REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Samochód w firmie, Amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zakupy w grudniu i końcowy spis z natury 2023: mogą być kluczowe dla wysokości podatku dochodowego w rocznym zeznaniu podatkowym

Przedsiębiorcy dokonujący poważniejszych zakupów przed końcem roku stają przed wyborem: wliczyć je od razu w całości koszty podatkowe czy rozliczyć później, np. w formie odpisów w ramach amortyzacji. Które rozwiązanie jest lepsze?

Jak rozliczać samochód elektryczny w firmie?

Samochód elektryczny w firmie. Jak wprowadzać i rozliczać podatkowo elektryki w działalności gospodarczej?

Limity podatkowe na 2023 rok - ile wynoszą?

Limity podatkowe 2023. Kurs euro w pierwszy dzień roboczy października wyniósł 4,8272 zł (w ubiegłym było 4,5941 zł). Oznacza to, że w 2023 r. wzrosną limity podatkowe.

Jak amortyzować stronę internetową?

Amortyzacja strony internetowej. Jak zamortyzować zakup strony internetowej i fanpage'a?

REKLAMA

Polski Ład a amortyzacja w spółkach nieruchomościowych

Polski Ład dokonał istotnej zmiany w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, od środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji Środków Trwałych (budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego). Zmiana dotyczy jedynie spółek nieruchomościowych, jednak może mieć znaczący wpływ na zobowiązanie podatkowe w 2022 r. i kolejnych latach.

Polski Ład - przedsiębiorcy stracą na wprowadzeniu używanego sprzętu do działalności

W Polskim Ładzie zmienił się ważny przepis, jednak pozostało to szerzej niezauważone. Na jego mocy odpisy amortyzacyjne od wprowadzenia używanych sprzętów czy samochodów do majątku firmowego będą możliwe tylko na podstawie ich aktualnej wartości rynkowej, a nie, jak dotąd, ceny zakupu. W efekcie odpisy mogą zmniejszyć się nawet o połowę. Razem z nimi zmniejszą się koszty uzyskania przychodu, więc przedsiębiorcy zapłacą wyższe podatki.

Produkcja samochodów w 2022 r. wzrośnie o ponad 12 proc.

Produkcja samochodów w 2022 r. wzrośnie o 12,1 proc. rok do roku - prognozuje bank inwestycyjny Goldman Sachs. Analitycy szacują, że Europie Zachodniej, USA czy Japonii produkcja zwiększy się procentowo o wartość dwucyfrową.

Telematyka. Połowa firm obniża koszty paliwa

Dzięki telematyce prawie połowa europejskich firm odnotowała zmniejszenie liczby wypadków, a 52% – obniżenie kosztów paliwa. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorstw korzystających z tego rozwiązania. Technologia monitorowania firmowych samochodów może też pomóc w utrzymaniu konkurencyjności i budowaniu przewagi rynkowej. W przypadku aż 56% przedsiębiorstw telematyka wpływa na poprawienie obsługi klienta i pomaga zatrzymać go na dłużej.

REKLAMA

Rejestracja samochodu sprowadzonego z UE - dłuższy termin do końca 2020 r.

Do 180 dni został wydłużony termin na rejestrację pojazdu używanego sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz na zawiadomienie starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu.

Zbycie i nabycie samochodu trzeba zgłosić do urzędu - można to zrobić online

Nabywcy i zbywcy pojazdów (w tym oczywiście samochodów) mają obowiązek zgłosić fakt nabycia lub zbycia do odpowiedniego wydziału komunikacji (w starostwie powiatowym, urzędzie miasta na prawach powiatu, czy w urzędzie dzielnicy w przypadku Warszawy). Zgłoszeniu podlega przeniesienie własności pojazdu zarówno na podstawie umowy sprzedaży jak i w przypadku darowizny. Zbycie lub nabycie zgłaszają obie strony – zarówno dotychczasowy, jak i nowy właściciel pojazdu. Osoba, która tego nie zrobi – może zapłacić karę w wysokości od 200 do 1000 złotych. Ministerstwo Cyfryzacji zachęca, że najłatwiej zgłosić to online przez internet.

Wynajem, czy leasing samochodu - co się bardziej opłaca?

Leasing czy wynajem? Przed takim dylematem staje niemal każdy przedsiębiorca poszukujący samochodu do firmy. Jeśli zależy Ci na wykupie auta, lepszym rozwiązaniem będzie leasing – podpowiadają eksperci z Carsmile. Jeśli natomiast chcesz zmniejszyć i uprościć miesięczne rozliczenia, a także zrezygnować z czasochłonnej obsługi aut firmowych, wybierz abonament w wynajmie długoterminowym.

Czy reklama na samochodzie świadczy o wykorzystywaniu go wyłącznie w działalności gospodarczej

Porada dotyczy związku pomiędzy umieszczeniem reklamy na samochodzie a sposobie korzystania z pojazdu – problematyka VAT.

Zasady leasingu luksusowych samochodów dla firm - zmiany od 2019 r.

Droższe auto w firmie warto wyleasingować jeszcze w tym roku. Od 1 stycznia wejdą bowiem zmiany w przepisach. Co się zmieni?

Odtwarzanie środków trwałych przez amortyzację

Środki trwałe są zdefiniowane w prawie bilansowym i prawie podatkowym w zbliżony sposób. W prawie bilansowym za środki trwałe uważa się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zatem aby uznać dane składniki majątku za środki trwałe, powinny być one kontrolowane przez jednostkę, powinny posiadać wiarygodnie określoną wartość i powodować w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Obniżka CIT dla małych firm i zmiany odnośnie firmowych samochodów 2019

Sejm uchwalił m.in. 9-proc. CIT dla małych firm, oraz zmiany dotyczące kosztów w przypadku nabycia i eksploatacji samochodów osobowych przez firmy.

Samochód w firmie: limity zamiast kilometrówki

Kto korzysta ze służbowych aut do celów firmowych i prywatnych, odliczy od przychodu tylko połowę wydatków, a użytkujący pojazdy prywatne – jedynie jedną piątą.

Nowy limit kosztów amortyzacji samochodów osobowych

Czy w związku z zapowiedzią nowego limitu dla kosztów amortyzacji samochodów osobowych leasing przestanie się opłacać? Przestawiamy komentarz Dyrektora Generalnego Związku Polskiego Leasingu Andrzeja Sugajskiego z Konfederacji Lewiatan.

VAT od wydatków związanych z użytkowaniem samochodów firmowych

Samochód to jeden z głównych składników firmowego majątku. Najczęściej jest powierzany pracownikowi jako podstawowe „narzędzie” związane z wykonywaniem przez niego obowiązków służbowych. Rozliczanie podatku w związku z nabyciem pojazdu samochodowego, jego używaniem i eksploatacją, a także późniejszą sprzedażą nie należy do najłatwiejszych.

Zmiany w podatku od spadków i darowizn 2018 r.

Amortyzacja dziedziczonego majątku w 2018 r. będzie odbywać się na dotychczasowych zasadach. Zmiany dotyczą darowizn.

Zachęty podatkowe dla przedsiębiorców od 2018 r.

Resort finansów zapewnia, że stale pracuje nad tym, żeby warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce były coraz lepsze. W związku z tym wprowadzane są m.in. nowe zachęty podatkowe dla przedsiębiorców. Część z nich już zaczęła obowiązywać, a kolejne pojawią się w 2018 r. Jakie to zachęty i jakie korzyści będą z nich mieli przedsiębiorcy?

Amortyzacja dziedziczonego majątku na dotychczasowych zasadach

W przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie nowelizacji ustawy o PIT i CIT, którą teraz zajmuje się Senat, znalazły się propozycje zmian w amortyzacji dziedziczonego majątku. Ministerstwo Finansów wraz z Ministerstwem Rozwoju doszły jednak do wniosku, że amortyzacja powinna odbywać się na dotychczasowych zasadach.

Wypadek firmowego samochodu - rozliczenie VAT od naprawy, złomowania i sprzedaży

Wypadek firmowego samochodu wiąże się z ponoszeniem wydatków na jego naprawę. Może także powodować konieczność złomowania auta lub jego sprzedaży po dokonanej naprawie.

Limit jednorazowej amortyzacji w 2018 r.

W 2018 r. wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć kwoty 216 tys. zł. Zgodnie z przepisami uprawnionymi do jednorazowej amortyzacji są podatnicy, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności oraz mali podatnicy.

Jakie problemy z rozliczaniem VAT mają podatnicy handlujący samochodami

Dealerzy samochodowi nabywają zasadniczo samochody wyłącznie w celu ich odsprzedaży. W takim przypadku mogą odliczać pełny VAT od wydatków związanych z tymi samochodami. Jednak nawet oni muszą czasami składać do urzędu skarbowego informacje VAT-26 i prowadzić ewidencje przebiegu pojazdu, aby prawo do odliczenia nie zostało zakwestionowane.

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych sprzedaż samochodu osobowego w okresie korekty VAT

Podatnik, który najpierw nabył samochód z częściowym prawem do odliczenia VAT, a następnie sprzedał to auto, ma prawo do odzyskania części nieodliczonego VAT poprzez korektę VAT. W opracowaniu przedstawiamy, jak ustalić kwotę takiej korekty VAT, w którym momencie „odzyskana” kwota podatku naliczonego stanowi przychód podatkowy oraz jak ją ująć w księgach rachunkowych.

W jaki sposób zaewidencjonować w pkpir jednorazową amortyzację

Zakupiłem w październiku samochód ciężarowy. Jeśli pojazd wprowadziłem do ewidencji środków trwałych w październiku, to czy mogę już w tym miesiącu dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego? Jak dokonać wpisu do pkpir?

W 2017 roku więcej firm rozliczy się w uproszczony sposób

Niedługo ułatwieniami w rozliczeniach może zostać objętych znacznie więcej przedsiębiorstw. Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju, a obecnie również minister finansów, w pakiecie 100 rozwiązań dla firm zaproponował m.in. podwyższenie limitu do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Obecnie wynosi on 1,2 mln euro i miałby wzrosnąć do 2 mln euro. Zgodnie z szacunkami na zmianie, która ma wejść w życie od 2017 r., mogłoby skorzystać około 13,8 tys. podatników.

Jak dokonać jednorazowej amortyzacji w przypadku zakupu dwóch samochodów ciężarowych

Zamierzam kupić w kredycie dwa samochody ciężarowe (TIR). Wartość początkowa każdego z nich to 150 000 zł. Czy w 2016 r. mogę w całości zamortyzować jednorazowo jeden z nich, a drugi do wysokości 62 000 zł (czyli łącznie do limitu 212 000 zł, jaki obowiązuje w 2016 r.)?

Jak dokonać jednorazowej amortyzacji w przypadku zakupu dwóch samochodów ciężarowych

Zamierzam kupić w kredycie dwa samochody ciężarowe (TIR). Wartość początkowa każdego z nich to 150 000 zł. Czy w 2016 r. mogę w całości zamortyzować jednorazowo jeden z nich, a drugi do wysokości 62 000 zł (czyli łącznie do limitu 212 000 zł, jaki obowiązuje w 2016 r.)?

Jak nie zapłacić PIT od sprzedaży samochodu?

Po zakończeniu umowy leasingu dotyczącej firmowego auta, dość często przedsiębiorca wykupuje samochód na cele prywatne. Gdy potem chce sprzedać ten samochód, powinien odczekać pół roku, aby nie zapłacić podatku dochodowego.

Jednoosobowa działalność a kilka pojazdów

Prowadzenie działalności w formie jednoosobowej działalności nie oznacza, iż przedsiębiorca może posiadać tylko i wyłącznie jeden pojazd. Liczba posiadanych w firmie pojazdów jest uzależniona od kilku czynników, m.in. charakteru wykonywanej działalności, jej rozmiarów, obszaru, na którym jest prowadzona.

Przedsiębiorca nie zapłaci za zmiany w prawie drogowym

Projekt nowelizacji ustawy o ruchu drogowym, który zakładał, że to właściciel samochodu, a nie kierujący zapłaci mandat za przekroczenie prędkości, został odrzucony przez podkomisję. Jest to dobra wiadomość dla przedsiębiorców branży leasingowej, wynajmu i transportowej.

Właściciel firmy a nie kierujący autem zapłaci karę

Przedsiębiorcy, zwłaszcza z branż leasingu, wynajmu i transportowej, krytykują poselski projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Konfederacja Lewiatan uważa, że to zły pomysł, aby właściciele, a nie kierujący samochodem płacili mandaty za przekroczenie prędkości.

Nowa witryna cepik ułatwi dostęp do danych pojazdu

Cepik.gov.pl to nowa witryna przygotowana przez Centralny Ośrodek Informatyki, która ma ułatwić obywatelom oraz przedsiębiorcom dostęp do danych m.in. do historii pojazdu przed zakupem, sprawdzenia autobusu, którym wybieramy się na wycieczkę lub do pracy.

Korzystanie z auta firmowego poza pracą przez pracownika

Pracownik korzystający z auta firmowego do celów prywatnych uzyskuje z tego tytułu przychód z nieodpłatnych świadczeń. Jaką równowartość będzie miał przychód na przykładzie różnych samochodów?

Jak uzyskać zwrot akcyzy samochodowej w 2015 r.

Od 1 stycznia i 1 kwietnia 2015 r. nastąpiły zmiany w przepisach dotyczących zwrotu podatku akcyzowego od samochodów osobowych wywożonych za granicę Polski. Pierwsza zmiana polega na doprecyzowaniu kręgu podmiotów uprawnionych do wnioskowania o zwrot akcyzy. Druga natomiast określa szczegółowo organy orzekające o tym zwrocie w związku z tzw. centralizacją finansów w Służbie Celnej.

Samochód służbowy wykorzystywany w celach prywatnych

Korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych zawsze budziło wątpliwości podatników i było przedmiotem szczególnej uwagi organów podatkowych. Wprowadzenie od 1 stycznia 2015 r. ryczałtowego przychodu dla pracownika, któremu samochód jest udostępniany nieodpłatnie, po raz kolejny wywołało wiele pytań. W związku z wejściem w życie nowych przepisów podatnicy zastanawiają się nie tylko, jak ustalać przychód pracownika, ale czy podlega on oskładkowaniu (i w jakiej wysokości), jak rozliczać koszty używania takiego samochodu, czy ryczałt za korzystanie z samochodu podlega VAT i jak zaksięgować te zdarzenia.

Warsztaty „SAMOCHODY W FIRMIE w świetle zmian obowiązujących od 1 stycznia 2015 r.” - 1 kwietnia 2015 r. w Warszawie

Zapraszamy do wzięcia udziału w warsztatach „SAMOCHODY W FIRMIE w świetle zmian obowiązujących od 1 stycznia 2015 r.”, w programie m.in.: ZUS kontra prawo oraz dowóz do pracy. Warsztaty odbędą się 1 kwietnia 2015 r. w Warszawie. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl

Czy prowadzący działalność może mieć kilka samochodów firmowych?

Firma, która posiada samochód, którego zakup został zgłoszony do urzędu skarbowego i który wykorzystywany jest wyłącznie do działalności gospodarczej, ma możliwość zakupić drugi samochód, o ile jest on również potrzebny w działalności gospodarczej. Izba Skarbowa w Katowicach uznała w interpretacji uznała, że w takiej sytuacji podatnik może zaliczyć do kosztów działalności wydatki na eksploatację obu samochodów.

Podatek dla dojeżdżających do pracy służbowym samochodem

Od początku 2015 r. pracownicy, którzy korzystają z aut służbowych, będą musieli zapłacić podatek od ich użytkowania. To oznacza, że z taką daniną muszą się liczyć osoby, które służbowymi samochodami dojeżdżają do pracy. Za to podatku nie będzie od grupowego transportu do pracy, zorganizowanego przez pracodawcę.

Metody amortyzacji środków trwałych

Wraz z upływem czasu wszystkie środki trwałe (z wyjątkiem gruntów) zużywają się, tracąc przy tym na wartości. Aby, dla celów podatkowych, ustalić koszt zużycia w czasie danego składnika majątku dokonuje się jego amortyzacji. Jakie są metody amortyzacji podatkowej?

Jak zmniejszyć podatek pod koniec roku?

Koniec roku to czas rozliczeń dla przedsiębiorców. Niektóre firmy mogą już teraz oszacować wysokość należnego podatku. Mogą również postarać się o zmniejszenie podatku za 2014 r. poprzez zakup środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 3 500 zł.

Wyższe kary za brak OC w 2015 r.

W 2015 r. do 1750 zł wzrośnie płaca minimalna, a w ślad za nią podwyższone zostaną kary za brak obowiązkowego OC. Od 1 stycznia za jazdę bez ważnej polisy właściciele samochodów osobowych zapłacą nawet 3500 zł.

Zmiany w przepisach o recyklingu pojazdów

Ministerstwo Środowiska przygotowało projektu zmian w przepisach o recyklingu pojazdów. Jego celem jest ograniczenie szarej strefy w przetwarzaniu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Podatek od prywatnego wykorzystania aut służbowych od 2015 r.

Ministerstwo Gospodarki przedstawiło projekt zmian w prowadzeniu działalności gospodarczej. Nowelizacja przepisów ma wprowadzić ułatwienia w jej wykonywaniu. Przede wszystkim wprowadziłaby zapis, który określałby ryczałtowe stawki podatki od prywatnego wykorzystani aut służbowych.

Unia dopłaci do zakupu firmowego samochodu

Na dopłatę unijną w wysokości 9 proc. kredytu mogą liczyć mali i średni przedsiębiorcy kupujący nowe toyoty i lexusy. Aby skorzystać z dofinansowania, nowe auto musi emitować o co najmniej 20 proc. mniej dwutlenku węgla niż dotychczasowy pojazd użytkowany przez firmę. Program uruchomiła Toyota we współpracy z Deutsche Bankiem. Do wydania ze środków unijnych jest 40 mln euro. Może to wystarczyć na zakup nawet 2 tysięcy nowych pojazdów.

Naprawa samochodu osobowego po wypadku a VAT

Podatkowe rozliczenie powypadkowej naprawy samochodu firmowego od zawsze sprawiało przedsiębiorcom sporo problemów. Zmiany przepisów w zakresie odliczenia podatku VAT od pojazdów samochodowych, które weszły w życie z dniem 1 kwietnia 2014 r., przyczyniły się do jeszcze większych komplikacji w tym zakresie.

Odliczenie podatku VAT a samochód z zaświadczeniem VAT-2

Od kwietnia 2014 r. za sprawą nowelizacji przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług wielu podatników zostało obciążonych ograniczeniami w zakresie odliczeń VAT od samochodów użytkowanych w firmie. W przypadku pojazdów, które nie spełniają ustawowych wymogów, podatnicy mogą odliczać jedynie 50% od nabycia oraz pozostałych kosztów z nimi związanych (z pewnymi wyjątkami co do paliwa). Na pełne odliczenie podatku VAT rozwiązaniem jest zgłoszenie danego samochodu do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26, co niesie za sobą dodatkowe obowiązki - często bardzo trudne do wypełnienia. Pojawia się jednak pytanie, jakie zasady obowiązują podatników posiadających pojazdy z zaświadczeniem VAT-2?

Trwają prace nad ryczałtem od użytkowania firmowego auta w celach prywatnych

Od przyszłego roku użytkowanie służbowych samochodów do celów prywatnych będzie prawdopodobnie opodatkowane ryczałtem. Eksperci oceniają, że uporządkuje i ułatwi to rozliczenia z fiskusem, bo przedsiębiorcy zamiast poszukiwać sposobu na to, jak obliczać przychód pracownika z tego tytułu, będą po prostu doliczać do podstawy opodatkowania stałą kwotę w zależności od pojemności silnika auta. To jedna ze zmian, jaką zakłada rządowy projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, którym w tym tygodniu ma zająć się sejmowa komisja do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji.

Zakup i montaż klimatyzacji zalicza się do kosztów firmy

Na czas letnich upałów warto, aby firma zainwestowała w zakup klimatyzacji do biura. Zmniejszenie temperatury w pomieszczeniach zmniejszy również zobowiązanie podatkowe firmy. Zakup, montaż oraz serwis klimatyzacji przedsiębiorcy zaliczą do kosztów firmy.

REKLAMA