REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmotywować pracownika

Aleksandra Nowak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jedna z podstawowych zasad motywowania przez wynagrodzenie mówi, że dotyczy ono konkretnego pracownika. Dlatego istotne jest, aby obowiązujący w firmie system wynagradzania uwzględniał indywidualne potrzeby pracowników.


REKLAMA

Rozmowa z Michałem Świechem z firmy Sedlak & Sedlak zajmującej się doradztwem personalnym.


Nagrody finansowe, premie regulaminowe, a może coś więcej. Co wchodzi w skład finansowej motywacji?


- Przez pojęcie motywacji finansowej rozumiemy przede wszystkim pieniężne i materialne składniki wynagrodzenia, stosowane przede wszystkim w celu zwiększenia efektywności pracy.

REKLAMA

Należy jednak zaznaczyć, że premie regulaminowe niezaliczane są do czynników motywacyjnych. Są one stałymi dodatkami do wynagrodzeń, niezależnymi od osiąganych przez pracownika wyników. Trudno więc mówić w tym przypadku o jakichkolwiek bodźcach skłaniających do wydajniejszej pracy.

Premie uzależnione od osiągniętych wyników to natomiast najbardziej oczywiste z finansowych bodźców motywacyjnych. Coraz częściej jednak pojawiają się bardziej złożone systemy. Premia może być na przykład uzależniona od wykonania zadania, osiągnięcia określonego celu. W przypadku kompleksowych planów premiowania mamy do czynienia ze złożonymi systemami przyznawania bonusów. W przypadku tego typu rozwiązań wysokość otrzymanej premii zależy od realizacji kilku powiązanych ze sobą zadań. Często bonus uzależniony jest od osiągnięcia celu strategicznego organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W krajach anglosaskich popularny jest gainsharing, czyli premie przyznawane pracownikom za ograniczanie kosztów działania przedsiębiorstwa.

Obok przyznawania krótkoterminowych premii można motywować w dłuższym okresie. Akcje, opcje na akcje czy udziały popularne są zwłaszcza wśród kadry menedżerskiej. W ten sposób zarobki osób zarządzających firmami uzależnione są od wyniku, jaki osiągną.


Częstym problemem, z którym borykają się pracodawcy, jest określenie sposobu wynagradzania pracowników (nowych i starych). W jaki sposób należy więc ustalić pensje pracowników, by nie odchodzili z naszej firmy?

REKLAMA


- Filozofia wynagradzania powinna wynikać z dwóch przesłanek. Po pierwsze, ustalając wysokość płacy, należy brać pod uwagę możliwości finansowe firmy. Po drugie, efektywność pracownika, którą można mierzyć na różne sposoby (np. sprzedaż w przypadku handlowców, ilość wyprodukowanych urządzeń w przypadku pracowników produkcyjnych).

Aby wynagradzać konkurencyjnie i atrakcyjnie dla potencjalnych, dobrze wykształconych i wysoko wykwalifikowanych osób, a jednocześnie nie przepłacać, warto korzystać z rynkowych przeglądów wynagrodzeń. W ten sposób można porównać płace z tym, co mają do zaoferowania konkurenci branżowi lub lokalni. Mając taką wiedzę, można racjonalnie ustalać wysokość wynagrodzeń i decydować, jaką strategię płacową przyjmie firma.

Obok płacy zasadniczej warto oferować najlepszym świadczenia dodatkowe, takie jak subsydia mieszkaniowe, transportowe, poradnictwo prawne, członkostwo w klubach fitness i wiele innych. Dla pracowników, którzy chcą się rozwijać, ważne jest stworzenie odpowiednich możliwości do podnoszenia kwalifikacji, prowadzenia nowych projektów itd.


Czy wysokie zarobki są receptą na dobrych, wykwalifikowanych i lojalnych pracowników?


- Jeśli firma chce przyciągnąć i utrzymać wysoko wykwalifikowanych ludzi, nie powinna skupiać się jedynie na bodźcach krótkoterminowych w rodzaju premii. O wiele mocniej wiążą z organizacją motywatory długoterminowe, takie jak wspomniane już opcje na akcje czy udziały w zysku. Wiele zależy też od czynników pozafinansowych.

Jedna z podstawowych zasad motywowania przez wynagrodzenia mówi, że dotyczy ono konkretnego, nieprzeciętnego pracownika. Należy więc każdą osobę traktować indywidualnie. Coraz popularniejsze są na przykład tzw. wynagrodzenia kafeteryjne, gdzie pracownik może wybrać z kilku opcji o podobnej wartości. W ten sposób firma uzyskuje też dodatkową korzyść, racjonalizując wydatki na wynagrodzenia. Nie musi wydawać pieniędzy na coś, czego pracownicy nie chcą.


Czy podwyżka motywuje? Jak często dawać podwyżki, aby nie zatraciły swojego motywacyjnego charakteru?


- Wzrost wynagrodzenia podstawowego może oczywiście być silnym motywatorem. Wiele zależy jednak od indywidualnego podejścia. Należy pamiętać, że dla niektórych wzrost wynagrodzenia o 500 zł będzie oznaczać bardzo wiele, a dla innych - nie będzie miał żadnego znaczenia. Zwykle przyjmuje się, że podwyżka, aby wywołała zamierzony efekt, powinna przekroczyć 5% dotychczasowego wynagrodzenia.

Podwyżki powinny wynikać ze wzrostu efektywności pracownika. Dobrze byłoby, gdyby powiązane były z przyjętym w firmie systemem wynagradzania. Z punktu widzenia motywacji lepiej jest jednak podkreślić znaczenie zmiennej części wynagrodzenia, premii czy nagród, niż podnosić jego podstawę.


Dodatkowa inicjatywa pracownika - jak ją wynagrodzić, co zrobić, by inni pracownicy brali przykład z najlepszych?


- Osoby kreatywne, wykazujące własną inicjatywę należą do najbardziej cenionych przez pracodawców. Jednak należy pamiętać, żeby działania pracowników współgrały ze strategicznymi planami organizacji. Należy więc wynagradzać te osoby, które przybliżają przedsiębiorstwo do realizacji wyznaczonych celów.

Pewnym rozwiązaniem stosowanym w wielu firmach może być system wynagradzania za wyniki. Płaca uzależniona jest wówczas od stopnia realizacji celów wyznaczonych przez pracodawcę. Pracownik jest więc zainteresowany tym, żeby wkładać jak najwięcej inicjatywy w ich realizację.

W krajach anglosaskich bardzo pozytywnie działa na pracowników publiczna pochwała, wyróżnienie, wręczenie nagrody w obecności innych. Jest to także dobry przykład dla pozostałych, pokazujący, że opłaca się pracować wydajnie.

Przy wynagrodzeniach jawnych problem w pewien sposób rozwiązuje się sam. Jeśli płace są sprawiedliwe, bez problemu można zauważyć powiązanie efektywniejszej pracy i wyższych zarobków.


Rozmawiała

Aleksandra Nowak

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA