REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę za reklamę wystawioną przez Facebooka?

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Mam fakturę wystawioną przez Facebooka za reklamę na tym portalu z VAT 0 proc. Jak rozliczyć VAT z tego tytułu?

 

REKLAMA

Podatnicy nabywający usługi od podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju obowiązani są, co do zasady, do rozliczania VAT z tytułu świadczenia tych usług (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Jest to import usług (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT).

REKLAMA

Mając to na uwadze, należy wskazać, że miejsce świadczenia nabytej przez Czytelnika usługi reklamowej znajduje się na terytorium Polski (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Tak więc jej świadczenie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. Usługa ta została nabyta od podatnika zagranicznego, właściciela serwisu Facebook lub podmiotu działającego w jego imieniu lub na jego rzecz. W konsekwencji Czytelnik jest obowiązany do rozliczenia VAT z tytułu świadczenia tej usługi w ramach importu usług.

Na podstawie otrzymanej faktury powinien on wystawić fakturę wewnętrzną z podatkiem należnym obliczonym według stawki podstawowej 23 proc. Jest to stawka VAT właściwa dla usług reklamowych w Polsce. Fakturę tę należy uwzględnić w poz. 37 i 38 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, a także - jeżeli fakturę wystawił podatnik z innego państwa członkowskiego (nie jest mi wiadome, czy firma Facebook Inc. działa w Europie bezpośrednio czy przez europejską firmę - córkę) - w poz. 39 i 40 tej deklaracji. Podatek należny z tytułu importu usług podlega również odliczeniu na zasadach ogólnych (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT). Jeżeli więc nabyte usługi reklamowe dotyczyły działalności Czytelnika opodatkowanej, przedmiotową fakturę wewnętrzną może on również uwzględnić w poz. 51 i 52 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

O tym, kiedy należy rozliczyć VAT z tytułu importu przedmiotowych usług reklamowych, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego. Decydujące jest w tej kwestii brzmienie przepisów art. 19 ust. 19a i 19b ustawy o VAT. Niestety, treść pytania nie zawiera informacji pozwalających na ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług. Pozostaje zobrazowanie zastosowania tych przepisów na przykładzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

REKLAMA

15 lutego 2011 r. podatnik otrzymał od Facebooka fakturę dokumentującą usługi reklamowe wykonane w styczniu 2011 r. Na poczet tych usług podatnik nie dokonywał wpłaty zaliczki (co wyłącza zastosowanie art. 19 ust. 19b ustawy o VAT). W tej sytuacji obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstał z chwilą wykonania tych usług (art. 19 ust. 19a ustawy o VAT), czyli 31 stycznia 2011 r. (art. 19 ust. 19a ustawy o VAT). Podatnik powinien rozliczyć import usług reklamowych w deklaracji VAT-7 za styczeń 2011 r. lub w deklaracji VAT-7K/VAT-7D za I kwartał 2011 r.

Reasumując, zakup usługi reklamowej stanowi import usług. W konsekwencji na podstawie otrzymanej faktury powinien on wystawić fakturę wewnętrzną z podatkiem należnym obliczonym według stawki podstawowej 23 proc. (stawki VAT właściwej dla usług reklamowych w Polsce).

 

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Podstawa prawna:

art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 28b oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA