REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności

Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca br. prowadzę działalność jako fizjoterapeuta. Od kwietnia do czerwca uczestniczyłem w szkoleniach przygotowawczych do wykonywania zawodu fizjoterapeuty, np. z terapii manualnej, z terapii stawów. Czy koszty tych szkoleń mogę zaliczyć do kosztów podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to w jaki sposób ująć te koszty w pkpir?

RADA

REKLAMA

Wydatki na szkolenia przygotowujące do zawodu fizjoterapeuty Czytelnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli posiada dokumenty (dowody księgowe) świadczące o ich poniesieniu. Koszty szkoleń należy wpisać do kolumny 13 pkpir w miesiącu rozpoczęcia działalności gospodarczej. W kolumnie 2 pkpir - data zdarzenia gospodarczego - należy wpisać datę poniesienia wydatku wynikającą z posiadanego dowodu księgowego. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, które nie są wyłączone z kosztów na podstawie art. 23 updof. Wydatek, jaki poniósł Czytelnik, ściśle wiąże się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Nabycie umiejętności niezbędnych w zawodzie fizjoterapeuty z pewnością wykazuje związek z przychodem uzyskiwanym z działalności gospodarczej prowadzonej w tym zakresie. Istotne jest udokumentowanie poniesionych wydatków. Bez posiadania dowodów dokumentujących poniesienie wydatku na szkolenie, np. faktur, umów na zakup szkolenia, podatnik nie może zaliczyć wydatku do kosztów podatkowych.

REKLAMA

Jeżeli Czytelnik posiada takie dowody, to w przedstawionym przypadku poniesione wydatki na szkolenia może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Koszt szkolenia udokumentowanego fakturą należy wpisać do kolumny 13 pkpir - pozostałe wydatki. Wpisu dokonujemy w miesiącu rozpoczęcia działalności. W kolumnie 2 pkpir - data zdarzenia gospodarczego - należy wpisać datę wynikającą z posiadanego dowodu księgowego. Wynika to z pkt 3 - objaśnień do pkpir, które stanowią załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie księgi. Potwierdzają to również organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 18 maja 2009 r., nr ILPB1/415-256/09-3/AK:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do stwierdzenia, czy wydatki poniesione przed datą rozpoczęcia działalności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, istotne jest ustalenie, czy takie wydatki (...) są potrzebne w prowadzonej działalności i mają związek z tą działalnością (...). Poza tym koszt podatkowy musi być odpowiednio udokumentowany. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają unormowania, które zabraniałoby zaliczenia do kosztów wydatków ponoszonych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Jednakże obowiązek udowodnienia wpływu poniesionego wydatku na wysokość przychodu spoczywa na podatniku. Zatem koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, ale mające związek z uzyskiwanym później przychodem stanowią koszty uzyskania przychodu. W związku z powyższym wydatki, o których mowa we wniosku, poniesione przez Wnioskodawcę przed rozpoczęciem działalności, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów. Wydatki te należy zaksięgować w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów („pozostałe wydatki”) w dacie rozpoczęcia działalności gospodarczej, przy czym w kolumnie 2 („data zdarzenia gospodarczego”) należy wpisać datę poniesienia wydatku.

Również udokumentowane wydatki związane z rozpoczęciem działalności, takie jak: opłata za wpis do ewidencji działalności gospodarczej czy wykonanie pieczątki, podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Środki trwałe. Podatnik nie zaliczy natomiast bezpośrednio do kosztów wydatków na zakup środków trwałych, podlegających amortyzacji, poczynionych przed rozpoczęciem działalności. Wydatki na zakup tych środków trwałych są zaliczane do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne (art. 23 ust. 1 pkt 1 updof). Zakupiony wcześniej środek trwały podatnik przyjmuje więc do ewidencji środków trwałych na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej i amortyzuje od następnego miesiąca.

Towary handlowe. Towary handlowe zakupione przed rozpoczęciem działalności należy objąć remanentem początkowym, który należy wpisać do pkpir na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej (§ 27 rozporządzenia w sprawie pkpir). Następnie na koniec roku podatkowego wartość tego remanentu podatnik powinien uwzględnić przy ustalaniu rocznego dochodu do opodatkowania.

WAŻNE!

Towary handlowe zakupione przed rozpoczęciem działalności należy objąć remanentem początkowym, który należy ująć w pkpir na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Następnie na koniec roku podatkowego wartość tego remanentu podatnik powinien uwzględnić przy ustalaniu rocznego dochodu do opodatkowania.

Stanowisko to potwierdza Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle w interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2007 r., nr PD/415/8/07:

Stwierdzić należy, że w przedmiotowym stanie faktycznym zakupione przez Panią, przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, towary handlowe powinny zostać ujęte w remanencie początkowym, który to remanent podlegać będzie wpisowi do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Tak więc powyższe towary handlowe zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej w momencie ustalania dochodu, z uwzględnieniem różnicy remanentów początkowego i końcowego.

Jak rozliczyć w pkpir darowiznę towarów handlowych

PRZYKŁAD

Pan Nowak rozpoczął działalność gospodarczą w zakresie usług fizjoterapeutycznych 1 lipca 2009 r. Nie zarejestrował się jako podatnik VAT. Przed rozpoczęciem działalności uczestniczył w szkoleniu z zakresu fizjoterapii. Udział w szkoleniu potwierdza rachunek wystawiony 30 maja 2009 r. na kwotę 1500 zł. Inne wydatki, których pan Nowak dokonał przed rozpoczęciem działalności, to:

• kupno stołu do masażu - faktura z 24 czerwca 2009 r. na 900 zł brutto,

• opłata w wysokości 100 zł za wpis do ewidencji działalności gospodarczej - potwierdzenie dokonania opłaty w dniu 25 czerwca 2009 r.,

• wyrobienie pieczątki - faktura z 27 czerwca 2009 r. na 30 zł brutto.

Ewidencja tych zdarzeń przedstawia się następująco:

Lipiec 2009 r.

• art. 22 ust. 1, art. 24 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1052

• § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Justyna Michałowska

księgowa

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA