Kategorie

Bezpieczeństwo, Manewr

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jesień i zima to moment, w którym pogoda lubi obfitować w wiatr. A jego silne podmuchy pojawiają się nagle i mogą być naprawdę niebezpieczne dla kierowców. Jak radzić sobie z bocznymi podmuchami wiatru?
Umiejętność utrzymywania auta w pasie drogi jest szczególnie ważna na wąskich, lokalnych drogach gminnych. Jakie zachowywać się za kierownicą by zawsze trafić w środek pasa?
Pozycja za kierownicą wpływa na szybkość reakcji kierowcy, jego zmęczenie lub sprawność manewrowania. Jak należy dobrać tę najwłaściwszą?
Prawidłowe pokonanie skrzyżowania możliwe jest jeśli kierowca ma odpowiednią wiedzę i umiejętności. Oto co radzą w tym temacie eksperci ze Szkoły Jazdy Renault.
Jesienna aura ogranicza widoczność na drogach, przez bardzo łatwo nie zauważyć na czas uszkodzeń w nawierzchni jezdni. Co robić gdy zdajemy sobie sprawę, że nie unikniemy wjazdu w dziurę na drodze?
Nie od dziś wiadomo, że wraz z wiekiem człowiek traci pewne umiejętności, bądź wyraźnie się one u niego obniżają. Czy zatem podeszły wiek kierowcy zwiększa ryzyko spowodowania przez niego wypadku na drodze?
Aby zwiększyć pole widzenia za kierownicą należy poprawnie ustawić lusterka wsteczne w aucie. Podpowiadamy jak to zrobić!
Zapoznane się nowymi przepisami w sprawie rowerzystów jest obligatoryjne dla każdego kierowcy. Ich nieznajomość może się okazać zarówno kosztowna jak i niebezpieczna.
Zderzenie samochodu osobowego z ciężarówką bardzo często kończy się tragicznie. O czym należy pamiętać, aby obniżyć do minimum ryzyko kolizji z pojazdem ciężarowym?
Kierowcy poruszający się po największych miastach w Polsce często spotykają się z sytuacjami, kiedy kierowcy autobusów komunikacji miejskiej zachowują się tak, jakby mieli dodatkowe przywileje. Jak jest w rzeczywistości?
Mimo że autostrady należą do najbezpieczniejszych dróg w Polsce, trzeba pamiętać, że również na nich dochodzi do tragicznych zdarzeń. Oto przegląd największych zagrożeń z jakimi trzeba się liczyć na autostradzie.
Zawracanie na drogach wąskich ma niewiele wspólnego z zawracaniem, jakiego uczą instruktorzy na kursach dla przyszłych kierowców.
Tylko z pozoru omijanie przeszkód nieruchomych jest manewrem prostym i łatwym. W niektórych przypadkach może być on bardzo niebezpieczny.
Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.
ESP, czyli Elektroniczna Kontrola Toru Jazdy, to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.
Podczas pokonywania zakrętów w zimie niepożądane są gwałtowne manewry. Wejście w zakręt w zimie wymaga szczególnej ostrożności.
Badania pokazują, że na szczególnie odsłoniętych odcinkach dróg, silne wiatry mogą być bezpośrednią przyczyną lub jednym z istotnych czynników w ponad jednej trzeciej wszystkich wypadków drogowych.
Jazda zimą jest najtrudniejszym ze sprawdzianów umiejętności kierowcy. Mgły, gołoledzie, śnieżyce, nieuprzątnięte drogi to tylko część niebezpieczeństw jakie czyhają na kierowców w zimowych warunkach.
Zima to bardzo trudny okres dla kierowców i ich pojazdów. Aby ją przetrwać, trzeba radykalnie zmienić swoje nawyki i dostosować się do całkowicie odmiennych warunków.
Większość ludzi funkcjonuje lepiej podczas dnia i dlatego też, jazda w warunkach nocnych przebiega u nich mniej sprawnie. W warunkach nocnych wzrok człowieka nie działa tak efektywnie jak w dzień. Niektórzy ludzie w czasie jazdy nocą mogą mieć problemy z rozróżnianiem kolorów i oceną odległości.
Podczas gołoledzi czy intensywnych opadów śniegu możemy mieć problem z poruszaniem się po krajowych drogach. Wówczas jesteśmy szczególnie narażeni na stłuczki, wypadki, kolizje czy inne zagrożenia drogowe. Aby zminimalizować zagrożenie działajmy zdroworozsądkowo i wyposażmy swój samochód najlepiej jak się da.
Oprócz przepisów mówiących o technicznej stronie holowania zawartych w Prawie o ruchu drogowym warto pamiętać o kilku zasadach zwiększających bezpieczeństwo w czasie holowania.
Na pierwszy rzut oka holowanie samochodu wydaje się być prostą czynnością. Niestety, pozory mylą, więc przed holowaniem pojazdu trzeba zapoznać się z kilkoma zasadami związanymi z bezpieczeństwem i obsługą holowanego pojazdu.
Manewr omijania nieruchomych przeszkód, jakie mogą znajdować się na drodze, wbrew pozorom nie należy do łatwych, a i przepisy nie są w tym przypadku jednoznaczne.
Samo holowanie przyczepy stanowi dla kierowcy sporą niedogodność. Jest ona tym większa, im większa i cięższa jest przyczepa. Najgorzej jest w przypadku przyczepy campingowej.
Przede wszystkim nie wjeżdżajmy w płynącą na całej szerokości jezdni wodę. Nawet niepozornie wyglądający strumień może zepchnąć samochód na pobocze.
Jazda defensywna to właściwie najskuteczniejszy sposób zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Podpowiadamy więc, na czym polega taki sposób jazdy oraz czemu warto go propagować wśród innych kierowców.
Zaparkowanie na wzniesieniu może być problemem, o ile nie jesteśmy przyzwyczajeni do precyzyjnego manewrowania. Samochód może staczać się, a poruszanie się do przodu może wymagać mocnego wdepnięcia pedału gazu.
Przebita opona to problem, który może zdarzyć się każdemu i wszędzie. Niestety, jeśli nam się to przytrafi, kontrola nad samochodem jest bardzo trudna. Podpowiadamy, jak bezpiecznie zjechać z drogi i zatrzymać się z uszkodzoną oponą.
Cofanie nawet doświadczonym kierowcom może sprawić problemy, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych i na niewielkiej powierzchni. I choć rzadko jeździmy do tyłu, warto podczas cofania zachować zwiększoną czujność.
Oczywiście lepiej unikać wjeżdżania na krawężniki, ale jesteśmy do tego zmuszeni to powinniśmy zrobić tak, aby wytrzymało to zarówno nasze zawieszenie jak i opony i felgi.
Lift-Off Oversteer, czyli nadsterowność spowodowana ujęciem gazu. Stosuje się ją we wszystkich rodzajach pojazdów, chociaż najgorzej działa ona w przypadku aut przednionapędowych i tych z automatyczną skrzynią biegów.
Jest kilka sposobów na wprowadzenie samochodu w poślizg, na przykład na „rybkę”, „wahadło”, „skandynawskie szarpnięcie” czy z ujęciem gazu.  W tym poradniku przybliżymy istotę "skandynawskiego szarpnięcia".
Na „rybkę”, „wahadło”, „skandynawskie szarpnięcie” czy z ujęciem gazu – sposobów na wprowadzenie samochodu w poślizg jest przynajmniej kilka. Nie polecamy trenować ich na drogach publicznych.
Jazda z przyczepą nie jest trudna, ale wymaga przyzwyczajenia. Przyczepa sprawia, że auto jest bardziej obciążone i dłuższe. Podpowiadamy jak bezpiecznie jeździć z przyczepą.
Są sytuacje, w których po niegroźnym wydarzeniu nie warto wzywać profesjonalistów z pomocy drogowej. Z wieloma problemami można poradzić obie samemu. Jednym z nich jest wyciąganie auta, które wpadło do rowu lub ugrzęzło w miękkim polu.
Ręczny hamulec jest w zasadzie hamulcem postojowym, dlatego jego skuteczność w zatrzymaniu jadącego samochodu jest znikoma. Bywa on jednak przysłowiową deską ratunku w krytycznych sytuacjach.
Samochód z automatyczną skrzynią może stanowić problem przy holowaniu, ze względu na specyficzny charakter przekładni. Podpowiadamy, jak poprawnie holować auto z automatyczną skrzynią biegów.
Może nam się zdarzyć sytuacja, w której będziemy musieli być holowani. Samochód może zepsuć się w każdym momencie, a na pomoc drogową trzeba by długo czekać, a do tego zapłacić. Jeśli możemy poprosić znajomego o pomoc, warto wiedzieć, jak zachowywać się będąc holowanym.
Samochody psują się, a niekiedy usługa Assistance jest zbyt droga dla kierowców lub nie obejmuje niektórych wydarzeń. Wtedy znajomy może poprosić nas o pomoc w holowaniu, więc podpowiadamy, jak poprawnie holować samochód osobowy.
Często, z oszczędności lub z braku innych możliwości, samochód osobowy traktuje się jak dostawczy lub ciężarowy, przewożąc nim mniejsze meble i inne sprzęty gospodarstwa domowego, albo różnorodne pakunki.
Jazda po ulicach miast nie jest łatwą rzeczą nawet w dzień, przy pięknej pogodzie. Jeszcze trudniej jeździ się po zmierzchu, kiedy światła reflektorów innych pojazdów atakują wzrok kierowcy, a piesi nie zawsze są widoczni.
Gdy jeździmy samochodem, musimy być świadomi faktu, że na drodze są też inni użytkownicy. Sprawdź czy jesteś postrzegany jako szosowy terrorysta czy wręcz przeciwnie.
Wyprzedzanie na krętych, a więc najczęściej górskich drogach, jest manewrem nieprawdopodobnie trudnym i niebezpiecznym.
Manewr wyprzedzania należy do trudnych i niebezpiecznych. Pojazd wyprzedzający znajduje się dość długo na pasie przeznaczonym dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.
Jazda w górskim terenie stawia przed kierowcą i samochodem ogromne wymagania. Nawet drogi o statusie międzynarodowych nie są łatwe do pokonania.
Gdy ubiegamy się o prawo jazdy, umiejętność parkowania równoległego nie musi być konieczna – wszystko zależy od manewrów, których wykonanie będzie niezbędne podczas egzaminu. Gdy zaczynamy jeździć po mieście, ta umiejętność zaczyna być potrzebna. Podpowiadamy, jak sobie z tym radzić.
Zawracanie z przyczepą jest manewrem bardzo trudnym. Należy do kategorii najtrudniejszych, jeżeli ma być wykonane na bardzo wąskiej drodze. Zawracanie z przyczepą na górskiej drodze jest niewykonalne.
W opowieściach kierowców w przydrożnych barach pojawia się czasem motyw „załapania pobocza” i ściągnięcia samochodu z jezdni do rowu lub w pole.
Poważne awarie hamulców, objawiające się tym, że przestają ona działać, są na szczęście niesłychanie rzadkie. Mogą być spowodowane albo zerwaniem przewodów hamulcowych o jakiś wystający ponad drogę przedmiot.