REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim

Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim
Renomowany znak towarowy w prawie polskim i orzecznictwie europejskim

REKLAMA

REKLAMA

Jak wykazać renomę danego znaku oraz jakie korzyści są z tym związane omawia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA.

Znaki towarowe to codzienność obrotu gospodarczego: nawet teraz czytelnik tego tekstu korzysta z ekranu monitora albo wyświetlacza telefonu danej marki. Najprawdopodobniej oznaczenia danej marki są zarejestrowanymi znakami towarowymi. Jednak nie jest pewne, że są to renomowane znaki towarowe, bowiem należy spełnić kilka kryteriów, aby dany znak był renomowanym znakiem towarowym. Jakie są to kryteria oraz jakie korzyści wynikają z renomy znaku towarowego?

REKLAMA

Brak definicji legalnej renomowanego znaku towarowego

Ani w polskim, ani w unijnym prawie nie znajdziemy definicji legalnej renomowanego znaku towarowego. Badając czy dane oznaczenie jest renomowanym znakiem towarowym, należy odwołać się m.in. do przesłanek podanych w orzeczeniu TSUE z 14 września 1999 roku sygn. C-375/97 w sprawie znaku Chevy, z którego wynika kryterium ilościowe, na podstawie którego bada się czy dany znak jest znany wśród znaczącej liczby odbiorców towarów pod danym znakiem, na znaczącym terytorium państwa członkowskiego. Określenie „znaczące” również nie zostało zdefiniowane, ale należy przyjąć, że chodzi o większość odbiorców, czyli powyżej 50%. Poza tym, w innych europejskich orzeczeniach podano takie kryteria jak:

  • wielkość nakładów na promocję
  • intensywność, zasięg geograficzny
  • okres używania znaku.

Ponadto, polskie orzecznictwo zwraca uwagę na cechy jakościowe znaku np. prestiż. Tak więc, bardziej znacząca dla polskich organów będzie silniejsza zdolność odróżniająca znaku towarowego niż poziom jego znajomości.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zakres ochrony

REKLAMA

Artykuł 154 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1410 z późn. zm., dalej jako: „p.w.p.”) podaje, w katalogu otwartym, formy używania renomowanego znaku towarowego, które są takie same jak dla zwykłych znaków towarowych: „używanie znaku towarowego polega w szczególności na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) umieszczaniu tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowaniu i wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie lub eksporcie oraz składowaniu w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, a także oferowaniu lub świadczeniu usług pod tym znakiem;

2) umieszczaniu znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług;

3) posługiwaniu się nim w celu reklamy”.

REKLAMA

Negatywną stronę prawa ochronnego na renomowany znak towarowy stanowi art. 296 ust. 2 pkt 3 p.w.p.: „naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy polega na bezprawnym używaniu w obrocie gospodarczym: znaku identycznego lub podobnego do renomowanego znaku towarowego, zarejestrowanego w odniesieniu do jakichkolwiek towarów, jeżeli takie używanie może przynieść używającemu nienależną korzyść lub być szkodliwe dla odróżniającego charakteru bądź renomy znaku wcześniejszego”.

Ponadto, regulację dotyczącą renomowanych znaków towarowych znaleźć można w art. 1321 p.w.p., który zawiera katalog zamknięty względnych przeszkód rejestracji znaku towarowego, a więc takich, których Urząd Patentowy nie bada z urzędu. Jeśli jednak zauważymy, że ktoś narusza nasze prawo ochronne na znak towarowy w sposób opisany w art. 1321 p.w.p., możemy zgłosić sprzeciw. Wówczas Urząd Patentowy zbada dane naruszenie. Artykuł ten stanowi, że po rozpatrzeniu sprzeciwu uznanego za zasadny, nie udziela się prawa ochronnego na znak towarowy:

„identyczny lub podobny do renomowanego znaku towarowego, na który udzielono prawa ochronnego z wcześniejszym pierwszeństwem na rzecz innej osoby dla jakichkolwiek towarów, jeżeli używanie zgłoszonego znaku bez uzasadnionej przyczyny mogłoby przynieść zgłaszającemu nienależną korzyść lub być szkodliwe dla odróżniającego charakteru bądź renomy znaku wcześniejszego”.


W praktyce oznacza to, że nie zostanie udzielone prawo ochronne dla np. nazwy TAG HEUER dla maszyn rolniczych albo Google dla sklepu odzieżowego, bowiem używanie w obrocie takich oznaczeń mogłoby szkodzić charakterowi odróżniającemu albo renomie znaku towarowego wcześniejszego.

Jak widać, posiadanie statusu renomowanego znaku towarowego niesie ze sobą szereg korzyści, a także szerszą ochronę niż zwykły znak towarowy. Dlatego warto podjąć starania, aby znak towarowy stał się renomowanym znakiem towarowym, ponieważ jest to inwestycja, która z pewnością nie przyniesie nam strat. Korzyści wynikają wprost z cytowanych powyżej przepisów.

Kamil Trzaskoś, prawnik (specjalizacja: prawo IT i prawo własności przemysłowej) z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie, specjalizującej się w sprawach transgranicznych (cross border) oraz obsłudze firm branży life science i IT.

The article was prepared by KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI based in Cracow, Poland, specialising in cross border cases, with its focus on new technologies, IT and life science. The article explains the issue of the so-called recognized trademark under the Polish law and it refers to the Judgment of the European Court of Justice in respect of the case C-375/97 between General Motors Corporation and Yplon SA.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA