REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość polskich spółek na rynkach wschodnich

Michał Fura
Michał Fura

REKLAMA

 Polskie spółki internetowe, które chcą przejmować firmy na Wschodzie, muszą się spieszyć. Ich wyceny w ciągu roku niemal się podwajają.

Wydatki reklamodawców na reklamę rosną nawet o 89 proc., dostęp do internetu ma prawie połowa populacji, a konkurencja na rynku wciąż jest dużo mniejsza niż w Polsce - tak wygląda rynek internetowy w większości krajów za wschodnią granicą, o podboju którego myśli coraz więcej polskich graczy internetowych. Im dłużej będą jednak zwlekać z pójściem na Wschód, tym trudniej będzie to zrobić. Wyceny tamtejszych spółek internetowych rosną bardzo szybko.

REKLAMA

- Według firm doradczych wyceny nawet się podwoiły w ostatnim roku, ze względu na dobre wyniki firm zagranicznych i rozwój rynku - dodaje Robert Sienkowski, prezes spółki Ad.net, zajmującej się sprzedażą reklam w internecie.

REKLAMA

Ad.net należy do notowanej na warszawskiej giełdzie spółki IGroup i działa za wschodnią granicą już od siedmiu lat - najdłużej na Litwie, gdzie ma 50 proc. udziału w rynku, ale także w Estonii i na Łotwie. W tym roku ruszy na Ukrainie, a także na Słowacji. Rynek zdobywać chce nie tylko za pośrednictwem Ad.netu, ale także serwisu społecznościowego Pino.pl, którego klony ma już w trzech krajach i planuje w kolejnych. Oprócz tego chce też wprowadzać oferty technologiczne IGroup.

- W planach mamy rynek rosyjski, czeski, węgierski, jak również Bułgarię i Rumunię. Nasza strategia zakłada rozwój organiczny, ale także analizujemy rynek pod kątem ewentualnych przejęć - mówi Robert Sienkowski. Spółka plany ekspansji chce zrealizować do końca 2010 roku.

Według Ad.net rynek ukraiński, na którym istnieje obecnie 20 liczących się serwisów, ma potencjał na 200 kolejnych serwisów. Wartość rynku reklamy przekroczyła w 2007 roku 30 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Rynki reklamowe na Wschodzie rosną szybko, a wydatki na reklamę internetowa rosną nawet ponad 80 proc. Taką dynamikę wzrostu miał np. w 2007 roku rynek łotewski. Internet jest najszybciej rosnącym medium, także dzięki przyrostowi liczby internautów, którzy we wszystkich krajach bałtyckich mają podobny profil. Penetracja internetu wśród ludzi młodych jest wysoka, na poziomie ponad 90 proc. - tłumaczy.

REKLAMA

W tym samym kierunku co Ad.net zamierza iść coraz więcej polskich spółek medialnych. Od niedawna jest tam Agora, która uruchomiła na Ukrainie spółkę oraz odpowiednik swojego serwisu blogowego Blox.pl. Wcześniej weszła tam Grupa Pracuj.pl. Sprzedawać bilety przez internet zamierza na Wschodzie serwis Fru.pl.

Kolejni polscy przedsiębiorcy, planujący pójść tym tropem, na samym początku jednak zetkną się z tym, co działający tam już polscy menedżerowie określają eufemistycznie zupełnie inną kulturą biznesową niż w Polsce.

- Wszechmocny jest tam kapitał rosyjski, który ma nieograniczone ilości gotówki, które może przywieźć w walizce. Normalne jest też to, że pewne sprawy nie dzieją się oficjalnie - opowiada menedżer jednej ze spółek medialnych od dawna działających za wschodnią granicą.

- Kultura biznesowa jest rzeczywiście nieco inna. Przypomina to, co działo się w Polsce pod koniec lat 90. To efekt wcześniejszego etapu rozwoju rynku oraz wynik innych uwarunkowań prawnych. Dla takich firm jak nasza, ta specyficzna sytuacja jest ciekawym wyzwaniem na rynku o znacznie wyższej dynamice wzrostu niż w Polsce - tłumaczy Robert Sienkowski.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Spośród firm medialnych o podboju rynków wschodni nie myślą tylko spółki internetowe. Radio na Ukrainie ma należące do grupy wydawniczej Bauer radio RMF FM. Od dawna na rynku wydawniczym działa szwajcarska grupa Edipresse (w Polsce wydaje m.in. Przekrój), a bezpośrednio działaniami kieruje polska filia. O rynkach wschodnich myśli Grupa ITI, która uruchomiła biuro w Moskwie, a jej sieć Multikino zamierza wybudować nowe multipleksy na Ukrainie.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA