REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Windykacja należności, Wezwanie do zapłaty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Termin przedawnienia rekompensaty za koszty odzyskiwania należności

Przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi, że w przypadku opóźnienia w transakcjach handlowych od dłużnika mogą domagać się nie tylko odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych, ale również rekompensaty za koszty odzyskiwania należności. Problematyczne było jednak, w jakim terminie przedsiębiorca może dochodzić zapłaty tej rekompensaty, zanim się przedawni. Z tym zagadnieniem zmierzył się Sąd Najwyższy.

86% firm woli windykować niż utrzymywać relacje z niesolidnym partnerem

Firmy korzystające z windykacji polubownej są postrzegane jako wiarygodne i odpowiedzialnie podchodzące do zapłaty za swoją pracę. Co więcej, aż 33 proc. zaobserwowało, że w efekcie takiego działania zwiększyła się liczba faktur, które partnerzy biznesowi zaczęli opłacać w terminie. Przekazanie spraw do windykacji wciąż jednak budzi obawy przedsiębiorców.

Rośnie liczba upadłości konsumenckich

Zdaniem ekspertów kryzys finansowy jest realny — tylko pod koniec 2020 r. zaległe zobowiązania Polaków wyniosły 81,39 mld zł, a liczba dłużników sięgnęła 2,74 mln osób. Konsumenci ogłosili też o 65 proc. większą liczbę upadłości, w stosunku do roku 2019.

Ponad 231 mln zł zalegają firmy za polisy ubezpieczeniowe

Konsumenci i przedsiębiorcy są winni firmom ubezpieczeniowym 387 mln zł za polisy ubezpieczeniowe. Dłużnicy, do których dzwoni firma windykacyjna, najczęściej tłumaczą, że mają inne ważniejsze wydatki, lub skoro polisa trwa cały rok, mają dużo czasu na wpłatę.

REKLAMA

Rośnie zainteresowanie firm windykacją na życzenie

Pandemia spowodowała wzrost zainteresowania windykacją na zlecenie, dzięki której udaje się odzyskać pieniądze od kontrahentów. Utrzymanie płynności finansowej to dla biznesu prawdziwe „być albo nie być”.

1,32 mld złotych długów za firmowe telefony

Zadłużenie firm wobec telekomów to obecnie 1,32 mld zł. Do zaległości przyczynia się głównie chęć posiadania dobrego telefonu, ale niestety wraz z otrzymaniem nowego sprzętu klienci przestają płacić raty.

Co trzeci przedsiębiorca skarży się na nieuregulowane faktury [AUDIO]

Ponad 70 proc. przedsiębiorców poniosło w związku z pandemią dodatkowe koszty. Innym dużym problemem dla firmowych finansów są opóźnienia w płatnościach, na które narzeka już co trzeci przedsiębiorca. Z kolei ci, którzy sami nie płacą w terminie, tłumaczą się słabymi wynikami sprzedażowymi oraz oczekiwaniem na przelew od swoich kontrahentów.

Czym jest windykacja polubowna i samodzielna?

Pandemia sprawiła, że przedsiębiorcy intensywnie szukają dopływu gotówki z różnych źródeł. Przebranżawiają się, wchodzą w nisze rynkowe, przenoszą działalność do Internetu. Wielu skrupulatniej dochodzi też pieniędzy zamrożonych w niezapłaconych fakturach u kontrahentów, korzystając z windykacji polubownej.

REKLAMA

Pandemia wydłuża terminy płatności na fakturach [AUDIO]

Dłuższe terminy płatności stają się coraz częstsze. Ponad połowa firm z sektora MŚP wystawia na prośbę kontrahentów faktury z dłuższymi terminami płatności, niż miało to miejsce przed pandemią.

Dlaczego firmy kurierskie mają długi? [AUDIO Łącki, Szkaradek]

Firmy kurierskie przeżywają boom. Duże zapotrzebowanie i liczba zleceń nie oznaczają jednak, że branża nie musi martwić się o finanse. Jakie długi ma branża kurierska?

Dlaczego sektor MŚP nie walczy o swoje należności?

Niemal 90% firm z sektora MŚP boryka się z problemem nieterminowych płatności i nie jest w stanie wyegzekwować zapłaty od swoich Dłużników. Niezapłacone na czas faktury VAT są główną przyczyną zatorów płatniczych.

Dlaczego małe firmy nie radzą sobie z windykacją kontrahentów?

Skuteczna windykacja indykacja to być albo nie być dla małej firmy. W pandemii zatory płatnicze przybrały na sile, a przedsiębiorcy nie radzą sobie z samodzielnym odzyskiwaniem należności.

5 wskazówek jak pozbyć się długów

Zadłużenie Polaków rośnie. Z danych Związku Przedsiębiorstw Finansowych wynika, że co trzeci Polak nie radzi sobie ze spłatą należności. Powody są różne – nieprzemyślane zakupy czy konsekwencje pandemii.

Jak odzyskać opóźnione należności od kontrahentów?

Opóźnione należności to poważne zagrożenie dla gospodarki. Sposobem na przetrwanie lockdownu jest przyjęcie zasady ograniczonego zaufania – przedsiębiorcy powinni natychmiast reagować na opóźnienia w płatnościach i korzystać z usług firm windykacyjnych.

Jakie długi windykować w pierwszej kolejności?

W ciągu ostatniego pół roku 1/3 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zmagała się z opóźnieniami w płatnościach od kontrahentów, wynoszącymi ponad 60 dni. Związane z pandemią przestoje w działalności i brak oczekiwanych przychodów zmotywowały przedsiębiorców do odzyskiwania przeterminowanych oraz zakończonych bezskuteczną egzekucją długów.

Skuteczne narzędzia do negocjacji z wierzycielami

Przedsiębiorcy będący w kłopotach finansowych zbyt późno otwierają postępowania restrukturyzacyjne. Głównym powodem jest obawa o reakcje wierzycieli i szeroko rozumianego otoczenia. Tymczasem obowiązujące prawo restrukturyzacyjne daje im bardzo użyteczne narzędzia pomagające w negocjacjach z wierzycielami.

Jak naprawdę wygląda praca windykatora? [WYWIAD]

Czy windykator jest krwiożerczą bestią czyhającą na twoje pieniądze, a może aniołem w ludzkiej skórze? Czy jest to praca cięższa niż poławiacz krabów na Atlantyku podczas największych sztormów? Ania, Laura i Milena, specjalistki ds. windykacji z firmy windykacyjnej znalazły się w ogniu nie wygodnych pytań.

Rośnie liczba wniosków o windykację

Epidemia zachwiała gospodarką i tym samym stabilnością finansową przedsiębiorstw. W miesiącach wakacyjnych liczba wniosków o windykację on-line była większa niż przez całe pierwsze półrocze. Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z usług windykacyjnych w formule one-click, dodając takie zabezpieczenie już na etapie wystawiania faktury. Co daje windykacja on-line i czy wymaga dużych nakładów inwestycyjnych?

Firmy turystyczne pozywają państwo za lockdown

Przedsiębiorcy działający w branży turystycznej żądają od Skarbu Państwa wypłaty odszkodowań za straty poniesione w czasie lockdown. Jeśli pieniędzy nie dostaną, zapowiadają pozew zbiorowy.

Jak bronić się przed niesolidnymi dłużnikami i unikać przeterminowanych należności

Przeterminowane, czy opóźnione płatności są znaczącym problemem gospodarki, który dotyka zarówno większe firmy, jak i tych mniejszych przedsiębiorców. Niepłacący na czas klienci i kontrahenci są problemem już dla 6 na 10 firm w Polsce. Początkowo jedna, dwie nieopłacone faktury nie niosą ze sobą negatywnych skutków, ale w dłuższym czasie konsekwencje zatorów płatniczych potrafią być bardzo dotkliwe dla firm. To z kolei przekłada się na brak środków na bieżącą działalność, rozwój czy inwestowanie w nowe technologie oraz zatrudnianie nowych pracowników, a w przypadku firm w najcięższej sytuacji – nawet wypadnięcie z rynku.

RODO: wyłudzenia na fałszywe wezwania do zapłaty

Należy uważać na tzw. oszustwa na RODO. Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości próbując wyłudzić pieniądze od przedsiębiorców. Na co należy uważać?

Leasing - nowoczesna windykacja może obniżyć koszt ryzyka

Jak obniżyć rosnące rezerwy i wysoki koszt ryzyka w leasingu a tym samym zwiększyć sprzedaż i przedstawić atrakcyjniejszą ofertę dla klientów? Coraz większa konkurencja na rynku leasingu sprawia, że firmy starają się przyciągnąć klientów.

Zatory płatnicze w Polsce

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zakończyło konsultacje Zielonej Księgi poświęconej problemowi zatorów płatniczych.

Zmiany w przedawnieniu długów niekorzystne dla przedsiębiorców

Proponowane zmiany w przepisach dotyczących przedawnień roszczeń majątkowych będą w większym stopniu chronić dłużników. Eksperci ostrzegają, że może być to wykorzystywane przez grupę nieuczciwych konsumentów, którzy zyskają więcej narzędzi, by uniknąć spłaty zaległych zobowiązań. Takie zmiany mogą mieć poważne konsekwencje dla rynku. Najprawdopodobniej odczują je firmy zarządzające wierzytelnościami, przedsiębiorcy, którzy czekają na spłatę długów przez kontrahentów, oraz sami konsumenci, gdyż część produktów finansowych będzie trudniej dostępna i droższa – oceniają eksperci Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Akt notarialny jako tytuł egzekucyjny

Podstawą egzekucji sądowej jest tytuł wykonawczy, to jest tytuł egzekucyjny, któremu sąd nadał klauzulę wykonalności. Zgodnie z Art. 777 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego (dalej: KPC) tytułami egzekucyjnym obok prawomocnych orzeczeń sądu, wyroków sądu polubownego oraz ugód zawartych przed tymi sądami są także akty notarialne, w których dłużnik poddał się egzekucji i które spełniają inne warunki w tym artykule określone. Nadana tytułowi egzekucyjnemu przez sąd klauzula wykonalności stwierdza, że tytuł uprawnia do egzekucji, a ponadto w razie potrzeby oznacza zakres egzekucji.

Wezwanie dłużnika do zapłaty e-mailem

Będzie szybciej i prościej. Łatwiej dla wierzycieli i trudniej dla dłużników. 13 listopada weszła w życie znowelizowana Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczej i wymianie danych gospodarczych. Ma zapewnić bezpieczeństwo i sprawność obrotu handlowego w Polsce. Ważną zmianą będzie możliwość wezwania dłużnika do zapłaty e-mailem, a nie, jak dotychczas, tylko listem poleconym lub osobiście. Biura informacji gospodarczej poszerzą też zakres udostępnianych informacji o firmach i konsumentach oraz będą mogły tworzyć scoringi, czyli portrety wiarygodności finansowej klientów.

Od 13 listopada br. elektroniczne wezwania do zapłaty

W poniedziałek - 13 listopada wejdzie w życie znowelizowana ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczej i wymianie danych gospodarczych. Zmiany, które wprowadza ustawa, są elementem tzw. Pakietu wierzycielskiego, opracowanego przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

Wyłudzenie danych osobowych – jak się przed nim chronić?

Nie jeden raz każdy z nas słyszał – czy to w mediach, portalach społecznościowych czy też z relacji znajomych, o sytuacjach gdzie dana osoba padła ofiarą przestępstwa związanego z wyłudzeniem danych osobowych. W skrócie - sprawca posłużył się podstępnie uzyskanym numerem PESEL, adresem zamieszkania, imieniem i nazwiskiem lub też całym zbiorem naszych danych osobowych.

Windykacja – postępowanie sądowe czy firma windykacyjna

Windykacja – proces, który niestety jest rzeczą naturalną w dzisiejszych czasach. Posiadając firmę i nawiązując współpracę z wieloma kontrahentami, pracownikami i współpracownikami obie strony muszą brać pod uwagę ryzyko, iż mogą napotkać na swojej drodze sytuację, w której będą zmuszeni użyć środki określone prawem, by odzyskać swoje należności.

Pozew o zapłatę w postępowaniu upominawczym [WZÓR]

Jeżeli przedsiębiorca zamierza dochodzić od swojego dłużnika zaległych płatności to może również skorzystać z szybszego sposobu i złożyć pozew wraz z wnioskiem o wydanie nakazu zapłaty w odpowiednim trybie. Jak formułować petitum pozwu oraz wszelkie niezbędne informacje, o których należy pamiętać przy sporządzaniu pozwu?

Banki sprzedają długi swoich klientów firmom windykacyjnym

Rośnie popularność firm windykacyjnych, bowiem banki chętnie sprzedają długi z uwagi na nieopłacalność przekonywania swoich klientów do regulowania zobowiązań.

Nowe sposoby dotarcia do dłużnika

Dziś w windykacji nie wystarczy dobra kampania marketingowa, żeby poprawić spłacalność wśród dłużników. Trzeba im pokazać, jak mogą sami wyjść na prostą. Receptą może okazać się pilotażowy program wsparcia dla zadłużonych „Zaradni”.

Termin zapłaty w transakcjach handlowych dłuższy niż 60 dni

W dniu 28 kwietnia 2013 weszła w życie w dniu uchwalona 8 marca 2013 r. ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Konieczność implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7 z 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych poskutkowała m.in. wprowadzeniem zapisów, których celem jest skrócenie terminów zapłaty w transakcjach zasadniczo do 60 dni kalendarzowych. Mimo upływu czasu, wciąż bardzo często zadawane jest pytanie: czy można w umowie z dostawcą lub usługodawcą postanowić, że płatność z tytułu realizacji umowy nastąpi w terminie dłuższym niż 60 dni?

Ile kosztuje monit i wezwanie do zapłaty?

Pobieranie wygórowanych opłat windykacyjnych za wysłanie wezwania do zapłaty smsem, elektronicznie, pisemnie czy telefonicznie sięgających 20 – 70 zł, bez odzwierciedlenia rzeczywistych kosztów, jakie ponosi w związku z tymi czynnościami wierzyciel, może być uznane za dodatkową karę umowną. Ile może kosztować monit lub wezwanie do zapłaty?

Windykacja międzynarodowa a różnice kulturowe

Odzyskując długi z zagranicy należy uwzględnić obowiązujące w danym kraju przepisy prawne oraz panującą tam sytuację socjoekonomiczną. Z analizy firmy Intrum Justitia wynika, że w najbliższych latach tego typu różnice międzynarodowe mogą być szczególne istotne w odzyskiwaniu swoich należności z takich państw jak Finlandia, Czechy czy Portugalia.

Monitoring niezapłaconych faktur w internecie

Nieopłacone w terminie faktury, w konsekwencji powodujące zatory płatnicze, to problem wielu polskich firm. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie jednak sprawę, iż odpowiednio wcześnie podjęte działania mogą skutecznie zdyscyplinować płatnika, a tym samym poprawić płynność finansową, dlatego też decydują się na wdrożenie w swoich firmach procesu monitorowania należności. Z pomocą przychodzą im internetowe serwisy, oferujące w tym zakresie skuteczną e-usługę.

Jak rozmawiać z dłużnikiem?

Czy Twoja firma miewa problemy z odzyskaniem należności? Czy zdarza się, że z niepokojem sprawdzasz stan firmowego konta i odliczasz kolejne dni opóźnienia? Zanim sięgniesz po telefon, aby zażądać spłaty faktury, dowiedz się, jak w rozmowie odzyskać dług i nie stracić klienta.

Szkolenie "Skuteczna telewindykacja" - 7 października 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Skuteczna telewindykacja", które odbędzie się 7 października 2014 r. w Warszawie.

Problemy firm z odzyskiwaniem należności z zagranicy

Wraz z rosnącą wymianą handlową z zagranicą polskie przedsiębiorstwa zgłaszają coraz więcej problemów z zaległymi płatnościami. Terminy spłat się wydłużają, a samodzielne odzyskiwanie należności – przez znaczną odległość, barierę językową czy kulturową – jest dla polskich firm dużym wyzwaniem.

Windykacja czy sprzedaż długu – co wybrać, żeby nie stracić?

Ze względu na zawiłości prawne i skomplikowane wyliczenia, oferta firm windykacyjnych i giełd wierzytelności często budzi konsternacje. Przedsiębiorcy nie zawsze wiedzą, czym właściwie różni się windykacja na zlecenie od sprzedaży długu, z jakimi kosztami powinni się liczyć, a także która z opcji będzie dla nich korzystniejsza finansowo. Eksperci z Grupy Kapitałowej Pragma Inkaso SA podpowiadają, jakie rozwiązanie dla jakiej wierzytelności wybrać, aby nie być stratnym.

Sprzedaż wierzytelności z niezapłaconych faktur

Pieniądze z nieopłaconych faktur można próbować odzyskać samodzielnie lub za pośrednictwem firmy windykacyjnej. Można również pozbyć się kłopotu szybciej, sprzedając wierzytelności. Czy sprzedaż wierzytelności to dobry pomysł?

Prawa dłużnika w postępowaniu egzekucyjnym

Nawet po złożeniu wniosku o wszczęcie egzekucji dłużnik ma środki prawne, by bronić się przed komornikiem. Dotyczy to zarówno egzekucji jako całości, poszczególnych czynności komornika, jak i konkretnych części majątkowych dłużnika.

Na jaki adres kierować wezwanie do zapłaty?

Przed skierowaniem sprawy do sądu należy wysłać do dłużnika wezwanie do zapłaty. W przypadku, gdy dłużnikiem jest przedsiębiorca na podstawie rejestru CEIDG nie jest możliwe ustalenie jego adresu zamieszkania. Czy wystarczające jest wysłanie wezwania do zapłaty tylko na adres prowadzenia działalności?

Jak odzyskać dług?

Jakie prawa przysługują wierzycielowi, gdy chce skutecznie odzyskać dług? Czy istnieją pozasądowe, alternatywne drogi jego wyegzekwowania? Dowiedz się w jaki sposób można odzyskać swój dług.

Szkolenie "Skuteczna telewindykacja" - 13 czerwca 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Skuteczna telewindykacja", które odbędzie się 13 czerwca 2014 r. w Warszawie.

Wezwanie do spełnienia świadczenia

Wezwanie dłużnika do spełnienia świadczenia jest jednostronnym oświadczeniem woli. Składane jest dłużnikowi w celu wyegzekwowania od niego należnego świadczenia. Jak sformułować wezwanie do spełniania świadczenia?

Dobrowolne poddanie się egzekucji przez dłużnika

Spośród instrumentów prawnych pozwalających na przyspieszenie przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego a wręcz „przeskoczenie” etapu postępowania sądowego zmierzającego do uzyskania prawomocnego wyroku (tytułu wykonawczego) na uwagę zasługuje dobrowolne poddanie się egzekucji przez dłużnika.

Forum Windykacji 7-8 kwietnia 2014 r.

Zapraszamy na Forum Windykacji, które odbędzie się w Warszawie 7-8 kwietnia 2014 r. To jedno z największych i najbardziej prestiżowych spotkań z obszaru windykacji.

Jak sprawdzić wypłacalność kontrahenta?

W czasach dużej konkurencyjności kontrahenci mają możliwość wyboru usługodawcy nie tylko zwracając uwagę na cenę oferowanej usługi czy produktu ale również, sprawdzają go pod wieloma względami, również jego wypłacalność. W tej sytuacji utrzymanie płynności finansowej w firmie stanowi ważny element budowania przewagi konkurencyjnej. Dodatkowo świadczy to o jej stabilnej sytuacji umożliwiającej wydłużanie terminów płatności za faktury, co pozytywnie wpływa na dalsze relacje z odbiorcami. Jak sprawdzić wypłacalność klienta?

Negocjacje z bankiem przy opóźnieniu w spłacie raty kredytu

Czynności obrony przed komornikiem zaczynają się właściwie już w momencie pojawienia się opóźnienia w płatności raty kredytu. Po kilku dniach od terminu wymagalności raty kredytu, gdy rata nie została zapłacona, próbę kontaktu podejmuje pracownik banku odpowiedzialny za monitoring płatności. W tym momencie nasuwają się skojarzenia o bezwzględnych windykatorach, jednak w praktyce uprzejmy głos pracownika banku zachęca nas do przedstawienia powodów opóźnienia w spłacie raty.

REKLAMA