REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki samochód dla firmy

Zakrzewska-Krzyś Honorata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na rynek wróciły samochody z tzw. kratką. Dilerzy starają się wzbogacić swoją ofertę o modele umożliwiające pełne odliczenie VAT. Najszybsi byli producenci, którzy od lat cieszą się największą popularnością wśród przedsiębiorców.

Ministerstwo Finansów w piśmie skierowanym do dyrektorów izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej (z 13 lutego 2009 r., znak: PT3/812/4/15/CZE/09/185) uznało wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (TSWE) z 22 grudnia 2008 roku za zasadny. TSWE stwierdził, że Polska nie miała prawa zmienić przepisów o VAT na niekorzyść podatników z chwilą przystąpienia naszego kraju do UE.

REKLAMA

Wracają odliczenia VAT

REKLAMA

W praktyce oznacza to przywrócenie prawa do odliczenia przez firmy pełnej kwoty podatku VAT przy zakupie samochodów osobowych z homologacją ciężarową oraz paliwa (do tej pory z pełnego odpisu mogli korzystać tylko kupujący auta dostawcze z kratką umieszczoną za pierwszym rzędem siedzeń). MF zapowiedziało jednak prawne uregulowanie tej kwestii. Nie wiadomo jaką ostatecznie formę przyjmą przepisy. Sytuacja ma być rozstrzygnięta w maju br.

Do momentu wejścia w życie nowego ustawodawstwa, podatnicy kupujący nowy samochód, mają prawo do odliczenia całej kwoty podatku według zasad z 30 kwietnia 2004 roku. Dotyczy to jednak wyłącznie tych pojazdów, w przypadku których nie ma wątpliwości (zgodnie z homologacją producenta lub importera), że auto nie jest osobowe, ponadto jego dopuszczalna ładowność musi wynosić powyżej 500 kg. Jeżeli korzystniejsze warunki przewiduje późniejsza wersja ustawy (obowiązująca od 1 maja 2004 r. do 22 sierpnia 2005 r.), względnie obecna, podatnik może skorzystać z bardziej opłacalnych zapisów. Przy rozliczeniu podatku dochodowego (PIT i CIT), obowiązuje jednak dotychczasowa definicja samochodu osobowego.

Wyścigi dilerów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W samochodowych salonach znowu pojawiły się modele aut osobowych z kratką. Dilerzy z tygodnia na tydzień poszerzają ofertę. Na nową sytuację najszybciej zareagowały:

Skoda - w ofercie dla firm: Skoda Praktik, Fabia Van lub Van+, oraz czteroosobowe: Octavia Premia, Octavia Tour Premia i Roomster Premia;

•Toyota - proponuje czteroosobowe: Avensis Wagon i RAV4, pięcioosobowe: Verso, Land Cruiser i Land Cruiser V8 oraz użytkowe: Hilux, Hiace i Dyna;

Citroën - czteromiejscowe: Citroën C5 Tourer i Xsara Picasso, pięciomiejscowe: Citroën Grand C4 Picasso, C8, Berlingo i C-Crosser oraz Citroën Jumpy w konfiguracjach pięcio- i sześcioosobowej.

Auta z kratką oferują również Peugeot (wśród dostępnych aut osobowych homologację ciężarową będzie miało pięć wersji Peugeot 308, dwie wersje 4007 oraz cztery wersje modelu 807, a także Partner, Nowy Partner i Expert), Jeep (np. Grand Cherokee czy Wrangler) oraz m.in.:

• Opel - do wyboru: Corsa 3- lub 5-drzwiowa, Astra Classic kombi, Combo Tour, Vivaro Kombi i Tour;

Mercedes - do wyboru: Vito PKab, Vito Univan, Vito Kombi, Sprinter PKab, a także modele luksusowe: Viano Trend oraz Viano Ambiente;

Renault - Koleos i Trafic (kratkę mają otrzymać także: Modus, vany Espace i Grand Espace, ponadto w wersji pozwalającej przewozić cztery lub pięć osób ma pojawić się dostawczy Kangoo).

REKLAMA

Subaru zamierza wprowadzić modele Legacy i Forester. Fiat ma oferować czteroosobowe Bravo, Grande Punto i Pandę (poza dostępnymi już ciężarowymi Fatem 600, Pandą, Grande Punto i Doblo). Nissan zapowiada homologowane wersje Pathfinder, a także X-trail i Qashqai. KIA ma wprowadzić model Cee'd w wersjach dla czterech osób, ponadto wystąpiła o ciężarową homologację dla: Sportage, Sorento, Carnival, Picanto i Rio. Nad homologacją pracują także VW, Honda, Mazda czy Ford. Nowych modeli można się spodziewać za ok. miesiąc.

Inni producenci również starają się o uzyskanie stosownych homologacji, jednak instytucje, które je wydają zostały zasypane wnioskami, dlatego czas otrzymania stosownych decyzji się wydłuża.

Wybór auta z kratką

Można przyjąć, że samochody z ciężarową homologacją będą droższe od osobowych średnio o ok. 1500-4000 zł. Wiąże się to z kosztami, jakie muszą ponieść importerzy za uzyskanie stosownych dokumentów oraz samą ceną kratki. Samochody pozwalające na odliczenie pełnych 22 proc. VAT-u będą dostępne zazwyczaj w uboższej gamie silnikowej. Większość ma być sprzedawana w odmianach 4-miejscowych, by spełnić wymogi fiskusa.

Dilerzy proponują nie tylko ciężarowe modele aut osobowych, rozszerzają również ofertę samochodów dostawczych z rozbudowaną częścią osobową.

Typy przedsiębiorców w 2008 r.

W minionym roku najpopularniejszą marką wśród klientów instytucjonalnych była Toyota - z liczbą 17 476 rejestracji osiągnęła 12 proc. udziału w rynku. Za nią uplasował się Ford, który w stosunku do 2007 roku awansował o 2 pozycje (16 163 sprzedane sztuki - 11,1 proc. rynku; ok. 70 proc. rejestracji tej marki to rejestracje na firmy) oraz Skoda (15 438 sztuk, 10,6 proc. udziału w rynku).

Spośród 15 wiodących w rankingu marek (posiadających łącznie 87,4 proc. udziału w sprzedaży flotowej), największy wzrost rejestracji flotowych zanotowało Audi (+57 proc.), a największy spadek Peugeot (-11,6 proc.). Ranking zamykają dwie marki Premium: Volvo (3 050 sprzedanych sztuk) i Mercedes (2 902 sztuki).

Jeśli chodzi o modele, przedsiębiorcy najchętniej wybierali Forda Focusa (8 059 sztuk) oraz Skodę Octavię (7 825 sztuk) i Opla Astrę (7 451 sztuk). Kolejne pozycję zajęły auta segmentu B: Skoda Fabia (5 722 sztuki) i Toyota Yaris (5 340 sztuk).

Menedżerowie decydowali się najczęściej na dwa modele aut klasy średniej: VW Passata (4 946 sztuk) oraz Forda Mondeo (4 776 sztuk) oraz w mniejszym stopniu na: Toyotę Avensis (2 893 sztuki) lub Opla Vectrę (2 889 sztuk).

Z kolei w plebiscycie Fleet Awards 2009, rozstrzygniętym pod koniec kwietnia 2009 roku zwycięzcami w poszczególnych kategoriach zostali:

y w kategorii SAMOCHÓD FLOTOWY: samochód mini - Ford Ka, samochód mały - Toyota Yaris, samochód klasy średniej - Skoda Octavia/Toyota Corolla, samochód klasy średniej premium - Renault Megane Coupe, samochód klasy średniej wyższej - Volkswagen Passat, samochód klasy średniej wyższej premium - Audi A4, samochód klasy wyższej premium - Audi A6, samochód luksusowy - BMW Serii 7, samochód dostawczy (do 2,29 t) - Volkswagen Caddy, samochód dostawczy (2,3-2,89 t) - Volkswagen Transporter T5, samochód dostawczy (2,9-3,5 t) - Mercedes-Benz Sprinter, pick-up - Toyota Hilux, mały MPV - Citroen C3 Picasso, duży MPV - Ford S-Max, duży SUV - BMW X5, samochód ciężarowy - Volvo FL;

• w kategorii NAJLEPSZY DESIGN: Lancia Delta;

• w kategorii NAGRODA DZIENNIKARZY: Mitsubishi Lancer Sportback, który wyprzedził Volkswagena Golfa oraz Toyotę Avensis.

Kryzys w motoryzacji?

Chociaż kryzys na rynku motoryzacyjnym w Europie trwa, kolejne kraje informują o poprawie sytuacji. Entuzjazm zapoczątkowany w Niemczech zatacza coraz szersze kręgi - o zwiększonym zainteresowaniu autami osobowymi mówią także Austriacy, Francuzi, Włosi i Słowacy. Sytuacji sprzyja aktywna pomoc rządów wspomnianych krajów, które wprowadziły system premii przy kupnie nowego samochodu, pod warunkiem oddania starego na złom. Wysokość premii sięga 1000 - 5000 euro, do tego często dochodzą dodatkowe rabaty ze strony producentów.

W marcu br. do klientów w Polsce trafiło 31 106 samochodów, o 3,0 proc. więcej niż w lutym i o 2,4 proc. więcej niż w marcu 2008 roku. Jednym z dwóch producentów, którzy w marcu przekroczyli pułap sprzedaży 3000 aut miesięcznie jest Fiat - z wynikiem 3 347 sztuk (wzrost o 3,9 proc. w porównaniu do lutego br. i o 27,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego) - informuje Samar.

Na pozycji wice lidera umocniła się Skoda, która w pierwszym kwartale br. sprzedała 9 019 egzemplarzy aut osobowych, przełamując jednocześnie dotychczasową spadkową tendencję sprzedaży sumarycznej. Uzyskała przy tym wskaźnik o 4,7 proc. wyższy, niż uzyskany w porównywalnym okresie ubiegłego roku.

Na trzecim miejscu uplasowała się Toyota, na czwartym Opel. Kolejne miejsca w marcu br. zajmowały: Volkswagen, Ford, Renault, Kia i Honda, a klasyfikacje wiodących 10 producentów zamykał Peugeot.

Odliczenie VAT

W przypadku zakupu samochodu ciężarowego odliczenia VAT podatnicy dokonują w taki sam sposób jak w przypadku innych towarów czy usług objętych tym podatkiem, a służących wykonywaniu działalności gospodarczej. Odliczenie należy ująć w zgodnej z datą zakupu deklaracji VAT składanej przez podatnika w urzędzie skarbowym. Odliczenie dotyczy zarówno samochodu, jak i paliwa.

W przypadku kontroli urzędu skarbowego podatnik musi posiadać:

1) fakturę VAT dotyczącą zakupu samochodu ciężarowego,

2) wyciąg ze świadectwa homologacji dla przedmiotowego pojazdu, z zawartą informacją o kategorii homologacyjnej N1 i ładowności pojazdu wyższej niż 500 kg.

W przypadku odliczania VAT od paliwa podatnik musi posiadać:

1) wymienione powyżej dokumenty dotyczące samochodu,

2) prawidłowo wystawione faktury zakupu paliwa ze wskazaniem numeru rejestracyjnego samochodu ciężarowego, którego zakup dotyczy.

Honorata Zakrzewska-Krzyś

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA