REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja, Koszty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zakupy w grudniu i końcowy spis z natury 2023: mogą być kluczowe dla wysokości podatku dochodowego w rocznym zeznaniu podatkowym

Przedsiębiorcy dokonujący poważniejszych zakupów przed końcem roku stają przed wyborem: wliczyć je od razu w całości koszty podatkowe czy rozliczyć później, np. w formie odpisów w ramach amortyzacji. Które rozwiązanie jest lepsze?

Wynagrodzenie rośnie, ale Polska klasa średnia ubożeje

Wzrost wynagrodzenia a inflacja. Choć zarobki w Polsce rosną: łączna podwyżka minimalnego wynagrodzenia w 2023 r. wyniesie 19,6% rdr, a średnie wynagrodzenie w styczniu wzrosło nieco ponad 13,5% rdr, to jednak ze względu na rosnące ceny i koszty życia realnie zarabiamy mniej. Wzrost inflacji w styczniu 2023 r. w wysokości 17,2% rdr oznacza, że zarobki na poziomie średniego wynagrodzenia, to dla pracownika wypłata realnie niższa o 223,27 zł brutto miesięcznie niż przed rokiem, pomimo że na konto wpłynie większa kwota. 

Zmiana formy opodatkowania tylko do 20 lutego!

Zmiana formy opodatkowania. Podatnicy, którzy w 2023 roku osiągnęli pierwszy przychód w styczniu, do 20 lutego mogą zdecydować, jaką formą opodatkowania rozliczać 2023 r. Do wyboru mają skalę podatkową (zasady ogólne), podatek liniowy oraz ryczałt.  Warto przeliczyć, który sposób wybrać, ponieważ pozwoli to na zoptymalizowanie wysokości podatków i składki zdrowotnej.

Modernizacja cyfrowa. Jak osiągnąć efekt przy niskich kosztach?

Firmy potrzebują coraz nowszych produktów cyfrowych, mimo kryzysu. Są sposoby, by je tworzyć i rozwijać trafnie oraz ekonomicznie.

REKLAMA

Wynagrodzenie minimalne 2023. Koszty dla przedsiębiorców

Siedemnaście miliardów złotych - tyle ma kosztować firmy wzrost stawek minimalnych. W 2023 r. następuje największa od piętnastu lat waloryzacja minimalnego wynagrodzenia. To przekłada się na funkcjonowanie branży ochrony osób i mienia, a także sektorów takich jak hotelarstwo czy gastronomia. Jak wypracować dobre rozwiązania?

Jak zmniejszyć negatywny wpływ inflacji na firmę?

Wysoka inflacja: utrzymujący się wysoki wzrost cen sprawia, że coraz bardziej uwidacznia się negatywna presja na poziom generowanych przez przedsiębiorstwa marż. Jak powinny reagować firmy?

Ulga sponsoringowa - jakie korzyści podatkowe dla firm?

Ulga sponsoringowa dla przedsiębiorców. Na czym polega? Jakie oszczędności podatkowe mogą się pojawić? Jakie koszty można odliczyć?

Działalność w mieszkaniu - fiskus zgadza się na koszty!

Działalność w mieszkaniu a koszty. Dobra wiadomość dla przedsiębiorców. Fiskus zgadza się na rozliczanie mieszkania w działalności gospodarczej bez wydzielania osobnego pomieszczenia na te cele. Dopuszcza też możliwość przeznaczenia do działalności części wspólnych lokalu.

REKLAMA

Limity podatkowe na 2023 rok - ile wynoszą?

Limity podatkowe 2023. Kurs euro w pierwszy dzień roboczy października wyniósł 4,8272 zł (w ubiegłym było 4,5941 zł). Oznacza to, że w 2023 r. wzrosną limity podatkowe.

Jak amortyzować stronę internetową?

Amortyzacja strony internetowej. Jak zamortyzować zakup strony internetowej i fanpage'a?

Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego?

Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego? Cena jest niska w porównaniu do strat, które możemy ponieść, gdy tego nie zrobimy.

Różnice kursowe

Transakcje dokonywane w walutach obcych wiążą się z powstaniem różnic kursowych. Mamy z nimi do czynienia w sytuacji, gdy transakcja została wyrażona w walucie obcej i sama zapłata również nastąpiła w walucie obcej. Ekonomiczne dla przedsiębiorcy każda transakcja wyrażona w walucie obcej powoduje powstanie różnic kursowych, jednak nie każda różnica spowodowana wahaniem kursów walut będzie powodowała powstanie różnicy podatkowej.

Polski Ład a amortyzacja w spółkach nieruchomościowych

Polski Ład dokonał istotnej zmiany w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, od środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji Środków Trwałych (budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego). Zmiana dotyczy jedynie spółek nieruchomościowych, jednak może mieć znaczący wpływ na zobowiązanie podatkowe w 2022 r. i kolejnych latach.

Inflacja - styczeń 2022

Inflacja w styczniu 2022 roku - ile wynosi? Jaka jest inflacja odczuwalna? Co z prognozami na najbliższe miesiące?

Polski Ład - przedsiębiorcy stracą na wprowadzeniu używanego sprzętu do działalności

W Polskim Ładzie zmienił się ważny przepis, jednak pozostało to szerzej niezauważone. Na jego mocy odpisy amortyzacyjne od wprowadzenia używanych sprzętów czy samochodów do majątku firmowego będą możliwe tylko na podstawie ich aktualnej wartości rynkowej, a nie, jak dotąd, ceny zakupu. W efekcie odpisy mogą zmniejszyć się nawet o połowę. Razem z nimi zmniejszą się koszty uzyskania przychodu, więc przedsiębiorcy zapłacą wyższe podatki.

Black Friday a koszty firmowe - co warto wiedzieć?

Jak rozliczyć zakupy dokonane w czasie Black Friday oraz Cyber Monday i maksymalnie dużo z nich odzyskać? Jak zaliczyć majątek prywatny do kosztów firmowych?

Pomyśl, zanim wydrukujesz tę wiadomość

Zmiana stylu życia, aby być bardziej eko i zero waste, to nie tylko próba ograniczenia ilości odpadów i plastiku w gospodarstwie domowym, dbanie o jakość jedzenia i używanych kosmetyków, lecz także troska o środowisko naturalne jako całość.

Outsourcing bezpieczniejszą formą zatrudniania pracownika

W przypadku wielu firm zamiast zatrudniać bardziej opłaca się zlecenie pewnych zadań zewnętrznej firmie. Do rekrutacji firmy wrócą w przyszłym roku, jednak nadal ostrożnie będą podejmować decyzje, biorąc pod uwagę swoje bezpieczeństwo i koszty.

Koronawirus. Mechanizmy wsparcia z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa

Mając na uwadze trwający proces legislacyjny pakietu ustaw antykryzysowych, których celem jest wsparcie przedsiębiorców w utrzymaniu płynności finansowej, utrzymaniu miejsc pracy oraz minimalizacji innych negatywnych skutków epidemii, przedstawiamy najważniejsze mechanizmy wsparcia z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa.

Jak zaliczyć do kosztów podatkowych firmy zakup drukarki?

Koszty zakupu zdecydowanej większości modeli drukarek dostępnych obecnie na rynku mogą być zaliczone bezpośrednio i jednorazowo do kosztów podatkowych w podatkach dochodowych (tj. podatku dochodowym od osób fizycznych – PIT i podatku dochodowym od osób prawnych – CIT). Jedynie drukarki kosztujące ponad 10 tys. zł (tu już raczej trzeba mówić o dużych sieciowych urządzeniach wielofunkcyjnych, czy specjalistycznych drukarkach) mogą być zaliczone do kosztów podatkowych w formie odpisów amortyzacyjnych.

Koszty pracy w Polsce - najpoważniejsza przeszkoda w rozwoju firm

Spośród wielu przeszkód w rozwoju polskich firm najistotniejszą są koszty pracy, tylko w Korei Południowej jest to większy problem - wynika z przeprowadzonego przez Grant Thornton badania "Bariery w biznesie". Istotnymi problemami dla przedsiębiorców są też biurokracja i koszty energii.

Czy w 2019 r. można zaliczać do kosztów wydatki związane z używaniem użyczonego samochodu osobowego

W jaki sposób od 1 stycznia 2019 r. rozliczać samochody, które nie są własnością przedsiębiorcy, a są przez niego używane w działalności gospodarczej na podstawie umowy użyczenia? Czy w przypadku tego rodzaju pojazdów można zaliczać do kosztów wydatki związane z ich używaniem?

Jak rozliczać czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Jeśli koszty dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych, to „zawiesza się” je na koncie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Sposób i okresy rozliczania kosztów w czasie powinny być określone w polityce rachunkowości jednostki.

Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających m.in. z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych. Zobowiązania te wykazuje się w bilansie jako rezerwy na zobowiązania.

Koszty bilansowe a koszty podatkowe - wybrane zagadnienia

Na potrzeby bilansowe koszty generalnie przypisywane są, zgodnie z zasadą memoriału, do okresu, którego dotyczą, niezależnie od terminu ich zapłaty. Odnosząc tę zasadę do ewidencjonowania kosztów w trakcie roku, należałoby uznać, że koszty dotyczące danego miesiąca powinny, co do zasady, zostać przypisane do miesiąca, którego dotyczą.

Koszty na przełomie roku w interpretacjach podatkowych

Rozliczenie kosztów wywołuje wątpliwości w trakcie czynności zamknięcia roku obrotowego. Warto więc sprawdzić, co mówią na ten temat interpretacje podatkowe, w których już w wielu aspektach akceptuje się zasady stosowane w ramach polityki rachunkowości.

Odtwarzanie środków trwałych przez amortyzację

Środki trwałe są zdefiniowane w prawie bilansowym i prawie podatkowym w zbliżony sposób. W prawie bilansowym za środki trwałe uważa się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zatem aby uznać dane składniki majątku za środki trwałe, powinny być one kontrolowane przez jednostkę, powinny posiadać wiarygodnie określoną wartość i powodować w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Koszty leasingu - na co zwrócić uwagę?

Zainteresowanie leasingiem operacyjnym w Polsce sukcesywnie rośnie. Wynika to nie tylko z korzystnych aspektów podatkowych finansowania, ale również- relatywnie niskiego kosztu w odniesieniu do innych produktów finansowych. Oferta dostępnych na rynku towarzystw leasingowych jest bardzo zróżnicowana, jednak założenie produktu wciąż pozostaje takie samo.

Nowy limit kosztów amortyzacji samochodów osobowych

Czy w związku z zapowiedzią nowego limitu dla kosztów amortyzacji samochodów osobowych leasing przestanie się opłacać? Przestawiamy komentarz Dyrektora Generalnego Związku Polskiego Leasingu Andrzeja Sugajskiego z Konfederacji Lewiatan.

Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej

Pojęcie rachunku kosztów w placówce medycznej nie ma swojej definicji. Najbliższym pojęciem jest standard rachunku kosztów określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2015 roku w sprawie zaleceń do standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców (Dz. U. 2015, poz. 1126), wydanym na podstawie Ustawy o Świadczeniach Opieki Zdrowotnej Finansowanych ze Środków Publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 roku (tekst jednolity Dz.U. 2017, poz. 1938; art. 31lc ustęp 6). Celem regulacji jest normalizacja sposobu identyfikowania, gromadzenia, przetwarzania, prezentowania i interpretowania informacji o kosztach leczenia oraz określenie sposobu kalkulacji kosztu świadczenia opieki zdrowotnej.

Zmiany w podatku od spadków i darowizn 2018 r.

Amortyzacja dziedziczonego majątku w 2018 r. będzie odbywać się na dotychczasowych zasadach. Zmiany dotyczą darowizn.

Zachęty podatkowe dla przedsiębiorców od 2018 r.

Resort finansów zapewnia, że stale pracuje nad tym, żeby warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce były coraz lepsze. W związku z tym wprowadzane są m.in. nowe zachęty podatkowe dla przedsiębiorców. Część z nich już zaczęła obowiązywać, a kolejne pojawią się w 2018 r. Jakie to zachęty i jakie korzyści będą z nich mieli przedsiębiorcy?

Jak ewidencjonować w pkpir wydatki na zakup paliwa i przejazd autostradami płatnymi za granicą

Prowadzę firmę transportową. Świadczę międzynarodowe usługi transportu i spedycji. Prowadzę pkpir. Moi kierowcy za granicą tankują samochody oraz korzystają z płatnych autostrad. Często niemożliwe jest otrzymanie faktury za tankowanie samochodu, a tym bardziej za płatną drogę. W związku z tym posiadam paragony za tankowanie, jak również za płatne odcinki drogi. Czy paragony za tankowanie samochodu oraz za przejazd płatnymi odcinkami drogi mogę zaliczyć do kosztów?

Amortyzacja dziedziczonego majątku na dotychczasowych zasadach

W przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie nowelizacji ustawy o PIT i CIT, którą teraz zajmuje się Senat, znalazły się propozycje zmian w amortyzacji dziedziczonego majątku. Ministerstwo Finansów wraz z Ministerstwem Rozwoju doszły jednak do wniosku, że amortyzacja powinna odbywać się na dotychczasowych zasadach.

Limit jednorazowej amortyzacji w 2018 r.

W 2018 r. wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć kwoty 216 tys. zł. Zgodnie z przepisami uprawnionymi do jednorazowej amortyzacji są podatnicy, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności oraz mali podatnicy.

Główne miary kosztowe i operacyjne w controllingu kosztowym

Nowoczesny controlling kosztów wymaga wypracowania kryteriów wyboru i integracji narzędzi zarządzania kosztami w spójny system. Controlling kosztów jest integralną częścią szeroko rozumianego systemu controllingu i zyskuje na znaczeniu w przedsiębiorstwach, które dążą do zwiększonego udziału w rynku poprzez poprawę produktywności, wydajności, jakości oferowanych produktów oraz optymalizacji kosztów.

W jaki sposób zaewidencjonować w pkpir jednorazową amortyzację

Zakupiłem w październiku samochód ciężarowy. Jeśli pojazd wprowadziłem do ewidencji środków trwałych w październiku, to czy mogę już w tym miesiącu dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego? Jak dokonać wpisu do pkpir?

W 2017 roku więcej firm rozliczy się w uproszczony sposób

Niedługo ułatwieniami w rozliczeniach może zostać objętych znacznie więcej przedsiębiorstw. Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju, a obecnie również minister finansów, w pakiecie 100 rozwiązań dla firm zaproponował m.in. podwyższenie limitu do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Obecnie wynosi on 1,2 mln euro i miałby wzrosnąć do 2 mln euro. Zgodnie z szacunkami na zmianie, która ma wejść w życie od 2017 r., mogłoby skorzystać około 13,8 tys. podatników.

Jak dokonać jednorazowej amortyzacji w przypadku zakupu dwóch samochodów ciężarowych

Zamierzam kupić w kredycie dwa samochody ciężarowe (TIR). Wartość początkowa każdego z nich to 150 000 zł. Czy w 2016 r. mogę w całości zamortyzować jednorazowo jeden z nich, a drugi do wysokości 62 000 zł (czyli łącznie do limitu 212 000 zł, jaki obowiązuje w 2016 r.)?

Koszty postępowania egzekucyjnego ponosi też wierzyciel

Zasadą jest, iż koszty egzekucji ponosi dłużnik. Istnieją jednak sytuacje, gdy odpowiedzialność za koszty postępowania egzekucyjnego spoczywa na wierzycielu. Kiedy wierzyciel zostanie obciążony kosztami?

Koszty związane z dochodzeniem wierzytelności od dłużników

Nowe koszty związane z dochodzeniem wierzytelności nakłada na dłużników ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Zgodnie z art. 10 to dłużnik musi zapłacić dług powiększony o odsetki i ewentualne koszty postępowania sądowego lub komorniczego oraz koszty działania firmy windykacyjnej.

Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

W ramach wiążącej współpracy, firmy często decydują się na przekazanie świątecznych prezentów dla swoich kontrahentów. Prezenty będą jednak kosztem firmowym jedynie wtedy, gdy będą zawierały logo firmy. Możliwe jest również obniżenie rocznego podatku poprzez zorganizowanie świątecznego przyjęcia, jeżeli będzie miało ono charakter spotkania biznesowego.

Zwrot kosztów noclegów pracownika bez stałego miejsca pracy

Treść umów o pracę jest różnorodna i czasem zdarza się, że w umowie miejscem pracy będzie „cały kraj”. Jest to charakterystyczne dla pracowników mobilnych, którzy nie mają określonego stałego miejsca zatrudnienia. Czy wówczas zwrot kosztów noclegów takiego pracownika będzie stanowił jego przychód? Czy będzie można skorzystać ze zwolnienia z pdof?

Metody amortyzacji środków trwałych

Wraz z upływem czasu wszystkie środki trwałe (z wyjątkiem gruntów) zużywają się, tracąc przy tym na wartości. Aby, dla celów podatkowych, ustalić koszt zużycia w czasie danego składnika majątku dokonuje się jego amortyzacji. Jakie są metody amortyzacji podatkowej?

Zawieszenie działalności sezonowej przez przedsiębiorcę

Koniec wakacji to również dla wielu przedsiębiorców zakończenie działalności sezonowej. Jeżeli jednak w następnych sezonach przedsiębiorca zdecyduje się na kontynuację działalności, powinien zastanowić się nad jej zawieszeniem. Jakie są skutki takiego działania?

Zakup i montaż klimatyzacji zalicza się do kosztów firmy

Na czas letnich upałów warto, aby firma zainwestowała w zakup klimatyzacji do biura. Zmniejszenie temperatury w pomieszczeniach zmniejszy również zobowiązanie podatkowe firmy. Zakup, montaż oraz serwis klimatyzacji przedsiębiorcy zaliczą do kosztów firmy.

Koszty roamingu po 1 lipca 2014 roku

Od lat jednym z największych utrudnień dla podróżujących po Europie jest koszt roamingu danych, czyli opłaty pobieranej przez operatora za połączenia głosowe i przesyłanie danych. Dobra wiadomość jest taka, że od 1 lipca 2014 r. abonenci telefonii komórkowej podróżujący po krajach Unii Europejskiej, czyli w obrębie 27 Państw Członkowskich, zapłacą mniej za połączenia telefoniczne, wysyłanie SMS, a także korzystanie z Internetu.

Jak prowadzić własny pensjonat?

Pensjonat stanowi ciekawą formę prowadzenia działalności dla osób, które stawiają na dochody z branży turystycznej. Pensjonat może przynosić dochody właściwie o każdej porze roku, jeżeli jest odpowiednio do tego przystosowany. Jak właściwie prowadzić pensjonat?

Czy zakup soczewek kontaktowych dla pracownika jest opodatkowany?

Pracodawca, który zwróci pracownikowi koszty zakupu soczewek kontaktowych nie potrąci składek do ZUS i nie zapłaci zaliczki na podatek dochodowy, jeżeli ich noszenie zostało zalecone przez lekarza medycyny pracy po przeprowadzeniu badań.

Amortyzacja przedmiotu leasingu finansowego

Kosztem podatkowym korzystającego w przypadku leasingu finansowego, oprócz odsetkowej części każdej z rat leasingowych, jest również odpis amortyzacyjny od wartości początkowej środka trwałego dokonywany zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych. Jak wygląda amortyzacja przedmiotu leasingu finansowego?

REKLAMA