REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eko driving – moda czy konieczność

Mirek Gumula
Szkoła Jazdy Subaru
Szkoła Jazdy Subaru
Kursy z doskonalenia techniki jazdy
Eko driving – moda czy konieczność
Eko driving – moda czy konieczność

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest eko driving? To nowoczesne pojęcie kojarzy się większości kierowców najogólniej rzecz ujmując z ekologią. I trochę w tym racji jest. W tym jednak przypadku głównie chodzi o to, co w obecnych czasach jest jednym z istotniejszych elementów funkcjonowania przede wszystkim przedsiębiorstw. Tym elementem jest szeroko pojętą ekonomia.

A więc Eko-driving to używając polskiego nazewnictwa jazda ekonomiczna polegająca na takiej eksploatacji pojazdu, która ogranicza zużycie nie tylko paliwa, ale wszystkich podzespołów podlegających zużyciu.

REKLAMA

Rzeczywiście zużycie paliwa to element, którego konsumpcja jest najszybciej zauważalna szczególnie, gdy uwolnimy wodzę ułańskiej fantazji i nieco brutalniej potraktujemy pedał gazu oraz hamulca. Wbrew obiegowym opiniom minimalne zużycie paliwa podawane przez producentów w ich katalogach bynajmniej nie jest zużyciem wirtualnym i niemożliwym do osiągnięcia. I w tym miejscu wbiję kij w mrowisko – można osiągnąć jeszcze lepsze wyniki. Wymaga to jednak od kierowcy zmiany stylu jazdy, czy też raczej wyuczenia pewnych nawyków, które wykonując automatycznie zapewnią minimalne zużycie paliwa oraz wielu podzespołów samochodu.

Polecamy: serwis Samochód w firmie

I to tyle tytułem wstępu oraz definicji, w której celowo uciekam od akademickich dysertacji i matematycznych wzorów ponieważ w eko driving chodzi o wyuczone i świadome odruchy.

Ale wrócę do pytania postawionego w tytule. Wiele osób powie, że jest to moda podyktowana lobbingiem producentów samochodów. Każda jednak osoba obsługująca flotę samochodową liczącą już kilka samochodów powie bez wahania – eko driving to konieczność, która pozwala na oszczędności w skali jednego roku nawet kilku tysięcy złoty – na jednym tylko samochodzie! I to już zaczyna być realny zysk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielu z Was czytając powyższe słowa o realnych oszczędnościach zaciera ręce i przeliczając zastanawia się, co zrobić? Ile trzeba wydać, aby zaoszczędzić?

Odpowiem przewrotnie: Nie trzeba wydawać ani grosza! Ale w zamian za to konieczna będzie zmiana stylu jazdy wpajana nam lata świetlne temu na kursach nauki jazdy, kiedy standardem był Fiat 126p, a szczytem techniki Polonez. Te czasy już dawno minęły – na szczęście. Ale czy my – kierowcy nowoczesnych samochodów zmieniliśmy nasz styl jazdy? Czy zmieniliśmy swoje nawyki obowiązujące w tych zabytkach… Czy zarządzający flotą wprowadzili skuteczne procedury związane z eko jazdą? Choć jako instruktor doskonalenia techniki jazdy znam odpowiedź, to jednak tą kwestię pozostawię otwartą…

Polecamy: Jak prawidłowo rozliczyć używanie prywatnego samochodu osobowego

Ale jak w każdej dziedzinie i tu pojawiają się sceptycy. Dla nich eko driving kojarzy się z powolną jazdą, a kierowca preferujący ten styl jest z pewnością zawalidrogą. Nic bardziej mylnego.

Pamiętajmy - eko driving to technika jazdy, w której eliminujemy odruchy negatywnie wpływające na eksploatację samochodu i jednocześnie wprowadzamy zestaw zachowań, które sprawiają, że dzięki eko drivingowi nasza jazda staje się płynna.

REKLAMA

No właśnie: PŁYNNA. A jeśli jest płynna to również jest zdecydowanie bardziej bezpieczna, oraz mniej stresująca. Jest ona też miodem na serce ekologów uporczywie walczących z nadmiernym hałasem, efektem cieplarnianym oraz zanieczyszczeniem środowiska – tematami istotnymi, choć tak odległymi dla nas - zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego.

Już teraz zapraszam do przeczytania kolejnego artykułu, w którym przedstawię kilka prostych zasad pozwalających zarówno osobom prywatnym, ale przede wszystkim flotowcom na wykazanie się w tak mało docenianej kwestii oszczędności związanej z ekonomiczną eksploatacją samochodów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA