REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie zmiany w przepisach dla przedsiębiorcy w 2022 roku?

Polski Ład i przepisy związane z VAT-em oraz ustawa zmieniająca fakturowanie – z tym muszą się liczyć przedsiębiorcy w 2022 r. Niektóre regulacje zaczną obowiązywać już od stycznia, inne dopiero od lipca przyszłego roku. Warto zatem sprawdzić, czy pamiętamy o wszystkich i jesteśmy na nie odpowiednio przygotowani.

Przedsiębiorcy negatywnie oceniają Polski Ład

Polski Ład - przedsiębiorcy. Zdecydowana większość przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą ma krytyczny stosunek do zmian, które wprowadza Polski Ład - wynika z badania. Prawie 2/3 respondentów przyznało, że nie czuje się odpowiednio poinformowane, jak nowe prawo wpłynie na ich firmy. Największe obawy budzi w nich wzrost kosztów prowadzania działalności. 44% badanych wskazało, że przez to mogą być zmuszeni do podniesienia cen.

Pandemia i chaos prawny zwiększają niepewność biznesu

Jesteśmy w przededniu wejścia w życie nowych reguł gry dla przedsiębiorców w postaci pakietu zmian podatkowych pod nazwą Polski Ład. Nie można uznać za dobre ani warunków, ani trybu wprowadzania tak ważnych zmian. Firmy mierzą się aktualnie z popandemicznym wzrostem cen surowców, przerwami w łańcuchach dostaw i trudnym rynkiem pracownika. Bez wątpienia tworzy się nowy ład, tyle że w ujęciu nowej konkurencyjności gospodarek, silnej koncentracji podmiotów w coraz większej liczbie sektorów oraz wyłaniania się nowych liderów tworzących nowe rozwiązania adekwatne do epoki just in case zastępującej czasy just in time.

Ulga badawczo-rozwojowa a usprawnienia informatyczne działalności

Ulga badawczo-rozwojowa jest atrakcyjnym narzędziem służącym zwiększeniu efektywności podatkowej przedsiębiorców, którzy inwestują w nowe technologie w firmie. Pomimo że ulga B&R pozwala na kilkukrotne odliczenie wydatku, raz jako kosztu uzyskania przychodu, raz w ramach B&R, to jednak wielu przedsiębiorców w dalszym ciągu ma obawy i nie korzysta z tej preferencji. Główna obiekcja dotyczy kwalifikacji projektów oraz związanych z nimi wydatków do działalności badawczo-rozwojowej. Jedna z takich spraw była przedmiotem rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie (wyroki NSA z 25 sierpnia 2021 r., sygn. akt II FSK 138/19 i II FSK 139/19).

REKLAMA

Jak przedsiębiorcy oceniają Polski Ład?

Polski Ład. Zdecydowana większość przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą ma krytyczny stosunek do zmian, które wprowadza Polski Ład - wynika z badania firmy inFakt. Prawie 2/3 respondentów przyznało, że nie czuje się odpowiednio poinformowane, jak nowe prawo wpłynie na ich firmy. Największe obawy budzi w nich wzrost kosztów prowadzania działalności. 44% badanych wskazało, że przez to mogą być zmuszeni do podniesienia cen.

Wszczynanie postępowań wyłącznie dla zawieszenia biegu terminu przedawnienia

Wszczynanie postępowań karnych przeciw przedsiębiorcom wyłącznie po to, by wydłużyć termin przedawnienia ich zobowiązań, może być sprzeczne z Konstytucją.

Polski Ład - skutki dla przedsiębiorców

Polski Ład - zmiany dla przedsiębiorców. Od momentu ogłoszenia założeń Polskiego Ładu, nowe przepisy budzą niepokój wśród przedsiębiorców, którzy szukają rozwiązań minimalizujących przyszłe obciążenia publiczno-prawne. Nowe regulacje najmocniej uderzą w jednoosobową działalność gospodarczą.

Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego - jak to zrobić?

Strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego. Jak wskazuje GUS - w Polsce mamy ponad 2 miliony firm rodzinnych. Generują ok. 8 milionów miejsc pracy, a ok. 60% z nich wysyła swoje produkty za granicę. Na rynku postrzegane mogą być przez pryzmat tradycji, stabilności, czy rzetelności. Czy na te aspekty warto jednak kłaść nacisk? W jaki sposób powinna być zbudowana strategia marketingowa przedsiębiorstwa rodzinnego?

REKLAMA

Wybrane „nowe” znaki towarowe - wymogi formalne rejestracji

Znak towarowy może stanowić istotną wartość w majątku przedsiębiorstwa. Jakie „nowe” znaki towarowe można obecnie zarejestrować?

Rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP) - przedsiębiorcy krytykują projekt ustawy

Rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP). Projekt ustawy, wdrażający model rozszerzonej odpowiedzialności producenta jest niezgodny z dyrektywą odpadową, którą ma implementować, a także polskimi przepisami, włącznie z postanowieniami konstytucji. Jest także wewnętrznie niespójny i skonstruowany w oparciu o błędne założenia oraz sprzeczny z postulatami prezentowanymi w Europejskim Zielonym Ładzie, jak i w Polskim Ładzie - uważa Konfederacja Lewiatan.

Firmy rodzinne w Polsce - jak sobie radzą w kryzysie pandemicznym

Firmy rodzinne są w Polsce jednym z kół zamachowych gospodarki, generują ok. 1/5 krajowego PKB. Ich wyróżnikiem jest to, że na tle ogółu lepiej radzą sobie z kryzysami i rynkowymi zawirowaniami. Potwierdził to też okres pandemii, w którym spółki rodzinne notowane na GPW zapewniały inwestorom wyższą rentowność i mniejszą zmienność kursów niż nierodzinne biznesy. Nie oznacza to jednak, że wszystkim udało się przetrwać ten trudny okres. – W zależności od branży mówi się o kilku procentach firm, które już nigdy nie wrócą na rynek. W przypadku branży gastronomicznej ten odsetek sięga nawet 30 proc. – mówi dr hab. Krzysztof Safin z Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu.

Content marketing w biznesie – jak to robić dobrze

Content marketing w biznesie. Gdy na marketingowym horyzoncie pojawia się hasło “content”, naturalnym skojarzeniem jest produkcja, dystrybucja i zarządzanie treścią, która z jednej strony dawałaby wymierną wartość dla odbiorcy, a z drugiej – kreowała pożądany wizerunek danej marki. Tyle i aż tyle? W praktyce działania contentowe to o wiele bardziej złożone przedsięwzięcia, a potencjalni twórcy pożądanych materiałów powinni dwa razy się zastanowić przed postawieniem pierwszego przecinka lub kropki.

Firma w mediach. Na czym polegają skuteczne media relations?

Firma w mediach. Ogromna konkurencja rynkowa oraz wysokie wymagania ze strony samych konsumentów niejako wymuszają na biznesach cykliczną obecność w mediach. Aby regularnie pojawiać się na łamach prasy, tytułów online czy platformach influencerów należy wyjątkowo poważnie potraktować kwestię kontaktu z poszczególnymi redakcjami. W jaki sposób? Odpowiedzią są skuteczne działania media relations.

Audyt energetyczny przedsiębiorstwa - kto i jak powinien go przeprowadzić?

Audyt energetyczny przedsiębiorstwa to procedura mającą na celu przeprowadzenie szczegółowych i potwierdzonych obliczeń dotyczących przedsięwzięć realizowanych na terytorium Polski, służących poprawie efektywności energetycznej oraz dostarczenie informacji o potencjalnych oszczędnościach energii osiągniętych w wyniku ich realizacji. Kto ma obowiązek przeprowadzić audyt energetyczny przedsiębiorstwa? Jaki jest zakres i termin tego audytu i jakie obowiązki informacyjne ciążą na obowiązanych przedsiębiorcach? Jakie kary grożą za brak audytu energetycznego przedsiębiorstwa?

(Po)pandemiczne oddłużanie przedsiębiorców

Jakie są główne przyczyny długów przedsiębiorców w pandemii? Jak radzić sobie z zadłużeniem?

Roczne wstrzymanie podwyżki płacy minimalnej - przedsiębiorcy apelują do Gowina

Przedsiębiorcy piszą do Jarosława Gowina z apelem o roczne wstrzymanie podwyżki płacy minimalnej. Chcemy uniknąć zwolnień - apelują.

Czy niezależny przedsiębiorca może wygrać konkurencję z dyskontem?

Niezależny sklep kontra dyskonty. Jakie działania może podejmować przedsiębiorca, aby utrzymać i wzmocnić swoją pozycję na rynku? Czy w walce z dyskontami zawsze jest skazany na porażkę?

Tydzień Przedsiębiorcy 21-25 czerwca

Tydzień Przedsiębiorcy 21-25 czerwca. W dniu 21 czerwca przypada Dzień Przedsiębiorcy. Z tej okazji Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zaprasza w tym roku firmy i przedsiębiorców, w tym szczególności z sektora MŚP, na specjalnie zorganizowane wydarzenia. Potrwają one do 25 czerwca 2021 r. Podczas organizowanych w tym celu spotkań, telekonferencji, webinariów i podcastów MRPiT chce wesprzeć małe i średnie przedsiębiorstwa praktyczną wiedzą, doświadczeniem i kontaktami na rzecz rozwoju ich działalności biznesowej tak w kraju, jak i na rynkach Unii Europejskiej, a także pozaunijnych.

Jak zidentyfikować rachunki bankowe po śmierci małego przedsiębiorcy?

Co z robić z rachunkiem bankowym czy kredytem po śmierci osoby bliskiej? Kto jest osobą do złożenia wniosku do Centralnej informacji?

Największe trudności w prowadzeniu firmy w Polsce [BADANIE]

Koszty pracy, nadmiar biurokracji, ograniczenia związane z pandemii i skomplikowane prawo gospodarcze - to największe utrudnienia z jakimi borykają się polscy przedsiębiorcy.

Rusza kampania "Urodzeni Przedsiębiorcy" dla rozwoju niezależnego handlu

„Urodzeni Przedsiębiorcy” to inicjatywa, której misją jest docenienie, wzajemne wsparcie, wymiana doświadczeń oraz edukacja na rzecz rozwoju polskiej przedsiębiorczości.

Nawet 280 tys. zł wsparcia z Funduszy Europejskich dla małych firm

Ruszył konkurs Granty na Eurogranty. Firmy ubiegające się o dofinansowanie kosztów przygotowania projektumogą otrzymać nawet 280 tys. zł wsparcia z EU. Na co można przeznaczyć środki? Do kiedy złożyć wniosek?

5 dobrych praktyk w zarządzaniu tranzycją biznesową na odległość

Tranzycja biznesowa nabiera na znaczeniu, bo unowocześnianie przedsiębiorstw umacnia ich pozycję na rynku, a także sprawia, że stają się one bardziej odporne na dynamiczne zmiany gospodarcze.

Przedsiębiorca jako konsument od 1 stycznia 2021 r.

1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy nowelizacji kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta przyznające przedsiębiorcom prawa konsumentów. Co to oznacza? Kto może skorzystać z tej zmiany?

Paweł Tanajno: ogromna część przedsiębiorców jest poszkodowana, niektórzy są dobijani decyzjami rządu [PODCAST]

Potrzebne są zdecydowane działania pomocowe na zasadzie odszkodowań, oparte o fundament odpowiedzialności rządu – mówi Paweł Tanajno i podkreśla, że Strajk Przedsiębiorców uruchomi pozwy zbiorowe odnośnie odszkodowań. Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

Czy świat sprzedaży to ciągły wyścig szczurów? [WYWIAD]

Liczby, cyfry, tabelki, cele i wskaźniki efektywności, czyli świat sprzedaży… Dla jednych są to narzędzia wspierające sprzedaż, dla innych cele same w sobie. O tym, czy osiąganie KPI’s powinno stać się „targetem” rozmawiamy z Robertem Lipińskim, mentorem w zakresie skutecznej sprzedaży BtoB.

Jak bezpiecznie wejść na zagraniczne rynki?

Komisja Europejska uruchomiła we wtorek platformę Access2Markets. Zawiera ona informacje dotyczące handlu zagranicznego, które maja pomóc małym i średnim firmom w lepszym poruszaniu się na rynkach poza Unią Europejską lub rozpoczęciu świadczenia usług zagranicą.

Zróżnicowane nastroje przedsiębiorców. Inwestycje zatrzymane [KOMENTARZ]

Opublikowane zostały wyniki badania „Busometr” na drugie półrocze 2020 r. Indeks nastrojów przedsiębiorców wyniósł 42,4 punktu (spadek z 44,5 punktu w poprzednim półroczu), co oznacza, że nastroje przedsiębiorców w okresie epidemii COVID-19 pogarszają się. Najgorzej jest z inwestycjami, zadziwiająco dobre nastroje utrzymują się z kolei na rynku pracy.

Co 8 przedsiębiorca nie żałuje, że założył firmę

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ZPP - zdecydowana większość badanych (80%), niezależnie od powodów i okoliczności, pozytywnie ocenia swoją decyzję o założeniu firmy (41% – ocenia ją pozytywnie, 39% raczej pozytywnie). Jedynie 10% przedsiębiorców nie jest zadowolonych z tej decyzji.

Koronawirus testem dla firmy

Możliwości oceniania wpływu COVID-19 na gospodarkę jest wiele – inaczej patrzą na niego firmy produkcyjne, inaczej firmy usługowe. Przez inny pryzmat postrzegają go również przedsiębiorcy z różnych sektorów rynku.

Rekonstrukcja rządu rękoma przedsiębiorcy [KOMENTARZ]

Efektywność działania i sprawność realizacji celów - takie kryteria brałby pod uwagę przedsiębiorca przy rekonstrukcji rządu. Kwestie liczby ministerstw i ich nazw nie miałyby dla niego znaczenia.

Koronawirus podniósł znaczenie działów marketingu

Według większości marketerów zajmujących wyższe stanowiska w czasie pandemii COVID-19 wzrosło znaczenie działów marketingu i to pomimo redukcji etatów w wielu przedsiębiorstwach. To pokazuje, że w czasach niepewności organizacje chętniej sięgają po kompetencje zespołów, które dobrze znają potrzeby klientów i są w stanie szybko dostroić strategię firmy do zmiany.

Dotacje dla przedsiębiorców, którzy ucierpieli wskutek pandemii COVID-19

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego uruchomione zostaną dodatkowe środki z przeznaczeniem na pomoc przedsiębiorcom oraz wsparcie dla jednostek ochrony zdrowia. Unijne pieniądze pozwolą rozszerzyć Zachodniopomorski Pakiet Antykryzysowy o kolejne narzędzia, które pomagają w przeciwdziałaniu oraz minimalizowaniu skutków pandemii COVID-19 na Pomorzu Zachodnim.

5 sposobów na utrzymanie firmy w kryzysie

Lockdown, globalna pandemia oraz niepewna sytuacja gospodarcza wymogły na wielu firmach zmianę modelu działania. Niektóre firmy zostały sparaliżowane przez COVID-19, ale nie wszystkie. Odpowiednie wykorzystanie już wcześniej istniejących trendów i korzystanie z narzędzi zapewniających ciągłość działania oraz płynność finansową to klucz do sukcesu w trudnych czasach. Oto 5 trendów, dzięki którym firmy zyskują w kryzysie.

Weź udział w warsztatach zrównoważonego rozwoju dla MŚP. Trwają zapisy

Uczestnicy spotkań poszerzą i uporządkują wiedzę na temat odpowiedzialnego biznesu, dowiedzą się, jak strategia CSR może stać się źródłem innowacji w firmie, a także otrzymają indywidualne wskazówki i przećwiczą praktyczne narzędzia do stosowania w biznesie na co dzień.

Start-upowy powinien być pomysł, firma niekoniecznie

Od lat z sukcesem działają na rynku, a swoją przygodę z własnym biznesem zaczynali na długo przed tym, zanim słowo start-up weszło do powszechnego użytku. Przedsiębiorcy z branży marketingowej czy IT często nie wiedzą, że oni także mogą pozyskać środki venture capital od inwestora.

Rośnie zadłużenie polskich przedsiębiorstw

Problem z niezapłaconymi fakturami będzie trwał wiele miesięcy, stracą Ci, którzy nie będą szukać rozwiązań i alternatyw na poradzenie sobie z problemami finansowymi, a uważają, że ze wszystkim poradzą sobie sami. Zyskają Ci którzy potrafią wyciągać wnioski i w każdej sytuacji dostrzegają szanse. Przedsiębiorcy powinni skupiać się na rozwoju biznesu, a odzyskiwanie należności pozostawić specjalistom, gdyż procent odzyskiwanych faktur samodzielnie jest bardzo niski.

Poznaj 50 wpływowych kobiet biznesu

24 września w Warszawie odbędzie się premiera książki „50 wpływowych kobiet biznesu”. Zaglądamy zza kulisy i zdradzamy jak będzie wyglądała tegoroczna edycja.

Poznaj 50 wpływowych kobiet biznesu

24 września w Warszawie odbędzie się premiera książki „50 wpływowych kobiet biznesu”. Zaglądamy zza kulisy i zdradzamy jak będzie wyglądała tegoroczna edycja.

Ostatnie dotacje dla firm w ramach Szybkiej Ścieżki

To już ostatnie rozdanie Szybkiej Ścieżki - największego programu wsparcia innowacyjności polskich firm. 22 sierpnia rusza druga runda konkursu skierowana do MŚP i ich konsorcjów, również z jednostkami naukowymi.

Innowacyjny lider to otwartość na zmianę

COVID-19 jest rodzajem mentalnej Formuły 1. W procesie zmian i innowacji w organizacjach musisz być szybki. Kupony odcinają ci, którzy już wcześniej byli przyzwyczajeni do testowania i ponoszenia ryzyka i zbudowali sobie taką markę w zespołach, dzięki której ludzi mają odwagę sięgać po nowe i umieć ponosić ryzyko .

Dłuższe terminy dla wytwórców OZE

145 wytwórców z Odnawialnych Źródeł Energii otrzymało zgodę URE na wydłużenie terminów wykonywania zobowiązań. Zgoda dotyczy firm korzystających ze wsparcia. Możliwość takiej zmiany dla określonych wytwórców wprowadziła pierwsza tzw. tarcza antykryzysowa.

Wynik PKB lepszy od oczekiwań, ale wciąż dużo niepewności [KOMENTARZ]

Spadek PKB o 8,2 proc. w drugim kwartale bieżącego roku, największy w naszej współczesnej historii, duża część bankowych analityków interpretuje jako stosunkowo dobrą wiadomość, ponieważ wynik jest lepszy od ich oczekiwań. I zapewne tak jest, w szczególności na tle szeregu innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Niektórzy analitycy rysują już nawet literę V jako znak (i tempo) wyjścia z kryzysu. Przedsiębiorcom trudno jednak podzielać ich optymizm.

Producenci drobiu chcą wrócić na rynki azjatyckie

Sytuacja na rynku drobiu nie napawa optymizmem. Najpierw z początkiem roku grypa wśród ptactwa, teraz koronawirus. To, co do tej pory było wprowadzane na rynek trafiło do mroźni,a cena drobiu spadła poniżej opłacalności. Czy powrót na rynki azjatyckie uratuje sytuację?

Producenci drobiu chcą wrócić na rynki azjatyckie

Sytuacja na rynku drobiu nie napawa optymizmem. Najpierw z początkiem roku grypa wśród ptactwa, teraz koronawirus. To, co do tej pory było wprowadzane na rynek trafiło do mroźni,a cena drobiu spadła poniżej opłacalności. Czy powrót na rynki azjatyckie uratuje sytuację?

Co 3 przedsiębiorca uważa, że obostrzenia reżimu sanitarnego negatywnie wpływają na firmę

Prowadzenie biznesu w czasach pandemii nie należy do najłatwiejszych. Oprócz niepewności na rynku, firmy muszą zainwestować środki w bezpieczeństwo pracowników, przystosować stanowiska pracy oraz zapewnić środki ochrony osobistej, To dla małych firm spore obciążenie.

120 mln złotych przez 10 lat dla przedsiębiorców w tarapatach

Pomoc skierowana jest dla firm, które są w trakcie postępowania upadłościowego lub stanęły wobec groźby likwidacji. Wsparcie obejmie zarówno MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa.

Pomoc dla firm, czyli projekt ustawy o przeciwdziałaniu skutkom wirusa SARS-CoV-2 [OPINIA]

Zakończyły się konsultacje publiczne senackiego projektu ustawy o przeciwdziałaniu skutkom wirusa SARS-CoV-2. Business Centre Club z aprobatą przyjmuje propozycje rozszerzające katalog wsparcia dla przedsiębiorców przewidziany w dotychczas przyjętym ustawodawstwie. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu, epidemia COVID-19 ma istotny wpływ na funkcjonowanie gospodarki. W przypadku niektórych branż można mówić wręcz o zapaści.

"Wybieram lokalne" - czy kupowanie rodzimych produktów uratuje gospodarkę?

Celem kampanii jest pokazanie, dlaczego warto wspierać lokalność i wybierać produkty, które pochodzą od polskich rolników i producentów.

Czy przedsiębiorcy muszą sami sfinansować wychodzenie z kryzysu? [PODCAST]

Czy to na przedsiębiorcy leży cały ciężar wychodzenia z kryzysu? Dariusz Grabowski w rozmowie z Agnieszką Gorczycą (INFOR.pl) analizuje działania, jakie powinny podjąć firmy, aby utrzymać się na rynku. Zapraszamy do odsłuchania podcastu.

REKLAMA