REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybka konsolidacja rynku

REKLAMA

Najwięksi polscy producenci żywności przejmują coraz więcej firm. Zapowiada się ostra rywalizacja rodzimych firm z zagranicznymi koncernami.

Dla polskich producentów żywności celem strategicznym jest obecnie budowanie silnych grup kapitałowych i holdingów. Według analityków PricewaterhouseCoopers, sukces polskiej żywności w UE i rosnący eksport przyśpieszają ten proces.
– Wiele polskich firm doskonale radzi sobie na rynku, wygrywa z zagranicznymi i ma wolne środki na przejęcia – uważa Rafał Sieradzki, analityk PMR.

W grupie siła

Grupa Maspex, największa polska grupa kapitałowa w branży spożywczej, przejęła ostatnio małego producenta soków – spółkę Litex. Nieoficjalnie wiadomo, że wadowicka firma chce przejąć też firmę Malma – swojego największego konkurenta na rynku makaronów. Powadzi też negocjacje na temat fuzji z producentem napojów – spółką Hoop.
Dzięki akwizycjom przychody Maspex rosną w tempie 30 proc. rocznie. O ile jednak branża makaronowa jest bardzo rozdrobniona, o tyle rynek soków i napojów niegazowanych, wart ponad 2 mld zł, jest już silnie skoncentrowany – ponad 70 proc. należy do trzech polskich firm. Do walki z Maspeksem – liderem (40 proc. rynku) stają Agros Nova i Hortex. W odróżnieniu od innych sektorów, niewielki udział mają tu zagraniczne koncerny: Coca- Cola czy PepsiCo.
– Koncentracja jest nieunikniona. Małe firmy nie mają środków na znaczące inwestycje rynkowe, ulegają marginalizacji – wyjaśnia Robert Niewiadomski, prezes Agros Nova, który połączył się z Sondą, a potem przejął firmę Dr Witt. Jego zdaniem spółki spożywcze będą się łączyć, bo rośnie znaczenie dużych sieci handlowych w obrotach produktami spożywczymi. Większe podmioty uzyskują lepsze ceny i miejsce na półkach.

Producenci z dystrybutorami

Na Zachodzie producenci łączą się z dystrybutorami, by efektywniej wykorzystywać struktury logistyczno-dystrybucyjne. W Polsce widać to w branży alkoholowej. Ostatnio grupa Ambra, (30 proc. rynku win) przejęła największą spółkę dystrybucyjną TiM. Ambra zainwestowała też w Przedsiębiorstwo Winiarskie Seneclauze, prowadzące sklepy z winami LA Passion du Vin.
Aktywna jest grupa CEDC, największy dystrybutor i producent alkoholi. W zeszłym roku przejęła spółki Bols (za ponad 200 mln USD) i Polmos Białystok (315 mln USD).
– Planujemy kolejne przejęcia w Polsce, głównie lokalnych dystrybutorów – zapowiada William Carey, prezes CEDC.
Łączą się dystrybutorzy i producenci bakalii. Spółka Atlanta Poland, zajmująca się handlem oraz przetwórstwem bakalii, przejęła innego producenta i dystrybutora – Bakal Center. Planowane przez Atlantę przejęcia mają zwiększyć jej przychody ze 130 mln zł w 2005 do 300 mln zł w 2007 roku.

Kapitał popłynie z giełdy

Kilka firm chce pozyskać środki na inwestycje z publicznej emisji akcji. Jedną z nich jest Bakalland (dawne Uno Fresco Tradex). Kilka dni temu spółka przejęła firmę Hordegal, właściciela marki Bakal Nuss. To druga akwizycja w tym roku, po zakupie w marcu firmy Komasa. – Zaoszczędzimy na kosztach administracji i logistyki – mówi Marian Owerko, prezes Bakallandu. Spółka już szykuje się do przejęcia kolejnego większego gracza z ok. 50 mln zł przychodów. Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o firmę VOG Polska z marką Kresto. Transakcja ma zostać zawarta przed planowanym na przełom III i IV kwartału debiutem giełdowym.
Także w innych segmentach przemysłu spożywczego robi się gorąco. Spółki debiutujące na giełdzie – Pamapol czy Mispol – i planujące debiut, jak np. Seko, też zapowiadają agresywną politykę przejęć. Grupa Pamapol, która 20 czerwca weszła na parkiet, wyda na nie ok. 30-40 mln zł.
– W ciągu 3–4 lat zbudujemy grupę spożywczą osiągającą minimum 500 mln zł przychodów – deklaruje Paweł Szataniak, prezes Pamapolu.

Nadal jest co przejmować

Lider konsolidacji na rynku mięsa i wędlin – Polski Koncern Mięsny Duda – przejął już 17 podmiotów. Ostatnio spółkę Hunter Wild, specjalizującą się w skupie i przetwórstwie dziczyzny.
Przejęcia spodziewane są w branży mleczarskiej, gdzie rodzime firmy Mlekpol i Mlekovita mają już po kilka zakładów.
– Rynek będzie dążył do modelu europejskiego. W Polsce jest ponad 300 mleczarni, podczas gdy w Danii są dwie – mówi Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. Ale w tej branży największe zagraniczne firmy: Danone, Hochland, Bongrain czy Lactalis zapowiadają, że będą nadal aktywnymi graczami.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Anita Skiba
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA