Gdy sprzedaż objęta jest gwarancją, na kupującym ciąży jedynie konieczność wykazania istnienia wady, bez udowadniania, że wada powstała z przyczyn tkwiących w rzeczy. To na sprzedającym będzie spoczywał ciężar udowodnienia, że tak nie jest – orzekł w wyroku z 16 października 2019 r. Sąd Okręgowy w Łodzi, XIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy (sygn. akt XIII Ga 1418/18). Z powyższego wyroku płynie również ważne ostrzeżenie, że przedsiębiorcy mogą sami pogorszyć swoją sytuację prawną, zawierając w umowach zapisy wyłączające zastosowanie bardziej korzystnych dla siebie przepisów ustawowych.
Zakupy w sklepie internetowym są formą zawarcia umowy na odległość, która może ułatwić konsumentom wybór towaru i uzyskanie odpowiedniej ceny, lecz także potrafi nieść za sobą sporą dozę ryzyka. Zazwyczaj to kupujący jest bardziej chroniony przez prawo, jednak istnieją sytuacje, gdy e-sklep może nie zrealizować umowy, powołując się na błąd.
Uprawnienie do dochodzenia odszkodowania przysługuje każdemu, kto został poszkodowany w wyniku zdarzenia, które spowodowane zostało z winy innego podmiotu. Do kręgu omawianych osób zaliczyć można, w zależności od rodzaju zdarzenia będącego przyczyną poszkodowania, m.in. kierowcę samochodu, pasażera, rowerzystę, motocyklistę, pieszego, pracownika, pacjenta, ofiarę przemocy.
Funkcjonując w obrocie może zdarzyć się nadzwyczajna sytuacja, w związku z którą podmiot biorący w niej udział dozna uszczerbku, za który zostanie przyznane następnie odszkodowanie.Za takie szczególne zdarzenie można uznać wypadek spowodowany, który został wywołany przyczyną zewnętrzną, powodując uraz lub śmierć osoby, która brała w nim udział. Bardzo często tego typu wypadki mogą mieć miejsce w zakładach, czy przy wykonywaniu czynności zawodowych poza zakładem.