REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie bójmy się oceny

Nie bójmy się oceny/fot.Fotolia
Nie bójmy się oceny/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc szkolenie, dążymy do realizacji określonych celów. Może to być odpowiednia efektywność przeprowadzonych działań, zmiana zachowań uczestników, a także wiele innych aspektów, które są z naszego punktu widzenia ważne.

Często jednak nasze zamierzenia, pod wpływem zderzenia z rzeczywistością, muszą ulec szybkiemu przekształceniu i dostosowaniu do warunków, jakie przyniosła codzienność. Po przeprowadzeniu szkolenia możemy dojść do wniosku, że pewne rzeczy należałoby zrobić inaczej, a niektóre pominąć. Ewaluacja przeprowadzonych działań dostarczy nam zapewne odpowiedzi na wiele pytań, w tym również jak przygotować się skuteczniej na bliższą oraz bardziej odległą przyszłość.

REKLAMA

Ocena szkolenia jest rzeczą w równym stopniu ważną jak i złożoną. Podjęcie trudu przeprowadzenia ewaluacji przynosi jednak na tyle dużo korzyści, że warto się go podjąć. Zebrane informacje na temat poziomu zadowolenia uczestników szkolenia, efektywności nauczania czy też indywidualnych postępów poczynionych przez biorących udział w szkoleniu, to dane niezwykle przydatne w dalszej pracy trenera. Oczywiście, przy odpowiednim ich wykorzystaniu. 

Kto zyskuje na ewaluacji?

REKLAMA

Teoretycznie zyski z oceny szkolenia czerpać może wiele podmiotów biorących udział w procesie szkolenia, od samej firmy szkoleniowej poczynając, na uczestnikach kończąc. W praktyce natomiast ewaluacji zazwyczaj podejmują się ci, dla których korzyści zeń płynące są najbardziej bezpośrednie. Jeśli szkolenia prowadzone są ze środków Unii Europejskiej, ich ocena zostanie przeprowadzona przez odpowiednie jednostki do tego zadania wyznaczone. Trener chcący pozyskać przydatny w jego dalszej pracy feedback, w tym celu zwróci się do uczestników swoich zajęć. Ewaluacją zainteresowany może być również pracodawca, który powierzył swych pracowników wybranej firmie szkoleniowej, celem wyposażenia ich w przydatne w trakcie dalszego prosperowania umiejętności. Również uczestnicy podczas ewaluacji zyskują sposobność do wyrażenia własnej opinii o realizacji przedsięwzięcia, co przynajmniej zgodnie z ideą, powinno skutkować udoskonalaniem kierowanej do klientów oferty. 

Analiza procesu nauczania daje nam swego rodzaju władzę nad jej przebiegiem. To, co poddaje się naszej ocenie, dzięki dokładnemu „zmierzeniu i zważeniu”, łatwiej przychodzi nam kontrolować i świadomie wykorzystywać. Wspomnianą już korzyścią płynącą z ewaluacji jest sposobność do podnoszenia poziomu nauczania. Dzieje się to za pomocą wprowadzanych zmian i ulepszeń na podstawie pozyskanych wyników. Ponadto, świadomość oceny działa zwykle mobilizująco. Chcąc osiągać dobre wyniki, nie możemy się zniechęcać, kiedy rzeczywistość odbiega od wyznaczonego poziomu. Właśnie ta niwelacja istniejących różnic i nastawienie na realizację postawionego sobie celu, powinna być motorem do podejmowania kolejnych wyzwań. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarys działań ewaluacyjnych

REKLAMA

Cały proces powinien zacząć się od dokładnego przemyślenia podejmowanych działań. Odpowiadając sobie szczegółowo na pytania o to, co chcemy osiągnąć, w jaki sposób, jakie czynniki mają wpływ na nasze postępowanie albo też, gdzie przebiegają granice naszych możliwości w zakresie wprowadzania zmian, stworzymy zarys planu przygotowującego nas do owocnej analizy. 

Chociaż ewaluacja kojarzy się większości z nas z czasem po przeprowadzeniu szkolenia, istnieją jeszcze inne sprzyjające momenty prowadzenia tego typu działań. Wyróżnia się przykładowo ewaluację początkową, której zadaniem jest zrewidowanie naszych celów i założeń z oczekiwaniami uczestników szkolenia. Warto się wówczas zastanowić, czy metody działań, jakie wybraliśmy, faktycznie przybliżą nas do osiągnięcia zamierzonych efektów. Moment ten można również wykorzystać na zapoznanie się ze specyfiką grupy i składających się na nią osób. Uzyskany obraz zapewne przyczyni się do lepszego dostosowania działań do potrzeb uczestników. 

Zwłaszcza w przypadku szkoleń długotrwałych przydatna okazuje się ewaluacja środkowa. Na osi czasu może zostać ona ulokowana rozmaicie. Zwykle wybiera się okres przypadający na półmetek prowadzenia zajęć. Pod wpływem nowej wiedzy i doświadczeń, oczekiwania uczestników mogą ulec nieraz znaczącej modyfikacji. Ocena w trakcie prowadzenia działań, to wciąż dobry czas na wyłapanie ewentualnych błędów lub niedociągnięć, ponieważ pozostaje nam jeszcze niejedna okazja do ich naprawienia. Po zakończeniu szkolenia natomiast możemy podjąć się ewaluacji końcowej, która ostatecznie dostarczy nam informacji na temat jakości nauczania, w tym także poddana zostanie ona pod osąd uczestników. Należy mieć na uwadze, że poszczególne etapy dokonywania oceny są ze sobą powiązane. Ewaluacja jest procesem wymagającym systematyczności tym większej, im dłuższy jest okres jej prowadzenia. 

Zobacz: Szkolenia - rozwój

Model Kirkpatricka

Jednym z najpopularniejszych obecnie modeli ewaluacji szkoleń stał się model autorstwa profesora Donalda Kirkpatricka. Zakłada on ocenę w czterech równie istotnych zakresach: reakcji na przeprowadzone szkolenie, zdobytej dzięki niemu wiedzy, zmianie zachowania uczestników pod wpływem nowych informacji oraz wyników, które stanowią najczęściej ogólne skutki szkolenia w przełożeniu na korzyści dla organizacji, w ramach której funkcjonują na co dzień uczestnicy. Kolejne zakresy wydają się być coraz trudniejsze do rzetelnego zbadania, jednak uzyskane na ich temat informacje są wprost proporcjonalnie istotne i interesujące. 

Metody gromadzenia danych

Podejmując się zebrania danych, najczęściej korzysta się z kilku powszechnych i sprawdzonych metod. Najczęściej spotykane są kwestionariusze ankiety, które wręcza się uczestnikom do wypełnienia po szkoleniu. Dzięki ich anonimowości można liczyć, że badani nie będą krępować się w trakcie oceniania i udzielą szczerych odpowiedzi. Z innych sposobów pozyskiwania informacji wykorzystuje się także indywidualne wywiady, pracę z grupami focusowymi albo analizy wykonanych prac, obserwacje i inne. Każda z wymienionych metod posiada swoje zalety i wady. To, który ze sposobów gromadzenia informacji okaże się najbardziej przydatny, w dużej mierze zależy od tego, na jakiego rodzaju wiadomościach zależy nam najbardziej, a także jakie dalsze sposoby ich opracowania wybierzemy. Na przykład kwestionariusze ankiety z powodzeniem dostarczą nam danych do analizy ilościowej, co trudno powiedzieć w przypadku indywidualnych wywiadów, które w głównej mierze składałyby się ze swobodnej wypowiedzi badanego. 

Ewaluacja nie ogranicza się jedynie do zbioru metod, za pomocą których zdobywamy określone dane. Ważne jest dbanie o dokładne i przemyślane realizowanie kolejnych kroków. Przede wszystkim informacje, na których będziemy pracować, nie powinny być dobierane przypadkowo. Zanim przystąpimy do analizy zgromadzonych danych należy je uporządkować w sposób, który ułatwi nam pracę i pozwoli uniknąć pomyłek. Wtedy można przystąpić już do interpretowania otrzymanych wyników wedle przyjętego klucza. Jeśli ewaluacja nie służy jedynie naszym celom osobistym, warto zatroszczyć się o przejrzyste i atrakcyjne zaprezentowanie uzyskanych rezultatów. Na koniec pozostaje jeszcze wyciągnąć odpowiednie wnioski i wcielić je w życie.

Zobacz: Usługi szkoleniowe w Polsce

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA