REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wytyczne dla ośrodków narciarskich i lodowisk na czas pandemii

Wytyczne w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii w sektorze sportów i rekreacji zimowej
Wytyczne w zakresie zapobiegania i ograniczenia pandemii w sektorze sportów i rekreacji zimowej

REKLAMA

REKLAMA

ZPP apeluje o zapobieganie lockdown’om w kolejnych branżach i przedstawia zestaw rekomendacji odnoszący się do sektora sportów i rekreacji zimowej.

Koronawirus zamroził sporty zimowe

REKLAMA

Sektor sportów i rekreacji zimowej został już doświadczony przez epidemię w okresie wiosennego lockdownu, który przypadł na zakończenie sezonu zimowego 2019/2020. Należy mieć na uwadze, że sam sektor generuje pozytywny efekt mnożnikowy dla szeregu branż powiązanych (szeroko rozumiana turystyka, hotelarstwo, gastronomia, producenci sprzętu i infrastruktury sportowej, wypożyczalnie, ubezpieczenia, transport, lokalni producenci upominków, czy branża spożywcza). Całość wydatków Polaków na wyjazdy narciarskie i sprzęt szacowany był w 2018 roku na około 3 mld złotych. Rynek ten stale rośnie, a polskie stacje narciarskie rozwijane były i są w kolejnych miejscowościach.

REKLAMA

Ponadto sektor jest niezwykle istotny dla górskich miejscowości turystycznych i ich mieszkańców. Wiele z tych terenów (głównie południowego pogranicza Polski) są obszarami o mniejszym poziomie generowanego produktu krajowego brutto, czy wyższego poziomu bezrobocia. Sezon zimowy jest dla nich okresem, który pozwala wygenerować zysk na cały rok. Lockdown sektora w sezonie zimowym, spowodowałby kryzys gospodarczy i społeczny tych terenów i ich mieszkańców. Inwestycje w infrastrukturę zimową sfinansowane są z wieloletnich kredytów inwestycyjnych. Ograniczenie działania branży zachwiałoby rentownościom tych projektów, a tym samym odbiłoby się na kondycji sektora bankowego.

Każdy przedsiębiorca realizujący usługi w swojej branży, powinien wdrożyć odpowiednie rozwiązania i zalecenia z poniższego katalogu, które pomogą zwiększyć bezpieczeństwo klientów, turystów oraz pracowników, znacząco ograniczając ryzyko zarażenia koronawirusem w okresie występowania dalszego ryzyka epidemiologicznego na terenie Kraju.

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Rekomendacje dla ośrodków narciarskich

Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie ośrodka narciarskiego

1. Zapewnienie aby jednoczesna liczba osób korzystających z danego wagonu/gondoli/kanapy kolejki krzesełkowej była nie większa niż 75% dostępnych miejsc. Wymóg nie jest stosowany wobec osób zamieszkujących razem.
2. Obowiązek ciągłego przebywania przez klientów w wagonach/gondolach/kanapach kolejki krzesełkowej w rękawicach, maskach lub kominiarkach podczas podróży. Zalecenie nie ściągania gogli narciarskich.
3. Uniemożliwienie zamykania chroniących przed wiatrem i opadami osłon kanap kolejek krzesełkowych.
4. Uniemożliwienie zamykania okien w gondolach/wagonach, tak aby zapewnić jak największe wietrzenie przestrzeni.
5. Zachowanie minimalnej 1,5 metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejkach do wyciągu poprzez odpowiednie, fizyczne wytyczenie ścieżki (korytarzy) dla osób oczekujących na wejście. Znaczące wydłużenie korytarzy, aby nie doprowadzać do tłoczenia się turystów przy końcu kolejki oczekujących.
6. Obowiązek ciągłego przebywania przez klientów w kolejce osób oczekujących na wejście na wyciąg w rękawicach, maskach lub kominiarkach. Zalecenie nie ściągania gogli narciarskich.
7. Rekomendacja wydłużenia godzin działania ośrodków, celem zmniejszenia tłoków na stokach.
8. Zaleca się umieszczenie na terenie ośrodka stacji dezynfekujących z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla narciarzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Przystanki dla autobusów – 1 dezynfektor na każdy przystanek.
  • Alejki, ciągi komunikacyjne – 1 dezynfektor na każdy odcinek 50 m drogi.
  • Wejścia do stacji wyciągów – min. 2 dezynfektory przed wejściem do stacji.
  • Rekomendowane umożliwienie zakupu biletów bezobsługowo, tj. poprzez platformy online lub w biletomatach.

10. Rekomendowane umożliwienie płatności bezgotówkowych we wszystkich punktach usługowych, kasach biletowych, sklepach na terenie ośrodka.
11.Stała informacja i instrukcja dla gości zawierająca podstawowe informacje dotyczące postępowania i ochrony osobistej zgodnej z wytycznymi wydanymi przez Główny Inspektorat Sanitarny.
12. Umieszczenie czytelnej instrukcji dezynfekcji rąk przy każdym dozowniku z płynem do dezynfekcji.
13. Umieszczenie na terenie ośrodka (w tym w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych) plakatów informacyjnych wraz z instrukcjami dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki.
14. Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych.
15. Codzienna dezynfekcja obiektu szczególnie wagonów, kanap kolejek, poręczy.
16. Bieżące dezynfekowanie toalet, wind, blatów, klamek, poręczy, uchwytów, kołowrotków, biletomatów oraz innych, często dotykanych powierzchni.
17. Cały personel ośrodka jest wyposażony i przestrzega używania maseczki, przyłbic, rękawiczek.
18. W miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń powierzchni wspólnych, w wyznaczonych zakresach czasowych.
19. Obowiązek stosowania przez dostawców towarów i usług dla ośrodków środków ochrony osobistej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
20. Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.
21. Wyposażenie pracowników w środki dezynfekujące, niezbędne do ochrony osobistej podczas wykonywania czynności służbowych.
22. Przeprowadzanie szkoleń z zastosowanych procedur sanitarnych dla wszystkich pracowników oraz broszur informacyjnych.
23. Udostępnienie stacji dezynfekujących oraz środków do dezynfekcji na wszystkich zapleczach oraz pomieszczeniach socjalnych.

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze

1. Ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami i zachować bezpieczeństwo pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Podzielenie ośrodka na strefy np. kolorystyczne w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników przebywających w danym momencie na terenie ośrodka, stosownie do możliwości, by wykluczyć prawdopodobieństwo styczności pracowników z różnych stref.
3. Zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów. W pomieszczeniach tych zaleca się, aby liczba osób w nich przebywających w tym samym czasie umożliwiała zachowanie dystansu społecznego.
4. Wyposażenie obsługi ośrodka w środki ochrony indywidualnej w tym, maski, kominiarki lub przyłbice ochronne, rękawiczki oraz środki do dezynfekcji rąk.

Zalecenia dla pracowników

1. Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce.
2. Nosić osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę ochronną oraz rękawice podczas wykonywania obowiązków.
3. Przezroczyste osłony z tworzywa sztucznego muszą być umieszczone na ladach stanowisk kasowych.
4. Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników.
5. Regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce, do osuszania stosować wyłącznie ręczniki jednorazowe i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
6. Podczas kaszlu i kichania zakrywać usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego pojemnika na odpady i umyć ręce.
7. Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
8. Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne. Należy pamiętać o częstej dezynfekcji powierzchni dotykowych jak klamki, słuchawki telefonu, przyciski urządzeń czy biurka.
9. Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
10. Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia pomieszczeń.
11. Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym: wprowadzenie różnych godzin przerw, zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).
12. Szczególna troska o pracowników z grup bardziej narażonych na ciężki przebieg COVID-19 – jeśli to możliwe nieangażowanie w bezpośredni kontakt z klientem osób powyżej 60. roku życia oraz przewlekle chorych.

Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie ośrodka narciarskiego w punktach gastronomicznych

1. Ścisłe przestrzeganie wytycznych GIS dla gastronomii, szczególnie ścisła kontrola liczby osób wchodzących do lokalu (w tym wchodzących w celu skorzystania z toalet).

Ponadto:
1. Intensywne wietrzenie lokalu.
2. W miarę możliwości wydawanie posiłków i napojów w okienkach na zewnątrz punktu gastronomicznego. 3. Zwiększenie liczby miejsc siedzących na zewnątrz punktu gastronomicznego.

 

Zapewnienie bezpieczeństwa w wypożyczalniach sprzętu narciarskiego

1. Ścisłe przestrzeganie procedur analogicznych jak dla obiektów handlowych.

Ponadto:
1. Intensywne wietrzenie lokalu.
2. Każdorazowa dezynfekcja sprzętu mierzonego, lub zwracanego przez klientów.

Zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie zbiorowym i skibusach

Ścisłe przestrzeganie zasad obowiązujących w transporcie publicznym.

Rekomendacje dla lodowisk

REKLAMA

1. Prowadzenie lodowiska na zasadzie ślizgów o wyznaczonych godzinach, tak by pomiędzy każdymi ślizgami zapewnić minimum 20 minut przerwy.
2. Uczestnicy zakończonych ślizgów powinni opuścić obiekt przed wejściem uczestników kolejnego ślizgu.
3. Zapewnienie aby jednoczesna liczba osób korzystających z tafli lodowiska nie przekraczała 1 osoby na 9 metrów kwadratowych jego powierzchni.
4. Zachowanie minimalnej 1,5 metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejkach do lodowiska poprzez odpowiednie wytyczenie ścieżki kolejki dla osób oczekujących na wejście. Znaczące wydłużenie ścieżki aby nie doprowadzać do tłoczenia się klientów przy końcu kolejki oczekujących.
5. Obowiązek noszenia maseczek przez użytkowników poza obszarem tafli lodowiska.
6. Rekomendowane umożliwienie zakupu biletów bezobsługowo, tj. poprzez platformy online lub w biletomatach.
7. Rekomendowane umożliwienie płatności bezgotówkowych we wszystkich punktach usługowych, kasach biletowych, sklepach na terenie lodowiska.
8. Stała informacja i instrukcja dla gości zawierająca podstawowe informacje dotyczące postępowania i ochrony osobistej zgodnej z wytycznymi wydanymi przez Główny Inspektorat Sanitarny.
9. Zaleca się umieszczenie na terenie obiektów stacji dezynfekujących z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla użytkowników lodowiska.
10. Umieszczenie czytelnej instrukcji dezynfekcji rąk przy każdym dozowniku z płynem do dezynfekcji.
11. Umieszczenie na terenie lodowiska (w tym w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych) plakatów informacyjnych wraz z instrukcjami dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki.
12. Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych.
13. Bieżące dezynfekowanie toalet, blatów, klamek, poręczy, uchwytów, kołowrotków, biletomatów oraz innych, często dotykanych powierzchni.
14. Cały personel ośrodka jest wyposażony i przestrzega używania maseczki, przyłbic, rękawiczek.
15. W miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń powierzchni wspólnych, w wyznaczonych zakresach czasowych.
16. Obowiązek stosowania przez dostawców towarów i usług dla środków ochrony osobistej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
17. Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.
18. Wyposażenie pracowników w środki dezynfekujące, niezbędne do ochrony osobistej podczas wykonywania czynności służbowych.
19. Przeprowadzanie szkoleń z zastosowanych procedur sanitarnych dla wszystkich pracowników oraz broszur informacyjnych.
20. Udostępnienie stacji dezynfekujących oraz środków do dezynfekcji na wszystkich zapleczach oraz pomieszczeniach socjalnych.

 

ZPP rekomenduje wdrożenie dla lodowisk, analogicznych procedur postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u pracownika/ gościa /klienta jak dla pozostałych branż.
Procedury zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze oraz zalecenia dla pracowników, zalecenia w punktach gastronomicznych oraz wypożyczalniach sprzętu analogiczne jak dla ośrodków narciarskich.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA