REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamawiający, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Powołanie biegłego w prawie zamówień publicznych

Zamówieniem publicznym jest odpłatna umowa zawierana pomiędzy zamawiającym, a wykonawcą, której przedmiotem są dostawy, usługi bądź roboty budowlane. Organ administracji publicznej może w każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia zwrócić się do biegłego o wydanie opinii.

Pozacenowe kryteria oceny ofert – termin wykonania zamówienia

Termin wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego stanowi pozacenowe kryterium oceny ofert, które może znaleźć zastosowanie w celu zachęcenia wykonawców do składania ofert z krótszym terminem realizacji zamówienia publicznego niż termin zakładany przez zamawiającego. Krótszy termin realizacji zamówienia wiąże się jednak najczęściej z większymi kosztami, zaangażowaniem organizacyjnym wykonawcy i ryzykiem niedotrzymania terminu.

Kryteria i sposoby oceny ofert zamówienia

Zastosowanie innych niż cena kryteriów oceny ofert oznacza konieczność nazwania tych kryteriów i określenia ich znaczenia (wagi kryteriów). Informacja taka, stosownie do treści art. 41 pkt. 9 oraz art. 48 ust. 2 pkt. 10 ustawy Pzp, powinna znaleźć się w ogłoszeniu o zamówieniu, gdy obowiązek publikacji ogłoszenia jest przewidziany ustawą, lub w zaproszeniu do negocjacji oraz w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Najkorzystniejsza oferta w prawie zamówień publicznych

Najkorzystniejsza oferta jest rozumiana przez ustawę Prawo zamówień publicznych jako oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo oferta z najniższą ceną. Jakie są kryteria oceny ofert?

REKLAMA

Większa ochrona praw konkurencji i konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wprowadza nowe narzędzie wspomagające wykrywanie praktyk antykonkurencyjnych. Zamierza również zwiększyć nadzór nad systemem przetargów publicznych. Dodatkowo UOKiK chce wzmocnić ochronę najsłabszych uczestników rynku.

Projekt zmian w zamówieniach publicznych w Sejmie

Projekt zmian w prawie zamówień publicznych ma na celu w głównej mierze podniesienie progu wartości zamówienia, powyżej którego ogłasza się przetarg. Projekt zmian trafił do trzeciego czytania w Sejmie. Zdaniem przedsiębiorców korzystniejsze byłoby uchwalenie zupełnie nowego prawa zamówień publicznych.

Udzielanie zamówień publicznych w ramach tej samej grupy kapitałowej

Wykonawcy należący do tej samej grupy kapitałowej nie mogą brać udziału w postępowaniu o udzielenie tego samego zamówienia publicznego. Takie działanie jest sprzeczne z zasadą uczciwej konkurencji. Jaki jest charakter prawny listy podmiotów uczestniczących w udzieleniu zamówienia?

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w zamówieniach publicznych

Wykonawca zobowiązany jest należycie wykonać zobowiązania wynikające z umowy z zamawiającym. Zamawiający może zażądać kaucji od wykonawcy stanowiącej zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Jaka jest podstawa ustalenia jej wysokości?

REKLAMA

Badanie oferty zamówienia pod kątem ceny

Na gruncie prawa międzynarodowego i krajowego - oferta w zamówieniach publicznych nie może zawierać rażąco niskiej ceny. W innym przypadku zamawiający ma prawo zbadać ofertę. Jaka jest procedura badania? Jakie są wówczas skutki dla wykonawcy?

Ograniczenia w udzielaniu zamówień publicznych

Prawo zamówień publicznych ogranicza krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. Jedynie wykonawcy spełniający warunki określone przez zamawiającego na podstawie przepisów ustawy mogą wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Konsorcjum jako instrument skutecznego przystępowania do zamówień publicznych

Przy realizacji zamówień publicznych kluczową rolę odgrywają zamawiający i wykonawca. Nie jest jednak jednoznacznie przesądzone czy wykonawca musi występować samodzielnie czy też jest dopuszczalna możliwość występowania wspólnie.

Wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu

Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość wykluczenia wykonawców z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ma to na celu wyeliminowanie wykonawców, którzy nie spełniają określonych warunków. Jakie są przesłanki wykluczenia?

Oferta wariantowa a oferta częściowa

Oferta wariantowa zawiera inny sposób wykonywania zamówienia publicznego niż określony przez zamawiającego, natomiast oferta częściowa związana jest z wykonaniem tylko części zamówienia publicznego. Wybór oferty pozwala wykonawcy wybrać inny wariant wykonania zamówienia. Zamawiający musi jednak zastrzec, czy dopuszcza złożenie tego rodzaju ofert.

Przetarg na zakup bonów towarowych

Kwoty jakie zamawiający wydają w ciągu roku na zakup bonów towarowych wynoszą najczęściej od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W większości przypadków jednak środki wydatkowane na powyższy cel przekraczają próg 14.000 Euro. To z kolei oznacza – przyjmując zasadę zgodnie, z którą zakup bonów towarowych stanowi dostawę w rozumieniu Prawa zamówień publicznych – konieczność zastosowania odpowiednich przepisów Prawa zamówień publicznych.

Nierzetelni wykonawcy wykluczeni z przetargów

20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja z 12 października 2012 r. ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Nowelizacja ta wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE.

Zaświadczenia o niekaralności przy udzielaniu zamówień publicznych

W Prawie zamówień publicznych istnieje obowiązek przedłożenia zamawiającemu zaświadczeń o niekaralności wspólników spółek osobowych i członków zarządu osób prawnych. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy wspólnikiem lub komplementariuszem spółki osobowej (wykonawcy) jest inna spółka osobowa lub kapitałowa.

Dyrektywa obronna 2013 - Sejm uchwalił nowelizację pzp

Uchwalona została nowelizacja Prawa zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Nowe przepisy to efekt procesu implementacji dyrektywy obronnej (2009/81/WE).

Aukcje i licytacje elektroniczne przynoszą oszczędności

Urząd Zamówień Publicznych udostępnił dane statystyczne aukcji i licytacji elektronicznych. Obie formy przynoszą zamawiającym oszczędności, średnio o 15,2 i 24,09 proc.

Urzędnik jednak nie wykluczy wykonawcy

Wykonawca nie będzie wykluczony ze wszystkich przetargów prowadzonych przez zamawiającego, ze względu na rozwiązanie z nim wcześniejszej umowy. Z projektu nowelizacji PZP usunięto restrykcyjne przepisy.

Nowelizacja PZP: zmiany dla podwykonawców

Trwają prace nad nowelizacją Prawa zamówień publicznych. Planowane zmiany dotyczą przede wszystkim podwykonawstwa.

Podwykonawca będzie chroniony

Podwykonawcy robót budowlanych nie będą już czekać w nieskończoność na płatności od generalnych wykonawców. Rząd przygotował projekt regulacji zabezpieczającej interesy małych i średnich firm.

Kiedy można udzielić zamówienie publiczne w trybie z wolnej ręki?

Zamówienie z wolnej ręki. Kiedy przedsiębiorca może przeprowadzić zamówienie w trybie z wolnej ręki? Ekspert wyjaśnia jakie przesłanki muszą zostać spełnione, aby udzielić zamówienia z wolnej ręki.

Kontrola zamówień przez UZP

Urząd Zamówień Publicznych opublikował wyniki kontroli zamówień współfinansowanych ze środków wspólnotowych za 2011 rok. Na niemal 300 skontrolowanych przetargów nieprawidłowości stwierdzono w połowie przypadków.

Zmiany w prawie zamówień publicznych

Urząd Zamówień Publicznych przygotował propozycje zmian w Ustawie prawo zamówień publicznych. Zmiany mają wyłączyć dyskryminację i zwiększyć konkurencyjność.

Zastrzeżenie wartości umów (cen usług) przedstawianych jako doświadczenie zawodowe

Zastrzeżenie wartości umów (cen usług) przedstawianych jako doświadczenie zawodowe. Dowiedz się, czy wykonawca w przetargu publicznym może zastrzec wartości umów (ceny usług) z podmiotami prywatnymi, które to usługi przedstawia jako doświadczenie zawodowe.

Sprawozdanie o udzielonych zamówieniach do 1 marca 2012

Sprawozdanie o udzielonych zamówieniach 2012. 1 marca 2012 r. upływa termin przekazywania rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach publicznych. Dowiedz się w jaki sposób złożyć sprawozdanie o udzielonych zamówieniach.

Jakie usługi można zlecić Poczcie Polskiej z wolnej ręki

Ustawa Prawo zamówień publicznych pozwala na udzielenie zamówienia z wolnej ręki na usługi, dostawy lub roboty budowlane m.in. wówczas gdy na rynku funkcjonuje tylko jeden podmiot, który może wykonać przedmiot zamówienia, a jego wyłączność podlega ochronie z mocy norm ustawowych.

Błędna stawka VAT w ofercie

Błędna stawka VAT w ofercie to nieprawidłowość w obliczaniu ceny, jeżeli nie zaistniały ustawowe przesłanki omyłki.

Lewiatan: Projektem zmian Prawa zamówień publicznych jesteśmy rozczarowani

Wykluczenie wykonawcy, wpis wykonawców na tzw. „czarną listę" oraz brak zmian w zakresie zatrzymania wadium to punkty zapalne nowego projektu zmian w Prawie zamówień publicznych.

Sposób dokonania oceny spełnienia warunków przez wykonawcę w Prawie Zamówień Publicznych

Ekspert opisuje sposób dokonania oceny spełnienia warunków przez wykonawcę w Prawie Zamówień Publicznych.

Warunki udziału wykonawcy w postępowaniu prowadzonym w celu udzielenia zamówienia publicznego

Ustawodawca określił warunki udziału wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w art. 22 ust. 1 oraz 24 ust. 1 uPZP. Spełnienie warunków określonych w niniejszych artykułach jest obowiązkiem wykonawcy, gdyż w innym wypadku podlega on wykluczeniu.

Przelicznik euro do zamówień publicznych 2012

Od 1 stycznia 2012 roku obowiązuje nowy przelicznik z euro na złote do zamówień publicznych. Ile wynosi nowy średni kurs złotego w zamówieniach publicznych?

Progi unijne w zamówieniach publicznych 2012

Progi unijne dla zamawiających mają nowe wartości. Zmianie uległ również przelicznik z euro na złote. Publikujemy zestawienie progów unijnych obowiązujących w 2012 roku.

Dostęp do międzynarodowego rynku zamówień publicznych dla polskich firm

Zakończyły się negocjacje Światowej Organizacji Handlu dotyczące pogłębienia dostępu do rynku zamówień publicznych. Trwające 12 lat rozmowy powiększą dostęp do międzynarodowego rynku zamówień publicznych dla polskich firm.

Co powinien zrobić zamawiający, gdy złożono dwie tak samo korzystne oferty?

Zasadą jest, że zamawiający po otwarciu ofert dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Kryterium oceny ofert może być albo tylko cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. W szczególności chodzi tu o jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia. Jak jednak powinien zachować się zamawiający gdy oferty są równie korzystne?

Wynagrodzenie pełnomocnika w postępowaniu przed Krajową Izbą Odwoławczą

Odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej jest podstawowym środkiem ochrony prawnej w sprawach zamówień publicznych. Warto jednak pamiętać, że zasady rozliczenia koszów postępowania wywołanego wniesieniem odwołania znacząco różnią się od zasad rozliczania kosztów w postępowaniu przed sadem cywilnym, w szczególności w odniesieniu do kosztów wynagrodzenia pełnomocników.

Zastrzeganie tajemnicy przedsiębiorstwa w ofercie

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest co do zasady jawne. Niektóre informacje mogą być jednak zastrzeżone jako tajemnicae przedsiębiorstwa. Czego może dotyczyć tajemnica przedsiębiorstwa i jak ją zastrzec?

Kiedy warto ogłosić zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego?

Dialog konkurencyjny to jeden z trybów udzielania zamówienia publicznego. Tryb ten polega na tym, że po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert.

Jak wygrywać przetargi – porady eksperta - szkolenie (reklama)

Złożenie dokumentacji przetargowej to skomplikowana procedura i bywa bardzo kłopotliwa. Często nie jesteśmy pewni czy dopełniliśmy wszystkich formalności i czy poprawnie przygotowaliśmy dokumenty. Poznaj praktyczne wskazówki zwiększające szanse na wygranie przetargu publicznego podczas szkolenia, które odbędzie się 19 października 2011 r. w Warszawie.

Opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane - wymogi

Przedmiot zamówienia w sprawie robót budowlanych jest opisywany z wykorzystaniem złożonej dokumentacji. Ekspert wyjaśnia w jakie są wymogi opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane.

Dane w USA inne od oczekiwań

W środę po raz kolejny napłynęły twarde dane makroekonomiczne, które sugerują, że amerykańska gospodarka nie jest w tak opłakanym staniem, jak można by sądzić. W lipcu przybyło zamówień publicznych 4 proc. m/m, dwa raty więcej, niż się spodziewano, co pozwoliło odrobić czerwcowy spadek o 1,3 proc.

Jak uzyskać akredytacje obronności i bezpieczeństwa?

Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa daje możliwość prowadzenia działalność związanej z oceną zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Jak uzyskać akredytację OiB?

Jak uzyskać certyfikat akredytacji w zakresie obronności i bezpieczeństwa

Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa pozwala prowadzić działalność związaną z oceną zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. W jaki sposób uzyskuje się certyfikat akredytacji?

Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa - jakie dokumenty złożyć?

Akredytacja w zakresie obronności i bezpieczeństwa umożliwia prowadzenie działalności związanej z oceną zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa z wymaganiami określonymi w specyfikacji technicznej. Jakie należy złożyć dokumenty, aby uzyskać akredytację?

Czy warunkiem udziału w zamówieniu może być posiadanie doświadczenia?

Zamawiający nie może utrudniać uczciwej konkurencji, w szczególności poprzez ustalanie szczególnych warunków udziału w postępowaniu. Jednak może on określać je w sposób odpowiadający jego potrzebom. Czy wobec tego doświadczenie może być jednym z kryteriów dopuszczalności do postępowania?

Czym są usługi według Prawa zamówień publicznych?

„Duża” nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych dokonała zmian w legalnej definicji usług. Zarówno w prawie polskim, jak i w prawie unijnym zamówienia na usługi są definiowane negatywnie. Jak należy rozumieć je obecnie?

Na czym polega niedopuszczalność subiektywnej oceny ofert?

Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji i istotnych warunków zamówienia. W specyfikacji istotnych warunków należy obowiązkowo zamieścić opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, a także podanie znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert. Jakie mechanizmy jeszcze zapobiegają subiektywnej ocenie ofert?

Kiedy tryb negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolej ręki?

Zamawiający, zgodnie z Prawem zamówień publicznych, może w określonych okolicznościach sięgnąć po tryb negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolej ręki. Kiedy jest do tego uprawniony?

Czy usługi badawczo-rozwojowe można wyłączyć spod przepisów o zamówieniach publicznych?

Dotychczasowe przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych ograniczały możliwość wyłączenia zamówień na usługi badawczo-rozwojowe spod regulacji ustawowych. Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja?

Kryterium serwisu w ocenie ofert w zamówieniach publicznych?

Jednym z kryteriów służących ocenie ofert w zamówieniach publicznych jest powiązanie z serwisem. Jak należy je stosować podczas, aby zapewnić uczciwą konkurencję wykonawców?

REKLAMA