REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

środki trwałe, Amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zakupy w grudniu i końcowy spis z natury 2023: mogą być kluczowe dla wysokości podatku dochodowego w rocznym zeznaniu podatkowym

Przedsiębiorcy dokonujący poważniejszych zakupów przed końcem roku stają przed wyborem: wliczyć je od razu w całości koszty podatkowe czy rozliczyć później, np. w formie odpisów w ramach amortyzacji. Które rozwiązanie jest lepsze?

Limity podatkowe na 2023 rok - ile wynoszą?

Limity podatkowe 2023. Kurs euro w pierwszy dzień roboczy października wyniósł 4,8272 zł (w ubiegłym było 4,5941 zł). Oznacza to, że w 2023 r. wzrosną limity podatkowe.

Jak amortyzować stronę internetową?

Amortyzacja strony internetowej. Jak zamortyzować zakup strony internetowej i fanpage'a?

Polski Ład a amortyzacja w spółkach nieruchomościowych

Polski Ład dokonał istotnej zmiany w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, od środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji Środków Trwałych (budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego). Zmiana dotyczy jedynie spółek nieruchomościowych, jednak może mieć znaczący wpływ na zobowiązanie podatkowe w 2022 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

Polski Ład - przedsiębiorcy stracą na wprowadzeniu używanego sprzętu do działalności

W Polskim Ładzie zmienił się ważny przepis, jednak pozostało to szerzej niezauważone. Na jego mocy odpisy amortyzacyjne od wprowadzenia używanych sprzętów czy samochodów do majątku firmowego będą możliwe tylko na podstawie ich aktualnej wartości rynkowej, a nie, jak dotąd, ceny zakupu. W efekcie odpisy mogą zmniejszyć się nawet o połowę. Razem z nimi zmniejszą się koszty uzyskania przychodu, więc przedsiębiorcy zapłacą wyższe podatki.

Sprzedaż środków trwałych pracownikom a kasa fiskalna

Powszechną praktyką jest, że przedsiębiorcy sprzedają zużyte już środki trwałe swoim pracownikom. Jak w takim razie zaewidencjonować taką transakcję pod kątem podatku od towarów i usług?

Jak wykazać w sprawozdaniu finansowym zmiany w środkach trwałych

Zmiany w majątku trwałym należy wykazać w każdym elemencie sprawozdania finansowego sporządzanym przez jednostkę. W bilansie będzie to wartość netto środków trwałych ustalona na dzień bilansowy. W rachunku zysków i strat należy wykazać wynik ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych. Bardzo szczegółowa analiza zmian w majątku trwałym wymagana jest również w informacji dodatkowej.

Ważne pytania, gdy wdrażasz system IT do zarządzania majątkiem

Po pierwsze: jaki system wybrać? Po drugie: jak go wdrożyć? Oba na pierwszy rzut oka proste, potrafią sprawić kłopot nawet doświadczonym menadżerom zarządzania. Z wielu powodów najczęściej używane są moduły środków trwałych w systemie ERP, a w sytuacjach mniejszej ilości składników tabele arkusza kalkulacyjnego np. MS Excel. Czy takie rozwiązania to dobry wybór?

REKLAMA

Odtwarzanie środków trwałych przez amortyzację

Środki trwałe są zdefiniowane w prawie bilansowym i prawie podatkowym w zbliżony sposób. W prawie bilansowym za środki trwałe uważa się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zatem aby uznać dane składniki majątku za środki trwałe, powinny być one kontrolowane przez jednostkę, powinny posiadać wiarygodnie określoną wartość i powodować w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Od czego zacząć by efektywnie zarządzać majątkiem organizacji?

W jaki sposób zwiększyć efektywność aktywów pracujących na zysk organizacji? Od czego zacząć by wynik naszych działań był rzeczywiście wyjątkowy? Artykuł odpowiada na te pytania.

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych przekwalifikowanie inwestycji na środek trwały? Według jakiej wartości wprowadzić go do ewidencji?

Nowy limit kosztów amortyzacji samochodów osobowych

Czy w związku z zapowiedzią nowego limitu dla kosztów amortyzacji samochodów osobowych leasing przestanie się opłacać? Przestawiamy komentarz Dyrektora Generalnego Związku Polskiego Leasingu Andrzeja Sugajskiego z Konfederacji Lewiatan.

Jak ustalić wartość początkową środków trwałych nabytych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

Zamierzam wprowadzić kilka środków trwałych do jednoosobowej działalności gospodarczej na oświadczenie. Środki trwałe zostały zakupione kilka miesięcy przed rozpoczęciem działalności gospodarczej na fakturę. Teraz, wprowadzając te środki do działalności na oświadczenie, mam wziąć pod uwagę cenę nabycia? Przyjmować kwoty netto czy brutto?

Zmiany w podatku od spadków i darowizn 2018 r.

Amortyzacja dziedziczonego majątku w 2018 r. będzie odbywać się na dotychczasowych zasadach. Zmiany dotyczą darowizn.

Zachęty podatkowe dla przedsiębiorców od 2018 r.

Resort finansów zapewnia, że stale pracuje nad tym, żeby warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce były coraz lepsze. W związku z tym wprowadzane są m.in. nowe zachęty podatkowe dla przedsiębiorców. Część z nich już zaczęła obowiązywać, a kolejne pojawią się w 2018 r. Jakie to zachęty i jakie korzyści będą z nich mieli przedsiębiorcy?

Amortyzacja dziedziczonego majątku na dotychczasowych zasadach

W przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie nowelizacji ustawy o PIT i CIT, którą teraz zajmuje się Senat, znalazły się propozycje zmian w amortyzacji dziedziczonego majątku. Ministerstwo Finansów wraz z Ministerstwem Rozwoju doszły jednak do wniosku, że amortyzacja powinna odbywać się na dotychczasowych zasadach.

Limit jednorazowej amortyzacji w 2018 r.

W 2018 r. wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć kwoty 216 tys. zł. Zgodnie z przepisami uprawnionymi do jednorazowej amortyzacji są podatnicy, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności oraz mali podatnicy.

Jak ująć w księgach rachunkowych trwałą utratę wartości środka trwałego

W związku ze zmianą technologii produkcji jednostka przestała używać środka trwałego. W chwili obecnej nie jest podjęta decyzja co do dalszego jego wykorzystania. Z wyceny rzeczoznawcy wynika, że wartość rynkowa tego urządzenia wynosi 300 000 zł. Jest ona niższa niż wartość netto maszyny wynikająca z ksiąg rachunkowych. Czy w związku z tym należy na dzień bilansowy dokonać odpisu aktualizującego doprowadzającego środek trwały do wartości niższej?

W jaki sposób zaewidencjonować w pkpir jednorazową amortyzację

Zakupiłem w październiku samochód ciężarowy. Jeśli pojazd wprowadziłem do ewidencji środków trwałych w październiku, to czy mogę już w tym miesiącu dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego? Jak dokonać wpisu do pkpir?

W 2017 roku więcej firm rozliczy się w uproszczony sposób

Niedługo ułatwieniami w rozliczeniach może zostać objętych znacznie więcej przedsiębiorstw. Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju, a obecnie również minister finansów, w pakiecie 100 rozwiązań dla firm zaproponował m.in. podwyższenie limitu do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Obecnie wynosi on 1,2 mln euro i miałby wzrosnąć do 2 mln euro. Zgodnie z szacunkami na zmianie, która ma wejść w życie od 2017 r., mogłoby skorzystać około 13,8 tys. podatników.

Jak dokonać jednorazowej amortyzacji w przypadku zakupu dwóch samochodów ciężarowych

Zamierzam kupić w kredycie dwa samochody ciężarowe (TIR). Wartość początkowa każdego z nich to 150 000 zł. Czy w 2016 r. mogę w całości zamortyzować jednorazowo jeden z nich, a drugi do wysokości 62 000 zł (czyli łącznie do limitu 212 000 zł, jaki obowiązuje w 2016 r.)?

Metody amortyzacji środków trwałych

Wraz z upływem czasu wszystkie środki trwałe (z wyjątkiem gruntów) zużywają się, tracąc przy tym na wartości. Aby, dla celów podatkowych, ustalić koszt zużycia w czasie danego składnika majątku dokonuje się jego amortyzacji. Jakie są metody amortyzacji podatkowej?

Jak zmniejszyć podatek pod koniec roku?

Koniec roku to czas rozliczeń dla przedsiębiorców. Niektóre firmy mogą już teraz oszacować wysokość należnego podatku. Mogą również postarać się o zmniejszenie podatku za 2014 r. poprzez zakup środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 3 500 zł.

Zakup i montaż klimatyzacji zalicza się do kosztów firmy

Na czas letnich upałów warto, aby firma zainwestowała w zakup klimatyzacji do biura. Zmniejszenie temperatury w pomieszczeniach zmniejszy również zobowiązanie podatkowe firmy. Zakup, montaż oraz serwis klimatyzacji przedsiębiorcy zaliczą do kosztów firmy.

Ewidencja niskocennych środków trwałych

Definicja środków trwałych, ujęta w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazuje, jakie pojazdy, maszyny czy grunty muszą być amortyzowane. Jednakże przedsiębiorcy niejednokrotnie mają kłopot z takim sprzętem, który w rozumieniu potocznym powinien stanowić środek trwały firmy, jednak w praktyce nie spełnia jednego z podstawowych warunków - mianowicie odpowiedniej wartości.

Amortyzacja przedmiotu leasingu finansowego

Kosztem podatkowym korzystającego w przypadku leasingu finansowego, oprócz odsetkowej części każdej z rat leasingowych, jest również odpis amortyzacyjny od wartości początkowej środka trwałego dokonywany zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych. Jak wygląda amortyzacja przedmiotu leasingu finansowego?

Nabycie rzeczy po zakończeniu leasingu finansowego

Po zakończeniu leasingu finansowego, korzystający z rzeczy ma możliwość jej nabycia. W jaki sposób ustalana jest cena przedmiotu leasingu w sytuacji nabycia przedmiotu przez korzystającego?

Amortyzacja samochodów osobowych przy leasingu finansowym

Z zasadami amortyzacji samochodów osobowych, jeśli ich wartość przekracza równowartość 20.000 euro, ustawy wiążą niekorzystne dla podatnika skutki w postaci ograniczonej możliwości zaliczenia odpisów amortyzacyjnych oraz kosztów ubezpieczenia do kosztów podatkowych.

Releasing - ponowna umowa leasingu środka trwałego

Releasing, czyli ponowna umowa leasingu danego środka trwałego, może być zawarty w celu dalszego korzystania z przedmiotu leasingu. Przy releasingu suma opłat przewidzianych w umowie leasingu będzie odpowiadała co najmniej wartości rynkowej środka trwałego z dnia zawarcia następnej umowy leasingu.

Nabycie rzeczy po zakończeniu leasingu operacyjnego

Po zakończeniu leasingu operacyjnego korzystający ma możliwość nabycia przedmiotu umowy leasingu. Finansujący może również sprzedać przedmiot leasingu osobie trzeciej. Jak wygląda nabycie rzeczy po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego?

Przedmiot umowy leasingu

Przedmiotem umowy leasingu mogą być przede wszystkim rzeczy materialne. Tak stanowi kodeks cywilny. Jednak zgodnie z ustawami podatkowymi przedmiotem leasingu mogą być również wartości niematerialne. Co może być przedmiotem umowy leasingu?

Amortyzacja firmowego samochodu

Jeżeli samochód osobowy został ujęty w ewidencji środków trwałych danego przedsiębiorcy, ma on możliwość dokonania odpisów amortyzacyjnych. W jaki sposób amortyzować samochód w działalności gospodarczej?

Gdzie można kupić duże nieruchomości na kredyt?

Dlaczego banki niechętnie finansują zakup dużych nieruchomości? Tylko nieliczni mogą poważnie myśleć o dużych nieruchomościach na kredyt, których powierzchnia zaczyna się od 300 m kw. Ile pieniędzy trzeba wydać na dużą nieruchomość?

Amortyzacja środków trwałych otrzymanych w spadku - porada

Przedsiębiorca może dokonywać odpisów amortyzacyjnych środków trwałych otrzymanych w spadku. Ekspert, krok po kroku, przybliża podstawy takiego działania.

Jak uratować stratę podatkową?

Firma, która nie rozliczyła jeszcze straty z lat poprzednich może rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Taki zabieg pozwoli „uratować” stratę i obniżyć koszt podatkowy w długim okresie.

Kiedy budowano mieszkania o odpowiednim dla nas metrażu?

W latach siedemdziesiątych mieszkania powstawały jak grzyby po deszczu – w ciągu roku przybywało ich przeszło 270 tys. W 2010 r. wybudowano ich dwa razy mniej. Między rokiem 1971 a 1978 wzniesiono tyle lokali co w ciągu ostatniego dwudziestolecia. Inwestycje z dekady Gierka były strzałem w dziesiątkę – miały dokładnie taki metraż, jaki jest najbardziej pożądany obecnie. Tymczasem deweloperzy oferują mieszkania o 14,8 m kw. za duże.

Poznaj przeciętną długość procesu sprzedaży mieszkania w listopadzie

Sprzedaż nieruchomości zajmuje coraz więcej czasu. W listopadzie cały proces pochłaniał średnio przeszło cztery miesiące. O trzy tygodnie szybciej niż w październiku można było dopełnić formalności, związanych z umową przedwstępną – cały proces trwał mniej niż dwa miesiące. Liczba osób, płacących za mieszkanie gotówką, nadal znajduje się poniżej średniej.

Jakie są zalety posiadania CB radia przez firmę transportową?

Posiadanie CB radia nie wymaga uzyskania specjalnego pozwolenia, a jego posiadanie przy prowadzeniu niektórych rodzajów działalności gospodarczej może okazać się uzasadnionym kosztem. Taka sytuacja oznacza, że CB radio może zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Jak kwalifikować zakup używanych środków trwałych w projekcie unijnym

Występując o przyznanie unijnej dotacji określamy wydatki, które powinny zostać uznane za kwalifikowane i tym samym podlegać refundacji ze środków UE. Spełnienie warunków kwalifikowalności wydatków następuje na etapie oceny projektu po złożeniu wymaganej dokumentacji aplikacyjnej.

Samochód firmowy nie będący środkiem trwałym

Wielu przedsiębiorcom wydaje się, iż każdy samochód nabyty przez firmę powinien być wprowadzony do ewidencji środków trwałych, a w konsekwencji amortyzowany. Z taką sytuacją mamy do czynienia najczęściej, ale nie zawsze.

Rodzaje leasingu a amortyzacja

W polskim systemie prawnym umowa leasingu do 2000 roku była umową nienazwaną, co oznacza, że strony mogły dowolnie kształtować uprawnienia i obowiązki wynikające z zawartej umowy. W wyniku nowelizacji kodeksu cywilnego dokonanej ustawą z dnia 26 lipca 2000 roku przepisy dotyczące relacji leasingobiorca - leasingodawca zostały wprowadzone do polskiego systemu prawa.

Co to jest finansowanie wewnętrzne firmy?

Zanim przedsiębiorstwo sięgnie po zewnętrze metody finansowania działalności warto rozważyć metody, które są bardziej dostępne. Można tutaj wyróżnić finansowanie wewnętrzne, do którego zalicza się między innymi zysk netto, amortyzację, przekształcenie majątku, przekształcenie kapitału oraz rezerwy.

Kiedy mamy do czynienia z remontem a kiedy z ulepszeniem środka trwałego

Jestem przedsiębiorcą. Zamierzam dokonać generalnego remontu mojej niewielkiej hali produkcyjnej oraz infrastruktury na terenie zakładu. Remont ma dotyczyć: wymiany okien i dachu hali, wykonanie nowej posadzki, ocieplenie hali. Ponadto wykonany zostanie remont drogi dojazdowej do hali na terenie zakładu oraz placu wokół niej. Czy ww. prace mam zakwalifikować podatkowo jako remont, czy też może ulepszenie środków trwałych?

Kiedy przekraczające 3 500 zł wydatki na adaptacje budynku czy lokalu mogą być zaliczone bezpośrednio w koszty?

Mieszkam w jednorodzinnym budynku mieszkalnym. Chciałem prawie całą część parteru przeznaczyć na działalność gospodarczą. Na jego adaptacje dla tej działalności będę musiał wydatkować około 160;000 zł. Czy i w jaki sposób będą zwiększały wartość początkową podlegająca amortyzacji według metody uproszczonej.

Jak dokonać jednorazowej amortyzacji samochodu ciężarowego?

Jestem przedsiębiorcą i małym podatnikiem. Korzystając z kredytu bankowego zakupiłem w marcu 2008 r. używany samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej 24 tony, za kwotę 65.800,00 zł. Następnie wprowadziłem samochód do ewidencji środków trwałych i rozpocząłem jego użytkowanie...

Rozliczenie sprzedaży samochodu poleasingowego

W przypadku sprzedaży wykorzystywanego w działalności gospodarczej poleasingowego samochodu może nie wystąpić przychód podatkowy. Jeżeli, co do niedawna było powszechną praktyką, błędnie zaliczyłeś przychód z tego tytułu do swojego dochodu podatkowego - możesz wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

W jaki sposób rozliczyć koszt zakupu samochodu ciężarowego?

Koszt ten można rozliczyć jednorazowo (niektórzy przedsiębiorcy) albo poprzez odpisy amortyzacyjne.

REKLAMA