozdania finansowe, kontrole i audyty, pilnowanie budżetów, aktualizowanie prognoz, ciągłe doszkalanie się, nauka nowych technologii, wreszcie duża odpowiedzialność – to tylko niektóre przykłady z kołowrotka wyzwań w pracy w finansach i rachunkowości. To wszystko powoduje, że w tego rodzaju pracy funkcjonuje się w trybie ciągłej gotowości.

Odpady w salonie? Nowe prawo dla fryzjerów i kosmetyczek od 2025 roku [Gość Infor.pl]
31 lip 2025

Czy salony beauty produkują odpady niebezpieczne? Nowe prawo nie pozostawia wątpliwości. Od 1 stycznia 2025 roku branża beauty – od fryzjerów, przez stylistki paznokci, aż po kosmetologów – podlega nowym, ścisłym przepisom dotyczącym gospodarki odpadami. Choć dla wielu właścicieli salonów to temat dotąd marginalny, dziś brak wiedzy może oznaczać wysokie kary.

Wyższe składki dla przedsiębiorców od 2026 roku
30 lip 2025

Wyższe składki dla przedsiębiorców od 2026 roku - przewidywany wzrost obciążeń wynosi nawet kilkaset złotych. Część firm może tego nie udźwignąć. Przedsiębiorcy apelują o niższe składki zdrowotne i ubezpieczeniowe.

Profesjonalny marketing bez działu marketingu? To sposób na rozwój MŚP
30 lip 2025

Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) odgrywają kluczową rolę w gospodarce – generują znaczną część PKB, tworzą miejsca pracy i często są źródłem innowacyjnych rozwiązań. Jednak w realiach silnej konkurencji, ograniczonych zasobów i szybko zmieniającego się rynku, utrzymanie konkurencyjności i skuteczne dotarcie do klientów może być trudnym wyzwaniem. Właśnie dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na współpracę z ekspertami zewnętrznymi, specjalizującymi się w marketingu. Takie rozwiązanie niesie za sobą szereg konkretnych korzyści.

Czy firmy gotowe są na AI? Sztuczna inteligencja w polskich przedsiębiorstwach [Badanie]
30 lip 2025

Jakie firmy korzystają z AI? Do czego używana jest sztuczna inteligencja w polskich przedsiębiorstwach? Jakie korzyści przynosi? Odpowiedzi na te pytania płyną z badania przeprowadzonego w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego. Czy polskie firmy są gotowe na AI?

Kary za niektóre przestępstwa skarbowe będą niższe. Start nowych przepisów zaplanowano na 1 stycznia 2026 r.
30 lip 2025

Trwają prace legislacyjne nad projektem obniżającym kary za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich zmian w podatkach. Są to przestępstwa dotyczące dokumentów w postaci oświadczeń oraz informacji, do złożenia których obligują przepisy podatkowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...