REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus sprawdzi handlujących autami

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Zapowiedziano wzmożone kontrole podatników prowadzących handel używanymi autami sprowadzonymi z zagranicy. Zdaniem przedstawicieli fiskusa, obrót tymi samochodami nie zawsze jest legalny i prowadzony zgodnie z przepisami. Nieuczciwe osoby muszą liczyć się z koniecznością zapłaty zaległych podatków wraz z odsetkami, a także kar.


Ministerstwo Finansów zapowiedziało wzmożone kontrole podatników zajmujących się handlem autami. Kontrole te uwzględniono w Krajowym Planie Dyscypliny Podatkowej na 2007 rok.

REKLAMA


- Konkurencyjne ceny samochodów używanych w stosunku do nowych aut od wielu lat powodowały, że atrakcyjne było i jest nabywanie samochodów używanych, a przede wszystkim sprowadzonych z zagranicy. Tam ceny tych samochodów od lat kształtowały się dla ich nabywców wyjątkowo korzystnie - tłumaczy Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Podkreśla, że zjawisko sprowadzania do kraju samochodów używanych było znane organom podatkowym zarówno przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, jak i po 1 maja 2004 r.


Jednocześnie dodała, że znaczny popyt na tego rodzaju towar, a tym samym szybka możliwość wzbogacenia się spowodowały, że obrót samochodami sprowadzonymi z zagranicy nie zawsze miał charakter legalny i nie zawsze dokonywany był zgodnie z przepisami prawa krajowego, a w szczególności prawa podatkowego. Postanowiliśmy wspólnie z wrocławską izbą skarbową wyjaśnić, jak przebiegają kontrole podatników zajmujących się obrotem autami.


Pomysłowy podatnik...

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Z informacji Izby Skarbowej we Wrocławiu wynika, że podmioty sprowadzające samochody z zagranicy stosują różne metody mające na celu uniknięcie lub zmniejszenie obciążeń podatkowych z tytułu ich zakupu, a następnie sprzedaży.

REKLAMA


- Przed 1 maja 2004 r. sprowadzający samochody dokonywali najczęściej importu pojazdów w częściach, co skutkowało mniejszą kwotą należności celnych związanych z importem takich towarów. Na terenie Polski następowało złożenie pojazdu (tzw. składaki) i jego sprzedaż - wskazywali eksperci z izby.


Wejście Polski do UE spowodowało, że z tytułu sprowadzania na terytorium Polski pojazdów samochodowych z krajów członkowskich nie są pobierane należności celne, a jedynie podatek akcyzowy, liczony od wartości nabywanego pojazdu, wynikającej z dokumentu nabycia.


Od tego momentu nasiliło się zjawisko masowego sprowadzania pojazdów do kraju. W 2004 roku sprowadzono 934 tys., w 2005 roku 843 tys., w 2006 roku 725 tys. pojazdów. Na terenie Dolnego Śląska sprowadzono odpowiednio 98 tys., 72 tys. i 67 tys. pojazdów.


- Przywóz do Polski samochodów używanych z krajów członkowskich UE, a następnie ich sprzedaż, dokonywane były zarówno przez podmioty (osoby fizyczne) prowadzące zarejestrowaną działalność gospodarczą w tym zakresie, jak również przez osoby fizyczne nieprowadzące legalnie działalności gospodarczej. W tym drugim przypadku można powiedzieć o tzw. szarej strefie obrotu pojazdami - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


...często działa nielegalnie...


Zjawisko masowego importu używanych aut do kraju nie pozostało niezauważone przez organy podatkowe, które przystąpiły do weryfikacji prawidłowości wykonywania obowiązków podatkowych przez osoby, które podjęły się sprowadzenia większej liczby pojazdów. Z dotychczasowych doświadczeń fiskusa wynika, że najczęstszymi nieprawidłowościami w tym zakresie są: niezgłoszenie faktu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie handlu samochodami (obrót w tzw. szarej strefie); dokonywanie dostaw z zagranicy samochodów osobowych bezpośrednio dla klientów, czyli faktycznie świadczenie w tym zakresie usług pośrednictwa; dokonywanie dostaw z zagranicy samochodów osobowych na osoby podstawione (tzw. słupy); zaniżanie kwot zakupu samochodu; niewykazywanie wszystkich transakcji zakupu samochodów w kwartalnych informacjach podsumowujących VAT-UE przez podatników zarejestrowanych.


...ale fiskus go sprawdzi...

REKLAMA


Zdaniem pracowników Izby Skarbowej we Wrocławiu, skala zjawiska sprawiła, że temat handlu samochodami stał się jednym z obszarów objętych szczególnym monitoringiem ze strony organów podatkowych. Wzmożone zostały także kontrole podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w tym zakresie, jak również osób podejrzanych o nielegalne prowadzenie działalności i ukrywanie osiąganych z tego tytułu dochodów.


Typowanie podatników do kontroli może odbywać się w różny sposób. Niewątpliwie do istotnych kryteriów mogących sugerować konieczność weryfikacji rozliczeń podatkowych zaliczyć należy: liczbę sprowadzonych pojazdów, wykazywanie cen pojazdów samochodowych znacznie odbiegających od ich wartości rynkowej, fakt, czy osoba sprowadzająca pojazdy prowadzi legalną działalność gospodarczą, czy wartość środków przeznaczonych na nabycie dóbr materialnych - pojazdów samochodowych, znajduje pokrycie w ujawnionych źródłach przychodów, wykazanych w zeznaniu podatkowym.


- Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych mogą być także informacje sygnalne przekazywane przez urzędy skarbowe, a także informacje zewnętrzne przekazywane przez osoby, w tym również anonimowe - usłyszeliśmy od pracowników z izby.


...i wyciągnie konsekwencje


Rezultat stwierdzonych nieprawidłowości jest zbliżony dla legalnie działającego podmiotu, jak również osoby dokonującej obrotu nielegalnie. W każdym przypadku kończy się wymiarem należności podatkowych w prawidłowej wysokości oraz koniecznością zapłaty oprócz określonego zobowiązania podatkowego należnych odsetek od zaległości. Na podatników może zostać także nałożona kara na podstawie przepisów kodeksu karnego skarbowego.


- W przypadku osób dokonujących obrotu samochodami bez uprzedniego zalegalizowania działalności, zadaniem organu podatkowego jest w pierwszej kolejności wykazanie, czy wykonywane czynności noszą znamiona działalności gospodarczej zgodnie z jej ustawową definicją. Dopiero ustalenie charakteru dokonywanego obrotu, tj. stwierdzenie, czy mamy do czynienia z działalnością czy też wyłącznie ze sprzedażą osobistego majątku pozwala na prawidłowe określenie należności podatkowych - tłumaczyła Katarzyna Matysiak.


Jednocześnie podała, że w 2006 roku urzędy skarbowe województwa dolnośląskiego przeprowadziły 80 kontroli podatkowych w zakresie obrotu pojazdami. W ich wyniku w 74 przypadkach stwierdzono nieprawidłowości, a kwota uszczuplenia podatkowego z tego tytułu wyniosła 132 tys. zł.


Liczba sprowadzonych pojazdów

2004 rok 934 tys.

2005 rok 843 tys.

2006 rok 725 tys.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA