REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w czasie urlopów i po godzinach - w jakich branżach jest najgorzej, a w jakich najlepiej?

Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Praca w czasie urlopów i po godzinach - w jakich branżach jest najgorzej, a w jakich najlepiej? /fot. Shutterstock
Praca w czasie urlopów i po godzinach - w jakich branżach jest najgorzej, a w jakich najlepiej? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów na świecie. Do pracy po godzinach, a także odbierania służbowych telefonów i maili w trakcie urlopu przyznaje się blisko połowa z nas. Wyjątkiem jest branża IT. Programiści jako jedni z nielicznych wiedzą, jak naprawdę wypocząć.

3/4 polskich pracowników przyznaje się do pracy po godzinach. Dla części z nich to sytuacja wyjątkowa, ale 44% podkreśla, że to standard w ich firmach. Nie wszystkim udaje się też w pełni odpocząć w czasie urlopu. Służbowe telefony odbiera 48%, a maile - 35% badanych. Wyjątkiem jest branża IT. Tak wynika z najnowszych danych Randstad, ujętych w najnowszym “Monitorze Rynku Pracy”.

REKLAMA

Najlepiej w IT, najgorzej w finansach

REKLAMA

Wobec natłoku pracy, często ponad normę, rozwiązaniem, które może oddalić wizję wypalenia zawodowego jest solidny odpoczynek - długi urlop bez kontaktu z pracą. Tymczasem co drugi polski pracownik nie ma to szans, bo wypoczynek zakłóca mu służbowy telefon. Chyba, że mowa o programistach. To jedna z nielicznych grup zawodowych w Polsce, której znacznie częściej udaje się na wakacjach wyłączyć i wypocząć.

Jak wyjaśnia Mateusz Żydek, rzecznik prasowy Randstad: - Do firmowych maili zagląda 38% przebywających na urlopie programistów. Służbowe telefony odbiera 42% z nich. W porównaniu do innych branż to niewiele. Dla przykładu, służbowe telefony w trakcie urlopu odbiera 58% pracowników zatrudnionych w finansach i ubezpieczeniach, z kolei służbową pocztę sprawdza 53% osób z firm związanych z kulturą, rozrywką, rekreacją i sportem.

Pracują po godzinach, bo muszą czy chcą?

REKLAMA

Aż 14% polskich pracowników, którzy należą do grupy pracujących po godzinach, funkcjonuje w tym trybie prawie codziennie. 21% zostaje po godzinach co najmniej raz w tygodniu, a kolejne 21% co najmniej raz w miesiącu. Dotyczy to głównie kierowników średniego szczebla (89%), mistrzów i brygadzistów (86%) oraz pracowników z branży reklamowej i mediów (87%) czy sektora finansów i ubezpieczeń (83%). Pocieszający jest jednak fakt, że blisko połowa (48%) dostaje za to dodatkowe wynagrodzenie, a część może odebrać za to dodatkowy, płatny dzień wolny.

Po godzinach pracuje także ok. 68% programistów, ale jak zwraca uwagę Marcin Kosedowski, ekspert ds. rynku szkoleniowego w Kodilla.com, najczęściej robią to z własnej woli: - Według ostatniego raportu Stack Overflow dla ponad 80% programistów kodowanie to nie tylko praca, ale hobby i pasja, która zresztą przynosi dodatkowe profity, bo za projekty realizowane w domu na zasadzie freelance otrzymują bardzo często całkiem niezłe honorarium. Ale to także jeden z warunków do osiągnięcia wyższego szczebla na drabinie kariery w IT. Programiści zdają sobie sprawę, że nie mogą poprzestawać na pracy od 8 do 16, przez osiem godzin dziennie. Trudno oczekiwać, by kasjer z dyskontu spożywczego wracał do domu i dla zabawy zasiadał przed prywatną kasą fiskalną. Dla programisty napisanie nowych linii kodu, gry czy aplikacji to znacznie więcej niż praca. A poza tym, to procentuje i każde nowe wyzwanie daje im w niedalekiej przyszłości możliwość awansu i podwyższenia wynagrodzenia - wyjaśnia ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rotują 4 razy rzadziej niż inni

Zauważmy, że tylko w ostatnim półroczu na zmianę pracodawcy zdecydował się co piąty polski pracownik. Największe rotacje dotyczyły kasjerów, sprzedawców, pracowników obsługi klienta (38% z nich zmieniło pracę w ciągu pół roku), robotników niewykwalifikowanych (26%), a także zatrudnionych w: branży finansowej i ubezpieczeniowej (34%), ochronie (28%) oraz handlu i naprawach pojazdów (24%).

Najrzadziej pracodawcę zmieniali natomiast zatrudnieni w kulturze, rozrywce, rekreacji i sporcie (4%), edukacji (5%) oraz telekomunikacji i IT (5%). Pracownicy branży IT rotowali średnio cztery razy rzadziej niż przedstawiciele innych zawodów!

- Wyniki badań Randstad potwierdzają utrzymujący się od lat trend rynkowy dotyczący IT. Popyt na usługi programistów jest wciąż tak duży, że pracodawcy starają się dla nich tworzyć na tyle dobre warunki, by nie zastanawiali się nad zmianą firmy. Potwierdzają to wyniki badań, zgodnie z którymi poziom satysfakcji z aktualnego zatrudnienia wśród programistów wynosi 82%. Dla porównania, w takich branżach, jak finanse i ubezpieczenia, media, reklama czy służba zdrowia odsetek ten nie przekracza 70% - podsumowuje Marcin Kosedowski.

Kodilla.com

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA