REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatnicy składek będą musieli korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego

Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Za rok przedsiębiorcy zatrudniający ponad pięciu pracowników przekazując dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS będą musieli korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.


Do 21 lipca 2007 r. użytkownicy programu Płatnik w kontaktach z ZUS korzystali jedynie z podpisu elektronicznego, który otrzymywali bezpłatnie na dyskietce za pośrednictwem ZUS z centrum certyfikacji Certum Unizeto. Obecnie mogą posługiwać się dwoma rodzajami podpisów - dotychczasowym oraz bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem. Od 21 lipca przyszłego roku pierwszy z wymienionych podpisów nie będzie już mógł być stosowany.

REKLAMA

 


Zmiana ta wynika z ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).

REKLAMA


- Bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy użyciu kwalifikowanego certyfikatu powoduje takie same skutki prawne, jak podpis złożony własnoręcznie, którego autentyczność jest potwierdzana. Przyjmuje się, że złożyła go osoba posiadająca dany certyfikat - wyjaśnia Remigiusz Kaszubski, ekspert ze Związku Banków Polskich.


Firma pragnąca korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego musi otrzymać specjalny klucz. Prawo do jego wydawania mają obecnie tylko trzy podmioty: Unizeto Technologies, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Krajowa Izba Rozliczeniowa. Funkcję głównego urzędu certyfikacji dla infrastruktury bezpiecznego podpisu elektronicznego w Polsce pełni Narodowe Centrum Certyfikacji (NCC) działające w Narodowym Banku Polskim. Wytwarza ono i wydaje zaświadczenia certyfikacyjne oraz publikuje listy wydawanych i unieważnionych zaświadczeń certyfikacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak wyjaśnia Przemysław Kuk, rzecznik prasowy Narodowego Banku Polskiego bezpieczny podpis elektroniczny wydawany jest tylko osobom fizycznym.


- Nie ma jeszcze elektronicznej pieczęci przedsiębiorcy. Powoduje to, że pracodawca musi wykupić certyfikaty dla wszystkich osób upoważnionych do kontaktów z ZUS. Osoby te będą wówczas posiadać karty kryptograficzne, uprawniające do korzystania z bezpiecznego podpisu elektronicznego. Jeśli któraś z nich odejdzie z pracy, pracodawca będzie musiał kupić nową kartę - mówi Remigiusz Kaszubski.

REKLAMA


Według niego ustawodawca zupełnie niepotrzebnie wprowadził przymus stosowania wyłącznie bezpiecznego podpisu elektronicznego. Są bowiem różne formy zabezpieczenia dokumentów, wykorzystujące technikę kryptograficzną, które gwarantują bezpieczeństwo przesyłanej informacji.


Osoba, która będzie chciała korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego, będzie musiała kupić specjalny zestaw do składania podpisów elektronicznych. W jego skład wchodzą najczęściej: karta kryptograficzna, czytnik karty, oprogramowanie do zarządzania kartą, oprogramowanie do podpisywania i weryfikacji podpisu. Zakup certyfikatu wiąże się też z koniecznością potwierdzenia podpisu (tożsamości) albo w punkcie rejestracji, albo u notariusza. Korzystanie z bezpiecznego podpisu elektronicznego będzie więc związane z wydatkami.


- Koszt przygotowania jednego stanowiska dla osoby mającej prawo do korzystania z bezpiecznego podpisu elektronicznego wynosi około 500 zł - wyjaśnia Tomasz Kulisiewicz, ekspert Stowarzyszenia Komputer w Firmie.


Jak nas poinformowano w ZUS, są już prowadzone prace, których celem jest zapewnienie obsługi bezpiecznego podpisu elektronicznego w Kompleksowym Systemie Informatycznym. Jednak z racji tego, że podpis ten ma znacznie szersze zastosowanie i będzie wykorzystywany nie tylko w kontaktach z ZUS, Zakład nie będzie partycypował w finansowaniu zakupu certyfikatów dla płatników składek.


Osoby posiadające zestawy do bezpiecznego podpisu elektronicznego za jego pomocą będą mogły kontaktować się bowiem również z urzędami skarbowymi, bankami, Krajowym Rejestrem Skazanych czy jednostkami samorządowymi. Od 1 maja 2008 r. na podstawie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących działania publiczne instytucje te będą zobowiązane do uruchomienia tzw. elektronicznych skrzynek podawczych. W ZUS elektroniczny urząd podawczy funkcjonuje już od czerwca tego roku, dzięki niemu osoby dysponujące bezpiecznym podpisem elektronicznym mogą składać przez internet wnioski do ZUS.


Na razie zainteresowanie takim sposobem podpisywania dokumentów jest małe. Według Tomasz Kulisiewicza obecnie korzysta z niego około 10 tys. osób. Najczęściej wykorzystują go pracownicy banków w obrocie międzybankowym, biura maklerskie oraz duże instytucje publiczne, takie jak KRUS.


BoŻena Wiktorowska

bozena.wiktorowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA