REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wynagrodzenie rośnie, ale Polska klasa średnia ubożeje

Wzrost wynagrodzenia a inflacja. Choć zarobki w Polsce rosną: łączna podwyżka minimalnego wynagrodzenia w 2023 r. wyniesie 19,6% rdr, a średnie wynagrodzenie w styczniu wzrosło nieco ponad 13,5% rdr, to jednak ze względu na rosnące ceny i koszty życia realnie zarabiamy mniej. Wzrost inflacji w styczniu 2023 r. w wysokości 17,2% rdr oznacza, że zarobki na poziomie średniego wynagrodzenia, to dla pracownika wypłata realnie niższa o 223,27 zł brutto miesięcznie niż przed rokiem, pomimo że na konto wpłynie większa kwota. 

Zmiana formy opodatkowania tylko do 20 lutego!

Zmiana formy opodatkowania. Podatnicy, którzy w 2023 roku osiągnęli pierwszy przychód w styczniu, do 20 lutego mogą zdecydować, jaką formą opodatkowania rozliczać 2023 r. Do wyboru mają skalę podatkową (zasady ogólne), podatek liniowy oraz ryczałt.  Warto przeliczyć, który sposób wybrać, ponieważ pozwoli to na zoptymalizowanie wysokości podatków i składki zdrowotnej.

Modernizacja cyfrowa. Jak osiągnąć efekt przy niskich kosztach?

Firmy potrzebują coraz nowszych produktów cyfrowych, mimo kryzysu. Są sposoby, by je tworzyć i rozwijać trafnie oraz ekonomicznie.

Wynagrodzenie minimalne 2023. Koszty dla przedsiębiorców

Siedemnaście miliardów złotych - tyle ma kosztować firmy wzrost stawek minimalnych. W 2023 r. następuje największa od piętnastu lat waloryzacja minimalnego wynagrodzenia. To przekłada się na funkcjonowanie branży ochrony osób i mienia, a także sektorów takich jak hotelarstwo czy gastronomia. Jak wypracować dobre rozwiązania?

REKLAMA

Jak zmniejszyć negatywny wpływ inflacji na firmę?

Wysoka inflacja: utrzymujący się wysoki wzrost cen sprawia, że coraz bardziej uwidacznia się negatywna presja na poziom generowanych przez przedsiębiorstwa marż. Jak powinny reagować firmy?

Ulga sponsoringowa - jakie korzyści podatkowe dla firm?

Ulga sponsoringowa dla przedsiębiorców. Na czym polega? Jakie oszczędności podatkowe mogą się pojawić? Jakie koszty można odliczyć?

Działalność w mieszkaniu - fiskus zgadza się na koszty!

Działalność w mieszkaniu a koszty. Dobra wiadomość dla przedsiębiorców. Fiskus zgadza się na rozliczanie mieszkania w działalności gospodarczej bez wydzielania osobnego pomieszczenia na te cele. Dopuszcza też możliwość przeznaczenia do działalności części wspólnych lokalu.

Limity podatkowe na 2023 rok - ile wynoszą?

Limity podatkowe 2023. Kurs euro w pierwszy dzień roboczy października wyniósł 4,8272 zł (w ubiegłym było 4,5941 zł). Oznacza to, że w 2023 r. wzrosną limity podatkowe.

REKLAMA

Księgowość i ewidencja w firmie

Księgowość w firmie. Każda osoba, która zdecyduje się na założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej, musi być świadoma licznych obowiązków, które powinny być dla niej równie istotne, co liczne przywileje. Najistotniejszym z obowiązków jest prowadzenie firmowej księgowości, gdyż zgodnie z prawem bez względu jaką przedsiębiorca wybierze formę prowadzenia działalności, będzie zobowiązany do prowadzenia dla niej księgowości.

Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego?

Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego? Cena jest niska w porównaniu do strat, które możemy ponieść, gdy tego nie zrobimy.

Różnice kursowe

Transakcje dokonywane w walutach obcych wiążą się z powstaniem różnic kursowych. Mamy z nimi do czynienia w sytuacji, gdy transakcja została wyrażona w walucie obcej i sama zapłata również nastąpiła w walucie obcej. Ekonomiczne dla przedsiębiorcy każda transakcja wyrażona w walucie obcej powoduje powstanie różnic kursowych, jednak nie każda różnica spowodowana wahaniem kursów walut będzie powodowała powstanie różnicy podatkowej.

Inflacja - styczeń 2022

Inflacja w styczniu 2022 roku - ile wynosi? Jaka jest inflacja odczuwalna? Co z prognozami na najbliższe miesiące?

Black Friday a koszty firmowe - co warto wiedzieć?

Jak rozliczyć zakupy dokonane w czasie Black Friday oraz Cyber Monday i maksymalnie dużo z nich odzyskać? Jak zaliczyć majątek prywatny do kosztów firmowych?

Pomyśl, zanim wydrukujesz tę wiadomość

Zmiana stylu życia, aby być bardziej eko i zero waste, to nie tylko próba ograniczenia ilości odpadów i plastiku w gospodarstwie domowym, dbanie o jakość jedzenia i używanych kosmetyków, lecz także troska o środowisko naturalne jako całość.

Outsourcing bezpieczniejszą formą zatrudniania pracownika

W przypadku wielu firm zamiast zatrudniać bardziej opłaca się zlecenie pewnych zadań zewnętrznej firmie. Do rekrutacji firmy wrócą w przyszłym roku, jednak nadal ostrożnie będą podejmować decyzje, biorąc pod uwagę swoje bezpieczeństwo i koszty.

Koronawirus. Mechanizmy wsparcia z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa

Mając na uwadze trwający proces legislacyjny pakietu ustaw antykryzysowych, których celem jest wsparcie przedsiębiorców w utrzymaniu płynności finansowej, utrzymaniu miejsc pracy oraz minimalizacji innych negatywnych skutków epidemii, przedstawiamy najważniejsze mechanizmy wsparcia z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa.

Jak zaliczyć do kosztów podatkowych firmy zakup drukarki?

Koszty zakupu zdecydowanej większości modeli drukarek dostępnych obecnie na rynku mogą być zaliczone bezpośrednio i jednorazowo do kosztów podatkowych w podatkach dochodowych (tj. podatku dochodowym od osób fizycznych – PIT i podatku dochodowym od osób prawnych – CIT). Jedynie drukarki kosztujące ponad 10 tys. zł (tu już raczej trzeba mówić o dużych sieciowych urządzeniach wielofunkcyjnych, czy specjalistycznych drukarkach) mogą być zaliczone do kosztów podatkowych w formie odpisów amortyzacyjnych.

Spółka komandytowa w 444 praktycznych pytaniach i odpowiedziach

Książka "Komandytowa w pytaniach i odpowiedziach" to 444 praktycznych porad na temat spółki komandytowej. Dlaczego warto założyć ten rodzaj spółki? Poznaj zagadnienia z zakresu prawa spółek handlowych, prawa podatkowego i rachunkowości.

Koszty pracy w Polsce - najpoważniejsza przeszkoda w rozwoju firm

Spośród wielu przeszkód w rozwoju polskich firm najistotniejszą są koszty pracy, tylko w Korei Południowej jest to większy problem - wynika z przeprowadzonego przez Grant Thornton badania "Bariery w biznesie". Istotnymi problemami dla przedsiębiorców są też biurokracja i koszty energii.

Czy w 2019 r. można zaliczać do kosztów wydatki związane z używaniem użyczonego samochodu osobowego

W jaki sposób od 1 stycznia 2019 r. rozliczać samochody, które nie są własnością przedsiębiorcy, a są przez niego używane w działalności gospodarczej na podstawie umowy użyczenia? Czy w przypadku tego rodzaju pojazdów można zaliczać do kosztów wydatki związane z ich używaniem?

Jak rozliczać czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Jeśli koszty dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych, to „zawiesza się” je na koncie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Sposób i okresy rozliczania kosztów w czasie powinny być określone w polityce rachunkowości jednostki.

Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających m.in. z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych. Zobowiązania te wykazuje się w bilansie jako rezerwy na zobowiązania.

Koszty bilansowe a koszty podatkowe - wybrane zagadnienia

Na potrzeby bilansowe koszty generalnie przypisywane są, zgodnie z zasadą memoriału, do okresu, którego dotyczą, niezależnie od terminu ich zapłaty. Odnosząc tę zasadę do ewidencjonowania kosztów w trakcie roku, należałoby uznać, że koszty dotyczące danego miesiąca powinny, co do zasady, zostać przypisane do miesiąca, którego dotyczą.

Koszty na przełomie roku w interpretacjach podatkowych

Rozliczenie kosztów wywołuje wątpliwości w trakcie czynności zamknięcia roku obrotowego. Warto więc sprawdzić, co mówią na ten temat interpretacje podatkowe, w których już w wielu aspektach akceptuje się zasady stosowane w ramach polityki rachunkowości.

Koszty leasingu - na co zwrócić uwagę?

Zainteresowanie leasingiem operacyjnym w Polsce sukcesywnie rośnie. Wynika to nie tylko z korzystnych aspektów podatkowych finansowania, ale również- relatywnie niskiego kosztu w odniesieniu do innych produktów finansowych. Oferta dostępnych na rynku towarzystw leasingowych jest bardzo zróżnicowana, jednak założenie produktu wciąż pozostaje takie samo.

Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej

Pojęcie rachunku kosztów w placówce medycznej nie ma swojej definicji. Najbliższym pojęciem jest standard rachunku kosztów określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2015 roku w sprawie zaleceń do standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców (Dz. U. 2015, poz. 1126), wydanym na podstawie Ustawy o Świadczeniach Opieki Zdrowotnej Finansowanych ze Środków Publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 roku (tekst jednolity Dz.U. 2017, poz. 1938; art. 31lc ustęp 6). Celem regulacji jest normalizacja sposobu identyfikowania, gromadzenia, przetwarzania, prezentowania i interpretowania informacji o kosztach leczenia oraz określenie sposobu kalkulacji kosztu świadczenia opieki zdrowotnej.

Zachęty podatkowe dla przedsiębiorców od 2018 r.

Resort finansów zapewnia, że stale pracuje nad tym, żeby warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce były coraz lepsze. W związku z tym wprowadzane są m.in. nowe zachęty podatkowe dla przedsiębiorców. Część z nich już zaczęła obowiązywać, a kolejne pojawią się w 2018 r. Jakie to zachęty i jakie korzyści będą z nich mieli przedsiębiorcy?

Jak ewidencjonować w pkpir wydatki na zakup paliwa i przejazd autostradami płatnymi za granicą

Prowadzę firmę transportową. Świadczę międzynarodowe usługi transportu i spedycji. Prowadzę pkpir. Moi kierowcy za granicą tankują samochody oraz korzystają z płatnych autostrad. Często niemożliwe jest otrzymanie faktury za tankowanie samochodu, a tym bardziej za płatną drogę. W związku z tym posiadam paragony za tankowanie, jak również za płatne odcinki drogi. Czy paragony za tankowanie samochodu oraz za przejazd płatnymi odcinkami drogi mogę zaliczyć do kosztów?

Obowiązek raportowania społecznego przez duże firmy od 2018 r.

Od 2018 roku niektóre przedsiębiorstwa będą musiały sporządzać raporty społeczne, tj. z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Zobowiązane będą do tego przedsiębiorstwa, których średnioroczne zatrudnienie przekracza 500 osób, roczna suma bilansowa przekracza 85 mln zł albo przychody netto są powyżej 170 mln zł w skali roku. Szacuje się, że obowiązek ten obejmie około 300 dużych firm.

Czy dokonując wyceny bilansowej należności w walucie obcej, należy urealnić również odpis aktualizujący

Posiadamy należność w walucie obcej, która ze względu na prawdopodobieństwo niezapłacenia została objęta w listopadzie 2016 r. odpisem aktualizującym. Czy dokonując wyceny tej należności na dzień bilansowy, powinniśmy również osobno dokonać wyceny odpisu aktualizującego tę należność?

Główne miary kosztowe i operacyjne w controllingu kosztowym

Nowoczesny controlling kosztów wymaga wypracowania kryteriów wyboru i integracji narzędzi zarządzania kosztami w spójny system. Controlling kosztów jest integralną częścią szeroko rozumianego systemu controllingu i zyskuje na znaczeniu w przedsiębiorstwach, które dążą do zwiększonego udziału w rynku poprzez poprawę produktywności, wydajności, jakości oferowanych produktów oraz optymalizacji kosztów.

Inwentaryzacja składników majątku jednostki i różnice inwentaryzacyjne

Stany ewidencyjne poszczególnych składników majątkowych jednostki na kontach księgowych mogą się różnić od ich rzeczywistego stanu. W związku z tym, aby dokonać weryfikacji danych z ksiąg rachunkowych z posiadanym stanem rzeczywistym, przeprowadza się inwentaryzację wszystkich składników majątku. Inwentaryzacja służy również rozliczeniu pracowników, np. magazynierów, kasjerów, sprzedawców, kierowników sklepu oraz innych osób odpowiedzialnych za powierzone im mienie, a także skorygowaniu ujawnionych podczas inwentaryzacji różnic.

Małe podmioty – nowa kategoria podmiotów w ustawie o rachunkowości

Zmiany w ustawie o rachunkowości wprowadzają nową kategorię podmiotów, tj. małe podmioty.

Koszty postępowania egzekucyjnego ponosi też wierzyciel

Zasadą jest, iż koszty egzekucji ponosi dłużnik. Istnieją jednak sytuacje, gdy odpowiedzialność za koszty postępowania egzekucyjnego spoczywa na wierzycielu. Kiedy wierzyciel zostanie obciążony kosztami?

Księgowość małych firm będzie uproszczona

Sejm przyjął nowelizację ustawy o rachunkowości, która zakłada, że małe firmy i organizacje pozarządowe o przychodach poniżej 100 tys. złotych rocznie skorzystają z ułatwień w prowadzeniu rachunkowości. Zgodnie z nowelizacją małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe. Ponadto ma być zniesiony obowiązek publikacji sprawozdań finansowych przez spółdzielnie w Monitorze Spółdzielczym.

Senat przyjął ustawę o rachunkowości

Nowelizacja ustawy o rachunkowości zakłada ułatwienia w prowadzeniu rachunkowości w małych firmach i organizacjach pozarządowych o przychodach poniżej 100 tys. złotych. Zgodnie z nowelizacją małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych.

Ułatwienia dla małych firm w prowadzeniu rachunkowości

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o rachunkowości. Dzięki niej małe firmy skorzystają z ułatwień w prowadzeniu rachunkowości. Uproszczoną księgowość będą mogły stosować również organizacje pozarządowe o przychodach do 100 tys. zł rocznie.

Niższe koszty prowadzenia rachunkowości przez małe firmy

Rządowy projekt noweli ustawy o rachunkowości zakłada obniżenie kosztów prowadzenia rachunkowości przez małe firmy. Według danych GUS z zaproponowanych uproszczeń będzie mogło skorzystać ponad 40 tys. jednostek i pozwoli zaoszczędzić firmom ponad 61 mln. zł.

Uproszczenia w sprawozdawczości finansowej małych firm

Wprowadzenie uproszczeń w sprawozdawczości finansowej dla małych firm o przychodach nieprzekraczających 34 mln zł rocznie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, którym ma zająć się rząd. Zmiany mają prowadzić do obniżenia kosztów prowadzenia rachunkowości.

Koszty związane z dochodzeniem wierzytelności od dłużników

Nowe koszty związane z dochodzeniem wierzytelności nakłada na dłużników ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Zgodnie z art. 10 to dłużnik musi zapłacić dług powiększony o odsetki i ewentualne koszty postępowania sądowego lub komorniczego oraz koszty działania firmy windykacyjnej.

Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

W ramach wiążącej współpracy, firmy często decydują się na przekazanie świątecznych prezentów dla swoich kontrahentów. Prezenty będą jednak kosztem firmowym jedynie wtedy, gdy będą zawierały logo firmy. Możliwe jest również obniżenie rocznego podatku poprzez zorganizowanie świątecznego przyjęcia, jeżeli będzie miało ono charakter spotkania biznesowego.

Zwrot kosztów noclegów pracownika bez stałego miejsca pracy

Treść umów o pracę jest różnorodna i czasem zdarza się, że w umowie miejscem pracy będzie „cały kraj”. Jest to charakterystyczne dla pracowników mobilnych, którzy nie mają określonego stałego miejsca zatrudnienia. Czy wówczas zwrot kosztów noclegów takiego pracownika będzie stanowił jego przychód? Czy będzie można skorzystać ze zwolnienia z pdof?

Uproszczone sprawozdania finansowe małych firm od 2015 r.

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić uproszczone sprawozdania finansowe dla małych firm. Regulacje miałyby wejść w życie do 20 lipca 2015 r. Projekt zmian w ustawie o rachunkowości trafił do konsultacji społecznych.

Zawieszenie działalności sezonowej przez przedsiębiorcę

Koniec wakacji to również dla wielu przedsiębiorców zakończenie działalności sezonowej. Jeżeli jednak w następnych sezonach przedsiębiorca zdecyduje się na kontynuację działalności, powinien zastanowić się nad jej zawieszeniem. Jakie są skutki takiego działania?

Zakup i montaż klimatyzacji zalicza się do kosztów firmy

Na czas letnich upałów warto, aby firma zainwestowała w zakup klimatyzacji do biura. Zmniejszenie temperatury w pomieszczeniach zmniejszy również zobowiązanie podatkowe firmy. Zakup, montaż oraz serwis klimatyzacji przedsiębiorcy zaliczą do kosztów firmy.

Koszty roamingu po 1 lipca 2014 roku

Od lat jednym z największych utrudnień dla podróżujących po Europie jest koszt roamingu danych, czyli opłaty pobieranej przez operatora za połączenia głosowe i przesyłanie danych. Dobra wiadomość jest taka, że od 1 lipca 2014 r. abonenci telefonii komórkowej podróżujący po krajach Unii Europejskiej, czyli w obrębie 27 Państw Członkowskich, zapłacą mniej za połączenia telefoniczne, wysyłanie SMS, a także korzystanie z Internetu.

Jak prowadzić własny pensjonat?

Pensjonat stanowi ciekawą formę prowadzenia działalności dla osób, które stawiają na dochody z branży turystycznej. Pensjonat może przynosić dochody właściwie o każdej porze roku, jeżeli jest odpowiednio do tego przystosowany. Jak właściwie prowadzić pensjonat?

Czy zakup soczewek kontaktowych dla pracownika jest opodatkowany?

Pracodawca, który zwróci pracownikowi koszty zakupu soczewek kontaktowych nie potrąci składek do ZUS i nie zapłaci zaliczki na podatek dochodowy, jeżeli ich noszenie zostało zalecone przez lekarza medycyny pracy po przeprowadzeniu badań.

Projekt zmian ustawy o rachunkowości

Rząd chce wprowadzić zmiany w ustawie o rachunkowości, które poprawią warunki wykonywania działalności gospodarczej i pozwolą na lepszy rozwój sektora przedsiębiorczości. Zmiany mają być korzystne szczególnie dla mikroprzedsiębiorstw.

Podstawowy rachunek bankowy dla wszystkich w UE

Parlament Europejski przegłosował propozycję dostępu do podstawowego rachunku bankowego dla wszystkich, legalnie przebywających na terytorium UE. Bez znaczenia będzie miała narodowość czy miejsce zamieszkania.

REKLAMA