REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawigacja satelitarna wkracza do małych firm

REKLAMA

Kierowcy zaczęli doceniać korzyści płynące z wykorzystania systemów nawigacji satelitarnej i map cyfrowych. Dzięki nim oszczędzają czas i pieniądze.

Systemy nawigacji satelitarnej (GPS) prowadzą kierowców do celu od wielu lat, ale do tej pory wzrost ich popularności hamowany był jednak głównie wysokimi cenami sprzętu i oprogramowania. Urządzenia (np. palmtop, odbiornik GPS) znajdowały się poza zasięgiem finansowym zwykłego Kowalskiego, a cyfrowe mapy były często drogie i niedokładne. Teraz prosty zestaw nawigacyjny składający się z palmtopa i mapy można kupić za mniej niż tysiąc złotych netto. Dzięki temu systemy GPS szybko się upowszechniają, bo ich wykorzystanie w biznesie jest nieocenione.

Precyzyjnie do celu

Cyfrowe mapy i satelitarna nawigacja ułatwiają poruszanie się po drogach i odnajdywanie tysięcy adresów w Polsce i na świecie. Dostawcy systemów nawigacyjnych oraz map nie mają wątpliwości, że wykorzystanie systemów GPS generuje oszczędności i pozwala lepiej zarządzać czasem.
– Zastosowanie systemów GPS w firmach wiąże się przede wszystkim z oszczędnością na kosztach paliwa oraz czasie na realizację zadań, np. handlowców w terenie. Nie muszą oni tracić czasu na szukanie adresów w zupełnie obcych miastach, ani nadkładać kilometrów, próbując po omacku dotrzeć do celu – tłumaczy Łukasz Brzostek z firmy Imagis, producenta map cyfrowych.

Zarządzanie flotą

Tradycyjnym klientem systemów nawigacyjnych są firmy logistyczne. Cyfrowe mapy wspomagają pracę kierowców, wykorzystanie syetemu GPS precyzyjnie kieruje do celu. Systemy nawigacyjne cieszą się uznaniem także wśród taksówkarzy, bo dzięki nim nie muszą błądzić po nieznanych miejskich uliczkach.
Grono klientów systemów nawigacyjnych i map cyfrowych rośnie jednak stale, bo pomagają one każdemu kierowcy niezależnie od tego jak dużo porusza się ich po drogach.
Obecnie widać największe zainteresowanie systemami nawigacyjnymi GPS wśród firm transportowych, a szczególnie tych jeżdżących po Europie. Przemierzają one tysiące kilometrów rocznie, podróżując nieraz po kilkudziesięciu krajach Europy. Koszt systemu nawigacji GPS zwraca się w tego typu firmach najszybciej. W Europie Zachodniej praktycznie każdy samochód ciężarowy ma system nawigacji GPS. W Polsce jest to jeszcze nowość, ale patrząc na szybki rozwój tego typu rozwiązań, już niedługo staną się znacznie bardziej popularne.
Systemy GPS umożliwiają również zarządzanie firmową flotą. System raportuje do firmy, gdzie znajdują się poszczególne samochody, jakie trasy pokonują czy ile spędzają na postojach. Firmy mogą dzięki tym rozwiązaniom lepiej kontrolować pracowników i wykorzystanie służbowych samochodów. Korzystnie wpływa to też na koszty związane z eksploatacją floty. System GPS to również narzędzie chroniące pojazd przed kradzieżą. Dzięki niemu można szczegółowo określić pozycję samochodu.

W trzech wymiarach

Przyszłość map cyfrowych ewoluuje w kierunku trójwymiarowości. Płaskie mapy obecne dziś w urządzeniach elektronicznych mają być bardziej realistyczne, pokazywać kształt budynków, ukształtowanie terenów i zdjęcia obiektów. Dzięki tym rozwiązaniom kierowcy powinni zyskać jeszcze lepszą orientację w terenie.
Na rynku przybywa też profesjonalnych urządzeń dedykowanych systemom nawigacyjnym wyposażonych w większe od palmtopów ekrany i łatwiejszą nawigację przyciskami. Dostawcami tego typu sprzętu są m.in. Blaupunkt i VDO Dayton, minimalny koszt do 1500 zł netto. Dedykowane urządzenia są znacząco droższe od palmtopów, które można nabyć już za kilkaset złotych netto. Największymi dostawcami palmtopów na polskim rynku są HP, Acer i Fujitsu-Siemens. Do systemów nawigacji można użyć również telefonów wyposażonych w system Windows, które znajdują się w ofertach wszystkich operatorów komórkowych. Wydatek związany z zakupem takiego telefonu to co najmniej 2000 zł netto.
Satelitarne systemy nawigacji i cyfrowe mapy zdobywają uznanie wśród użytkowników biznesowych, wkrótce ich głównych konsumentem stać się mogą klienci indywidualni. Spadające ceny urządzeń i map z pewnością będą stymulowały szybki rozwój tego segmentu rynku. Klienci będą też chętniej wydawać pieniądze na rozwiązania, które pozwolą zaoszczędzić im czas, jaki mają spędzić w samochodzie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


SPRZĘT DO NAWIGACJI
• Urządzenia do nawigacji montowane seryjnie w kokpit samochodu kupujemy razem z samochodem, przykładami mogą być nawigacje takich firm, jak Blaupunkt, Becker, VDO-Dayton itd.
Są to profesjonalne systemy nawigacyjne mające bardzo czułą zewnętrzną antenę GPS oraz najczęściej podłączenie również do żyroskopu i prędkościomierza w samochodzie.
Cena od 5 tys. zł do 15 tys. zł.
• Przenośne urządzenia do nawigacji mocowane do szyby samochodu lub deski rozdzielczej, tzw. aftermarket, czyli kupowane oddzielnie. Urządzenia takie często noszą nazwę PNA (Personal Navigation Assistant). Na polskim rynku najbardziej znanymi firmami oferującymi tego typu rozwiązania są Garmin oraz TomTom. Posiadają one najczęściej wbudowaną antenę GPS.
Cena od 2 tys. zł do 5 tys. zł.
• Urządzenia typu PDA (Personal Digital Assistant) – czyli popularne palmtopy – przenośne urządzenia Pocket PC, które mogą również spełniać rolę systemu nawigacyjnego po wgraniu do nich odpowiedniego oprogramowania. Najbardziej popularne w Polsce systemy nawigacyjne działające na urządzeniach PDA to: Automapa oraz MapaMap. Urządzenia PDA mogą mieć wbudowaną antenę GPS lub należy takową dokupić, łączy się ją za pomocą kabla lub współpracuje poprzez bluetootha.
Cena wraz z urządzeniem od 1,2 tys. zł do 2 tys. zł.
• Telefony komórkowe – mogą również spełniać rolę systemu nawigacyjnego. Oczywiście nie wszystkie modele się do tego nadają, zazwyczaj muszą spełniać kilka wymogów technicznych dostępnych tylko dla najnowocześniejszych modeli. Niezbędny oczywiście jest specjalistyczny software nawigacyjny oraz podłączenie anteny GPS (kablem lub poprzez bluetooth). Na dzień dzisiejszy na rynku polskim systemy nawigacyjne na telefony komórkowe oferują firmy NaviExpert oraz WayFinder.
Koszt posiadania nawigacji w telefonie uzależniony jest od tego, czy mamy odpowiedni telefon, czy musimy go dopiero zakupić, antena GPS do telefonu kształtuje się w granicach od 400 do 600 zł. Kalkulację utrudnia fakt, że dostawcy systemów nawigacyjnych na telefony zazwyczaj oferują software nawigacyjny za darmo, natomiast wykupić trzeba miesięczny lub roczny abonament na pobieranie w czasie rzeczywistym map do nawigacji z serwera poprzez GPRS, co oczywiście podnosi koszty całości.

Marcin Kuśmierz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA