REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy spółki mają obowiązek informacyjny?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Obowiązkowi ogłaszania podlega również każda spółka prawa handlowego w kwestii pozycji dominującej w spółce akcyjnej, a więc po jej osiągnięciu lub utracie przez spółkę handlową.
Obowiązkowi ogłaszania podlega również każda spółka prawa handlowego w kwestii pozycji dominującej w spółce akcyjnej, a więc po jej osiągnięciu lub utracie przez spółkę handlową.

REKLAMA

REKLAMA

Wykonywanie działalności gospodarczej ma, co do zasady, charakter swobodny. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca może ją wykonywać w sposób dowolny. Istnieje wiele przepisów prawa, zwyczajów oraz zasad, zgodnie z którymi musi postępować – tak jest między innymi w przypadku szeroko rozumianego obowiązku informacyjnego.

Obowiązek informacyjny odnosi się między innymi do spółek kapitałowych, czyli spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcyjnych, a także do spółki komandytowo – akcyjnej. Jego istotą jest to, aby dokumenty i informacje o tych spółkach były ogłaszane lub składane do sądu rejestrowego, przy czym powinno się to odbywać z uwzględnieniem przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym.

REKLAMA

Wymagane przez prawo ogłoszenia pochodzące od spółki są, co do zasady, publikowane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Umowa spółki albo statut może nałożyć obowiązek ogłoszenia również w inny sposób, co oznacza, że spółka taka będzie wykonywała dodatkowe ogłoszenia, np. w prasie, przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub na stronie internetowej.

Polecamy: Przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową – poradnik

REKLAMA

Rozwiązanie dotyczące ogłoszeń określone w kodeksie spółek handlowych wynika ze związania Polski prawem europejskim, w tym I dyrektywą Rady Wspólnot Europejskich z 9 marca 1968 r. (o ujawnianiu danych dotyczących spółek - 68/20151/EWG), która spaja prawo spółek w zakresie ujawniania podstawowych dokumentów i danych spółek akcyjnych, z ograniczoną odpowiedzialnością i komandytowo-akcyjnych. Właśnie dlatego artykuł 5 kodeksu spółek handlowych odnosi się do zarówno do spółek kapitałowych, jak i do spółki komandytowo-akcyjnej.

Tak więc, obowiązek ogłoszenia ma, jak zostało wcześniej wspomniane charakter typowo informacyjny, gdyż stanowi swego rodzaju deklarację o zgodności polskiego prawa spółek z prawem Unii Europejskiej, a w tym przypadku z I dyrektywą Rady Wspólnot Europejskich z 9 marca 1968 r. Przepis kodeksowy jest w zasadzie dosłownym powtórzeniem art. 2 tej dyrektywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek informacyjny jest pojęciem nieostrym i nieprecyzyjnym. Przedsiębiorca, zwłaszcza rozpoczynający działalność gospodarczą, może mieć trudności w ustaleniu, które z informacji o spółce i jej działaniach powinny być ujawnione.

W związku z tym należy uznać, że w zakresie obowiązków dotyczących ujawniania danych o spółkach należy wyróżnić trzy typy ujawnień: 

  • Zgłoszenie, którego celem jest wpisanie spółki do rejestru,
  • Złożenie dokumentów do akt rejestrowych – z tym, że w tym zakresie podstawą działania przedsiębiorcy w zakresie ujawniania informacji powinny być przepisy ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, a ponadto niektóre przepisy kodeksu spółek handlowych, wyraźnie regulujących tę materię (artykuły 7, 26, 93, 110, 133, 166, 318). Dotyczą one w szczególności zgłoszenia w celu wpisania do rejestru poszczególnych spółek, zgłaszania zmiany umowy spółki, zmiany wysokości kapitału oraz innych kwestii z tym związanych, otwarcia likwidacji, zakończenia likwidacji, złożenia do akt rejestrowych umowy o przekazywaniu zysku lub o zarządzanie spółką zależną, 
  • Ogłoszenia pochodzące od spółki – w tym zakresie obowiązki wynikają wyłącznie z konkretnych przepisów kodeksu spółek handlowych. W tym przypadku nie chodzi o publikowanie danych zarejestrowanych (bo tego dokonuje się na podstawie artykułu 13 ustawy o KRS), lecz o wyrażenie zasady publikacji danych podlegających jawności. Pomimo takiego rozwiązania o charakterze nie do końca obowiązkowym, publikacja ma bardzo duże znaczenie dla tzw. jawności materialnej, która oznacza, że ujawnione dane będą skuteczne dopiero po ich publikacji.

REKLAMA

Obowiązkowi ogłaszania podlega również każda spółka prawa handlowego w kwestii pozycji dominującej w spółce akcyjnej, a więc po jej osiągnięciu lub utracie przez spółkę handlową. Przepisy dają jednak pewną swobodę w tym zakresie, ponieważ pozwalają aby wspólnicy mogli ustalić w statucie spółki, że zamiast ogłoszenia wystarczy zawiadomienie wszystkich akcjonariuszy listami poleconymi. Jest to jednak dobre rozwiązanie jedynie dla spółek mniejszych, o niewielkiej liczbie wspólników.

Niezwykle istotną kwestią przy ogłaszaniu o osiągnięciu lub utracie przez spółkę pozycji dominującej w spółce akcyjnej jest dopilnowanie dwutygodniowego terminu. Termin ten liczy się od dnia osiągnięcia lub utraty pozycji dominującej. Tak więc, złożenie przez spółkę wniosku o ogłoszenie o tym w Monitorze Sądowym i Gospodarczym powinno być dokonane w terminie dwóch tygodni, chyba że ustawa stanowi inaczej. 

Warto przy tym zaznaczyć niezwykle istotny szczegół, a mianowicie, że artykuł 5 wprowadza w § 2 zasadę ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym informacji o osiągnięciu lub utracie pozycji dominującej przez spółkę handlową, jednak tylko w przypadku, gdy spółką zależną jest spółka akcyjna. Regulacja ta nie ma jednak charakteru wyłącznego, gdyż statut spółki akcyjnej może przewidywać, że wystarczające, na wypadek gdyby spółka ta stała się spółką zależną, będzie zawiadomienie wszystkich jej akcjonariuszy listami poleconymi.

Jak zostało wcześniej zasygnalizowane, umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, albo statut spółki akcyjnej oraz komandytowo-akcyjnej, mogą przewidywać dodatkowy obowiązek zamieszczenia ogłoszeń dotyczących spółki. Jest to jednak obowiązek dodatkowy poza ogłoszeniem w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, którego spółki te nie mogą w umowie lub statucie wyłączyć lub z niego zrezygnować w trakcie działalności.

Polecamy: Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA