REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizowanie dojazdu do pracy

Jakub Kaniewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca, który zapewnia swoim pracownikom dojazd do miejsca pracy, nie zawsze będzie zobowiązany do doliczenia tego świadczenia do dochodu pracownika.

Zagadnienie związane z organizacją dojazdu do pracy zaczyna mieć coraz większe znaczenie praktyczne. Współcześnie obserwujemy przenoszenie większych firm na przedmieścia dużych aglomeracji miejskich czy też lokowanie ich w znacznej odległości od centrów. Ma to na celu głównie zminimalizowanie kosztów najmu czy możliwości zyskania większej powierzchni do prowadzenia swojej działalności, ale przekłada się to na zwiększenie kosztów związanych np. z koniecznością wydania dodatkowych pieniędzy na transport do nowego miejsca zatrudnienia.

REKLAMA

Pracodawcy, chcąc wyjść naprzeciw ww. niedogodnościom, niejednokrotnie decydują się na pokrycie w całości lub w części kosztów dojazdu swoich pracowników. Jak się jednak okazuje, w zależności od konkretnego przypadku, wiąże się to dla nich z wieloma dodatkowymi obowiązkami - głównie podatkowymi.

Dofinansowanie to dochód pracownika

Pokrycie kosztów dojazdu pracownika do pracy może przybrać różne formy, np.:

• opłacania biletów miesięcznych dla pracowników,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przeznaczania pewnej zryczałtowanej kwoty na zakup paliwa,

• diety z tytułu dowozu.

Pracownik w związku z powyższym może otrzymywać dodatkowe świadczenie, stąd przepisy podatkowe wiążą z tym również odpowiednie konsekwencje, bez względu na sposób ich finansowania.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. W szczególności należą do nich: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty - niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona - a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Pracodawca musi więc ustalić wartość świadczeń zgodnie z przepisami podatkowymi i pobrać od nich zaliczkę na podatek dochodowy.

WAŻNE!

Przyjmuje się, że wszystko, co pracownik otrzyma od pracodawcy w związku z zapewnieniem mu pomocy przy transporcie do miejsca pracy (co nierzadko wiąże się z dodatkowymi funduszami otrzymywanymi również na powrót do domu), stanowi dochód pracownika.

Nie zawsze zapłacimy podatek

REKLAMA

Dla zobrazowania istoty problemu konieczne jest przytoczenie orzeczenia, jakie w tym zakresie zostało niedawno wydane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku. W wyroku z 15 października 2009 r. sąd stwierdził, że koszty ponoszone przez pracodawcę na zakup paliwa w związku z dojazdem pracowników do miejsca pracy - gdy nie są zależne od liczby pracowników mogących z tego świadczenia skorzystać oraz gdy nie jest możliwe ustalenie, którzy pracownicy i w jakim zakresie z tego świadczenia skorzystali - nie powodują powstania z tego tytułu przychodu po stronie pracownika (I SA/Gd 501/09).

Zdaniem Sądu Najwyższego przepisy podatkowe stanowią, że przychodem pracownika są wszelkie otrzymane przez niego świadczenia, do których zalicza się nie tylko wynagrodzenia wynikające z zawartych umów o pracę, ale również wszystkie inne przychody, niezależnie od podstawy, na jakiej zostały wypłacone. W odniesieniu do wartości świadczeń w naturze i innych odpłatnych świadczeń ustawodawca zaznaczył jednak, że muszą one być otrzymane. Tym samym, jeżeli wartości świadczeń pracowniczych nie można przyporządkować do świadczeń uzyskiwanych przez konkretnego pracownika, to nie można ustalić także kwoty jego przychodu. Nie sposób bowiem stwierdzić, czy pracownik w istocie otrzymał określone świadczenie i jaka jest jego wartość.

Przykład

Pracownicy dojeżdżają do pracy na własny koszt, jednak z uwagi na rozległość zakładu pracy pracodawca zapewnił im transport wewnątrzzakładowy. Tego typu bezpłatny przejazd pracowników (zorganizowany przez pracodawcę) po obszarze objętym wykonywaniem przez nich pracy nie skutkuje powstaniem po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA

Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji podatkowej z 1 października 2009 r. Jego zdaniem należy odróżnić przewóz pracowników z miejsca ich zamieszkania do miejsca pracy od przejazdów odbywających się na terenie objętym realizacją zadań wynikających ze stosunku pracy (nr IPPB2/415-459/09-4/MS).

Teza ta pojawia się również we wcześniejszych orzeczeniach WSA w Warszawie. W uzasadnieniu wyroku z 12 lutego 2004 r. sąd ten stwierdził, że transport zapewniany pracownikom z uwagi na szczególny sposób organizacji ich pracy służy wyłącznie realizacji interesu pracodawcy i w związku z tym nie skutkuje powstaniem przychodu po stronie pracowników (III SA 1150/02).

Zwolnienia szczególne

Wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych jest natomiast zwrot kosztów dojazdu pracownika do zakładu pracy wtedy, gdy obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy wynika wprost z przepisów innych ustaw (art. 21 ust. 1 pkt 112 ustawy o pdof). Wśród uprzywilejowanych grup występują przede wszystkim pracownicy służb mundurowych, np. straży pożarnej, policji, straży granicznej, ale również pracownicy wymiaru sprawiedliwości, m.in. sędziowie i prokuratorzy.

Wskazana zasada odnosi się również do bezrobotnych. Nie zapłacą oni podatku m.in. od zwrotu kosztów z tytułu przejazdu do miejsca pracy lub do miejsca wykonywania prac społecznie użytecznych, otrzymanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Z reguły przepisy wewnątrzzakładowe bądź międzyzakładowe, np. regulamin pracy czy układ zbiorowy pracy, powinny ściśle precyzować, w jakiej formie i wysokości pracownik otrzyma rekompensatę za wydatki poniesione na dojazd do pracy. Pomocniczo przy zwrocie kosztów transportu własnym środkiem lokomocji pracodawca może także stosować przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (DzU nr 27, poz. 271 ze zm.).

Jakub Kaniewski

aplikant adwokacki

Podstawa prawna:

• art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 112 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),

• wyrok WSA w Gdańsku z 15 października 2009 r. (I SA/Gd 501/09, niepubl.),

• wyrok WSA w Warszawie z 12 lutego 2004 r. (III SA 1150/02, niepubl.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA