REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja, Koszty podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zakupy w grudniu i końcowy spis z natury 2023: mogą być kluczowe dla wysokości podatku dochodowego w rocznym zeznaniu podatkowym

Przedsiębiorcy dokonujący poważniejszych zakupów przed końcem roku stają przed wyborem: wliczyć je od razu w całości koszty podatkowe czy rozliczyć później, np. w formie odpisów w ramach amortyzacji. Które rozwiązanie jest lepsze?

Limity podatkowe na 2023 rok - ile wynoszą?

Limity podatkowe 2023. Kurs euro w pierwszy dzień roboczy października wyniósł 4,8272 zł (w ubiegłym było 4,5941 zł). Oznacza to, że w 2023 r. wzrosną limity podatkowe.

Jak amortyzować stronę internetową?

Amortyzacja strony internetowej. Jak zamortyzować zakup strony internetowej i fanpage'a?

Polski Ład a amortyzacja w spółkach nieruchomościowych

Polski Ład dokonał istotnej zmiany w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, od środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji Środków Trwałych (budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego). Zmiana dotyczy jedynie spółek nieruchomościowych, jednak może mieć znaczący wpływ na zobowiązanie podatkowe w 2022 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

Polski Ład - przedsiębiorcy stracą na wprowadzeniu używanego sprzętu do działalności

W Polskim Ładzie zmienił się ważny przepis, jednak pozostało to szerzej niezauważone. Na jego mocy odpisy amortyzacyjne od wprowadzenia używanych sprzętów czy samochodów do majątku firmowego będą możliwe tylko na podstawie ich aktualnej wartości rynkowej, a nie, jak dotąd, ceny zakupu. W efekcie odpisy mogą zmniejszyć się nawet o połowę. Razem z nimi zmniejszą się koszty uzyskania przychodu, więc przedsiębiorcy zapłacą wyższe podatki.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) a koszty podatkowe

Społeczna odpowiedzialność biznesu a koszty podatkowe. Czy przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na działalność CSR?

Koszty uzyskania przychodu a nieuzasadnione oznaczenia faktur adnotacją o MPP

W ostatnich dniach pojawiły się pierwsze interpretacje indywidualne związane z możliwością zaliczenia od 1 stycznia 2020 w koszty uzyskania przychodu otrzymanych od kontrahentów faktur oznaczonych „mechanizm podzielonej płatności” mimo braku obowiązku ich oznaczania.

"Kupię koszty" - kary i mniejsza popularność zjawiska

Spada zainteresowanie i poziom akceptacji społecznej dla procederu handlu kosztami. Tak wynika z obserwacji firmy SentiOne, która stale monitoruje media społecznościowe. Z roku na rok oferty dotyczące tzw. faktur kosztowych interesują mniejszą liczbę polskich podatników. Krajowa Administracja Skarbowa ostrzega przed udziałem w tym nielegalnym procederze. Dotkliwe kary przewidziane są tak dla sprzedających (już za samą publikację takiej oferty), jak i kupujących fikcyjne faktury.

REKLAMA

Koszty bilansowe a koszty podatkowe - wybrane zagadnienia

Na potrzeby bilansowe koszty generalnie przypisywane są, zgodnie z zasadą memoriału, do okresu, którego dotyczą, niezależnie od terminu ich zapłaty. Odnosząc tę zasadę do ewidencjonowania kosztów w trakcie roku, należałoby uznać, że koszty dotyczące danego miesiąca powinny, co do zasady, zostać przypisane do miesiąca, którego dotyczą.

Czy zadośćuczynienia wypłacone na skutek błędów lekarskich mogą być zaliczane do kosztów podatkowych

Były pacjent wystąpił przeciwko szpitalowi z pozwem o zapłatę zadośćuczynienia za doznaną krzywdę będącą skutkiem błędu w leczeniu. Szpital przegrał sprawę sądową w I oraz w II instancji, w związku z czym został zobowiązany do wypłaty na rzecz powoda (pacjenta) zadośćuczynienia, odszkodowania, zwrotu powodowi kosztów procesu oraz zapłaty na rzecz Skarbu Państwa nieuiszczonych kosztów sądowych. Czy koszty te szpital może zaliczyć do kosztów podatkowych?

Odtwarzanie środków trwałych przez amortyzację

Środki trwałe są zdefiniowane w prawie bilansowym i prawie podatkowym w zbliżony sposób. W prawie bilansowym za środki trwałe uważa się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zatem aby uznać dane składniki majątku za środki trwałe, powinny być one kontrolowane przez jednostkę, powinny posiadać wiarygodnie określoną wartość i powodować w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Nowy limit kosztów amortyzacji samochodów osobowych

Czy w związku z zapowiedzią nowego limitu dla kosztów amortyzacji samochodów osobowych leasing przestanie się opłacać? Przestawiamy komentarz Dyrektora Generalnego Związku Polskiego Leasingu Andrzeja Sugajskiego z Konfederacji Lewiatan.

Zmiany w podatku od spadków i darowizn 2018 r.

Amortyzacja dziedziczonego majątku w 2018 r. będzie odbywać się na dotychczasowych zasadach. Zmiany dotyczą darowizn.

Jak nie stracić 50% kosztów w 2018 roku

Od 1 stycznia 2018 r. część zawodów osiągających dochody z pracy twórczej, m.in. inżynierowie, tłumacze, projektanci i przedstawiciele innych zawodów nie będą mogli stosować 50% kosztów PIT jak inni twórcy. Zdaniem ekspertów jednym bardziej opłaci się założyć własną firmę, a innym rozpocząć działalność badawczo-rozwojową.

Zachęty podatkowe dla przedsiębiorców od 2018 r.

Resort finansów zapewnia, że stale pracuje nad tym, żeby warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce były coraz lepsze. W związku z tym wprowadzane są m.in. nowe zachęty podatkowe dla przedsiębiorców. Część z nich już zaczęła obowiązywać, a kolejne pojawią się w 2018 r. Jakie to zachęty i jakie korzyści będą z nich mieli przedsiębiorcy?

Firma w mieszkaniu - czy wydatki na czynsz i media mogą być kosztem podatkowym?

Wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski stwierdził, że wydatki na czynsz mogą być kosztem, jeśli ma to związek z działalnością gospodarczą.

Amortyzacja dziedziczonego majątku na dotychczasowych zasadach

W przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie nowelizacji ustawy o PIT i CIT, którą teraz zajmuje się Senat, znalazły się propozycje zmian w amortyzacji dziedziczonego majątku. Ministerstwo Finansów wraz z Ministerstwem Rozwoju doszły jednak do wniosku, że amortyzacja powinna odbywać się na dotychczasowych zasadach.

Limit jednorazowej amortyzacji w 2018 r.

W 2018 r. wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć kwoty 216 tys. zł. Zgodnie z przepisami uprawnionymi do jednorazowej amortyzacji są podatnicy, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności oraz mali podatnicy.

Wartość pracy małżonka i dzieci przedsiębiorcy w kosztach od 2019 r.

Zaproponowana nowelizacja ustawy o PIT zakłada wprowadzenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez podatnika wartości pracy jego małżonka oraz małoletnich dzieci współpracujących z przedsiębiorcą. Nowe regulacje mają wejść w życie w 2019 r.

Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia

Koszty uzyskania przychodów to jedna z najważniejszych pozycji w rozliczeniu podatkowym każdego przedsiębiorcy. Niestety z uwagi na ogólną definicję tego pojęcia przewidzianą w przepisach podatkowych, a także liczne ograniczenia określone w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty są też jednym z najczęstszych powodów sporów podatnika z fiskusem.

Nowy limit płatności gotówkowych w 2017 r. bez wpływu na kompensaty i bartery

Wejście z życie od 1 stycznia 2017 r. zmian w ustawach o podatkach dochodowych (PIT i CIT), dotyczących możliwości zaliczania do kosztów płatności gotówkowych, nie wpłynie na dopuszczalność regulowania przez przedsiębiorców zobowiązań w formie kompensat, czy też stosowania umów barterowych.

W jaki sposób zaewidencjonować w pkpir jednorazową amortyzację

Zakupiłem w październiku samochód ciężarowy. Jeśli pojazd wprowadziłem do ewidencji środków trwałych w październiku, to czy mogę już w tym miesiącu dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego? Jak dokonać wpisu do pkpir?

W 2017 roku więcej firm rozliczy się w uproszczony sposób

Niedługo ułatwieniami w rozliczeniach może zostać objętych znacznie więcej przedsiębiorstw. Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju, a obecnie również minister finansów, w pakiecie 100 rozwiązań dla firm zaproponował m.in. podwyższenie limitu do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Obecnie wynosi on 1,2 mln euro i miałby wzrosnąć do 2 mln euro. Zgodnie z szacunkami na zmianie, która ma wejść w życie od 2017 r., mogłoby skorzystać około 13,8 tys. podatników.

Jak dokonać jednorazowej amortyzacji w przypadku zakupu dwóch samochodów ciężarowych

Zamierzam kupić w kredycie dwa samochody ciężarowe (TIR). Wartość początkowa każdego z nich to 150 000 zł. Czy w 2016 r. mogę w całości zamortyzować jednorazowo jeden z nich, a drugi do wysokości 62 000 zł (czyli łącznie do limitu 212 000 zł, jaki obowiązuje w 2016 r.)?

Kiedy koszt wysyłki towarów nie jest przychodem sprzedawcy?

Kwoty, które nabywca wpłaca na poczet kosztów wysyłki, nie stanowią przychodu sprzedawcy. To ważne w przypadku osób rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz tych, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT – przypomina Tax Care.

Jak wrzucić reklamę w koszty firmy?

Reklamowanie swojego biznesu ma zapewnić wzrost sprzedaży danego produktu czy usługi, często też dzięki poszerzeniu grona klientów przyczynia się do rozwoju działalności. Innymi słowy, ma na celu wzrost przychodów, stąd wydatki na reklamę działalności – na ulotkach, w internecie czy w ramach sponsoringu – przedsiębiorca rozliczy w kosztach firmy.

Metody amortyzacji środków trwałych

Wraz z upływem czasu wszystkie środki trwałe (z wyjątkiem gruntów) zużywają się, tracąc przy tym na wartości. Aby, dla celów podatkowych, ustalić koszt zużycia w czasie danego składnika majątku dokonuje się jego amortyzacji. Jakie są metody amortyzacji podatkowej?

Czy koszt nocowania w hotelu jest przychodem pracownika?

Zdarza się, że pracownik wypełniający swoje obowiązki poza miejscem pracy przenocuje w hotelu. Czy koszt nocowania w hotelu jest przychodem pracownika? Na takie pytanie odpowiedział NSA w wyroku 2 października 2014 r.

Zakup i montaż klimatyzacji zalicza się do kosztów firmy

Na czas letnich upałów warto, aby firma zainwestowała w zakup klimatyzacji do biura. Zmniejszenie temperatury w pomieszczeniach zmniejszy również zobowiązanie podatkowe firmy. Zakup, montaż oraz serwis klimatyzacji przedsiębiorcy zaliczą do kosztów firmy.

Czy zakup soczewek kontaktowych dla pracownika jest opodatkowany?

Pracodawca, który zwróci pracownikowi koszty zakupu soczewek kontaktowych nie potrąci składek do ZUS i nie zapłaci zaliczki na podatek dochodowy, jeżeli ich noszenie zostało zalecone przez lekarza medycyny pracy po przeprowadzeniu badań.

Skutki podatkowe nabycia przedsiębiorstwa w spadku

Z chwilą śmierci spadkodawcy będącego właścicielem przedsiębiorstwa, jego firma wejdzie w skład masy spadkowej. Spadkobiercy powinni jednak dokładnie przemyśleć przyjęcie spadku, gdyż wraz z samym przedsiębiorstwem przejmują również długi spadkowe spadkodawcy. Oznacza to, że będą również odpowiadać za wszystkie zobowiązania związane z prowadzeniem firmy. W takim przypadku spadkobierca zobowiązany będzie uregulować wszelkie zaległe należności.

Czy grzywnę i mandat przedsiębiorca zalicza w koszty?

Przedsiębiorca, który zostanie obciążony jakąś sankcją finansową, w tym mandatem bądź grzywną za spóźnienie w zapłacie podatku, nie będzie mógł zaliczyć tych wydatków w koszty. W efekcie nie będzie mógł obniżyć należnego podatku.

Szczególna 55 proc. stawka podatku

26 czerwca 2014 r. w siedzibie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej odbyło się posiedzenie Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele strony rządowej oraz organizacji pracodawców.

Planowane zmiany w podatkach niekorzystne dla przedsiębiorców

Zmiany w prawie podatkowym planowane w przyszłym roku będą korzystne dla budżetu państwa, ale nie dla przedsiębiorców. W ich przypadku zmiany oznaczają dodatkowe obowiązki i koszty a to wiąże się z możliwym odpływem inwestycji z Polski.

Stawki akcyzy bez zmian

Stawki akcyzy w przyszłym roku bez zmian. Resort finansów nie przewiduje żadnych zmian w tym zakresie - powiedział wiceminister finansów, szef Służby Celnej.

Czy kara umowna może zmniejszyć podatek?

Kary pieniężne wynikające z treści umów zawieranych przez przedsiębiorców często mogą wpływać na zmniejszenie podatku poprzez zaliczenie ich w koszty, co jednocześnie skutkuje obniżeniem podstawy opodatkowania. Kiedy kara będzie spełniała definicję kosztu uzyskania przychodu?

Rozliczenie podatku od nieruchomości podczas zawieszenia firmy

Przedsiębiorca może zawiesić działalność na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Pomimo zawieszenia ponosi on koszty związane z rozliczeniem rachunków oraz stałych zleceń. Najczęściej będzie to abonament telefoniczny oraz podatek od nieruchomości. Poniesione wydatki przedsiębiorca może rozliczyć w kosztach.

Koszty uzyskania przychodu w 2015 r.

Koszty uzyskania przychodu stanowią podstawę do określenia wysokości dochodów. Jeżeli jednak koszty przekroczą sumę przychodów to różnica będzie stratą ze źródła przychodów. Jaka będzie wysokość kosztów w 2015 r.?

Stawki karty podatkowej w 2015 r.

Kartą podatkową mogą być objęte tylko niektóre formy prowadzenia działalności. Minister Finansów każdego roku ogłasza w formie obwieszczenia wysokość stawek karty podatkowej na podstawie wskaźnika cen i towarów konsumpcyjnych. Jaka będzie wysokość stawek karty podatkowej w 2015 r.?

Wieloletni Plan Finansowy Państwa przyjęty

Rząd przyjął 22 kwietnia br. Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2014-2017. Dokument ten, na mocy znowelizowanej w 2013 r. ustawy o finansach publicznych, został opracowany w nowym układzie i składa się obecnie z dwóch części: „Programu konwergencji” oraz „Określenia celów głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji”.

Elektroniczna administracja podatkowa zwiększy konkurencyjność firm

Ministerstwo Finansów przygotowuje projekt regulacji prawnych, który wspomoże rozwój elektronicznej administracji podatkowej. Takie zmiany wpłyną pozytywnie na zwiększenie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.

Rząd chce wprowadzić zmiany w podatkach

Rząd pracuje nad nowelizacją przepisów Ordynacji podatkowej, która ma na celu poprawę efektywności systemu podatkowego oraz uproszczenie procedur.

Podatek od nieruchomości niekorzystny dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy co roku są narażeni na wysokie koszty związane z opłatą podatku od nieruchomości. Wykorzystując nieruchomość pod działalność gospodarcza, przedsiębiorca musi pokryć o wiele wyższe koszty niż osoba, która używałaby lokal jedynie w celach prywatnych. Najwyższe stawki podatku od nieruchomości obowiązują w Poznaniu, Warszawie, Gdańsku i Krakowie.

Czynności sprawdzające bez konieczności przeprowadzania kontroli

Urząd skarbowy może przeprowadzić czynności sprawdzające dotyczące prawidłowego wypełnienia i terminowego złożenia deklaracji podatkowej. Wówczas nie ma konieczności przeprowadzania kontroli podatkowej.

Mija termin zapłaty podatku od nieruchomości

15 marca mija termin zapłaty pierwszej raty podatku od nieruchomości. Dodatkowo część właścicieli mieszkań i gruntów do końca miesiąca muszą wnieść opłatę od wieczystego użytkowania gruntu.

Przed wypełnieniem PIT warto sprawdzić wszystkie informacje

Zanim każdy podejmie się wypełnienia PIT – u za 2013 r., powinien dokładnie sprawdzić czy posiada wszelkie wymagane informacje. Termin rozliczenia się z urzędem skarbowym mija 30 kwietnia. Warto jednak już wcześniej zadbać o niezbędne informacje.

Zgłoszenie pożyczki po fakcie to kara 20% podatku

Pożyczkobiorca, który zaciąga pożyczkę powinien ten fakt zgłosić do urzędu skarbowego w odpowiednim terminie. W przypadku spóźnienia grozi mu kara w wysokości 20% podatku od czynności cywilnoprawnych. Wyjątek stanowi pożyczka spółki u własnego wspólnika.

Kiedy mija termin składania wniosków o kwartalne zaliczki na podatek?

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozliczać podatki kwartalnie mają czas do 20 lutego na złożeni wniosków o wpłatę zaliczek na podatek. Wówczas będą rozliczać się co trzy miesiące. Wpłynie to na poprawę płynności finansowej przedsiębiorców. Kto nie może skorzystać z takiego rozwiązania?

Kiedy można wpisać w koszty kary umowne, odszkodowania i odsetki?

Prowadząc przedsiębiorstwo ponosimy wiele wydatków. Niektóre wydatki jak kary umowne czy odszkodowania mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Warto wiedzieć, które koszty można zaliczyć do kosztów podatkowych i dzięki temu zmniejszyć wydatki przedsiębiorstwa.

Propozycje opodatkowania samochodów do 3,5 tony

Samorządy chcą wprowadzić w życie opodatkowanie samochodów do 3,5 tony podatkiem od środków transportowych. Chodzi o samochody rejestrowane jako ciężarowe. Przedsiębiorcy obawiają się zwiększenia kosztów prowadzenia działalności.

REKLAMA