REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe i średnie firmy stawiają na jakość

REKLAMA

Jakość produktów i usług, a nie ich cena jest dla małych i średnich przedsiębiorstw kluczowym czynnikiem sukcesu na rynku - wynika z badań PKPP Lewiatan.

Na pytanie, jakie czynniki budują dziś pozycję konkurencyjną małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) na rynku - zdecydowana większość z nich odpowiada, że jakość produktów i usług (43,4 proc.). Na drugim miejscu wymieniana jest cena produktów i usług (15,4 proc.). Prawie taki sam wynik osiągnęła jakość obsługi klienta (15,3 proc.).

REKLAMA

Na dalszych miejscach znalazły się takie czynniki, jak: zdolność dostosowania się do wymagań klientów (9,8 proc. wskazań), specjalistyczna wiedza i umiejętności (8,3 proc.), kompetentni pracownicy (2,4 proc.). Taki sam wynik osiągnęło wprowadzanie na rynek nowych, bardziej innowacyjnych produktów (2,4 proc.).

REKLAMA

To duża zmiana w porównaniu z wcześniejszymi badaniami. W 2008 r. jakość produktów i usług była uważana za kluczowy czynnik sukcesu na rynku tylko przez 26,8 proc. firm, w 2007 r. przez 21,7 proc., a w 2006 r. przez zaledwie 15,2 proc. małych i średnich firm.

W poprzednich latach MSP stawiały przede wszystkim na cenę produktów i usług. W 2008 r. 52 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wskazało na cenę, jako główny czynnik ich konkurencyjności. W 2007 r. było to 57,3 proc., a w 2006 r.- 64,3 proc. firm.

Także jakość obsługi klienta i trwałe relacje z klientami zyskały w ostatnich latach większe uznanie MSP. Jeszcze w 2008 r. było to istotne tylko dla 5,5 proc. firm, w 2007 r. dla 5,6 proc., a w 2006 r. dla 5,9 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem głównej ekonomistki PKPP Lewiatan i autorki badań dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, waga poszczególnych czynników, na których małe i średnie przedsiębiorstwa budują swoją pozycję konkurencyjną na rynku, dość istotnie zmieniła się w ostatnich latach.

"Mamy do czynienia z prawdziwą zmianą filozofii prowadzenia biznesu. Oczywiście dokonała się ona głównie dzięki temu, że zmieniły się oczekiwania klientów" - powiedziała PAP Starczewska-Krzysztoszek.

Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu "Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012", które było współfinansowane ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a zrealizowane przez CBOS (15-19 sierpnia 2011 r.) na ogólnopolskiej próbie ponad 1500 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA