REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Eksport, Transport

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ułatwienia z cyfryzacji rekompensują branży transportowej nieustanny wzrost kosztów prowadzenia działalności

Firmy transportowe bardzo mocno odczuwają spowolnienie gospodarcze w Polsce i w Niemczech. Do tego dochodzą rosnące koszty – nie tylko wywołane inflacją, ale spowodowane choćby wzrostem opłat drogowych w Niemczech. Marże na usługach są coraz niższe i niemal każdy błąd w logistyce wywołuje alarm w firmie.

Jak jeździć ekologicznie i oszczędnie. Pięć zasad sprawdzonych w praktyce i zalecanych każdej firmie transportowej

W dobie rosnących kosztów firm transportowych i spowolnienia gospodarczego ekonomiczna jazda przestała być zjawiskiem sporadycznym, a stała się koniecznością i jednym ze sposobów na redukcję wydatków. Jakie są więc najważniejsze zasady ekonomicznej jazdy? 

Rok 2024 w logistyce - 5 trendów

Sektor logistyczny w ostatnich latach musiał mierzyć się z wieloma problemami. Pandemia, niepokoje geopolityczne, wzrosty cen surowców, inflacja, recesja. W co powinny inwestować przedsiębiorstwa, aby wzmocnić łańcuch dostaw i uczynić go bardziej przewidywalnym? 

Szukasz pracy? W 2024 r. znajdziesz ją w transporcie [RAPORT]

Jedna trzecia firm sektora transportu, logistyki i motoryzacji planuje w I kw. 2024 r. zatrudnienie nowych pracowników. 15 proc. przewiduje konieczność redukcji etatów. Tak przedstawia się raport "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia".

REKLAMA

Branża transportowa najdłużej czeka na pieniądze od kontrahentów

Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności. 

Małe, ale ważne. Busy do 3,5 t nieocenioną częścią sektora TSL

Jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki to sektor TSL (transport, spedycja, logistyka). Jak się okazuje, bardzo istotną częścią transportu drogowego w Polsce są busy do 3,5 t. Raport “Transport drogowy w Polsce 2023” podaje, że blisko połowa przychodów branży transportu drogowego pochodzi od transportu nierejestrowanego o DMC do 3,5 t.

Sztuczna inteligencja w transporcie, spedycji i logistyce. Jakie zmiany czekają branżę TSL?

Jak wynika z opublikowanego właśnie raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, sztuczna inteligencja w branży transportowej zautomatyzuje wiele procesów, co ma szansę przełożyć się na oszczędności. „Wymaga to jednak odpowiednich regulacji, standardów bezpieczeństwa, a zarazem odpowiedzialnych praktyk w implementacji i użytkowaniu sztucznej inteligencji” – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Stabilny wzrost na rynku logistyki kontraktowej do 2027 roku

Inicjatywa na światowym rynku logistyki kontraktowej od lat należy do regionu Azji i Pacyfiku i tak pozostanie przynajmniej do 2027 r. Do tego czasu operatorzy z Europy i Ameryki Płn. utracą na rzecz dalekowschodnich firm aż 4% udziałów w globalnych przychodach, ale wciąż będą się rozwijać. W Europie wzrost zapewni zwłaszcza handel internetowy, na którym skorzysta także Polska. Kluczową dla nas kwestią będzie także utrzymanie dynamiki na rynku magazynowym. 

REKLAMA

NBP: w lutym br. nadwyżka na rachunku bieżącym - 12,3 mld zł

W lutym 2023 r. saldo rachunku bieżącego było dodatnie i wyniosło 12,3 mld zł. W analogicznym miesiącu 2022 r. saldo rachunku bieżącego było ujemne i wyniosło 8,1 mld zł – podał w czwartek NBP.

Resort rolnictwa: zboże będzie miało pierwszeństwo w polskich portach

Teraz priorytetem jest zboże i to ono będzie miało pierwszeństwo w polskich portach - podkreślił podczas czwartkowego spotkania z eksporterami zbóż wicepremier, szef MRiRW Henryk Kowalczyk. Eksporterzy jako główne bariery eksportu wskazywali na logistykę i świadectwa fitosanitarne.

Wcześniejsze otrzymanie środków za fakturę: faktoring eksportowy

Polskie firmy odgrywają coraz większą rolę w handlu zagranicznym. Jak wynika ze wstępnych danych Krajowej Izby Gospodarki, w 2022 roku rodzimy eksport wzrósł o 22,2%, osiągając rekordową wartość ponad 300 mld euro. Jeśli dane zostaną potwierdzone przez GUS, Polska znajdzie się w gronie dwudziestu największych eksporterów na świecie.

Prognoza: polska gospodarka doświadczy spowolnienia, ale będzie płytsze niż konsensus rynkowy

Polska gospodarka doświadczy spowolnienia, ale będzie ono płytsze niż zakładał konsensus rynkowy; w mocy pozostaje nasza prognoza PKB na br., czyli 1 proc. - oceniają ekonomiści z ING odnosząc się do najnowszego wskaźnika S&P Global. Wskaźnik PMI w lutym ma najwyższy poziom od maja 2022 - dodali.

Sektor TSL najmocniej dotknięty wojną?

Priorytet dla przeładunku surowców takich jak węgiel i zboże, zerwanie łańcuchów dostaw, kryzys energetyczny, który spowodował, że logistyka musiała znacznie ograniczyć swoje koszty. Wojna w Ukrainie dla sektora TSL to bolesne doświadczenie porównywalne z pandemią koronawirusa.

Prognoza: w II połowie br. inwestycje publiczne współfinansowane z UE przyspieszą

W II połowie roku realna dynamika płac osiągnie dodatni poziom, a inwestycje publiczne współfinansowane ze środków unijnych wyraźnie przyspieszą - ocenił ekspert komentując dane GUS. Dynamika polskiego PKB w br. wyraźnie się obniży, ale pozostanie dodatnia - dodał.

Krajowa Izba Gospodarcza - za nami 33 lata pracy na rzecz polskiej przedsiębiorczości.

Krajowa Izba Gospodarcza. Od ponad trzech dekad Krajowa Izba Gospodarcza stoi na straży interesów i praw polskich przedsiębiorców. Nikogo nie trzeba przekonywać, że wyzwania, które stoją przed współczesną gospodarką są zupełnie inne niż te trzydzieści lat temu, jednak sprawdzone mechanizmy wsparcia, a przede wszystkim solidarność w ramach samorządu gospodarczego, sprawdzają się nadal.

Ryanair: Nie zrezygnowaliśmy z lotniska Modlin, wciąż dostępna oferta na lato 2023. PODCAST

Ryanair, Alicja Wójcik-Gołębiowska: Nie zrezygnowaliśmy z lotniska Modlin, cały czas latamy, cały czas jest dostępna oferta na lato 2023 [PODCAST].

Łańcuch dostaw będzie w 2023 roku kluczowy dla przemysłu

Łańcuch dostaw. W ostatnim roku na działanie firm produkcyjnych największy wpływ miały niedobory komponentów i materiałów. Problematyczne były również opóźnienia w dostawach spowodowane brakiem kierowców i zbyt małą przepustowością portów. W konsekwencji zyski firm mogły być nawet o 13% niższe. 

Wicepremier Kowalczyk o imporcie ukraińskiego zboża: wyolbrzymiamy jego znaczenie

Wyolbrzymiamy znaczenie zboża eksportowanego z Ukrainy. Ono rzeczywiście rodzi problemy przy granicy, ale na zachodzie Polski to już ceny światowe wpływają na ceny na rynku - powiedział we wtorek wicepremier, minister rolnictwa Henryk Kowalczyk w rozmowie z PAP.PL.

Prognoza: dynamika PKB w 2023 r. obniży się, ale pozostanie dodatnia

Dynamika polskiego PKB w 2023 r. wyraźnie obniży się, jednak pozostanie dodatnia, na poziomie 1,2 proc. rdr.

Eksport i import. Głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy

Dane GUS o obrotach towarowych handlu zagranicznego ogółem i według krajów w okresie styczeń – listopad 2022 roku pokazują, że głównym partnerem handlowym Polski są nadal Niemcy.

Globalny rynek logistyczny zwolni w 2023 r. Słabsze wyniki we wszystkich rodzajach transportu

Spowolnienie obejmie zarówno przewozy morskie, lotnicze i drogowe, ale także kolej oraz inne subsektory globalnego rynku logistycznego. Spośród głównych regionów świata najlepiej poradzi sobie Azja i Pacyfik, słabo wypadnie Europa. Spadki zaliczy także handel towarowy i dynamika wzrostu globalnego PKB. Sytuacja ma się poprawić w przyszłym roku, ale nie będzie to koniec problemów branży TSL, zwłaszcza w Europie.

Wartość eksportu w listopadzie 2022 r. była wyższa od październikowego o ponad 5 proc.

Wartość eksportu w listopadzie 2022 r. wyniosła ponad 30,2 mld euro i była wyższa o 5,3 proc. w stosunku do października - wynika z szacunków Krajowej Izby Gospodarczej. Dodano, że wielkość eksportu w grudniu będzie - ze względów sezonowych - znacząco niższa od notowanej w listopadzie.

Ceny zbóż - grudzień 2022 r. - prognozy i kontrakty na 2023 rok. Zastój w handlu ziarnem zbóż

W handlu ziarnem zbóż panuje zastój, który nie wynika jedynie ze zbliżającego się okresu świątecznego, ale przede wszystkim z wyraźnie ograniczonego popytu na ziarno - informuje Izba Zbożowo-Paszowa.

Łańcuch dostaw w czasach kryzysu – rozwój technologiczny sposobem na optymalizację

Lata 2020 – 2022 przyniosły wiele nowych wyzwań dla osób zajmujących się logistyką. Pandemia, wojna w Ukrainie, napięta sytuacja polityczna pomiędzy Chinami i USA czy czynniki ekonomiczne, takie jak wzrost cen paliw i inflacja, spowodowały, że firmy muszą intensywnie szukać sposobów na budowanie na nowo odporności i bezpieczeństwa łańcucha dostaw oraz źródeł jego optymalizacji.

Automaty paczkowe. Czy zdominują rynek usług kurierskich?

Pochodną boomu na e-commerce jest wzmożone zainteresowanie rynkiem automatów paczkowych. Automaty w Polsce cieszą się wyjątkowo dużą popularnością.

Trudne czasy branży transportowo-logistycznej wymuszą w cyfrową transformację

Prognozy dla polskiej branży transportowo-logistycznej (TSL) są nieubłagane i wszystko wskazuje na długotrwałą stagnację, co jest bezpośrednio związane z nadchodzącą recesją i zmniejszeniem popytu na konsumpcję i towary. Do tego dochodzą duże problemy branży związane z brakiem kadr, które wynikają z wojny w Ukrainie.

Wynagrodzenia w firmach zmniejszyły się realnie w październiku o 4%

W ujęciu realnym, czyli po skorygowaniu o zmiany cen, wynagrodzenia w firmach zmniejszyły się w ubiegłym miesiącu o 4,1 proc. r/r wobec spadku o 2,3 proc. we wrześniu - wskazał w opublikowanym we wtorek komentarzu do danych GUS ekonomista banku Credit Agricole

Lewiatan: wzrost przeciętnego zatrudnienia to efekt wzmożonego naboru m.in. w gastronomii

Wzrost przeciętnego zatrudnienia w październiku wynikał w głównej mierze ze wzmożonego naboru w gastronomii i zakwaterowaniu - wskazał we wtorek ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan Mariusz Zielonka w komentarzu do danych GUS. Jak ocenił, wieszczenie kryzysu na rynku pracy było przedwczesne.

Ubezpieczenia drożeją z powodu niepewności na rynkach

Wzrost popytu na ubezpieczenie transakcji eksportowych wskutek pogarszających się warunków rynkowych oraz wzrost odszkodowań prowadzi do wzrostu kosztów ubezpieczenia

PIE: co piąte miejsce pracy w Polsce zależy od popytu tworzonego w UE

Co piąte miejsce pracy w Polsce zależy od popytu tworzonego w państwach UE – wynika z analiz Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Według ekspertów wzrost gospodarczy bez naszego udziału w jednolitym rynku UE wyniósłby niespełna 40 proc., co oznacza że Polska byłaby dziś na poziomie z 2014 r.

Program - Robogrant – pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej

Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przedstawili założenia pilotażowego programu „Robogrant – pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej” oraz cyklu konferencji informacyjnych dla przedsiębiorców. W trakcie spotkania ogłoszono nabór – wnioski będzie można składać od 8 listopada do 6 grudnia 2022 r. Celem programu Robogrant jest rozwój działalności gospodarczej przedsiębiorstw produkcyjnych z branży meblarskiej poprzez realizację projektów robotycznych.

Ciężkie czasy branży sadowniczej. Brak pracowników i rynków zbytu

Dramatycznie brakuje ludzi do zrywania jabłek, część zbiorów prawdopodobnie pozostanie w sadach - poinformował prezes Związku Sadowników RP Mirosław Maliszewski. "W sadownictwie jest mnóstwo problemów, najważniejsze to braki siły roboczej, koszty energii i brak rynków zbytu w związku z wojną”.

Wzrost wartości polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych

Prawie 26 mld euro wyniosły wpływy z eksportu polskich produktów rolno-spożywczych w okresie 7 miesięcy br., były one o ponad 25 proc. wyższe niż przed rokiem.

Wpływ rynku e-commerce na rozwój usług branży transportowej

Branża e-commerce bardzo dynamicznie rośnie - tylko w Polsce, w przyszłym roku prognozuje się wolumen przekraczający miliard przesyłek. Już dziś ocenia się wartość tego rynku w Polsce na ponad 100 mld euro, a procentowy wzrost rok do roku jest regularnie dwucyfrowy. Te liczby na pewno robią wrażenie, a to dane tylko z naszego rodzimego rynku, który dopiero dogadania Zachód pod względem udziału e-commerce w całkowitej sprzedaży.

Zakłócenia łańcuchów dostaw. Importerzy szukają nowych możliwości transportu

Globalne łańcuchy dostaw nadal są zakłócane przez COVID-19, a sytuację dodatkowo pogorszył wybuch wojny w Ukrainie. W efekcie średnie opóźnienie statków na całym świecie wciąż wynosi około tygodnia, a problemy dotkliwie odczuwają zwłaszcza małe i średnie firmy oraz przedsiębiorstwa pracujące w modelu just in time, które utrzymują minimalny poziom zapasów magazynowych. Sytuacja transportowa uderza też w konsumentów, bo wysokie stawki frachtu wpłynęły na podwyżki cen i wydłużył się czas dostaw gotowych produktów do sklepów. Na dodatek ten czas wkrótce może być jeszcze dłuższy.

W długiej perspektywie zboże nie będzie tanie. Perspektywa tranzytu ukraińskiego zboża z użyciem polskich portów

Rolnicy dysponujący magazynami, powinni je wykorzystać do przetrzymywania zboża; w kilkudniowej perspektywie ceny mogą spaść, jednak w dłuższym czasie na pewno nie będzie tanie - powiedział w czwartek Studiu PAP wicepremier, minister rolnictwa Henryk Kowalczyk.

PwC: Apetyt w biznesie rośnie w miarę jedzenia - ponad 60 proc. polskich firm planuje dalszą ekspansję za granicą

Im więcej doświadczenia na zagranicznych rynkach, tym większa gotowość i otwartość polskich firm na korzyści związane z internacjonalizacją. To jedne z głównych wniosków wynikających z najnowszego raportu PwC na temat polskich inwestycji za granicą. Ponad 60 proc. przedsiębiorców, którzy już są obecni na innych rynkach, planują dalszą ekspansję . Niemały wpływ na te decyzje mają konsekwencje gospodarcze pandemii czy trwająca wojna w Ukrainie.

Wznowienie działalności ubezpieczeniowej dla przedsiębiorców na terenie Ukrainy

Polskie firmy ponownie mogą ubezpieczać w KUKE (Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych) sprzedaż na rynek ukraiński dóbr i usług, które nie są objęte moratorium płatniczym

GUS: Eksport i import w górę

GUS zaprezentował dane o obrotach towarowych handlu zagranicznego ogółem i według krajów w okresie styczeń - marzec 2022.

Komisja Europejska: Plan awaryjny dla unijnego transportu w przypadkach kryzysowych

Komisja Europejska przyjęła w poniedziałek plan awaryjny w dziedzinie transportu, który ma zapewnić odporność tej branży na terenie Unii w sytuacjach kryzysowych. Uwzględniła przy tym doświadczenia zebrane w trakcie pandemii Covid-19, ale także wyzwania wynikające z rosyjskiej agresji na Ukrainę

Credit Agricole: dane o produkcji przemysłowej są sygnałem silnego spowolnienia wzrostu PKB

Dane o produkcji przemysłowej są pierwszym sygnałem oczekiwanego przez nas silnego spowolnienia wzrostu PKB w Polsce w II kw. - do 3,1 proc. r/r z 8,5 proc. w I kw. – stwierdzili ekonomiści banku Credit Agricole w piątkowym komentarzu do danych GUS.

NBP: w marcu 2022 r. saldo rachunku bieżącego było ujemne i wyniosło 14,2 mld zł

Ze wstępnych danych bilansu płatniczego Polski za marzec 2022 r. wynika, że saldo rachunku bieżącego było ujemne i wyniosło 14,2 mld zł – podał NBP w piątkowym komunikacie. W analogicznym miesiącu 2021 r. saldo rachunku bieżącego było dodatnie i wyniosło 0,6 mld zł.

Wojna zmieniła warunki prowadzenia biznesu przez ukraińskich przedsiębiorców i ich kontrahentów

W ubiegłym roku Polska stała się drugim największym partnerem gospodarczym Ukrainy. Agresja Rosji na ten kraj położyła kres wypracowanym procedurom współpracy i wstrzymała możliwość otrzymywania przez polskie firmy współpracujące z ukraińskimi przedsiębiorstwami wynagrodzenia za dostawy i usługi. Zablokowano główne szlaki handlowe przez porty czarnomorskie. 80 proc. ukraińskich firm zostało dotkniętych skutkami wojny.

Unia Europejska jest uzależniona od surowców z Rosji oraz produktów z Chin. Czy europejskie firmy przetrwają kolejny kryzys?

W ciągu kilku tygodni inwazja na Ukrainę zmieniła kształt światowej gospodarki, ale to tylko przedsmak globalnego kryzysu, który może wybuchnąć w Azji. Unia Europejska jest uzależniona od Chin i pomimo wielu pandemicznych deklaracji firmy z Europy, ale także z USA, nie myślą o wyprowadzaniu operacji z Państwa Środka. Skala powiązań jest tak ogromna, że w regionie samego Szanghaju jest więcej dostawców dla europejskich przedsiębiorstw niż wszystkich podwykonawców zlokalizowanych w Rosji i Ukrainie. Wojna wywołała szok i zmusza firmy do przeprowadzek, a wiele z nich chce zakotwiczyć w Polsce. Oprócz położenia, mamy do zaoferowania sporo innych atutów, zwłaszcza na sektorze logistycznym.

Nowe wymogi dla przewoźników drogowych od 21 maja 2022 r. Polisa OC

Od 21 maja 2022 roku wchodzą w życie nowe wymagania Pakietu Mobilności dla przedsiębiorców realizujących międzynarodowe przewozy pojazdami o dmc do 3,5 tony. Pojazdy takie stanowią ponad 70 proc. wszystkich samochodów ciężarowych zarejestrowanych w Polsce. Wśród najważniejszych zasad, które muszą spełniać przewoźnicy, jest posiadanie zdolności finansowej. Jednym z kryteriów potwierdzających spełnienie tego warunku jest polisa OC zawodowej przewoźnika drogowego.

NBP zaprezentował statystyki bilansu płatniczego w lutym 2022 r.

Dane odzwierciedlają już pierwsze perturbacje w gospodarce spowodowane napaścią Rosji na Ukrainę. Widać pewne obniżenie poziomu eksportu (patrz wstrzymanie części wysyłek ha wschód w ostatnich dniach lutego), ale również zwiększenie kwot płaconych za towary importowane - w skutek postępującego wzrostu cen surowców. Szczęściem nie pojawiło się masowe – silniejsze od sezonowego - wycofywanie środków z naszego rynku. Oczywiście poważniejsze przetasowania w statystykach mogą pojawić się w danych opisujących marzec - komentuje Piotr Soroczyński, Główny Ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej.

Polska gospodarka zaczyna odczuwać skutki wojny na Ukrainie

Zaprezentowane przez Narodowy Bank Polski statystyki bilansu płatniczego w lutym 2022 odzwierciedlają już pierwsze perturbacje w gospodarce spowodowane napaścią Rosji na Ukrainę. Widać pewne obniżenie poziomu eksportu, ale również zwiększenie kwot płaconych za towary importowane - w skutek postępującego wzrostu cen surowców.

GUS: eksport i import w styczniu 2022 roku

Według najnowszych danych opublikowanych przez GUS polski eksport i import odnotował wzrost, w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wśród głównych partnerów handlowych Polski nie odnotowano spadku.

Wyższe zarobki kierowców od 2022 r.

Zarobki kierowców mogą być nawet dwukrotnie wyższe od lutego 2022 r. Zamiast 7000 zł zarobią 14000 zł? Jaka jest sytuacja firm transportowych w Polsce?

Więcej JDG. Problemy w gastronomii, budowlance i transporcie

Liczba podmiotów gospodarczych zwiększa się dynamicznie – to efekt częstszego przechodzenia z umowy o pracę na działalność - ocenił Michał Gniazdowski z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Dodał, że liczniejsze zawieszenia firm budowalnych i transportowych to skutek niedoborów materiałów.

REKLAMA