REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK: mniej biur podróży narusza prawa klientów

REKLAMA

Zmniejsza się liczba biur podróży naruszających prawa konsumentów - poinformowała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Urząd skontrolował 87 przedsiębiorców, niezgodne z prawem praktyki stosowało 63 proc. zbadanych.

UOKiK po raz piąty przeprowadził badanie branży turystycznej. W tym roku trwało ono od lutego do czerwca.

REKLAMA

"W porównaniu z poprzednimi latami, sytuacja uległa wreszcie poprawie. Nie jest jeszcze różowo, ale poprawa jest znaczna. Niezgodnie z prawem praktyku stosowało 63 proc. skontrolowanych. W 2008 r. nieprawidłowości stwierdzono u 96 proc. sprawdzonych podmiotów" - powiedziała w poniedziałek na konferencji prasowej Krasnodębska-Tomkiel.

Z 87 sprawdzonych przedsiębiorców, 52 było kontrolowanych po raz pierwszy, a 35 zostało poddanych kontroli w latach poprzednich i w tym roku ponownie.

REKLAMA

"Przeanalizowaliśmy 171 wzorców umów, regulaminów, a także broszur, ulotek, folderów. Zastrzeżenia do nich dotyczą między innymi bezprawnego wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności organizatora imprezy turystycznej, utrudnienia złożenia reklamacji, czy zmiany ceny wycieczki" - powiedziała prezes UOKiK.

Wyjaśniła, że tylko u 32 przedsiębiorców spośród wszystkich przebadanych Urząd nie stwierdził żadnych naruszeń. "Świadczy to o tym, że przedsiębiorcy powoli uczą się konstruować umowy w sposób zgodny z prawem, w szczególności z ustawą o usługach turystycznych, która była głównym kryterium naszej kontroli, jak również w oparciu o klauzule, zawarte w rejestrze klauzul niedozwolonych" - powiedziała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UOKiK stwierdził, że w 42 przypadkach biura podróży wyłączyły lub ograniczyły swoją odpowiedzialność, co do wykonania umowy. "Organizatorzy informowali turystów w umowach lub regulaminach, że biuro nie odpowiada za rzeczy pozostawione podczas podróży i w miejscu zakwaterowania. Przedsiębiorca nie może zastrzec, że nie odpowiada np. za zniszczenie lub kradzież bagażu. Tylko mu się tak wydaje, zgodnie z prawem ta odpowiedzialność ciąży na organizatorze" - powiedziała.

REKLAMA

Urząd w 25 przypadkach wykrył problemy związane ze złożeniem reklamacji. Wykryte nieprawidłowości polegały m.in. na stosowaniu postanowień skracających ustawowy termin na złożenie reklamacji. Biura podróży informowały swoich klientów, że wszelkie reklamacje powinny być wniesione indywidualnie, nie później jednak niż 7 dni od daty zakończenia imprezy. Tymczasem, zgodnie z prawem, na złożenie reklamacji mamy 30 dni od zakończenia wycieczki.

"Nasza kontrola stwierdziła naruszenia przepisów dotyczących zmian cen wycieczek przez organizatorów. Kiedy dochodzi do zmiany ceny, organizator musi niezwłocznie poinformować o tym fakcie klienta. Ma on prawo odstąpienia od umowy i do otrzymania wpłaconych pieniędzy. Kontrola wykazała, że organizatorzy nie przestrzegali tych przepisów i zastrzegali sobie możliwość zmiany ceny z innych powodów, niż ustawowe" - wyjaśniła.

Rezultatem kontroli jest wszczęcie przez UOKiK 41 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jak powiedziała Krasnodębska-Tomkiel, UOKiK przygotowuje się do wszczęcia kolejnych siedmiu takich postępowań. W stosunku do 22 przedsiębiorców Urząd wystąpi do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie stosowanych klauzul za niedozwolone.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA