REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury za Internet

Anna Potocka

REKLAMA

W jakim terminie można odliczyć VAT z faktury za Internet? Czy decyduje data otrzymania faktury, czy termin płatności?

Jeżeli faktura za Internet zawiera informację, jakiego okresu dotyczy, oraz określa termin płatności - odliczenia VAT podatnik może dokonać w rozliczeniu za okres (miesiąc, kwartał), w którym przypada termin płatności, albo w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

REKLAMA

 

UZASADNIENIE

 

Usługi dostępu do Internetu zaliczają się do usług telekomunikacyjnych, które polegają przede wszystkim na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej. Również według PKWiU 61.1 do usług telekomunikacyjnych zaliczamy usługi dostępu do Internetu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zasady odliczenia VAT z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług są ściśle określone w art. 86 ustawy o VAT.

 

W myśl ogólnej zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Od tej zasady są przewidziane liczne wyjątki, do których zastosowanie mają szczególne (odmienne od zasady ogólnej) terminy odliczenia VAT. Należy do nich m.in. nabycie mediów (w tym m.in. usług telekomunikacji). Jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy (co w zasadzie zawsze ma miejsce), to z uprawnienia do odliczenia VAT usługobiorca może skorzystać nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym przypada wskazany na fakturze termin płatności - niezależnie od terminu jej otrzymania. W tym przypadku ma również prawo obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej składanej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych po okresie, w którym przypada termin płatności, jeśli nie dokona tego odliczenia za ten okres rozliczeniowy. W konsekwencji, podobnie jak według zasad ogólnych, ma trzy okresy rozliczeniowe (miesiące bądź kwartały) na odliczanie podatku naliczonego z otrzymanej faktury za Internet.

 

Ponadto dla odliczenia VAT nie jest konieczne spełnienie warunku wykonania usługi, tak jak ma to miejsce w przypadku ogólnych zasad odliczenia VAT.

 

Usługi telekomunikacji, w odróżnieniu od innych mediów, są fakturowane i rozliczane za okresy miesięczne.

 

PRZYKŁAD

Załóżmy, że podatnik otrzymał w czerwcu fakturę VAT za Internet z terminem płatności 15 lipca 2011 r. Faktura zawiera informację, że rozliczenie dotyczy świadczonej usługi telekomunikacyjnej za maj. Odliczenia VAT z tej faktury podatnik może dokonać (pod warunkiem że usługa służy działalności opodatkowanej) najwcześniej w rozliczeniu za lipiec, sierpień albo wrzesień 2011 r.

 

Powyższa zasada odliczenia VAT dotyczy faktur dokumentujących nabycie usług wymienionych w art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy (czyli tzw. mediów), w których podano informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczą, oraz wskazano w nich termin płatności. Trzeba mieć jednak na uwadze, że przepisy nie określają szczególnego momentu odliczenia podatku naliczonego z faktury za media, jeśli faktura dokumentująca te czynności nie zawiera terminu płatności. Oznacza to, że w takiej sytuacji do odliczenia z nich VAT należy stosować ogólne zasady odliczenia, wskazane na wstępie, czyli VAT można odliczyć w rozliczeniu składanym za okres (miesiąc, kwartał) otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak niż w miesiącu wykonania usługi. W takiej sytuacji warunkiem odliczenia jest wykonanie usługi.

 

 Podstawa prawna:

• art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1a, ust. 10 pkt 3, ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 780

 

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA