REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK: firmy w Polsce nie są przekonane do sądów polubownych

REKLAMA

75 proc. Polaków słyszało o sądach polubownych, które rozstrzygają konflikty pomiędzy konsumentami a sprzedawcami. Jednak firmy często odmawiają zgody na takie rozstrzyganie konfliktów i rozwiązanie to nadal nie jest w Polsce popularne - wynika z badania UOKiK.

W siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podczas debaty "Po co drzeć koty? Konsument i przedsiębiorca w sądzie polubownym" przedstawiono wyniki tego badania.

REKLAMA

REKLAMA

"Długotrwałe, kosztowne spory, bardzo skomplikowane procedury rzeczywiście zniechęcają wszystkich, a zwłaszcza tych, którzy są najsłabszymi uczestnikami rynku do egzekwowania swoich roszczeń w trybie sądownictwa powszechnego. Nie wszyscy jednak wiedzą, że istnieją alternatywne możliwości rozstrzygania sporów przy wykorzystaniu tzw. sądów polubownych" - mówiła podczas debaty prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Jak tłumaczyła, sądownictwo polubowne to uproszczone procedury, krótkie terminy i niskie opłaty. "Tymczasem trzy czwarte konsumentów, jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK, nie ma świadomości, jakie prawa im przysługują. To jedna z przyczyn, która odstrasza ich od tego, żeby ze swoich uprawnień korzystać, (...) nad czym bolejemy i co chcielibyśmy zmienić" - powiedziała.

Jak tłumaczyła, w ubiegłym roku do Inspekcji Handlowej wpłynęły 2 tys. 684 wnioski o rozpatrzenie sprawy w trybie sądownictwa polubownego. "To nie jest dużo, zaledwie o kilkanaście więcej, niż w 2009 roku. Oznacza to, że zainteresowanie sądownictwem polubownym nie wzrasta. Ten brak zainteresowania dotyczy zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców, którzy nie widzą korzyści z poddania się tego typu jurysdykcji" - mówiła.

REKLAMA

Przypomniała też, że zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, aby sąd polubowny zaczął działać potrzebna jest zgoda obu stron sporu. "W sprawach, w których konsumenci występują o rozpatrzenie sprawy przez te sądy, w blisko połowie przypadków przedsiębiorcy odmawiają zgody na taki tryb rozstrzygnięcia sporów" - powiedziała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To właśnie te odmowy - zdaniem UOKiK - należą do główną barier rozwoju sądownictwa polubownego. W ubiegłym roku aż w 1085 przypadkach na 2684 firmy odmówiły uczestnictwa w postępowaniu przed takim sądami przy Inspekcji Handlowej (IH).

W opinii UOKiK rozwiązaniem, które może przyczynić się do zwiększenia ich popularności, jest wprowadzenie domniemanej zgody przedsiębiorcy na sąd polubowny. Obecnie w Norwegii wszyscy przedsiębiorcy mają obowiązek uczestniczenia w polubownym rozwiązywaniu sporów. Natomiast w państwach takich jak Austria, Holandia czy Irlandia zobowiązane są do tego firmy z niektórych branż np. telekomunikacyjnej, usług finansowych czy energetycznej.

Z badania UOKiK wynika też, że 71 proc. konsumentów uważa, że zgoda przedsiębiorcy na polubowne rozwiązanie sporu świadczy o tym, że dba on o swoich klientów.

W Polsce najwięcej spraw trafia do 16 stałych polubownych sądów konsumenckich przy IH. Większość rozpatrywanych w ubiegłym roku dotyczyła sprzedaży obuwia (1530), inne sprawy dotyczyły m.in. usług remontowo-budowlanych (133), sprzedaży mebli (111) czy sprzętu RTV AGD (106).

Złożenie wniosku o rozpatrzenie sporu przed sądem polubownym przy IH jest bezpłatne. Może to zrobić konsument, rzecznik konsumentów, ale też przedsiębiorca. Składając wniosek, warto pamiętać o niezbędnych dokumentach - dowodzie zakupu, protokole reklamacyjnym, opinii rzeczoznawcy. Rozprawę prowadzą arbitrzy, których zadaniem jest skłanianie stron do porozumienia. Wynikiem jest ugoda lub wyrok, które mają moc wyroku sądu powszechnego. Rozpatrywanie spraw z ugodą trwa zwykle nie dłużej niż 14 dni, natomiast w postępowaniach z wyrokiem około dwóch miesięcy.

Debata zorganizowana została z okazji obchodzonego corocznie 15 marca Światowego Dnia Konsumenta. W tym dniu w 1962 roku prezydent USA John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów (informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji).

Badanie UOKiK zrealizowane zostało przez firmę Millward Brown w sierpniu i wrześniu 2010 r. na losowej próbie 1002 mieszkańców Polski w wieku 18+.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA