REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KRS po zmianach

 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
KRS po zmianach/ Fot. Fotolia
KRS po zmianach/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istotne zmiany w sposobie funkcjonowania Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) oraz innych ewidencji publicznych wprowadza ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jak po zmianach, od 1 grudnia 2014 roku, będzie funkcjonował KRS?

Z dniem 1 grudnia 2014 r. weszła w życie długo oczekiwana ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1161 – dalej: ustawa o KRS). Przywołany akt prawny wprowadzi istotne zmiany w sposobie funkcjonowania Krajowego Rejestru sądowego oraz innych ewidencji publicznych.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wprowadzenie tzw. zasady jednego okienka nie przyniosło oczekiwanych rezultatów. W obecnym kształcie statuuje ona jedynie centralne miejsce składania przez przedsiębiorcę całości wymaganej przez przepisy prawa dokumentacji, stanowiącej podstawę do rozpoczęcia działalności gospodarczej. W dalszym ciągu dochodzi do powielania informacji w formularzach wniosków kierowanych do różnych organów. Negatywnie ocenić należy również długość procedury wymiany dokumentów pomiędzy sądem rejestrowym a urzędem: skarbowym, statystycznym oraz ZUS. Biorąc pod uwagę powyższe ustawodawca postawił dokonać rewizji dotychczasowych rozwiązań poprzez:

  • objęcie zasadą jednego okienka szerszego niż dotychczas kręgu podmiotów podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, a więc wszystkich podmiotów wpisywanych do rejestru przedsiębiorców (także składających wniosek o wpis drogą elektroniczną) oraz podmiotów spoza rejestru przedsiębiorców,
  • zagwarantowanie podmiotowi podlegającemu wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego możliwości faktycznego prowadzenia działalności, w tym działalności gospodarczej, niezwłocznie po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  • ułatwienie podmiotom podlegającym wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, których dane podlegają jednoczesnemu obowiązkowi wpisu do innych rejestrów i ewidencji prowadzonych przez organy administracji publicznej, procedury rozpoczynania działalności, w tym działalności gospodarczej, przez odstąpienie od niezrozumiałego obowiązku wielokrotnego podawania tożsamych danych oraz przez odstąpienie od obowiązku składania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych w zakresie danych objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego,
  • usprawnienie działania sądów rejestrowych przez odstąpienie od obowiązku gromadzenia kierowanej do organów administracji publicznej dokumentacji z danymi podmiotów i przekazywania jej właściwym organom, jak też odstąpienie od obowiązku kompletowania przez sąd tej dokumentacji i uzależnienia dokonania wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym od jej złożenia przez podmiot,
  • uproszczenie i zautomatyzowanie procedur nadawania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON przez wprowadzenie zasady automatycznego nadawania numerów w systemach teleinformatycznych Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, po przekazaniu z Krajowego Rejestru Sądowego do tych systemów danych o podmiocie objętych treścią wpisu w rejestrze, co umożliwi niezwłoczne uzyskanie numerów identyfikacyjnych bezpośrednio po dokonaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym bez udziału podmiotu,
  • usprawnienie i uproszczenie systemów ewidencji i rejestrów gromadzących dane o podmiotach,
  • usprawnienie działania organów administracji publicznej przez odstąpienie od obowiązków samodzielnego gromadzenia pełnego zakresu niezbędnych danych na potrzeby prowadzenia właściwej ewidencji/rejestru i rozpoznawania wniosków o dokonanie wpisu danych do ewidencji/rejestru.

Zmiany w KRS od 1 grudnia 2014 r.

W jaki sposób wprowadzić wskazane powyżej zmiany? Cele bardzo łatwo się stawia, zdecydowanie trudniej je realizować. Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy o KRS legislator ma zamiar zrealizować przedstawione założenia przez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założenie firmy trwa 7 dni

  1. przyjęcie, że dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym stanowią podstawowy pakiet danych o podmiocie wpisywanym do Krajowego Rejestru Sądowego, będący podstawą do jednoczesnego uzyskania wpisu w ewidencjach/rejestrach prowadzonych przez organy administracji publicznej z uwagi na wiążący charakter wpisu dokonywanego w Krajowym Rejestrze Sądowym dla działań ewidencyjnych tych organów,
  2. wymianę danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji publicznej,
  3. automatyczne zasilanie prowadzonych przez organy administracji publicznej ewidencji/rejestrów danymi o treści wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, bezpośrednio po dokonaniu wpisu w tym rejestrze i po jego każdorazowej zmianie,
  4. wprowadzenie obowiązku dokonania przez organ wpisu do prowadzonej ewidencji /prowadzonego rejestru automatycznie po uzyskaniu treści objętej wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym, bez weryfikacji tych danych (posiadających charakter wiążący), jak też automatycznego nadania NIP i numeru identyfikacyjnego REGON we własnym systemie oraz zwrotnego przekazywania informacji o nadanych NIP i numerze identyfikacyjnym REGON do Krajowego Rejestru Sądowego (częściowe zastąpienie dotychczasowego działania organów administracyjnych na wniosek podmiotu działaniem z urzędu),
  5. rezygnację z obowiązku dokonywania zgłoszeń identyfikacyjnych/aktualizacyjnych przez podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego w zakresie danych objętych treścią wpisu w rejestrze z uwagi na wprowadzenie zasady wymiany danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi Krajowego Rejestru Sądowego i organów administracji publicznej i wiążący charakter tego wpisu,
  6. nałożenie na podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego jedynie obowiązku zgłaszania do ewidencji/rejestrów prowadzonych przez organy administracji publicznej tych danych, które nie są objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym (jako danych o charakterze uzupełniającym), a które są istotne z punktu widzenia tych ewidencji/rejestrów,
  7. opracowanie wspólnego formularza zgłoszeniowego zawierającego pakiet danych uzupełniających na potrzeby wszystkich ewidencji/rejestrów objętych zasadą jednego okienka,
  8. wprowadzenie terminu wykonania przez podmiot obowiązku zgłoszenia do właściwych ewidencji/rejestrów danych uzupełniających zawartych w opracowanym formularzu zgłoszeniowym, po dokonaniu wpisu podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego, i trybu dokonywania obowiązkowego zgłoszenia, który będzie polegać na samodzielnym złożeniu uproszczonego zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego w określonym terminie, w sposób dotychczas przewidziany do dokonywania zgłoszeń, tj. bezpośrednio w urzędzie, drogą pocztową lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Rozpoczęcie działalności bezpośrednio po wpisie w KRS - zmiana w prawie

Informacje  objęte treścią wpisu w KRS będą automatycznie przekazywane przez system teleinformatyczny (niezwłocznie po dokonaniu wpisu w tym rejestrze) odpowiednio do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej oraz do  Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników. Na podstawie przekazanych dany nastąpi błyskawiczne nadanie numerów identyfikacyjnych: REGON oraz NIP, które w dalszej kolejności zostaną zamieszczone w KRS. 

Szykują się zmiany w procedurze wpisów do KRS w 2015 roku

Dla podmiotów wpisanych do KRS obowiązek osobistego  zgłaszania danych identyfikacyjnych na potrzeby ewidencji podatkowej, krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej czy ewidencji ZUS będzie dotyczyć tylko niewielkiego zakresu tzw. danych uzupełniających. Jego realizacja będzie możliwa dopiero po wcześniejszym uzyskaniu wpisów zarówno w rejestrze sądowym, jak i we właściwej ewidencji czy właściwym rejestrze. Podmiot wpisany do KRS będzie zobowiązany złożyć wymagany formularz zgłoszeniowy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Po wprowadzeniu przez organ podatkowy danych uzupełniających do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (dalej „CRP KEP”), będą one automatycznie przekazywane do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej i systemu teleinformatycznego ZUS (w przypadku ZUS wraz z danymi przekazanymi pierwotnie z KRS).

Jak długo ważny jest odpis KRS?

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA