REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowa franczyzy, Franczyzodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Franczyza – biznes dla każdego. Model zyskujący popularność

W modelu franczyzowym działają znane sieci gastronomiczne, odzieżowe, a także banki, stacje benzynowe czy firmy usługowe. Biznes na licencji niesie za sobą wiele korzyści zaczynając od bezpieczeństwa prowadzenia działalności, a kończąc na przewadze konkurencyjnej, którą daje opracowane know-how. Co stoi za sukcesem franczyzy w Polsce?

Franczyza - czy jest dla Ciebie?

Franczyza jest konstrukcją umożliwiającą założenie własnego biznesu pod sprawdzonym szyldem. Franczyzodawca udostępnia również know-how oraz praktyczne porady. Ryzyko gospodarcze pozostaje ale na wstępie jest łatwiej.

Jak założyć lodziarnię? Najłatwiej w sieci franczyzowej

Jeśli zastanawiasz się nad otworzeniem lodziarni franczyzowej, zima to najlepszy czas na rozpoczęcie działań. Dlaczego? Ponieważ zyskujemy kilka cennych miesięcy na przygotowania. Niektóre sieci oferują także specjalne promocje, które pozwalają zaoszczędzić środki na inwestycję. Od czego więc zacząć?

Franczyza oraz koszty z nią związane

Franczyza to system prowadzenia działalności gospodarczej oparty na współpracy najczęściej kilku podmiotów. Pomysłodawca przedsięwzięcia biznesowego przekazuje swoim partnerom know how, czyli kompleksową wiedzę i wsparcie w prowadzeniu ich własnych firm oraz prawo do używania przez nich jej znaku firmowego. Z każdą działalnością wiążą się określone koszty. Podobnie jest w przypadku działalności opartej na licencji franczyzowej.

REKLAMA

Franczyza w pigułce

Biznes w sieci franczyzowej, to sprawdzony biznes. Dla tych, którzy boją się ryzyka otwarcia działalności na własną rękę, z pomocą przychodzą franczyzodawcy.

Franczyza w nowych segmentach rynku

Głównymi dostawcami systemów franczyzowych na polskim rynku były banki, restauracje oraz sklepy spożywcze. Od niedawna franczyza wkracza na nowe segmenty rynku.

Kancelaria prawno podatkowa - franczyza

Myślisz o założeniu własnego biznesu, a nie chcesz ponosić wysokich kosztów na początku działalności? Franczyza jest idealną propozycją! Sprawdź ile możesz zaoszczędzić, wstępując do już funkcjonującej sieci?

Sklep ze sprzętem komputerowym - franczyza

Rozwój technologii IT i wciąż nie gasnące zainteresowanie tą branżą to pomysł na inwestycję w sklep komputerowy.

REKLAMA

Stacja paliw - franczyza

W przypadku biznesu w branży paliwowej, chcąc zainwestować w biznes, należy dysponować pokaźną sumą pieniędzy i tu właściwie nie da się nie wchodzić w sieć.

Dokument ujawniający

W myśl sentencji: nieznajomość prawa szkodzi, przystępując do jakiejkolwiek umowy, starajmy się poznać wszelkie jej warunki. Nikt z nas nie chciałby paść ofiarą tzw. zapisu „drobnym druczkiem”… Obowiązek ujawnienia istotnych informacji o działalności i to jeszcze przed podpisaniem umowy, ciąży na franczyzodawcach w krajach, w których ten przepis jest obligatoryjny.

Prawna regulacja franczyzy

Akty, które regulują umowę franczyzy to kodeks cywilny i przepisy prawa polskiego jak również akty prawa międzynarodowego.

Przebieg rekrutacji kandydatów na franczyzobiorców

Umowa franczyzy zawierana jest z reguły na okres kilku lat, nie jest to oczywiście regułą z uwagi na fakt iż każda z sieci określa to indywidualnie. Niektóre z funkcjonujących systemów franczyzowych nie udzielają wyłączności terytorialnej inne ściśle określają teren działalności przyszłego franczyzobiorcy. Franczyzobiorca, po odbyciu szkolenia, akceptacji oferty proponowanej przez daną sieć, zawarciu umowy franczyzy oraz zapłacie na rzecz franczyzobiorcy przewidzianych tą umową kwot licencyjnych może rozpoczynać działalność.

Najczęstsze błędy franczyzodawców

Poszerzenie sieci franczyzowej daje wiele korzyści właścicielowi marki. Jednak działanie w tym segmencie, jak w pozostałych sektorach gospodarki rynkowej jest zagrożone pewnym ryzykiem. Wśród przyczyn porażek franczyzodawców są m.in. niewłaściwy wybór partnera, niedoinwestowanie projektu, a także niewłaściwie poprowadzone testy pilotażowe.

Obowiązki dawcy franczyzy

Franczyzodawca decydując się na organizację sieci, musi wiedzieć, że to on jest "trzonem" całego przedsięwzięcia i swoją działalność prowadzić według określonych reguł, które mają obowiązywać tak jego samego jak i biorcę.

Usługi świadczone przez franczyzodawców na rzecz franczyzobiorców

Obowiązki dotyczące rozwoju produktów i usług, zapewnienie należytej jakości towarów lub usług oferowanych przez franczyzodawców - to obowiązki dawcy franczyzy względem biorcy, określone w pakiecie franczyzowym.

Poszczególne etapy rozwoju systemu franczyzowego

Podczas startu z jakimkolwiek przedsięwzięciem, należy skrupulatnie zaplanować poszczególne jego etapy. Tak też powinien postąpić franczyzodawca planując rozwój systemy franczyzowego.

Know-how czyli wiesz jak

Know-how wchodzący w skład pakietu franczyzowego to chyba najważniejsza jego część składowa. To poufna wiedza z danej dziedziny. W przypadku przedsiębiorstwa są to informacje, które w kilku słowach można określić jako przepis na sukces danej firmy.

Umowa franczyzy

Jeśli przedsiębiorca chce skorzystać ze sprawdzonego pomysłu na biznes i wejść do wymarzonej sieci, to nie uniknie procedur związanych z załatwianiem niezbędnych formalności. Warto jest zatem wcześniej dowiedzieć się co powinna zawierać umowa franczyzy.

Rodzaje franczyzy cz.II

Franczyza pod kątem obszaru funkcjonowania sieci i organizacji systemu franczyzowego to przedmiot części II artykułu.

Rodzaje franczyzy cz.I

Proces dostosowania się franchisingu do różnych warunków rynkowych, wykształcił wiele form franczyzy, które można podzielić według kryteriów m.in. rodzaju działalności gospodarczej albo też sposobu organizacji systemu.

Franczyza - a co to

W latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia, pewien sprzedawca mikserów odwiedził w San Bernardino w USA restaurację. Sposób obsługi i pomysł na nią bardzo mu się spodobał, tak, że spędził w niej cały dzień. Za kilkadziesiąt dni, był już po rozmowach z właścicielami restauracji, nabył licencję od nich i otworzył sieć własnych. Był to Ray Kroc – założyciel McDonald's – najbardziej znanej sieci franczyzowej.

REKLAMA