Kategorie

Nieruchomości, Wspólnota mieszkaniowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cohousing. W wizji miast przyszłości coraz częściej pojawia się koncepcja cohousingu, czyli wspólnoty mieszkaniowej, w której dużą rolę odgrywa przestrzeń wspólna. Zdaniem architektki i urbanistki Agnieszki Labus millenialsi na starość chętnie będą wybierać taką formę zamieszkania.
Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe - zmiany 2021 r. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii przygotowuje projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, ustawy – Prawo spółdzielcze oraz ustawy o własności lokali. Zmiany dotyczyć będą m.in. pozycji prawnej członków spółdzielni mieszkaniowych i ich udziału w głosowaniach nad uchwałami walnego zgromadzenia spółdzielni. Doprecyzowane mają zostać też przepisy dot. wspólnot mieszkaniowych. Projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w III. lub IV. kwartale 2021 roku.
Ogół właścicieli lokali nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana – wskazuje ustawa o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1892). Samo powstanie wspólnoty mieszkaniowej nie jest jednak wystarczające do tego, aby wspólnota mogła dochodzić wobec dewelopera roszczeń z tytułu rękojmi i roszczeń odszkodowawczych za wady części wspólnych budynku, czy wady poszczególnych lokali.
W świetle przepisów ustawy o własności lokali właściciel lokalu ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu oraz obowiązany jest uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. W przypadku niewywiązania się przez właściciela lokalu z wyżej wskazanych obowiązków wspólnocie mieszkaniowej przysługuje roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej z tytułu kosztów obciążających właściciela lokalu.
Bardzo ważną kwestią z punktu widzenia mieszkańców jest powierzenie codziennych spraw utrzymania nieruchomości wspólnej uprawnionemu podmiotowi. Niejednokrotnie jednak pojęcia zarządu, zarządcy i administratora używane są zamiennie, co może powodować nieporozumienia. Wobec czego rozróżnienie podstaw ich działania oraz zakresu kompetencji ma duże znaczenie dla funkcjonowania wspólnoty mieszkaniowej.
Plac zabaw jako obiekt małej architektury, nie musi posiadać pozwolenia na budowę lub zgłoszenia. Jednak usytuowanie placu zabaw jest określone w przepisach, a niespełnienie tych wymogów może skutkować nakazem jego rozbiórki.
Szczekanie psa na osiedlu może bardzo utrudniać życie. Co zrobić, kiedy pies sąsiada szczeka do tego stopnia, że sieje się to nie wytrzymania. Hałasujący pies, może doprowadzić do sporu sąsiadów. Jak rozwiązać ten problem? Jeśli sporu nie da się rozwiązać po ludzku, odpowiedzi warto poszukać w przepisach.
Mieszkańcy parteru tez muszą płacić za windę we wspólnocie, choć z niej nie korzystają. Dlaczego? Wg przepisów prawa, wszyscy właściciele lokali znajdujących się we wspólnej nieruchomości, razem utrzymują części wspólne.
Wspólnota mieszkaniowa powstaje w zasadzie samoistnie gdy w jeden budynek zostaje zamieszkany przez co najmniej dwóch właścicieli lokali mieszczących się właśnie w tej nieruchomości. Ustanowienie własności danego lokalu określane jest w umowie, którą mogą podpisać współwłaściciel albo właściciel nieruchomości i ten, kto nabywa jeden z lokali.
Wspólnota mieszkaniowa powinna się rozliczać z urzędem skarbowym danego miasta czy gminy. Do płacenia jakiego rodzaju podatków zobowiązana jest wspólnota mieszkaniowa? Czy wspólnotę mieszkaniową traktuje się jako pracodawcę? Kto ze wspólnoty mieszkaniowej odpowiada za uregulowanie kwestii finansowych związanych z urzędem skarbowym?
Wg przepisów prawa budowlanego, każdy właściciel budynku, w tym również wspólnoty, mają obowiązek spełnienia wymogów ochrony cieplnej budynków wielorodzinnych (zamieszkania zbiorowego). Choć prawo nie przewiduje kar za nie spełnienie warunków, administratorzy powinni zadbać o prawidłowe ocieplenie budynku także ze względów ekonomicznych. Niska izolacyjność cieplna przy rosnących cenach za energię podnosi bowiem koszty związane z eksploatacją oraz ogrzewaniem budynku.
Kto powinien sprzątać po psie? Kto odpowiada za porządek na osiedlu? Co zrobić, kiedy właściciel nie sprząta po swoim psie? Pomimo wielu akcji społecznych na temat sprzątania, a także ustawowego nakazu utrzymania porządku, na osiedlach panuje duży bałagan. Zamiast zastanawiać się nad wysokością mandatów, można wziąć sprawy w swoje ręce. Odnosi się to zwłaszcza do wspólnot mieszkaniowych, odpowiadających za porządek na osiedlach lub posesjach.
Zdarza się, że lokatorzy przestają płacić czynsz. W praktyce jest to problem nie tylko zadłużonego sąsiada, lecz także pozostałych członków wspólnoty mieszkaniowej. Brak regularnie płaconych czynszów może skutkować tym, że budynek nie zostanie na czas ocieplony, a winda nie będzie działać. Poza tym, należności z tytułu mediów w takiej sytuacji są rozdzielane na pozostałe lokale, w związku z czym pozostałym mieszkańcom wzrastają opłaty. Podpowiadamy, co zrobić kiedy sąsiad nie płaci czynszu.
Wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale stanowią części składowe określonej nieruchomości. Właściciele lokali określają sposób zarządu nieruchomością wspólną – mogą go powierzyć osobie fizycznej lub prawnej. W jaki sposób odbywa się procedura powołania i odwołania zarządu wspólnoty mieszkaniowej?
Członkowie wspólnoty mieszkaniowej partycypują w kosztach utrzymania nieruchomości wspólnej. Obowiązek taki wynika z ustawy o własności lokali. Jakie inne obowiązki ciążą na członkach wspólnoty mieszkaniowej? Czy właściciel lokalu może zostać zwolniony z uczestniczenia w niektórych kosztach utrzymania nieruchomości wspólnej?
Spółdzielnie mieszkaniowe korzystają ze zwolnienia od podatku VAT z tytułu opłat za tzw. media. Minister Finansów wydał rozporządzenie, które zwalnia również wspólnoty mieszkaniowe od podatku VAT w zakresie rozliczania mediów związanych z utrzymaniem lokali wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe.
Zagadnienie związane z zarządzaniem nieruchomościami przez podmioty niebędące współwłaścicielami nieruchomości (czyli osoby trzecie) zostały uregulowane w ustawie 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Do ustanowienia odrębnej własności lokalu z mocy samego prawa nie potrzebne jest zawieranie jakiejkolwiek umowy. Odrębna własność lokalu może zostać ustanowiona w ramach dokonania przekształcania spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności.
Właściciele nieruchomości mogą wybrać zarząd lub zarządcę, któremu powierzą zarząd nieruchomością wspólną. Pełnomocnictwo udzielone przez właścicieli dla zarządu lub zarządcy powinno zostać sporządzone w formie aktu notarialnego.
Właściciele lokali posiadają uprawnienie do zmiany udziałów w nieruchomości wspólnej. Zmiany udziałów można dokonać w każdym momencie poprzez zawarcie umowy przez wszystkich właścicieli lokali danej nieruchomości wspólnej.
Właściciele lokali mieszkalnych w uchwale mogą wydać stosowną zgodę na dokonanie podziału nieruchomości gruntownej zabudowanej więcej niż jednym budynkiem mieszkalnym, a także powiązane z tym wszelkie zmiany udziałów w nieruchomości wspólnej. W tym przypadku właściciele dokonują także określenia wysokości udziałów na nowo powstałych nieruchomościach. Dokonywanie podziałów przez wspólnotę mieszkaniową może okazać się skomplikowane z uwagi na konieczność otrzymania zgody właścicieli we wszystkich budynkach.
Zarówno zarząd wspólnoty mieszkaniowej – jako organ wykonawczy oraz zebranie właścicieli lokali – jako organ uchwałodawczy – kierują sprawami wspólnoty mieszkaniowej, podejmują decyzje i czynności istotne dla funkcjonowania wspólnoty. Natomiast wszelkie uchwały właścicieli lokali są podejmowane w drodze zebrania lub indywidualnego zbierania głosów przez zarząd.
Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólną wspólnoty mieszkaniowej stanowi podstawę działania zarządcy w zakresie zarządzania nieruchomością. Strony tej umowy winny przede wszystkim zawrzeć w niej dane osobowe zarządcy nieruchomości, jego numer licencji zawodowej oraz zakres jego praw i obowiązków. Umowa ta powinna zostać sporządzona w formie pisemnej.
Wspólnota mieszkaniowa zarządza danymi osobowymi członków wspólnoty. Administrator danych osobowych członków wspólnoty zobowiązany jest prawidłowo zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym. Zarówno zarząd, jak i zarządca nieruchomości winni w tym celu prowadzić regularną aktualizację spisu właścicieli lokali oraz spisu udziałów w nieruchomości wspólnej – które przypadają członkom wspólnoty.
Do zarządzania nieruchomością we wspólnocie mieszkaniowej zarządza zobowiązany jest posiadać licencje zawodową, którą nadaje minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
Wspólnota mieszkaniowa podlega ubezpieczeniom zarówno obowiązkowym, jak i dobrowolnym. Wspólnota zatrudniająca pracowników jest także zobowiązana dokonywać wpłat na Fundusz Pracy oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Właściciele lokali powinni zawrzeć umowę ustanawiającą odrębną własność lokali, w której określą sposób zarządu nieruchomością wspólną. Wszelkie czynności zarządu nieruchomością wspólnoty mogą być powierzone zarówno zarządcy – jako osobie fizycznej lub osobie prawnej, jak i osobie spoza grona właścicieli lokalu.
Uchwała wspólnoty mieszkaniowej zapada większością głosów właścicieli lokali. Głosy są liczone według wielkości lokali. Ponadto w umowie lub uchwale wspólnoty właściciele mogą postanowić, że w określonej sprawie na każdego właściciela lokalu przypada jeden głos. Wszystkie uchwały mogą być zaskarżona do sądu przez właścicieli lokali.
Zarząd może działać zarówno w małej, jak i w dużej wspólnocie mieszkaniowej. Zarząd ma prawo zwoływać zebrania właścicieli w określonym czasie w celu rozstrzygnięcia istotnych spraw wspólnoty mieszkaniowej. Decyzje właścicieli w sprawach wspólnoty mieszkaniowej podejmowane są w formie uchwały. Umowa lub uchwała właścicieli określająca sposób zarządzania nieruchomością wspólną musi być sporządzona w formie aktu notarialnego, a następnie wpisana do księgi wieczystej.
Na wspólnocie mieszkaniowej spoczywają obowiązki zarówno ewidencyjne, jak i rejestracyjne. Zarząd w małej wspólnocie lub zarządca w dużej wspólnoty mieszkaniowej, a także każdy członek wspólnoty zobowiązani są dokonać zgłoszenia do Głównego Urzędu Statystycznego w terminie 14 dni od powstania wspólnoty.
Wspólnotę mieszkaniową tworzą właściciele wyodrębnionych lokali położonych w nieruchomości. Każdy właściciel lokalu ma prawo do wspólnego użytkowania i korzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem oraz w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli. Wszelkie pożytki lub przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem.
Na wspólnocie mieszkaniowej spoczywają liczne obowiązki, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania wspólnoty. Spoczywa na niej ciężar przechowywania i prowadzenia dokumentacji technicznej budynku oraz dokumentacji księgowej dla nieruchomości wspólnej. Odpowiada ona bez ograniczeń za zobowiązania nieruchomości wspólnych. Wspólnocie przysługują także prawa, którymi może się posługiwać w celu egzekwowania czynności, które mogą zagrażać wspólnocie.
Zarząd wspólnoty mieszkaniowej zobowiązany jest kierować sprawami wspólnoty mieszkaniowej i działać w ich imieniu poprzez reprezentowanie ją na zewnątrz, a także w stosunkach między wspólnotą a właścicielami lokali mieszkalnych. Zarząd wszelkie czynności zwykłego zarządu podejmuje w sposób samodzielny. Natomiast w celu podjęcia czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali.
W umowie o ustanowienie odrębnej własności lokali właściciele lokali mogą swobodnie określić warunki zarządzania nieruchomością wspólna. Zmiany trybu zarządzania nieruchomością wspólną mogą nastąpić na mocy uchwały właścicieli lokali.
Na pierwszym zebraniu nowo powstałej wspólnoty – jej członkowie – powinny omówić istotne kwestie organizacyjne w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania wspólnoty mieszkaniowej. Na takim zebraniu członkowie powinni dokonać wyboru wspólnoty mieszkaniowej oraz podjąć istotne uchwały w sprawie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną.
Umowa o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego może zostać zawarta zarówno przez współwłaściciela, jak i przez właściciela nieruchomości i nabywcę lokalu mieszkalnego. Odrębna własność lokalu możne zostać ustanowiona w drodze umowy, w drodze jednostronnej czynności prawnej właściciela nieruchomości, w drodze orzeczenia sądu znoszącego własność.
W małej wspólnocie mieszkaniowej liczba lokali wyodrębnionych i niewyodrębnionych, nie jest większa niż siedem, wszelkie decyzje podejmowane są w drodze porozumienia. Natomiast w przypadku dużej wspólnoty w budynku istnieje, co najmniej osiem lokali, decyzje podejmowane są w formie uchwał.
Odrębną własność lokalu można ustanowić w drodze umowy, w drodze jednostronnej czynności prawnej właściciela nieruchomości lub w drodze orzeczenia sądu znoszącego własność. Natomiast nie można dokonać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali mieszkalnych.
Wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest prowadzić dokumentację finansową w postaci ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek płaconych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz wspólnej nieruchomości. Obowiązek prowadzenia dokumentacji finansowej wynika także z faktu, iż wspólnota mieszkaniowa, jako jednostka organizacyjna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatnikiem podatku od towarów i usług,
Wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest przechowywać i sporządzać wszelkie dokumentacje statutowo-organizacyjne określające wzajemne relacje pomiędzy członkami wspólnoty mieszkaniowej a wspólnotą mieszkaniową, a także między wspólnotą mieszkaniową a osobami trzecimi.
Zarówno na zarządcy, jak i na właścicielu obiektów budowlanych spoczywa obowiązek utrzymywania i użytkowania tych obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem. Zobowiązaniami są oni także do prowadzenia nadzoru budowlanego w celu utrzymania prawidłowego stanu technicznego budynków oraz reagowania na wszelkie zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi w związku z wykonywaniem czynności.
Wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest prowadzić dokumentacje techniczno-budowlane. Zarówno zarządcy, jak i właściciele obiektów budowlanych winni utrzymywać i użytkować obiekty zgodnie z ich przeznaczeniem oraz przechowywać w pełną dokumentacje w okresie istnienia obiektu.
Na rynku istnieją dwa rodzaje praw do nieruchomości, prawo własności inaczej zwane “hipotecznym” oraz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Jest to ograniczone prawo rzeczowe, z którym wiążą się dwa uprawnienia: prawo do korzystania z lokalu oraz prawo do rozporządzania swoim prawem. Zanim zdecydujemy się na mieszkanie spółdzielcze czy mieszkanie własnościowe we wspólnocie warto przeanalizować obie możliwości.
Przy zakupie nieruchomości należy pozyskać informacje o formie własności nieruchomości. Obecnie większość oferowanych mieszkań stanowi własność prywatnej osoby. Jednakże zdarza się, że mieszkanie jest współwłasności małżonków albo własności firmy. Wybór formy własności ma ogromny wpływ na jakość mieszkania (łatwość podejmowania decyzji we wspólnocie mieszkaniowej).
Powództwo o uchylenie uchwały wytacza się przeciwko wspólnocie reprezentowanej przez zarząd lub zarządcę do sądu rejonowego lub okręgowego w terminie sześciu tygodni od dnia podjęcia uchwały na zebraniu albo od dnia powiadomienia wytaczającego powództwo o treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów.
Członkowie zarządu wspólnoty mieszkaniowej ponoszą odpowiedzialność, która nierozerwalnie związana jest ze sprawowaną funkcją. Można tu mówić o odpowiedzialności organizacyjnej, cywilnej i karnej.
Właściciele mieszkań we wspólnocie wnoszą opłaty na koszty eksploatacji mieszkania oraz koszty zarządu nieruchomością wspólną. Podwyżki tych opłat właściciele ustalają sami w uchwale. Głosują proporcjonalnie do swoich udziałów w nieruchomości. Przegłosowani mogą zakwestionować uchwałę o podwyżce w sądzie.
Większość robót związanych z remontem i modernizacją w swoim mieszkaniu możemy przeprowadzić bez żadnych zezwoleń. Tylko na wykonanie niektórych prac musimy starać się o zezwolenie wspólnoty mieszkaniowej, a nawet organu architektoniczno-budowlanego – dotyczy to m.in. zabudowy balkonów czy montażu krat.
Zarządzanie małą wspólnotą opiera się na zasadach dotyczących współwłasności nieruchomości, określonych w Kodeksie cywilnym oraz Kodeksie postępowania cywilnego. Cechą charakterystyczną tego rodzaju zarządu jest brak organów reprezentujących, w związku z czym administrowanie nieruchomością wspólną opiera się na bezpośrednim udziale w zarządzaniu właścicieli lokali.
Jak wskazuje Ustawa o własności lokali, właściciele lokali mogą w umowie ustanawiającej odrębną własność lokali lub też w umowie zawartej w innym terminie w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.